• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

mojäng skrev 2011-01-23 20:49:50 följande:
    I dag var vi och tittade på emmaljunga nitro i affären och tyvärr så funkar den inte för oss, min sambo är så lång och den är så låg så det såg löjligt ut och kommer inte bli bekvämt för honom, jag är sååå besviken! Rynkar på näsan 

Nu funderar jag på ozone istället, fast jag egentligen inte ville ha ergonimisk sittdel, men det kanske inte är så farligt, men är det nån som vet om ozone har en högre sittdel? Gärna synpunkter på den vagnen också! 
    Så synd, men ozone kommer lite högre upp. Ett alternativ kan ju vara att ni köper ozone och sen kanske en begagnad vanlig sittdel om det behovet finns senare. Kanske blir lättare sen när barnet kan ställa sig upp i vagnen eller sitter upp så man inte behöver böja sig så långt ner för att få upp det. 
  • t0va
    SötaSarah skrev 2011-01-23 22:10:31 följande:
    Kan man höja handtaget på city crossen? Jag hade helt fått för mig det, sambon tyckte den va lite låg, han är väldigt lång. Vi älskar ju den vagnen annars och har köpt citykorg redan men nu blev ag lite orolig! :(
    Ja det går ju att vinkla upp det lite mellan 59-110cm går det att ha. 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-23 22:12:14 följande:
    Ja det är det jag hoppas på, att ozone ska passa bättre, de hade inte den inne i affären idag så måste hitta en annan affär, men sambon gillar också när de är mer stilrena och enkla och han gillade ozone på bild, så hoppas att den funkar i verkligheten också.. Det är ju jättebra att man kan köpa till olika sittdelar sen som passar, har fått för mig att ergonomisk sits är obekväm att sova i, men vårt barn kanske sover jättebra där, vem vet.. 

Att det skulle vara ett sånt projekt att välja vagn, det hade jag aldrig trott!! har suttit och googlat vagnar i flera timmar nu, men alltid hittar jag nåt fel..  
    Vi trodde också det skulle vara obekvämt så vi körde på nitro men fick köpa till en ergonomisk för han verkade gilla att ligga så och den älskar han nu. Tror det lutar åt att vi försöker hitta en ozone sen och kanske sälja det chassit ihop med cityjet sittdelen vi har nu. 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-23 22:22:55 följande:
    Ja ok, jag kanske får tänka om lite där då, kan ju vara värt att prova.. Tänkte kolla in ozone och om den funkar så försöker jag nog köpa en begagnad citykorg på blocket, eller kan man ha en lift då det är ergonomisk sits? Bra att man kan matcha delar från olika vagnar så där! 

nej köper du ozone så måste du ha en citykorg, går säkert att ha bebisen direkt i den ergonomiska men jag skulle inte ha det. Vi hade sonen i den från att han var ca 3månader när han fått lite ordning på huvudet. Men innan så tror jag det kan vara bra att ha platt liggläge så man kan växla att ligga på rygg och sidan. 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-23 22:34:00 följande:
    Ja fast jag tänkte på en hårdlift, den har ju också hård botten så egentligen förstår jag inte varför man inte kan ha en sån ovanpå den ergonomiska sitsen, eller det kanske inte är riktigt plant under..? 
    aha, nej den är inte platt under utan vinklad, tänk dig som en fotölj, med rygg, sits och benstöd. Så därför går det inte att ha en lift där, man kan inte ändra läget på huvuddelen enbart utan för att ändra läge så tippar man hela sittdelen bakåt eller frammåt men det är samma vinkel mellan rygg och ben. Fast på ozone kan man ändra läget på benen i alla fall. 
  • t0va
    Laelia skrev 2011-01-24 10:08:23 följande:
    Hej alla Emmaljungare!
    Är det någon som kan hjälpa mig med min fråga?
    Kan man sätta suffletten från sittdelen på Citykorgen? (NitroCity)

Tycker det är bra med myggnät i suffletten då bebisen ska komma i maj och vi bor i princip ihop med knottverkstan!
    Ja det går men det blir inte snyggt tycker jag. Suffletten till nitron är längre än den till korgen så den hänger ner under korgen, smidigare då att göra som TinkyWinky skriver och köpa ett nät. 
    Såhär blir det, om man bortser från att det är olika färg på korgen och suffletten. 

http://www.familjeliv.se/hem/t0va/gallery/phpjutfyb.jpg

• t0va
    Laelia skrev 2011-01-24 10:42:40 följande:
    Ok, tack för era svar. Det såg inte helbra ut direkt att byta sufflett.
    Jag har svårt att bestämma mig ifall vi ska ha Citykorg eller Qudrolift. Tycker det är bra med myggnätet i suffletten och att man kan dra ner suffletten för att skydda mot solen.
    Förra gången hade vi en Duo Edge och var helnöjd med det, men nu vill jag ha en lättare vagn.
    Jag är såld på citykorgen, vi köpte liften först men den blev trång och kändes tung och otymplig. Nitro med lift väger ca 16kg, med korg blir det 11.3, jag som snittades hade svårt att få in vagnen i bilen med liften fick ta isär allt. Sen när man kör känns de nästan 5kg mycket också, vagnen med korg känns mer luftig och lättkörd. 
    Det skiljer endel i liggytan också det ska man vara medveten om, jag har bilder i mitt galleri på skillnaden. Vi fattade inte att det skiljde så mycket.

