• Laire

Emmaljunga tråd, Vol 5

Zelmilainen skrev 2010-08-11 19:42:48 följande:
    för mig spelar det ingen roll hur många gånger det tvättas, jag vet fortfarande inte vad den varit med om och det känns superäckligt. just med tanke på mögel, etc. kläder till barn är en annan sak på nåt vis, men kan inte förklara det *L*
    Jag förstår dig helt (även om jag inte tycker så själv). Det jag tycker är konstigt är bara att du hellre tar förskolans begagnade vagn som du troligen har ännu mindre koll på vart den varit och hur den sköts För mig hade det varit otänkbart att ha någon av dem om jag tyckte så...
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire
    lilla snöflingan skrev 2010-08-13 13:01:42 följande:
    :an hade också stålkorg, fast med tygsidor, men inte lufthjul då. Ja, hoppas vi hittar någon fin färg bara Jsut nu är jag sjukt sugen på denna www.blocket.se/kiruna/Emmaljunga_citykorg_281... Men vi ska som sagt inte köpa någon nu.
    Åh det där är en av min favoritfärger hos EL! Syd att man inte bor i Kiruna (eller ska ha barn de närmaste åren ), utan frakt hade det nästan varit så att man kunde berättiga ett köp...

Jag var supersugen på en Edge i den färgen då sonen föddes men en ny Brio duo för 3 800,- på barnvagnsrean vann striden... Så när vi skulle köpa Scootern hade de förstört det hela med en massa vita prickar tror jag det var. Du märker vilken traumatisk upplevelse det är? Varje gång jag ser en vagn med den färgen tänker jag: åh, det där var ju en sådan vagn jag ville ha.

Dock lär det väl finnas många fina färger när nästa barn ska till om en två-fyra år...
  • Laire
    Uliise skrev 2010-08-13 13:43:57 följande:
    Laire: Visst var det du som hade haft problem med Pro-tyget? Vad var det som hände?
    Jag köpte Scootern i februari -09, den sommaren fick jag bytt till en ny eftersom det släpte en massa trådar. Sedan bråkade vi hela hösten eftersom vi inte fick fotstödet bytt eftersom det inte hade Pro-tyg men nya Pro forrest hade en helt annan nyans så det var som en helt annan grön (trots att EL sa att det var exakt samma så såg ÅF att det var stor skillnad). I november-december någon gång så upptäckte jag nya trådar på den nya klädseln så jag fick erbjudande om att få byta till en ny Pro Forrest eller en svart så jag tog den svarta för att slippa problem.

Så jag har ingen vidare bra erfarenhet av dem, känns konstigt att de inte åtgärdat problemet efter flera månader! Enligt EL så brände de inte av alla stoppningar vilket gjorde att stoppningen släppte trådar, frågan är om de bryr sig i att ändra produktionsförfarandet eller om de tycker att det ändå är så få Pro-vagnar som får sådan stoppning... 
  • Laire
    Uliise skrev 2010-08-13 18:26:49 följande:
    Men vad surt... Rynkar på näsan Men skönt att du till slut fick en felfri klädsel, även om det var "fel" färg.
    Ja det är lite tråkigt med svart, men å andra sidan så används den numera mest för att bära matkassarna Och den blir förhoppningsvis lättsåld sedan... Då vi kan konstatera att sonen slutat sova på dagen (han somnar en gång på tio i vagnen på förskolan) så är vi vagnlösa sedan, hemska tanke! Trevligt för den trånga hallen dock Han är visserligen bara 2,5 år men han är en sådan som vill gå överallt så vagnen används nästan aldrig numera...
  • Laire

Tro om det kan vara något överblivet ex? En 08-modell som stått i butik -09 och hämtats -10. Ibland blir ju vagnar kvar, min första vagn var en Brio -06:a som reades då -08:orna kom.

• Laire

Det kan ju också vara så att chassit är ett överblivet ex medan korgen är från -09, för lime check fanns väl då?

• Laire
    Fru T skrev 2010-08-20 23:45:26 följande:
    OJ va billigt!

hade det inte stått att kvitto finns så osar det stulet! vadå ställa in i garderoben å inte komma på tanken att sälja... daa
    Lantisar vettu Har så många bonniga släktingar som skulle låta precis sådär
  • Laire
    lilla snöflingan skrev 2010-08-21 12:24:33 följande:
    Jaja, det är jättebra för köparen, men säljarna förlorar ju typ 2000 på den där affären, varför lägga ut den så billigt?
    Snabb affär? Inget krångel med prutare? De har kanske inte betalat den själv och är glad att få någonting alls? Sedan är Sollefteå ett av Sveriges baksidor (hoppas ingen här bor där nu då ) så kundkretsen på orten är mindre och man räknar inte med övriga Sverige?
  • Laire

Åh grattis! {#emotions_dlg.flower} Och beklagar på samma gång (över smärtorna )

Smart med vagnen, jag kommer ihåg hur mycket jag saknade "BB-baljan" då jag kom hem, men mitt slagskepp var inget som uppmuntrade sådana tankar   

• Laire
    Ma89 skrev 2010-08-23 12:57:28 följande:

Billigt!. Men det borde vara en lurendrejeri annons. Säljes av en Marcus Persson, men längst ner står det "Mvh Micke och Stina"

Enligt hitta.se finns det inte ens en Marcus Persson i Sollefteå.

