Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Något som jag försöker tänka på är att ALLA saker i hemmet ska ha en egen plats. Och när man plockar iordning så ska ALLA saker tillbaka till sin plats. Har man saker som inte har någon plats så är det givet att det kommer flyttas runt runt runt och ligga och skräpa.
Vi har rutin på (eller försöker så gott vi kan iallafall) att efter kvällsmaten tar en av oss disken samt plockar iordning i köket, torkar bänkar, sopor mm medan den andra hjälper dottern (2år) att plocka undan i hennes rumt, lägger fram kläder till dagen efter och gör iordning henne för natten.
När dottern sen ska läggas plockar den andra iordning i resten av huset. Tar ner tvätt till tvättstugan, sorterar den och stoppar i en maskin om någon av backarna blir full, plockar undan i hallen, och vardagsrummet. Det tar ju max 15-20 minuter att göra detta
Försöker man hålla detta blir det aldrig sådär katastrof-stökigt. MEN om vi missar en kväll är det väldigt lätt att inte orka ta tag i det kvällen efter heller.
På morgonen försöker jag bädda till sängarna innan vi åker, plocka undan disken efter frukost och slänga tvätt i tvättkorgen.
Om man fått undan på kvällen går det snabbt att dra fram dammsugaren på morgonen om det behövs (om man inte ska iväg på morgonen alltså), elelr när man kommer hem på eftermiddagen. Och om man ska iväg så är det alltid skönt att veta att man kommer hem till ett hem som är hyfsat iordning. Och man kan alltid ta med en kompis hem på spontant besök utan att behöva skämmas. Det är kanske inte välstädat och kliniskt rent, men det ser ialalfall inte ut som en katastrof!
En gång i veckan blir det våttorkning av golven, damma där det behövs, byte av sängkläder, grovrengöring av badrum och veckohandling.
Såhär får jag (vi) vår vardag att gå runt. Förhoppningsvis funkar det sn edamed fler barn i familjen oxå och med 2 heltidsjobb. Vi får väl se...
Sedan är det ju också så att det kan komma situationer i livet när annat än städning måste prioriteras högre, och då kan både en grundordning och bra rutiner ge bätte möjligheter att få vardagen att ändå fungera. Många tips till bra rutiner hittar jag här. Har inte läst riktigt alla inlägg ännu, men många. Och för varje nytt inlägg kommer nya tips, som tillsammans bidrar till att göra vardagen lättare, att få små stunder av städning under veckan att tillsammans bli "ordning ur kaos".
Något som fungerar för mig är att:
* dels försöka hitta en stund varje dag (på morgonen eller kvällen) när jag plockar undan, kör en tvätt eller hänger upp en tvätt etc, och helst även gör lite mer i ett av rummen (städar lite mer, dammsuger golvet etc.))
* dels försöker köpa så få saker som möjligt (enbart det vi behöver, med undantag för barnens intressen som kan innebära att vi förstås köper sådant som behövs för att kunna spela fotboll etc)