• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Nyfiken gul

En snygg trådkorg i badrummet funkar utmärkt att samla barnens badleksaker i. tar ingen plats, ser snyggt ut och det är bara att stoppa ner i badkaret och spola av ifrån smuts och lödder och det torkar av sig självt.

funkar också att samla alla tvålar och schampoflaskor i av samma orsak...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Shaun the sheep
    CharlieF skrev 2011-03-10 18:50:24 följande:
    Shaun the sheep: jag tycker också att Flyladys sida är svårnavigerad!
    Iofs har jag bara hunnit kolla från mobilen men jag fattar inte var jag ska börja läsa!!

Nån med bättre koll kanske kan tipsa mig (oss) hur man tar sig igenom sidan,tack!

Jag måste säga att jag tillslut blev så arg att jag klickade på alla länkar jag hittade. Till slut kändes det som att jag kom lite längre. Nu vet jag inte om det stämmer,
    men såhär kommer jag göra:

*Declutter 15 minuter per dag (fast jag kommer ta en låda per dag, eller en hylla per dag)
    *Sen hitta en morgonrutin, kvällsrutin och när ordningen infunnit sig, köra hotspotstädning.
    *Zonstädning kommer jag avsätta ca. 30 minuter per dag till, åtminstone nu tills jag pluggar,men jag måste läsa på lite mer om det.

FlyLadylänkar med bra läsning, som åtminstone jag blir peppad av, är dessa:

http://www.flylady.net/pages/FLYingLessons.asp

http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

http://www.flylady.net/pages/FLYFaq.asp

Den sista är speciellt bra om man hört ett uttryck där och inte vet vad det betyder. För mig var det bland annat swish ans sweep, som jag garanterat kommer bl beroende av!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Glömde en sak! I FAQ:en står det även om 27 fling boogie. Det tycker jag låter som en bra idé!
    Man ska alltså ta en sopsäck och gå runt i hemmet och slänga 27 saker. Exakt 27 saker, och inte titta efter när man är klar. Bara SLÄNG!
    Sen tar man en kartong, samlar ihop 27 saker man vill skänka bort. Det kan ju vara urvuxna kläder, gammalt porslin, böcker som bara samlar damm.. Jag blev superinspirerad, och ser fram emot imorgon såå mycket! Har haft en en vecka när alla varit hemma och varit sjuka. Det innebär totalt kaos och jag har mått rejält dåligt. Nu äntligen rensar jag järnet! =) Imorgon börjar Projekt Decluttering!

• Flickmamma
    Shaun the sheep skrev 2011-03-13 15:53:54 följande:
    Glömde en sak! I FAQ:en står det även om 27 fling boogie. Det tycker jag låter som en bra idé!
    Man ska alltså ta en sopsäck och gå runt i hemmet och slänga 27 saker. Exakt 27 saker, och inte titta efter när man är klar. Bara SLÄNG!
    Sen tar man en kartong, samlar ihop 27 saker man vill skänka bort. Det kan ju vara urvuxna kläder, gammalt porslin, böcker som bara samlar damm.. Jag blev superinspirerad, och ser fram emot imorgon såå mycket! Har haft en en vecka när alla varit hemma och varit sjuka. Det innebär totalt kaos och jag har mått rejält dåligt. Nu äntligen rensar jag järnet! =) Imorgon börjar Projekt Decluttering!
    låter bra men varför just 27 saker??
  • Flickmamma

Har varit inne och läst på Flylady och blivit peppad och gjort en trestegslista som jag ska beta av ikväll och imorgon!

Steg 1. 2 kassar märkta kasta och skänka, 1 väska märkt sälja och 2 boxar märkta Noura och Nadine. Tömma överskåpet i Nouras garderob med kläder.

Steg 2. märka 1 box med Adam. Tömma översta hyllan i småbarnens garderob och sortera ner i boxar, väska och kassar.

Steg 3. märka 1 väska till med sälja och 2 kassar till med kasta och skänka. Städa ur linneskåpet. efter samma princip.

Återkommer med resultatet. Jag köpte snygga boxar på IKEA i torsdags som står ovanför småbarnens garderob. Snyggt faktiskt, bara väntar på att fyllas av "växakläder".

• Shaun the sheep

Flickmamma: Jag vet inte varför det ska bara just 27 saker. Men det känns ganska bra tycker Jag. Precis lagom!

• Nyfiken gul

Min man har kommit med en utmaning denna månad:

Innan jag får köpa hem en pryl till hemmet  MÅSTE jag ut (slänga/ge bort/sälja/låna ut)  tre andra saker FÖRST.  Gör jag inte det åker prylen direkt tillbaka till butiken och bytes tillbaka.... ingen pardon...

vilket betyder att jag måste planera mina inköp noga och planera vad jag ska offra för att kunna köpa nåt nytt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kalycia
    Nyfiken gul skrev 2011-03-13 18:23:47 följande:
    Min man har kommit med en utmaning denna månad:

Innan jag får köpa hem en pryl till hemmet  MÅSTE jag ut (slänga/ge bort/sälja/låna ut)  tre andra saker FÖRST.  Gör jag inte det åker prylen direkt tillbaka till butiken och bytes tillbaka.... ingen pardon...

vilket betyder att jag måste planera mina inköp noga och planera vad jag ska offra för att kunna köpa nåt nytt.
    Så gör jag med kläder. Fast när jag köper ett nytt plagg ger jag bort/slänger ett annat.
  • Kalycia

Nu har jag städat 15 minuter med timer. Det blir så mycket mer effektivt. Tar en effektiv 15 minuters paus nu för att fortsätta 15 effektiva minuter strax. Funkar så bra för mig!

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...