Nu när det varit soligt så har vi haft en tunn filt över sufletten på korgen jag kom fram till att jag gillar det bättre, har filt ändå även om nitrons sufflett går att fälla längre ner för det är lättar att titta in på sidan på barnet än att böja mig långt ner för att se under sufletten. Men att ha myggnätet i är kanske smidigare jag vet inte för vi har knappt använt vårat nät, finns inte så mycket sånt knott här.

Är inte lätt att bestämma sig, när det finns så mycket att välja på.  
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-24 11:32:35 följande:
    Ok, jag tänkte att man kanske kunde fälla tillbaks den och att det blev relativt platt ändå så man kunde ställa en lift på, men så kanske det inte funkar, har inte tittat så mycket på de ergonomiska vagnarna, hade tänkt kolla idag på en ozone men får nog ta det till helgen istället! 
    Nej det tvivlar jag på, går inte att sätta fast liften och det finns inga kanter på sidan som håller den på plats då. Så mest ekonomiskt i så fall är nog att köpa en begagnad korg och sen byta till sittdel när det känns lagom, som sagt så kunde våran son ligga i den from. 3månader och läkaren sa att det var helt ok. Är inte förrens nu som han har börjat sitta i högsta läget när han nästan kan sitta utan stöd. 

Om du kollar på emmaljungas hemsida och på instruktionsfilmen till höger så i mitten av filmen kommer sittdelen och där ser man rätt så tydligt hur den är formad. Jag försökte ta bild men det blev svårt att få så det syns hur skålad den är.  http://www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/OzoneCity-25.html 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-24 12:00:15 följande:
    Ja jag förstår, det funkar nog inte med lift där nej.. Det blir en liggkorg i så fall, det var ju mest det att jag måste kunna bära bebisen från barnvagnsrummet upp till lägenheten antagligen flera gånger om dan, och därför ville jag ha en lift, men det kanske går med liggkorg också.. I och för sig kommer vi båda att vara lediga hela sommaren så det är väl först till hösten som jag kommer att behöva kånka en massa själv och då kanske vi redan har bytt till sittdelen.. 

Känner nig helst snurrig nu med alla barnvagnar och olika modeller, men jag ser att sambon börjar bli uttröttad redan så snart går han nog med på vad som helst! Glad

Luscious och älskarlivet: ok det verkar ju vara lite olika hur man gör med blöjbyten i vagnen, jag har ingen aning om ifall vi kommer att göra det, vi kommer nog vara ute mycket i naturen (parker och sånt) men då kan man ju också lägga bebisen på marken i värsta fall. Vill bara undvika att han ska ha det som ursäkt för att slippa byta blöja hihi 
    Ja då kanske ni redan har bytt del. Min kille protesterade mycket när han tyckte det var dax att byta, han ville inte alls ligga ner och kudde under ryggen hjälpte inte. En bestämd liten sak ;) 

Det går faktiskt att byta i en ergonomisk del också, lite krångligare men efter några gånger får man in tekniken där. Annars så brukar jag ha med engångsunderlägg och lägger på marken/golvet och byter.  
  • t0va
    mojäng skrev 2011-01-24 12:38:59 följande:
    Jag trodde man skulle vänta till 6 mån med att byta till sittdelen, men bra om man kan byta tidigare! 

Luscious: ok det låter ju bra, jag vet ju ändå inte om vi kommer vilja byta i vagnen, men bra att det kan funka även för långa! 

Enda alternativet jag har hittat till ozone som skulle passa oss är brio go, den är också lätt och är dessutom väldigt hög, men jag tycker den ser så konstig ut plus att den är så himlans dyr!

Ja det kan man, att många inte gör det är om man har en vanlig sittdel så halkar barnet lätt ner innan det kan sitta hyffsat, men i en ergonomisk så kan man inte göra det, den är lite som ett babyskydd så det går inte att glida ner till fotdelen. Sen sitter de inte så mycket utan som älskar livet skriver så har man den mest i liggläge men kan höja lite om barnet vill kika. Min kille vägrade ligga ner, han gallskrek när vi la honom ner. 

Jag tror det handlar om att vid 6månader så har de flesta bra huvudkontroll och början till sittande så de inte hamnar på snedden i vagnen och ser ut som en banan. Vet endel barn som hatar sittdelen och låg tills de var 8 månader.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5