• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

yodi skrev 2011-02-07 09:29:17 följande:
    jag har en city jet som jag fullkomligen älskar, men den börjar helt klart bli sliten och enligt butiken så går det inte att fixa.

så jag funderar nu på en ozone city eller en nitro city.
    ni som har någon av dessa vad tycker ni om dom?

jag tycker varukorgen ser lite svår åtkomlig ut, är den det?

sen på ozone, går klädseln att ta av och tvätta? hur långt fram kan man dra suffleten?
    Jag har en city jet sittdel på nitrochassit, samma chassi som ozone. Älskar sittdelen och sonen sitter så bra i den. Nu börjar han sitta bra i nitron också, vi valde nitro för vi ville ha en stor rymlig sittdel där han kan sova på sida och mage också, men vi köpte en cityjetsittdel som kompromiss. 

Med den sittdelen når man bra under korgen, är den i sittläge så kommer man åt utan problem framifrån och är den i liggläge så kommer man åt bakifrån. Med nitro-sittdel är det krångligare men jag tycker det funkar vi har mest bara sonens ryggsäck liggandes där.

När jag provade ozone så såg jag att suffletten går att dra som på city jet, det är ett minus, på nitron kan man ju fälla över mycket mer. Så vi använder filt för att täcka när sonen har somnat. Att få av sittdelen går lättare nu tyckte jag när jag provade och jämförde ozone och city jet, gillar inte lösningen på city jet.

Som jag skrivit tidigare hade jag köpt vagn idag så hade det blivit en ozone och sen hade jag letat upp en begagnad sittdel för att byta när det känns lämpligt. Ibland funkar en ergonomisk sittdel bättre ibland en vanlig.
    Sen är nitrons sittdel bredare så nästa vinter med massa kläder och sånt tror jag den kommer vara vårat val.  Om ozone är lika bred som cityjet så skiljer det ca 5cm i bredd och det är väldigt mycket. .
  • t0va
    angeni skrev 2011-02-09 13:32:52 följande:
    Vad kan man ha för ståbräda på Citycross? Vad kostar en ståbräda?
    ca 600kr enligt prislistan i topic, http://www.emmaljunga.com/se/Tillbehor/For_syskonet/Syskon_akbrada-34.html

Idag gjorde jag ett fynd i babyaffären, hittade en sittdyna till brio sittvagn som passade perfekt i city jet-sittdelen. Vi har använt åkpåsen och en handduk när sonen har sovit i den, han kräks en massa och tvätta klädseln stup i ett har jag inte lust med. kostade 350kr i vanliga fall och nu bara 50kr. Blir lite mjukare också. :) 
  • t0va
    AnLj skrev 2011-02-09 18:45:59 följande:
    I den liggdelen får ju nästan jag som är 1,63 plats i ju! ;) Jisssues vilka liggdelar.. Varför har danska barn behov av såna? Kör de inte med sittdelar i Danmark? Någon som vet?
    Barnen i danmark kanske är tröttare än svenska barn och vill sova mer ;) 

Helt underbar översättning från finska... måste fråga i affären hur man gör så hjulen blir osynliga, verkar ju hur c00lt som helst Drömmer 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-02-09 22:01:57 följande:
    Princepesa
    Det skulle vara underbart för en vagn-knarkare som jag Solig vi använde faktiskt våran edge liggdel som extrasäng ända tills den blev urväxt (sonen var 79cm på 1-årskontrollen) men hade gärna fortsatt. Har de bredare chassin/easy fix fästen? För det stod easy fix på DK hemsidan (nej vaddå funderar på att hitta en sån begagnad liggdel, inte jag, neeej då...) och jag funderar om de passar på tex edge chassit...

DK låter verkligen som tågåkande föräldrars dröm
    ha, ha.. Anonyma vagnmissbrukare nästa Tungan ute

Idag sa jag till sambon att nu när jag köpt en dyna till en briovagn så är det ju lämpligt att köpa en ny vagn också... tjatade ett tag på att jag ville ha brios sittvagn med svängbara hjul till sonen när han kan sitta framåtvänd. Men han suckade och la in sitt veto... inte för att jag vill ha en sån vagn längre för den är tydligen i storlek som nitron när man fäller. Blir nog att tjata om en ozone istället Flört
  • t0va
    Nomen skrev 2011-02-11 11:43:41 följande:
    INGEN som kan mäta??
    jodå, i liggläge är det ca 90cm fram till delen på fotstödet som går uppått. I sittläge så blir rygghöjden ca 13-14cm längre eftersom "buren" fälls upp. Nu hittar jag inte kortläsaren men kan fixa bilder på det ikväll. 
  • t0va
    Fru T skrev 2011-02-25 15:31:47 följande:
    Det är ju vanligt att man säljer av med citykorgen när man slutat använda den istället för att den ka ligga i ett föråd och samla dam. 
    Precis fler kärringar i förrådet är ju det sista man vill ha Flört

Vi köpte en i en helt annan färg och den extra sittdelen är också i en annan färg, jag gillar att kunna byta och korgen används ändå så kort tid så där kan man vara lite wild and crazy. Så helt klart olika färger röstar jag på. 
  • t0va

Någon som har koll på detta med att ställa in fjädringen, när vi köpte vagnen sa de att vi inte behöver pilla på den alls, men jag har tyckt att vagnen varit väldigt mjuk nu, sonen är ändå 9kg så jag provade att ändra till mittläget, den stod på det mjukaste förut. Är det så man ska göra? 

• t0va
    Uliise skrev 2011-02-25 23:24:01 följande:
    Så gjorde vi också
    Den känns stabilare nu, vi kör ju så sällan ute ändå så någon mjuk fjädring behövs inte. Får väl se vad de säger när vi lämnar in vagnen för vårservice, de var jättebra på babyproffsen förutom att vi bara fick den infon om fjädringen att inte röra den alls. 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-02-25 23:49:54 följande:
    Konstig info måste jag säga. Vi bytte till den lite stummare fjädringennär vi bytte till sittdelen, dels pga att sittdelen väger mer och att vår dotter kommit upp lite i vikt då. Sista hacket får hon ha gått upp några kilon till innan vi byter till.

Finns det förresten någon viktgräns för Emmaljungas vagnar?
    15kg, på nitron och crossen i alla fall. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5