Hitta.se har bara de med telefonnummer, med Birthday.se så får man fram fler. Så jag hittar honom... 

Så kan man ju kallas Macke, kan vara felskrivet.

Ja, jag bor i Norrland där vi litar på varandra Visst finns det bluff och båg men jag har som sagt sååååå många bekanta och släktingar som tycker att höjden av surfning är blocket någon gång i månaden. Och de är inte ens trettio Sådana är de som inte kollar begagnatläget. Som sagt, det kan vara bluff men jag tror snarare på okunniga lantisar :P  
  • Laire
    stor grön drake skrev 2010-08-29 19:58:03 följande:
    vi hade ett äkta fårskinn i våran duolift, det räckte med det senaste vintern, och den var ju snorkall! Det var såpass stort att vi kunde vika det runt sonen.

För snön/blåsten kan du köpa en footsack, så har du samma skydd som "locket" på en citykorg ger.
    Jag hade också ett skinn i min vagn, det är jättebra. Det blir kan blir riktigt kallt om ryggen om man inte har något där, man lägger allt varmt ovanpå och glömmer att undersidan också blir kall. Vill man ha något billigare så vet jag att många rekommenderar att man skär sönder ett liggunderlag och sätter under madrassen för att hindra kylan att krypa in. Men skinnen är så mycket mysigare
  • Laire
    tickelina skrev 2010-08-29 22:07:54 följande:
    Men alltså.... nu hänger jag inte med.... ;)

Har ni en pläd under quadroliften?

Quadroliften i sig är väl himla mysig & gosig i sig ( har ull på insidan)
    Då räcker väl det att bara ha kläder, mysoverall, mössa, vantar & nån liten filt ( om ens det? )
    Nä vi hade ingen lift i, jag pratade bara allmänt om att bygga upp underifrån, lift eller inte  Jag vet inte om Quadron är varm nog underifrån då jag inte har någon sådan... Bara så att man tänker på det, att bedöma om det blir varmt nog även underifrån och inte bara uppifrån.
  • Laire

Angående lift eller Citykorg (av någon anledning vill datorn inte visa mig de inläggen så jag kan inte citera elaking  ) så känner jag nog att årstid för födsel är en viktig faktor.

Skulle jag få barn på vintern skulle jag nog fundera över lift (trots att man inte kan välja en annan färg på liggdelen, man nöter på liggdelen samt har barnet lågt) eftersom man ändå ska baka in dem. Dock skulle det aldrig vara ett alternativ om det vore en sommarbebis! Jag ser så många bebisar i liftar på sommaren där man fått ta bort lock och filtar men ändå ser det så varmt ut. I en separat liggdel blir det luftigare samt att man kan ha fotsack på för insynsskydd utan att det blir tokvarmt (och det känns lite mer privat så bebisen kan ligga i bara blöja det skulle inte jag vilja ha om den låg helt exponerad för att inte tala om att det kan dra...)

Angående kostnaderna så får man nog fundera lite om det skiljer så mycket om man ändå ska köpa en snygg åkpåse sedan och inte ha quadrons Om man beaktar andrahandsvärde på liggdelen (lift/korg) samt andrahandsvärdet på vagnen i övrigt då den faktiskt används cirka ett halvår mindre vid anvädning av Citykorg. Visst har jag sett några exempel på de som byter tidigt till sittdel, men det känns väldigt ovanligt. Om nu bebisen verkligen vill sitta upp så tidigt kan man väl bara ta med en tjockare kudde som man har vid färd?

• Laire
    stor grön drake skrev 2010-09-05 08:00:07 följande:
    Ok, i annonserna stod det bara city korg, så jag trodde det var den vanliga.
    Men tyngdpunkten? den blir ju samma, vid fästet... iof, de tehjulingar jag haft har jag aldrig lämnat obevakade ett ögonblick, litar inte på att de inte välter endå
    Jag har haft liknande tankegångar som dig! Tänk vad smidigt om det fanns ett tvillingchassi där man kunde sätta en eller två tvillingkorgar, sedan skulle man kunna byta ut dem mot två sittdelar, en kanske före den andra (om den ena är tidigare med att vilja sitta etc). Så skulle en kunna vara framåt och en bakåt. Samt att man skulle kunna fästa ett eller två babyskydd på den som på ett enkelt chassi. 

Det är min ultimata tvilling-/syskonvagn Så det är ju bara att göra   
  • Laire
    lilla snöflingan skrev 2010-09-05 10:26:57 följande:
    Den finns redan: www.firstwheels.nl/sv/city_twin/
    Jo jag har sett den och några liknande, både de som har barnen bredvid och de som har barnen på rad. Dock är det är inte Emmaljunga ;) Vill ha snygg design också
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5