• Laire

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag skulle lägga pengar på en vagn med svängbara framhjul (såvida jag inte bodde på landet med många grus/sandvägar)!

Jag är av åsikten att ingen vagn kommer kunna täcka alla behov såvida du inte enbart är i stan eller enbart är på landet. Billiga vagnar med fasta framhjul som är svarta och inte något särskilt finns det många av på Blocket, de med svängbara framhjul är däremot dyrare! 

En tanke är också att fundera över förskolesovning, hos oss sover barnen i vagnarna. Jag skulle aldrig ställa en ny, fin  och dyr vagn där! Det är illa nog med min Scooter Barnen klättrar i vagnarna själva och böjer inte sällan sufletten. Då vagnar ska baxas in och ut så stoter de i varandra samt att det inte är ovanligt att något barn fingrar på vagnen med smutsiga fingrar. De är helt enkelt inte lika rädd om vagnen som jag själv är Därför så kommer jag till nästa barn köpa en (svart) vagn med fasta framhjul för 500-1000 för att ha på förskolan och vid dålig(t) väg(lag).

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire
    marilin skrev 2010-07-26 12:47:32 följande:
    Det är ett stort beslut och jag velar hela tiden, men jag är tacksam för all input jag kan få Ska försöka åka förbi någon barnvagnsaffär i veckan utan barn (har två större på 5 o 7) och provköra lite i lugn och ro
    Ett tips är att ta med en plastkasse med några mjölpåsar eller liknande. ALLA vagnar är sköna att köra tomma När jag själv köpte första vagnen rullade vi den två meter och den var ju jätteskön, tills sonen började väga tio kilo   Och var inte rädd för att vilja prova den längs med gångar i butiken och meka dig fram (där märker man den stora skillnaden mellan fasta och roterande framhjul).
  • Laire
    Linapina skrev 2010-07-27 21:13:43 följande:
    Okej, så man har den såpass länge ändå? Har för mig att någon sagt "den första vagnen har man bara i ett halvår". Glad

Just nu använder vi mjuklift, ska man byta till sittdelen först när de kan sitta helt själv?
    Så finns det en del äldre som är vana vid att man köper en liggvagn som bara är en liggvagn för att sedan byta till en helt ny sittvagn. Min mamma som fick barn i slutet av åttiotalet behövde mycket argumentation från min sida innan hon kunde acceptera att det numera var så att du köpte en vagn/chassi och bara köpte till en liggdel

Sedan tror jag det ligger en hel del i det Zelmilainen säger
  • Laire
    Sarah84 skrev 2010-07-28 09:41:58 följande:
    Beror ju lite på vad man själv känner. Till dottern hade vi edge duo & vi köpte en scooter då hon va 10-11mån just för att jag ville ha något smidigare. Jag skulle aldrig ha duo/kombi vagn till de är 3 år. Alldeles för klumpigt tycker jag =)
    Det beror nog på vilken vagn man köper också, jag köpte också ett slagskepp till första barnet eftersom man "såklart" ville ha en rejäl, robust och stabil vagn  Köper man en mindre vagn (såsom exempelvis CC) tror jag man är mer benägen att behålla den tills det är dags att byta till en sulky utan liggläge.
  • Laire
    ullabella sekreterare skrev 2010-07-28 09:30:56 följande:
    Hej hoppar in här o hoppas på råd.
    Nu har vi börjat kolla på vagn o trodde inte det var en sådan djungel.
    Vi har fastanat för Emmaljunga Classic och Nitron
    Vad e för och Nackdelarna på dessa vagnar.?
    För mig känns det där som två olika ytterligheter på vagnsskalan. Classic skulle jag köpa om jag enbart skulle använda den på landet/skogvägar etc. Bussar och butiker skulle enbart vara undantag. Nitron känner jag är mer för stadskörning eller på asfaltsvägar (som plogas ordentligt  på vintern). För den som ska vara mycket i butiker och åka buss så skulle jag rekomendera Nitron.

Då man väljer vagn är det bra att alltid utgå från sina behov, det finns många bra vagnar som inte passar ens eget behov   
  • Laire
    sataya skrev 2010-07-28 19:45:18 följande:
    gamla ceroxen ÄR tyngre än nya och sedan så är CC lättare än ceroxen enligt mig iaf för den är mer lättkörd iaf och den blir inte så mycket lägre hopfälld.
    Ja det är ju viktigt att komma ihåg att måtten på hemsidan är NYA Cerox 2,0 och inte den gamla som många har (och tänker på då de resonerar).
  • Laire
    sataya skrev 2010-07-28 21:06:01 följande:
    jo och därför skriver jag gamla då jag pratar om gamla... så enkelt är det..
    Ja jag förtydligade bara det du sa för de som kanske missat att det kommit en ny
  • Laire
    Saaaraa skrev 2010-07-28 23:26:15 följande:
    Tack!!

Från vilket år kom dne nyare modellen av scootern? Ska köpa en begagnad antagligen och vill hellre ha den gamla nämligen...
    Från modell 2010 om jag inte minns fel, dock är det ju då modellår 2010 som säljs från sommaren 2009 Detta brukar leda till stor Blocket-förvirring

Det är ju som tur stor skillnad så man ser ju om det är den nya genom tygvarukorgen och det svarta plaststödet
  • Laire
    Zelmilainen skrev 2010-08-08 18:05:50 följande:
    jag tänkte att det kanske skulle räcka med att köpa det ena, blir så förbaskat dyrt annars *L*
    Nu beror det givetvis på vart man bor, men jag har haft fotsack mycket och tycker det har räckt (om barnet har suttit på en fårfäll, men då bor jag i Norrland). Fotsacken är bra året om så det hade jag inte velat vara utan.

Dock så köpte vi en åkpåse i efterhand då förskolan gärna ville ha en sådan då de sover i vagnarna. Då upptäckte jag fördelen med en sådan; jag behövde inte ha overall på varje gång utan hade bara jacka på sonen (och skorna i varukorgen) om vi bara skulle ta bussen till affären eller liknande. Det var mycket enklare än att dra på overallen varje gång.

Det finns barnsovsäckar som jag vet att folk använder som åkpåse om man vill ha en billig variant. 

Förövrigt så finns ofta en stor fördel med att köpa allt samtidigt (förrutom färgerna), om butiken har en barnvagnsförsäkring så medförsäkras ofta tillbehören som köps samtidigt som vagnen. Det är bra om vagnen blir stulen eller förstörd Det kan vara olika från försäkring till försäkring men de jag har tecknat har det varit så för.
  • Laire
    Zelmilainen skrev 2010-08-10 07:47:28 följande:
    som jag skrev vill jag inte ha nån begagnad vagn... de vagnar fsk har brukar alltid ha ett litet liggläge och jag har sett flera fsk där det har fungerat hur bra som helst *L* så det lär nog inte blöi några som helst problem med det, hehe
    Det är givetvis ditt beslut om du inte vill ha någon begagnad vagn. Jag hade däremot hellre haft en (begagnad) vagn där bara mitt barn sover och som jag själv har koll på att tygerna tvättas. Detta hellre än förskolans vagn är det kan vara smutsigt samt att andra barn använder vagnen. Jag är inget bacillfreak men efter att ha sett hur mycket snor, dreggel och bajs (sommar då de sover i bara blöjan ibland) som de små utsöndrar så är det trevligt att ungen bara ligger i sin egen skit . För att inte tala om att ens åkpåse, fäll, filt, kudde etc. ska hoppa i och ur vagnen varje gång de ska använda vagnen till något annat barn...
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5