• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Vemi skrev 2011-03-08 11:47:18 följande:
    med ergonomiska menar du? Ozone?
    Ja, den jag har är sittdelen till city jet, den ser nästan ut som ozone och är föregångaren till ozone, vi har den på nitrochassit. 

Hade jag vetat det jag vet nu och köpt vagn idag så hade det blivit en ozone och sen hade jag letat upp en begagnad sittdel och köpt ihop med en begagnad citykorg för den första tiden.

Nu blev det en nitro först och sen efter 3månader hittade jag den andra sittdelen för då ville sonen inte ligga ner när vi var ute och sitta i nitrons sittdel kunde han inte, men den ergonomiska gick att halvligga. Jag gillar att ha den ergonomiska när vi ska ut och resa också, den tar mindre plats i bilen, när vi har en massa annan packning också.

Fast jag har en känsla av att ju större han blir desto mer kommer vi ha nitrons sittdel istället. Det är inte lätt att välja vagn.  
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-10 17:31:46 följande:
    nån som kan ge förslag på en bra åkpåse till en emmaljunga vagn???? den ska inte vara för varm då min son blir jättevarm lätt. men funderar endån på att d kan va mysigt o ha en åkpåse o sitta i.
    Vi har en enkel fleeceåkpåse från teutonia eller vad det nu heter. Är precis lagom varm, min son är jättevarm också så andra saker funkar inte. Men den är lite liten så nästa år får vi nog leta efter något annat eller kanske sy en egen. 

Stadium har en åkpåse/sovsäck som också ska vara lite tunnare men den har jag bara tittat lite snabbt på.  
  • t0va
    GTA skrev 2011-03-11 12:07:12 följande:
    hej igen, fler frågor från mig till alla proffs här..... Min dotter är prematurfödd o väldigt liten. Hon försvinner i Nitrons sittdel.... en väninna har en kollega som ska sälja en City Jet sittdel som tydligen är ergonomisk. Den borde jag ju kunna sätta på mitt Nitro chassi då om jag inte förstått tidigare info i tråden fel. Nån som provat den eller har någon bra synpunkt? Kan den vara bra att använda innan hon blir stor nog för Nitrosittdelen? Kan man ha fullt liggläge i den? Hoppas på massor av svar från er Solig.
    Japp som Ullise skriver så köpte jag det när min son var 3 månader och han satt/låg bättre i den än i nitron. Den har inte platt liggläge som nitron så nyfödda funkar det sämre för men det är liggläge där ryggen ligger plant men fötterna är uppåt, men det har funkat jättebra för oss. Är kanonnöjda med det köpet. Från 12 veckor så använde vi den istället för liften i nitron och det är först nu när han är 7månader som vi börjar använda nitrons sittdel mer. Han har tom. sovit i city jeten istället för sängen. :D
  • t0va

Kan lägga till att på bilden är han som sagt 12 veckor och ca 5.5kg, så får du en bättre bild av hur stor den är. När barnet börjar få lite kontroll över huvudet, så det inte flyger och far överallt så tyckte jag det fungerade att ha den sittdelen. 

• t0va
    UnderYtan skrev 2011-03-17 10:12:04 följande:
    Jag har en Emmaljunga City Ozone 2011. Jag undrar om någon vet om det bara är Emmaljungas sittdyna som fungerar eller om man kan använda andra märken?

Jag har aldrig använt sittdyna förut och det är min första vagn så jag har ingen aning om detta men känner för att piffa upp min svarta vagn med något färgglatt. Hade dock gärna velat ha något mönster och det har inte Emmaljungas dynor.
    Jag har inte ozone utan föregångaren men de ser lika ut i sitsen och jag köpte en brio dyna till deras sittvagn och den passar bra. Vet inte hur det är med axelremmarna, än så länge använder vi inte dem. Kan kolla sen. 

