• Laire

Emmaljunga tråd, Vol 5

Sofi 83 skrev 2010-04-05 19:11:55 följande:
    Hej på er här i tråden! Nu har jag en fråga, tror ni att det går att köpa en ny fotsack i en färg som inte tillverkas längre? Alltså finns det typ "reservdelar"?Jag har nämligen en Edge duo combi i färgen Lime check och nu har jag lyckats få hål på fotsacken. Färgen tillverkas ju inte längre och att köpa en ny vagn bara för det lilla hålet känns sååå dyrt. Ändå stör jag mig på det så jag vill inte ha det så...
    Silver checks fotsack kanske skulle passa? Då får du ju samma rutmönster (för det är väl samma?) men det är inget grönt på den utan bara det gråa.

Annars är det begagnatmarknaden du får leta på... 
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire
    danosani skrev 2010-04-11 20:14:50 följande:
    Hejhej, tänkte snart byta min Nitro mot en (antagligen beggad) Scooter, men vad är grejen med priserna på Blocket?!? FÅR folk verkligen 1500-1800 kr för en tre år gammal vagn? Då köper man ju hellre ny... med tanke på att nypriset är ca 2400.Har de gamla vagnarna några bra egenskaper som de tagit bort på 2,0?
    Blocket-priserna är ofta riktigt sjuka! Jag brukar bli förvånad över att folk sätter sådana priser men jag blir ännu häpnare när de får saker sålda!

Jag har sett många som lägger ut vagnar som är 6 månader-ett år och bara drar av några hundra från nypris - och får grejorna sålda (varför inte då få välja färg, slippa problem med garanti om den är personlig och framför allt: få en ny vagn?) 

Det känns som att kunderna är riktigt dåliga på att ta reda på nypriser och de som har normala begagnatpriser snappas upp så fort att man måste vara på hugget för att hinna med. 

Jag skulle vara försiktig med att byta till en Scooter ärligt talat, jag har en sådan och tycker den är så klumpig! Visst, den är en dröm mot Brio Duon jag hade men den är riktigt jobbig i affärer och dylikt. Jag skulle nog satsa på att behålla Nitron och köpa till en begagnad Brio Sitty eller Emmaljunga Softy (den tidigare kan man få för en femhundring om man håller utkik), om du kan leva med att det inte är liggläge. 
  • Laire

Ska jag vara ärlig är jag förvånad över att inte testet fällde alla vagnar för farliga hjul, barnen kan ju klämma fingrarna om man kör över händerna på barnen

• Laire
    metste skrev 2010-04-14 22:50:38 följande:
    Emmaljunga scootern vad tycker ni om den? Vad är bra och vad är dåligt? Jag är van vid vagn med rörliga hjul tror ni att man irriterar sig på att de inte är rörliga? Är det någon som kört syskon på fotstödet, blir den svårstyrd då? Jag vet att man inte kan göra detta på den nya modellen men på de äldre.
    Utomhus: då är den underbart lättstyrd (speciellt på raksträckorna).

Inomhus: där lär du sakna svängbara framhjul.

Frågan är ju vart man oftast använder vagnen

Jag har gamla modellen och den är i mellanklassen storleksmässigt, inte störst men inte minst heller. Den är rätt lättkörd utomhus (och på raksträckor inomhus) men i affärer blir det många tryck på handtaget för att svänga.

