• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Fantasia78
    Fröken85 skrev 2011-03-04 20:17:55 följande:
    Mitt mål är att jag ska kunna känna att jag kan ta emot objudna gäster utan att skämmas och be om ursäkt för mitt hem... Det räcker för mig... Jag behöver inte ha ett kliniskt rent och perfekt pedantiskt hem jämt!
    Samma mål har jag, men skillnaden är att jag har väldigt långt kvar för att nå dit.
    Men skam den som ger sig. Jag SKA lyckas! Cool
  • Anwen
    Nyfiken gul skrev 2011-03-04 20:03:23 följande:
    kan tipsa om det jag skrev bara 1-2 sidor bakåt om att rensa en rörig lägenhet.... ta det systematiskt och ta en sak i taget.

(hallen: hatthylla, skohylla, garderob, byrå , - det som ska tvättas lägger du i maskin direkt, häng undan det som inte ska vara där, lägg tillbaka allt som inte hör hemma i hallen, lägg vantar och mössor i en korg på hyllan, rensa bland skorna, häng upp på galgar i garderoben, rensa bland jackorna ni använder och häng undan allt som inte används just nu , rensa byrån från allt krafs osv... - KLART! )

fortsätt sen med nästa rum i huset.....
    Ja, ska försöka med nåt sånt. En del av problemet kommer nog vara grejer som ska in i den överfulla klädkammaren... men får väl lägga det i kassar så länge och sortera in när jag gjort ordning där inne. Det blir iaf det sista rummet att ta tag i. Kommer nog dessutom också bara ta sånt som är framme/syns denna omgång (dock inkl. under sängen o dyl). Inne i skåp etc. får jag ta nästa vecka.
  • Flickmamma

Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!

• Shaun the sheep
    Flickmamma skrev 2011-03-05 06:49:00 följande:
    Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!
    Är det helt omöjligt för er att köpa tvättmaskin?
    Jag kan ju säga att jag brukar inte gilla avbetalningar, men jag köpte vår tvättmaskin på avbetalning,
    och det har jag aldrig ångrat. Det har underlättat vardagen SÅ himla mycket,
    och när man har småbarn så... Jag förstår inte hur folk klarade sig innan faktiskt. Det låter väldigt bortskämt, men så är det. Småbarnslivet är tungt ändå, man måste göra det man kan för att underlätta.
    Är man totalt emot avbetalningar, så kan man ju börja spara?
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Flickmamma
    Shaun the sheep skrev 2011-03-05 07:20:54 följande:
    Är det helt omöjligt för er att köpa tvättmaskin?
    Jag kan ju säga att jag brukar inte gilla avbetalningar, men jag köpte vår tvättmaskin på avbetalning,
    och det har jag aldrig ångrat. Det har underlättat vardagen SÅ himla mycket,
    och när man har småbarn så... Jag förstår inte hur folk klarade sig innan faktiskt. Det låter väldigt bortskämt, men så är det. Småbarnslivet är tungt ändå, man måste göra det man kan för att underlätta.
    Är man totalt emot avbetalningar, så kan man ju börja spara?
    Problemet är var den ska stå och var vi ska torka tvätten. Vi bor i en fyra på 92 kvm.
  • Nyfiken gul
    Flickmamma skrev 2011-03-05 07:49:53 följande:
    Problemet är var den ska stå och var vi ska torka tvätten. Vi bor i en fyra på 92 kvm.
    vill man ha tvättmaskin kanske man får avstå något annat... jag har alltid haft tvättmaskin när jag bott i lägenhet, man får helt enkelt tänka att en tvättmaskin ska få plats

Har ni uttag för tvättmaskin i lägenheten ska den ju rimligtvis få plats.

Jag hade tvättmaskin i en lägenhet på 49 kvadrat. Den stod då i ett hörn i köket.   I en annan lägenhet hade jag tvättmaskin men inget badkar utan fick då en duschkabin.  När jag bodde i en lägenhet på 110 kvadrat hade vi separat badrum och gästtoalett, då stod tvättmaskinen i badrummet och vi fick då plats med badkar också.

Har man tvättmaskin kan man ju få undan tvätt på en gång och det blir alltså inte så mycket att hänga på tork. En torkvinda som är hopfällbar kan man få tex på Jula eller claes olsson, används den inte kan den stå bakom en dörr tex, eller häng upp linor i taket i badrummet.

Så fundera lite på utrymmet helt enkelt...

Angående tvättkaoset ni har nu - jag återkommer alldeles strax med nån ide
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Millans hustru

kanske om man bor riktigt trångt så kan man köpa tvätto torktumlare i ett? visst finns det sånna i en o samma maskin? o så¨kör man bara vissa maskiner med tork förstås, för en hel del kläder vil man aksnke inte utsätta för det, men alla lakan handdukar o strumpor tex...