Bäst är nog om du kan ta dig till en affär och prova så remmarna kommer på rätt ställe osv.  
  • t0va
    UnderYtan skrev 2011-03-17 17:58:09 följande:
    Tips/råd sökes!

Jag vet inte om det är så på alla Emmaljunga eller bara min men jag köpte en EL Ozone 2011 för 2 veckor sedan. Nu till "problemet"

Jag har någon slags varningslapp bak på ryggstödet som är jättestor. Jag har försökt fota den. Har ni andra en sådan? Vet ni om den går att ta bort? Vågar inte sprätta upp stygnen som finns utifall att det blir jättefult. Har hängt en barnvagnsskylt som täcker det värsta och sen brukar jag inte låta sufletten sitta fastknäppt så den kan hänga ner och dölja lite. Hoppas ni ser hur jag menar på bilderna.

Men den är ju så STOR så det är inte klokt!!! Skitfult.

Jag undrar också vad spännena är till för? Dom jag har hängt barnvagnskylten i.

Spännena är nog för att kunna sätta fast sittdynan. På våran nitro så fäster man den i ett stag som går på baksidan men på ozone har man inget sånt stag. Så jag gissar att det är så. 

Lappen håller jag med om är ful, på nitron så sitter den på insidan av grenbandet. 
  • t0va
    Mimou skrev 2011-03-17 13:10:19 följande:
    Jag är på jakt efter en EL city cross, helst från 07/08 och framåt (med de nya fälgarna iaf).
    Vill ha en helsvart sittdel + svart city korg, men hittar inte någon beg. nånstans, bara nya till fullpris i affär, och det är tyvärr lite över vår budget =(

Någon som vet fler sidor än blocket??
    här har du en citykorg i alla fall http://www.blocket.se/ostergotland/Emmaljunga_Citykorg_svart_i_nyskick_32636458.htm?ca=14&w=1
  • t0va
    Mimou skrev 2011-03-17 13:10:19 följande:
    Jag är på jakt efter en EL city cross, helst från 07/08 och framåt (med de nya fälgarna iaf).
    Vill ha en helsvart sittdel + svart city korg, men hittar inte någon beg. nånstans, bara nya till fullpris i affär, och det är tyvärr lite över vår budget =(

Någon som vet fler sidor än blocket??
    http://www.blocket.se/goteborg/Emmaljunga_City_Cross_och_City_Korg__09_32650551.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/EmmaLjunga_City_cross_32593386.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Emmaljunga_city_cross_08_31672941.htm?ca=14&w=3&last=1

allaannonser.se/ finns också. 
  • t0va
    UnderYtan skrev 2011-03-18 18:36:08 följande:
    Men ska sufletten inte vara knäppt med knapparna som finns på den? Ska den hänga löst ner? För om jag har min suflett knäppt med knapparna bak så syns lappen jättetydligt.

Vad är annars knapparna till för?  Det är kanske jag som är trög :)
    jo det ska den, men det ser annorlunda ut på de andra modellerna av vagn. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-03-20 20:26:12 följande:
    jag sydde lite på min klädsel för att kunna sänka banden

Såg en quatrolift på riktigt i torsdags. Jag tyckte den var jätteful Alltså, jag har sett den i butik, men nu såg jag den med liiiiten bebis i. Tycker både nyare och gamla duoliftarna är mycket snyggare, rent i hur de skurit tyget m.m. Den "hårda" huvud-delen, går den att ta bort? För annars  måste det bli väldigt klumpigt när man har den som åkpåse eller dyna.
    Ja den biten kan man ta bort, när man inte använder den som lift längre. Jag håller med dig om att duoliftarna är snyggare. Jag hade inte sett någon sån innan vi köpte quadron. Just nu använder vi dynan från quadron i vagnen, men enbart för att sonen kräks så mycket att det är bra som skydd för klädseln, har varit bra att ha på natten när blöjan läckt också.  Har en sittdyna i cityjeten av samma orsak. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5