Vafalls skrev 2013-11-02 23:01:35 följande:
Vid städning används en ansenlig del av tiden till att göra rent disktrasorna, som är det enda redskap förutom svampar undertecknad använder, när jag ska städa toaletter och andra ytor där det är lämpligt. Både tiden det tar att gå/resa sig till närmaste handfat fram och tillbaka, och själva tiden det tar att vrida ur samt spola rent upplevs som en tidstjuv. Det avbryter också arbetet mitt i.
Det är främst när det fastnar diverse ludd, damm och annan synligt smuts på trasorna som jag känner att jag måste skölja, annars fastnar de ju bara på nästa yta som ska göras rent
! Dvs det är inte så mycket så att jag stör mig på att det inte är rent på en mikroskopisk nivå som gör att jag sköljer så ofta.
Och saken är den att jag går igenom en trasa väldigt snabbt (känns det som, har inga referenser). Minnet är färskt från dagens städning av båda badrummen. 2-4 "swipes", och jag upplever att trasan måste sköljas. Är detta normalt? Nu var det en månad sedan dem blev städade, så det var förvisso riktigt skitigt, med tidigare nämnda synliga smuts som hela tiden måste sköljas bort.
Har testat att ha en hink med mig och doppa trasorna i, men vattnet blir ju smutsigt så snabbt. Det accepterar jag i och för sig när det kommer till golvet med svabben.... är det bakteriellt osunt att doppa disktrasorna i en hink med vatten? Eller dödas dem av rengöringsmedlet (i mitt fall såpa), dvs trasan bara "ser" smutsig ut, men för ändamålet spelar det ingen roll?
Så, problemlösning: Vad kan jag göra för att effektivisera eller eliminera detta? Är öppen inför att inhandla andra redskap.
Efter egen obligatorisk-efterforskning-innan-forumfråga har jag kommit fram till att nedanstående eventuellt (det står inte uttryckligen att de löser det jag upplever som en tidstjuv) skulle kunna lösa/lätta problemet:
Använda torkdukar istället Använda handdukar istället Egna tankar:
Köpa fler disktrasor, så kan jag gå igenom 10-15 st för att sedan göra rent alla samtidigt (= endast en transport till närmaste handfat). Kanske i badkaret med duschhuvudet också, då det har större spridningseffekt än kranen. Testade detta idag och det hjälpte väl. Vika och dra trasorna på ett smartare sätt för att isolera exponeringen till en liten del av trasan, så att den går att använda längre
Jag har separata och uppmärkta Wettexdukar och skurtrasor till badrummen och helt andra Wettexdukar och skurtrasor till övriga rum. Dessutom ytterligare separata (och uppmärkta) trasor och skursvampar till toaletten, så att man bara använder den trasa om är märkt toalett till just toaletten.
Jag börjar med de renaste ytorna i varje rum. I badrummet är det t ex torkning av badrumsskåp, handfat etc. Därefter väggar, duschväggar, badkar och allra sist golvet och toaletten.
Jag brukar ha en skurhink (märkt TOALETT) med såpvatten där jag sköljer av trasan som jag svappar toalettgolvet med. Trasor till renare ytor brukar jag skölja i handfatet med jämna mellanrum.
Hur ofta man byter skurvatten beror på hur smutsigt det blir, men jag brukar byta vatten åtminstone 1 gång.
Vanliga disktrasor som används i köket kan man tvätta i tvättmaskin (60 grader) tillsammans med handdukar och lakan. De trasor som används i badrummet tvättar jag i det rena skurvattnet (innan vattnet blivit använt till sista skurningen).
Till damning har jag fuktade mikrofibertrasor. Tvättas med jämna mellanrum (utan sköljmedel).
Jag har flera mikrofibertrasor, uppmärka efter ändamål: t ex en som bara används för att putsa speglar och damma av lampskärmar av glas etc. En som används för dammtorkning av möbler (t ex i vardagsrum, sovrum etc), en som används enbart för att damma av porslin i badrum (men ej toaletten; där har jag en separat skursvamp märkt TOALETT) etc. Trasorna tvättas i minst 60 grader regelbundet. Trasor och svampar som används i badrum/toalett förvarar jag i en låda intill den skurhink som endast används till badrum/toalett.
Sedan har jag en skurhink till som används till övriga utrymmen.
Mitt inlägg ger kanske inte svar på alla de frågor du hade, men bidrar kanske ändå något? Kan tillägga att genom att ställa fram skurhinken med rent skurvatten i det rum där man dammar får man en praktisk plats att skölja av trasor och behöver inte springa så många extra gånger till badrummet för att skölja av trasor. Jag brukar undvika att skölja trasor i badkaret eftersom det lättare blir stopp där då (damm och ludd kan bidra till att sätta igen avloppet, åtminstone efter ett tag). Sedan byter jag skurvatten igen innan det är dags för nästa rum.