• Laire

Emmaljunga tråd, Vol 5

hannis00 skrev 2010-06-14 16:53:42 följande:
    nae det visste ja tyvärr inte,, min fråga till er där ute som har en sådan vagn var mer om ni är nöjda med den?
    Jag har ingen själv men jag vet att det var problem med singelvarianten av den med det svängbara styret, EL har därför slutat med den. Inte för att det behöver vara problem, men modellen i sig har inte det bästa ryktet vad jag förstått. 

Numera  har EL Twin Nitro vilket har svängbara framhjul men inte det svängbara styret (man byter istället håll genom att vända på sittdelen).
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Jag tänkte bara slänga in en kommentar om Scooterns gung, då jag smorde min ordentligt första gången (myyyycket silikonspray överallt där det såg ut att behövas) så fick jag ett finfint gung, den blev inte lika stum som innan.

• Laire

Tänk bara på värmen då ni använder draperier, filtar och liknande som solskydd ofta en riktig bastu i vagnen med kvav luft. Jag har köpt en solskärm istället som har öppet under Eller om man har ett riktigt tunnt tyg med UV-skydd (för att göra två flugor på smällen) som finns på nätet att köpa som solskydd.

Angående sittdynor vet jag att vissa har dynor med en frottébaksida som de vänder fram på sommaren så att det inte ska bli så varmt  

• Laire
    Sissi82 skrev 2010-07-20 07:42:08 följande:
    haha jag tror min kalr fått hem en vanlig åkpåse och inte en "fotsack" det var därför den kostade mer än jag trodde! ja ja!
    Ja det där låter som deras vanliga åkpåse det Men det är ju en bra inestering inför vintern Fotsacken brukar gå för 400 -500 kronor.

Åh är så ledsen för att Pink Check går i graven, det är den enda rosa vagn jag skulle kunna tänka mig! Dock så ligger barn nummer två en så där fyra-sex år fram i tiden (utan könsgarantier) så det är ingen idé att köpa på sig... Superfin! Jag gillar att det är färg men diskret, jag avskyr att vagnen sticker ut för mycket
  • Laire
    Madebyday skrev 2010-07-20 20:06:34 följande:

Idag tog jag mig en sväng till Babyproffsen.
    Det börjar dra ihop sig nu till att beställa hem en vagn.
    BF är 20 November och till Oktober vill man gärna ha vagnen hemma.

Så nu tog jag hem nya katalogen och har suttit och jämfört Crossen (som jag hela tiden varit sugen på) och Nitron.

Detta är förhoppningsvis mina sista funderingar innan jag gör ett slutgiltigt beslut.
    Min funderingar är:
    1. Hur stor är skillnaden i fjädring mellan dessa med ett barn i?

Jag bor i stan, men kommer emellanåt röra mig på mindre skogs-/grusvägar.
    2. För-/nackdelar mellan dessa vagnar?

Kommer jag på något mer frågar jag det senare.
    Tacksam för hjälp!

Jag skulle köpa en Nitro! Risken är att du blir less på CC när du är så mycket inne i stan. Eventuellt skulle jag kompletera med en billig vagn med fasta framhjul som inte är något särskilt märke (brukar finnas många under tusenlappen som man senare kan ha som "dagisvagn" om man vill) för att ha i skogen. 
  • Laire
    mammaveronica77 skrev 2010-07-22 15:22:22 följande:
    Hjälp! Har stött på ett problem med mitt nya cerox -10 kap... Det blir inte fullt liggläge, bara nästan... Är inget problem just nu, men om jag vill ha ett barn till och en hårdlift, måste det inte vara helt plant då??? Har haft cerox förut, då en -06 ocg då var det helt plant... Är det nåt nytt eller är det fel på den???
    Om du trycker lite lätt då? På min Brio var det nästan fullt tills barnen lade sig och tryckte ner sista biten till fullt.
  • Laire
    fair skrev 2010-07-22 22:06:21 följande:
    Hej!!
    Jag har en emmaljunga edge duo och jag undrar vad ni har i sittvagnen under vinterhalvåret.
    Har ni någon slags åkpåse eller har ni "bara" overall och fotsack på barnet?

Kanske en dum fråga, men jag tänkte att någon här kanske vet...
    Första vintern hade jag overall (+skor), lammskinn, fotsack och eventuellt en filt om det var jättekallt. Andra vintern så hade sonen börjat sova ute på förskolan och de ville gärna ha en åkpåse så vi köpte en bara därför. Då upptäckte vi det enkla med slänga ner skorna i skötväskan och bara sätta på sonen en jacka då vi bara skulle använda vagnen som transport (vid lek använde vi samma grejor som första året).

Overall och åkpåse känns för mig som kaka på kaka, jag anser att åkpåsen och overall är rätt likvärdiga i form av värme. Åkpåsen är kanske lite bättre då benen ger varandra kroppsvärme istället för att bara värma det egna benet.
  • Laire

Jag är också i de nedre regionerna Fyra vagnar har vi haft: Brio Duo, Carena Easy, Carena buggy och EL Scooter. Det är dock plånbokens fel  Annars hade jag velat haft en Nitro samt en Brio Sitty också  

• Laire
    stor grön drake skrev 2010-07-25 19:54:56 följande:
    Jag tror dig. Med tanke på edge liggdelens storlek så måste det se knäppt ut. Jag skyller på att jag hade amningshjärna när bilden länkades till!
    Det är nog en vanesak också, hur man är van att se vagnarna. Jag är inte så himla inne på hur alla EL ska se ut och jag tyckte inte det såg så tokigt ut med den bilden. Det är nog samma med Mondial, vet man hur det ska se ut så reagerar man, annars så tänker man inte mer än över någon annan vagn man ser första gången...
  • Laire

Jag såg för övrigt att EL listat Classic Sport som kompatibelt chassi till citykorgen, det är ju bra för alla tveksamma som dykt upp här bl. a. 

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5