Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Fru T skrev 2010-08-09 23:38:26 följande:
    Varför inte då köpa en begagnad som kan stå på förskolan så gör det ju inget om den blir förstörd. Jag vill inte heller köpa en begagnad vagn som jag ska använda men för att ha den stående på förskolan för att sova i så skulle ja absolut kunna göra det!

Jag VILL att min dotter ska sova ute i vagn men tyvärr har inte förskolan hon snart börjar på den möjligheten, så jag hoppas att det kommer funka med sovningen.... Hade det vart möjligt så hade jag inskaffat en "sovvagn"

Dom vagnar som förskolor har är som sagt tvilling SITT vagnar och dessa är utan liggläge..

Så vill du ha barnet sovandes inne, ja då får du välja förskola efter det med
    som jag skrev vill jag inte ha nån begagnad vagn... de vagnar fsk har brukar alltid ha ett litet liggläge och jag har sett flera fsk där det har fungerat hur bra som helst *L* så det lär nog inte blöi några som helst problem med det, hehe
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Laire skrev 2010-08-10 10:44:08 följande:
    Det är givetvis ditt beslut om du inte vill ha någon begagnad vagn. Jag hade däremot hellre haft en (begagnad) vagn där bara mitt barn sover och som jag själv har koll på att tygerna tvättas. Detta hellre än förskolans vagn är det kan vara smutsigt samt att andra barn använder vagnen. Jag är inget bacillfreak men efter att ha sett hur mycket snor, dreggel och bajs (sommar då de sover i bara blöjan ibland) som de små utsöndrar så är det trevligt att ungen bara ligger i sin egen skit . För att inte tala om att ens åkpåse, fäll, filt, kudde etc. ska hoppa i och ur vagnen varje gång de ska använda vagnen till något annat barn...
    jag har sett det med (är fsk och har haft en tjänst som gjorde att jag nu arbetat med kanske 800 barn på tre år), men ser inga som helst problem i att de skulle sova i en sån vagn. blir de utsatta blir de det endå, då kvittar det vilken vagn de sover i *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Sofi 83 skrev 2010-08-10 12:34:20 följande:
    På ett sätt kan jag förstå dig! Jag kunde aldrig tänka mig en begagnad vagn då när jag väntade dottern. Så vi köpte en ny Edge som vi ju är supernöjda med. Dock är jag så rädd om min Edge att jag inte vill ta den ens till dagmamman där det bara kommer att vara en vuxen och ett annat barn än vår dotter.

Så igår var jag och hämtade en gammal Edge från 2001 (för 50 € = ungefär 500 kr). Nu håller jag som bäst på och tvättar alla tyger och sen skall jag tvätta chassit så tror jag nog den blir bra som sovvagn hos dagmamman!
    Alternativet för oss skulle ha varit att dottern blivit tvungen att sova inne och det vill jag inte eftersom hon är van att sova i vagn på dagarna och sover mycket bättre ute! Ett annat plus är att jag inte behöver dra hem den varje dag/till helgen utan den får stå hos dagmamman hela tiden!
    jag kanske är ykresskadad, men det har aldrig varit några problem med några barn som är vana att sova i vagn att sen sova inomhus och tvärtom. ofta tror man som förälder det, men sen i prakitiken på fsk ser det helt annorlunda ut. frisk luft ser jag gärna till att barnet får endå, så att den sover inne gör inget *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    eec82 skrev 2010-08-10 13:32:08 följande:
    Vi som inte kan tänka oss begagnat å köper nytt får vara glada att alla inte tänker som vi, då skulle vi ju aldrig kunna sälja våra vagnar vidare. ;)
    haha, sant så sant... skönt att alla inte vill ha en likadan vagn  
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Uliise skrev 2010-08-10 13:07:27 följande:
    Egentligen förstår jag inte vad det finns för något att ha emot begagnat. Begagnat är inte likamed ruckel. I princip är ju en helt ny vagn begagnad så fort den börjar användas. Har den då gått igenom någon transformation som gjort den "oanvändbar"? Då borde ni ju inte kunna använda er egen vagn efter ett halvår eftersom den faktiskt är begagnad av er själva Flört Lite som det här med att mat slängs direkt på bäst-före-datumet, även om det inte alls är något fel på den.
    inga föräskringar gäller om du säljer den vidare, du har ingen aning om hur de som haft den tidigare skött om den, vad den varit med om, ifall den tidigare ägaren haft problem. etc. det är iaf spå det känns. och ja, den blir begagnad sen, men inte förrän jag sålt den vidare. då är den bara använd...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Fru T skrev 2010-08-10 23:17:26 följande:
    men om den ska stå still för att sovas i så skiter ja fullständigt i en försäkring eller om den gnisslar å liknande
    ja, men jag vill fortfarande inte ha nån begagnad. känns inte fräscht, jag vet inte vem som haft den innan eller hur de tagit hand om den, etc. nej, usch. *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    stor grön drake skrev 2010-08-11 19:41:01 följande:
    *skratt*
    förlåt, men du använder precis samma ord som en kompis
    Jag kör allt begagnat i 60º och struntar i var det varit förr, speciellt bebiskläder är bra att köpa begagnat då de är färdigt mjuka samt att alla kemikalier från tillverkningen är urtvättade.
    för mig spelar det ingen roll hur många gånger det tvättas, jag vet fortfarande inte vad den varit med om och det känns superäckligt. just med tanke på mögel, etc. kläder till barn är en annan sak på nåt vis, men kan inte förklara det *L*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Fru T skrev 2010-08-11 22:08:17 följande:
    tvättmaskin?
    spelar ingen roll om man tvättar, du får ofta inte bort sånt iaf. så nej.
    Laire skrev 2010-08-12 06:20:37 följande:
    Jag förstår dig helt (även om jag inte tycker så själv). Det jag tycker är konstigt är bara att du hellre tar förskolans begagnade vagn som du troligen har ännu mindre koll på vart den varit och hur den sköts För mig hade det varit otänkbart att ha någon av dem om jag tyckte så...
     då är det inte min egen, det är enstor skillnad...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

till en enkelvagn kostar det ju ca 3500 har jag för mig (om jag inte minns helt fel från vad jag läst tidigare i tråden), så kan tänka mig att det går på en del mer. sen görs väl inte den vagnen heller så det kanske inte är säkert att ni kan beställa nytt chassi.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

hoppas du kan få tag på ett. men det låter nästan som det skulle va billigare med en ny vagn...

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5