• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Jos90

Såhär brukar jag göra..

För det första är MÖBLERNA viktiga. Har du möbler som man kan "gömma undan" saker?
    Menar inte att dammet skall sopas under mattan, men har man fint vardagsbord med lådor kan man lätt lägga tidning och fjärrkontroll i den vilket ger ett mer städat intryck än om allt ligger slängt PÅ bordet.

Köp fina hållare i duschen där du fyller på shampoo och balsam istället för att ha 7flaskor ståendes i duschen ger en lätt LYXIG hotellkänsla.

Efter man duschat/badat, spraya lite AJAX runt på kaklet, låt verka medans du torkar kroppen, skölj av med duschmunstycket innan du går ut från badrummet, går snabbt, funkar bra när badrummet redan är fuktigt.

Ha SNYGGA tvättkorgar med LOCK. När de inte går att stänga locket - ta tag i tvätten då! Inte snyggt när locket börjar glida av..

Ha INTE mycket textilier framme - de samlar massa damm! Ha de mattor du behöver, och låt inte kläder,handdukar,gosedjur etc ligga i högar och damma!

Svårt för att diska? KANSKE är värt att lägga ner pengar på en diskmaskin, finns ju de små varianterna som går att ha PÅ bänken.. Annars gäller det att bara ta tag i sig själv och diska direkt efter måltiderna.
    Jag själv brukar diska upp före att jag sätter mig och äter, då kan jag äta i lugn och ro. alternativt att jag diskar medans pastan kokar etc.

• Analoga
    Jos90 skrev 2011-04-28 19:58:54 följande:
    Såhär brukar jag göra..

För det första är MÖBLERNA viktiga. Har du möbler som man kan "gömma undan" saker?
    Menar inte att dammet skall sopas under mattan, men har man fint vardagsbord med lådor kan man lätt lägga tidning och fjärrkontroll i den vilket ger ett mer städat intryck än om allt ligger slängt PÅ bordet.

Köp fina hållare i duschen där du fyller på shampoo och balsam istället för att ha 7flaskor ståendes i duschen ger en lätt LYXIG hotellkänsla.

Efter man duschat/badat, spraya lite AJAX runt på kaklet, låt verka medans du torkar kroppen, skölj av med duschmunstycket innan du går ut från badrummet, går snabbt, funkar bra när badrummet redan är fuktigt.

Ha SNYGGA tvättkorgar med LOCK. När de inte går att stänga locket - ta tag i tvätten då! Inte snyggt när locket börjar glida av..

Ha INTE mycket textilier framme - de samlar massa damm! Ha de mattor du behöver, och låt inte kläder,handdukar,gosedjur etc ligga i högar och damma!

Svårt för att diska? KANSKE är värt att lägga ner pengar på en diskmaskin, finns ju de små varianterna som går att ha PÅ bänken.. Annars gäller det att bara ta tag i sig själv och diska direkt efter måltiderna.
    Jag själv brukar diska upp före att jag sätter mig och äter, då kan jag äta i lugn och ro. alternativt att jag diskar medans pastan kokar etc.
    Allt detta och mycket, mycket till innehåller formuläret
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-04-28 19:46:59 följande:
    Är det några som hänger i denna tråd, som har gjort/håller på med rensning hemma??

Måste bara få tipsa om ett toppenbra formulär jag skickat efter från www.wangborgshem.se som heter "Rensa ditt hem på 30 dagar".

Här är länken till själva formuläret:

wangborgshem.se/sida11.html

Fick det igår och har tittat igenom det och det verkar ju hur bra som helst Man blir guidad rum för rum inkl förråd och rubbet i sitt hem!  Precis den struktur och guidning jag behöver för att komma igång och få det gjort! Dessutom rutor för varje punkt så man kan pricka av allt eftersom.

Såklart kommer det inte ta bara 30 dagar, jag har så fruktansvärt mkt i mina gömmor Skäms så jag betar nog inte av det så snabbt och så vill jag inte hålla på rensa 30 dagar i-ett-sträck heller!

Men jag känner mig himla sugen och inspirerad att komma igång Det får ta den tid det tar helt enkelt, men jag har ju tagit första steget nu iaf genom att ha beställt formuläret, som för övrigt kostar 125 kr.

Någon som vill hänga på?? Så kan vi stötta o peppa varandra här i tråden
    Jag hänger gärna på. Tycker dock att 125 kr är rätt dyrt faktiskt, men jag har börjat sätta samman en egen lista sedan tidigare, där jag tänkt igenom vad som bör göras "rum-för-rum". Det blir lättare så, för då kommer jag ihåg vad jag tänkt göra, och vad jag behöver be andra i familjen att ta tag i.
    Sedan finns ju även flera bra böcker som man kan bläddra i, där man säkert kan hitta mycket matnyttigt också.
    Jag ska försöka börja imorgon kväll efter jobbet.
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2011-04-28 20:01:26 följande:
    Jag hänger gärna på. Tycker dock att 125 kr är rätt dyrt faktiskt, men jag har börjat sätta samman en egen lista sedan tidigare, där jag tänkt igenom vad som bör göras "rum-för-rum". Det blir lättare så, för då kommer jag ihåg vad jag tänkt göra, och vad jag behöver be andra i familjen att ta tag i.
    Sedan finns ju även flera bra böcker som man kan bläddra i, där man säkert kan hitta mycket matnyttigt också.
    Jag ska försöka börja imorgon kväll efter jobbet.
    Jag tycker formuläret var värt varenda krona