Jag åker mycket buss och den glider gärna i snäva svängar om det är blött på bussgolvet eller om det är sand mellan golvet och hjulen.
  • Laire
    SaraSelinda skrev 2010-04-20 09:07:59 följande:
    Hejsan! Ska hämta min Nitro City idag eller i morgon, men fick en liten klump i hjärtat igår... En vän till mig har precis fått sin Twin Nitro och säger att hjulen ramlar av ofta =( snälla säg att det inte är sant =( hon ska nu sälja sin för det problemet.
    Men varför ska hon sälja? Det där låter som skäl för en reklamation!
  • Laire
    Charmeuse skrev 2010-04-22 07:56:51 följande:
    Hej! Måste fråga er som har Emmaljunga Ozone city om ni har problem med att bromsen "fastnar" när man typ ska av bussen? På min vagn så fastnar bromsen typ alltid på ena hjulet så jag måste köra fram vagnen så den släpper. Ni som har Nitro har väl samma chassi så ni kanske också kan svara. Har inte det problemet när jag inte åker buss. Vet inte om jag bara måste olja in bromsen på nått sätt kanske...
    Jag måste ibland göra så med min Scooter (äldre modellen), jag antar att det beror på att vagnen tryckt bromsens "pinnar" tätt mot ena sidan av kuggarna så att det blir lite fastkilat. Svårt att förklara
  • Laire
    ängeln83 skrev 2010-05-13 13:54:14 följande:
    Ja det är ju verkligen olika det där.Läste just att någons 1 åring vuxit ur sin City Cross, min son är 3 år och får fortfarande plats i sin
    Det har säkert att göra med årstider också. En som "växer ur" en vagn på vintern skulle kanske ha kunnat haft den flera månader till om det inte skulle vara fårskinn, overall, åkpåse etc. Jag tycker alltid vagnarna växer jättemycket när alla vintertillbehör tas bort
    Fru T skrev 2010-05-13 13:06:12 följande:
    meeen va seegt det va på blocket den här gången då, har fått ett mail å det va för två dar sen från nån som frågade om det fanns kvitto kvar på vagnen.Ja svara å skrev att ja självklart, det finns både kvitto och garanti (det står även det i anonnsen) å sen har ja inte fått nå mer svar...vadå ville han bara ha en vagn utan kvitto eller... konstiga människor!
     Det kan vara lite segt nu alldeles innan lön och barnbidrag kan jag tänka mig, förhoppningsvis tar det fart när folk fått mer pengar  
  • Laire
    LinnIvan skrev 2010-05-14 21:10:27 följande:
    Hmm ja det är ett svårt val! För samtidigt som vi går massor så åker vi ju en hel del bil med!
    Betänkt också vart du ska köra vagnen. Ska du köra mycket i gallerior, gå i affärer etc. så skulle jag ta CC, ska du köra utomhus där det inte är samma utrymmesbrist så skulle jag ta Edgen.

Jag hade en stor och robust vagn då sonen var liten, det gjorde att jag avskydde den då den blev så tung att svänga och jobbig att manövrera i trånga butiker. Utomhus på gångvägar etc. var den dock en dröm. 
  • Laire
    Miew skrev 2010-05-15 21:24:36 följande:
    Jag undrar hur mycket plats en scooter tar i bilen(saab 9-5) eller om jag ska skaffa mig en softy istället. 12 månaders tjej som ska ha i sommar när vi åker till skara, kolmården och liknande. Har nu en emmaljunga hiker 03 som jag ÄLSKAR mer än nån annan vagn, går alltid tillbaka till den( och enligt sambon finns det ingen som provat så många andra vagnar som jag )
    Jag hade köpt en scooter. Eftersom ditt barn är så litet så antar jag att hon ska sova kunna sova i den då ni är borta? Skulle det inte vara fallet skulle jag nog satsa på en mindre vagn utan liggläge då jag tycker att Scootern tar lite för mycket plats i bilen för att vara en sulky.

Betänk bara att Softyn är ersatt av Spidern och har lite ändringar (bild på EL-hemsidan). Skulle du inte vara nöjd med Spidern finns ju alltid Brio Sitty.
  • Laire
    t0va skrev 2010-05-24 21:53:54 följande:
    När är lagom att hämta ut vagnen? De har inte ringt och sagt att den komit än men vi pratade om det idag jag och sambon. Känns vettigt att ha den lite innan bebis är beräknad så man kanske kan träna på att vika ihop och sånt i lugn och ro. Sen om den kommer jättetidigt så lär vi ju ändå stanna kvar på sjukhuset och då har man ingen nytta av vagnen. Vi har 3 månader kvar och är helt nya på detta. Glömde fråga i affären om det räcker att vi har pappret när vi hämtar ut, så sambon tex. kan åka med svärmor och hämta den. Var jag som beställde, vet inte riktigt hur länge min kropp orkar ränna runt. Försöker få allt klart nu.
    Det finns ju både fördelar och nackdelar med att hämta ut tidigt...

Fördelarna är ju som du nämner: man blir klar samt kan öva lite med vagnen före. Nackdelen är att garantin börjar ticka iväg, med tanke på att EL bara har sex månaders garanti känner jag att jag inte skulle vilja ha vagnen hemma för långt före. Tyvärr märker man ju många fel först då vagnen börjar användas...

Jag skulle nog hämta vagnen några veckor innan BF (mannen kan ju hämta den själv om du inte orkar följa med), men det är ju en smaksak.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5