• Fantasia78
    Flickmamma skrev 2011-03-05 07:49:53 följande:
    Vi har en tvättreda, som går att fälla ihop när den inte används. Det finns dels en sådan som man ställer på golvet (tar nästan ingen plats hopfälld, dels en som går att sätta högt upp på väggen i t ex ett badrum och sedan "dra ut", så att man får fram tvättlinor att hänga tvätt på.

Om man har tvättmaskin i lägenheten/villan så kan man tvätta en tvätt per dag eller en tvätt varannan dag, och då brukar det gå bra att hänga upp det mesta på en tvättreda. Ibland får en nytvättad handduk hängas upp i badrummet tills den är torr, för att jag tillfälligt inte har någon annanstans att hänga den, men annars ryms i princip allt på tvättredan.

(Jag har däremot aldrig använt torktumlare, bortsett från om man har tvättat en dunjacka e.d. som måste torktumlas för att inte bli förstörd. Torktumlare drar dessutom energi, som lufttorkning inte kräver. Om man vill tänka på miljön är ju även det en aspekt att ha med sig.)
  • Nyfiken gul
    vi har sex barn och är bekant med tvättkaos och än värre är det när barnen hos oss kommer och går (dom bor inte hos oss allihopa)  och ibland kommer jag på mig själv med att tvätta i princip ren tvätt, inte bra för ekonomin eller miljön och för att inte tala om hur slitna kläderna blir helt i onödan och all tid som går åt....

Jag har löst det som följande:

*dom stora barnen har egna tvättkorgar, enkelt för mig att bara hämta och sortera direkt in i tvättmaskinen

*kläder som används nån gång ibland tex en klänning, en kjol eller en kavaj, vädras och hängs in igen i garderoben. Behöver inte tvättas såvida den inte luktar svett eller är fläckig.   Automatiskt mindre tvätt att hålla ordning på!

*myskläder, morgonrockar, kimonos, jeans man bara använder en stund och kläder man provar - sånt får plats på några krokar bakom sovrumsdörren. Behöver inte heller tvättas hela tiden. Gås igenom varannan vecka. Det som fortfarande är rent och inte har använts sedan sist åker in i garderoben igen.

* om vissa plagg bara har nån liten pyttefläck men är ren för övrigt kan man tvätta bort fläcken och låta plagget torka på ett element till dagen efter.

*plagg som bara känns ofräscha men som inte är smutsiga kan lätt sköljas upp i lite tvättmedel och ljummet vatten i handfatet, väldigt enkelt med tex ett barnplagg som hängt på en krok eller ett par stickade strumpbyxor man använt nån enstaka gång.

*plagg som är skrynkliga är inte automatiskt smutsiga...    det tog ett tag för familjen att inse det.. men nu minskar högen i tvättkorgen radikalt.

*skaffat ett system för byte av handdukar och lakan. Rent spontant behöver man givetvis inte byta alla 8 handdukar samtidigt i badrummet eller byta alla 8 sängars lakan samma dag - allt kan rimligen inte vara smutsigt samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.

*skippa slöseriet!  Man måste inte ta en ny handduk varje gång man duschar eller tvättar håret och alla i familjen behöver inte ha 3 handdukar vardera för att kunna duscha.

*skippa slöseriet 2 :  att man byter kläder under dagen innebär inte automatiskt att alla kläder är smutsiga.

*ytterkläder tvättas här hemma inte varje vecka, barnen har andra jackor och tröjor att ha om något skulle vara smutsigt och behöva tvättas.

Med lite tankeverksamhet kan man få ner tvättberget rejält och det med bara små enkla knep.

Och som vi tjatat om här i tråden så gäller det att man tar tag i tvätthögen på en gång när det är färdigt.  Finns det tid i tvättstugan kan du ju vika ihop ialla fall lakan och handdukar redan där och nyttja utrymmet .  Är barnen tillräckligt stora kan dom vika sin egen tvätt och ta hand om den.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • vivianne
    Har tipsat tidigare om min underbara tvättlösning. Ett trådbacksställ från IKEA med sex trådbackar som står i badrummet. En skylt på respektive trådback så att svart/vitt/kulört i 40 respektive 60 grader hamnar i rätt back från början. När en back är full åker den i maskinen men har man gemensam tvättstuga kan den ju lika gärna åka i en blå ikea-kasse och bäras ner i tvättstugan.

Tvätten sorteras efter hand och det tar inte mer golvyta än en tvättkorg. Har haft det så ett par år är jättenöjd
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...