Kul att du hänger på :))
  • Jos90

formulär..? Missade jag, ska kolla va de är ni pratar om för formulär haha de ja tog upp är bara från eget tänkande :)

• Fantasia78
    Analoga skrev 2011-04-28 20:44:39 följande:
    Jag tycker formuläret var värt varenda krona

Kul att du hänger på :))
    Ja, det är det säkert... Fast jag vill börja med att testa min egen lista för att se om den räcker. Ifall den inte gör det så köper jag nog samma formulär som du tipsat om. Solig
    Jag ska börja med köket imorgon kväll..., förutom det dagliga plocket, disken, tvätten etc.

Vad är ditt nästa steg i din städplan?
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2011-04-28 20:53:09 följande:
    Ja, det är det säkert... Fast jag vill börja med att testa min egen lista för att se om den räcker. Ifall den inte gör det så köper jag nog samma formulär som du tipsat om. Solig
    Jag ska börja med köket imorgon kväll..., förutom det dagliga plocket, disken, tvätten etc.

Vad är ditt nästa steg i din städplan?
    Ja steg 1 som jag nu ska börja med är faktiskt i sovrummet Så det blir där jag börjar
  • Analoga
    Jos90 skrev 2011-04-28 20:52:05 följande:
    formulär..? Missade jag, ska kolla va de är ni pratar om för formulär haha de ja tog upp är bara från eget tänkande :)
    Inlägg nr 720
  • Fantasia78
    Analoga skrev 2011-04-28 21:01:25 följande:
    Inlägg nr 720
    Analoga: Hur har det gått för dig med sovrummet? Berätta gärna.

Har i eftermiddags och ikväll skjutsat barn och fixat fredagsmys och lagat middag. Återstår då att "städa i köket", d v s diska, plocka undan på köksbordet, och rensa bort gamla tidningar med mera.
    Men klockan är ju nu 21 och fredagskvällen har liksom redan börjat. Hur gör man då för att FÅ MER TID att städa här hemma? Jag unnar mig inte att sätta mig i TV-soffan ens från början, utan jag går här och plockar, städar, kör igång en tvättmaskin och försöker ösa båten. Ändå känner jag att tiden inte räcker. 
    Ska nu ta en paus med en kopp te åtminstone, och fortsätta en liten stund till sedan. På vardagskvällarna är det ju även läxläsning och en massa annat. Det gäller att ta vara på den lilla tid som finns och försöka få den att räcka till allt som ska göras.

Fast snart får det vara bra för idag. Måste ju få njuta lite av fredagen också!
  • Analoga
    Fantasia78 skrev 2011-04-29 21:04:13 följande:
    Analoga: Hur har det gått för dig med sovrummet? Berätta gärna.

Har i eftermiddags och ikväll skjutsat barn och fixat fredagsmys och lagat middag. Återstår då att "städa i köket", d v s diska, plocka undan på köksbordet, och rensa bort gamla tidningar med mera.
    Men klockan är ju nu 21 och fredagskvällen har liksom redan börjat. Hur gör man då för att FÅ MER TID att städa här hemma? Jag unnar mig inte att sätta mig i TV-soffan ens från början, utan jag går här och plockar, städar, kör igång en tvättmaskin och försöker ösa båten. Ändå känner jag att tiden inte räcker. 
    Ska nu ta en paus med en kopp te åtminstone, och fortsätta en liten stund till sedan. På vardagskvällarna är det ju även läxläsning och en massa annat. Det gäller att ta vara på den lilla tid som finns och försöka få den att räcka till allt som ska göras.

Fast snart får det vara bra för idag. Måste ju få njuta lite av fredagen också!
    Eeeh...Skäms...har inte gjort något idag Skäms...men jag har iaf varit till ÖoB och köpt sopsäckar och flyttkartonger som kan vara bra att ha tillhands   Så man kan väl säga att jag gjort en förberedelse? Drömmer

Det var så fint väder idag, så vi har varit ute och så har jag suttit och glott på det engelska prinsbröllopet

MEn jag lovar rapportera så fort jag sätter igång. Jag tänkte ha kartongerna till att hiva ner alla lösa grejer i vid det ställe jag rensar, och så plockar jag upp en sak i taget och sparar det som ska sparas, lägger i "slänga-säcken" det som ska slängas, i "skänka-bort-säcken" det som ska skänkas bort, "sälja-säcken" det som ska säljas o s v

Jag har otroligt svårt att göra mig av med saker och kläder som jag inte ens använt på åratal; enbart av nostalgiska skäl. Låter sjukt; men det känns som jag gör mig av med en del av mig själv. Men jag ska nu gå efter formulärets råd och verkligen stålsätta mig att göra mig av med saker jag inte använder eller gillar.

Sen så är det ju inte lätt att göra sig av med alla saker man inte tycker om, när man är fler i ett hushåll
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...