• moln och sol

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Fantasia78
    Celin skrev 2011-02-26 11:22:45 följande:
    Har läst igenom nästan hela...  här är några saker hos oss...

    Vi ska snart påböjra renovering så första steg var att organisera och leja bort städning (4 tim varannan vecka). Vi har leklådor i lekrummet och på barnens rum så de själva vet var de ska lägga sina leksaker och därmed också kan hjälpa till att hålla iordning och själv avslutar innan de gör ngt annat.... Vi dammsuger det värsta när det behövs (oftast hall och kök).

    I hallen har vi en expedit (från Ikea), den långsmala som vi lagt ner och satt fötter på och sen har lådor - alla barn har varsin låda att lägga sin vantar etc i, det fungerar också som en bänk där det enkelt går att sätta barnen o hjälpa med skor etc.

    I badrummet har vi en vit och en svart tvättkorg, där till och med minsta (2 år) med lite hjälp, direkt kan sortera tvätten. Och barnen vet, står det bara en korg där så lägger de allt i samma så lyfter jag över när korgen kommer tillbaka - men alla barnen lägger själva sin tvätt i badrummet när vi gör oss iordning för natten.

    Den som lagar mat plockar ur diskmaskinen - efter maten plockar den andra i maskinen (rent kök til frukost) medan den första leker med barnen och sen en gemensam nattning där vi samtidigt plockar fram kläder till dagen efter.

    Vi har matlista, som görs på fredagen och sen inhandlas på lördagen för veckan som kommer - då vet man precis vad man ska göra, vad som behövs och under veckan efter förskola och arbete behöver vi inte åka iväg till affären.

    Renbäddning på lördagar så den som inte åker och handlar bäddar rent - så vi har generellt en arbetsfördelning, en gör det - den andre gör ngt annat.... så kan vi dela upp att den som åker iväg tar med sig x barn etc. Och sen har vi mer tid över för barnen...
    Låter ju jättebra. Men kruxet hos oss är att vi jobbar heltid båda två, så vi får ta varsin kväll medan den andre jobbar...
  • fucktard

    Nu gäller det. Flyttstädning idag och i morgon.

    Har ni några bra tips? Har visserligen fått en lapp av bostadsbolaget, men fler är alltid bättre när det gäller tips

  • Fantasia78
    Celin skrev 2011-02-26 11:22:45 följande:
    Har läst igenom nästan hela...  här är några saker hos oss...

    Vi ska snart påböjra renovering så första steg var att organisera och leja bort städning (4 tim varannan vecka). Vi har leklådor i lekrummet och på barnens rum så de själva vet var de ska lägga sina leksaker och därmed också kan hjälpa till att hålla iordning och själv avslutar innan de gör ngt annat.... Vi dammsuger det värsta när det behövs (oftast hall och kök).

    I hallen har vi en expedit (från Ikea), den långsmala som vi lagt ner och satt fötter på och sen har lådor - alla barn har varsin låda att lägga sin vantar etc i, det fungerar också som en bänk där det enkelt går att sätta barnen o hjälpa med skor etc.

    I badrummet har vi en vit och en svart tvättkorg, där till och med minsta (2 år) med lite hjälp, direkt kan sortera tvätten. Och barnen vet, står det bara en korg där så lägger de allt i samma så lyfter jag över när korgen kommer tillbaka - men alla barnen lägger själva sin tvätt i badrummet när vi gör oss iordning för natten.

    Den som lagar mat plockar ur diskmaskinen - efter maten plockar den andra i maskinen (rent kök til frukost) medan den första leker med barnen och sen en gemensam nattning där vi samtidigt plockar fram kläder till dagen efter.

    Vi har matlista, som görs på fredagen och sen inhandlas på lördagen för veckan som kommer - då vet man precis vad man ska göra, vad som behövs och under veckan efter förskola och arbete behöver vi inte åka iväg till affären.

    Renbäddning på lördagar så den som inte åker och handlar bäddar rent - så vi har generellt en arbetsfördelning, en gör det - den andre gör ngt annat.... så kan vi dela upp att den som åker iväg tar med sig x barn etc. Och sen har vi mer tid över för barnen...
    Jag gillar strukturen i ditt städschema. Ska se om jag kan göra något motsvarande här hemma. Anpassat dock till att vi i princip alltid är en vuxen i taget hemma på kvällen med nattning, disk, tvätt etc.
  • emseli

    Ska läsa igenom hela tråden när ja kommer hem för då skall ja ta tag i mitt hem :)

  • Nyfiken gul
    fucktard skrev 2011-02-26 12:23:20 följande:
    Nu gäller det. Flyttstädning idag och i morgon.

    Har ni några bra tips? Har visserligen fått en lapp av bostadsbolaget, men fler är alltid bättre när det gäller tips
    jag har tipsat om flyttstädning längre bak i tråden... klicka på "visa endast" så tror jag att du får upp det....

    annars har jag tips på lager om du vill.....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Ett litet men effektivt tips är ju att faktisk utnyttja ALLA ytor till förvaring...

    Tex så blir det oftast ett tomt utrymme i garderoben längst ner när man har klädhängare/stång högre upp.

    Jag har i min egen garderob en hög trådback längst ner - där har jag samlat sånt som ska sys/lagas eller på annat sätt behöver åtgärdas  (gardiner, blixtlås, knappar, byxor som ska läggas upp, vantar som ska stoppas, mössor utan snoddar osv osv... ). Enkelt att komma åt och det ligger inte i vägen nån annan stans.  Framförallt får man direkt bort det ifrån vanlgia klädhögar och hallen osv eftersom det direkt sorteras ut och läggs i trådbacken.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • grynet80

    Celin, gillar ditt tips om expedithyllan i hallen! Måste börja bearbeta maken direkt .

  • Celin
    grynet80 skrev 2011-02-26 15:18:29 följande:
    Celin, gillar ditt tips om expedithyllan i hallen! Måste börja bearbeta maken direkt .
    Vi har en spegel i samma färg som ligger  "lika lång" över så behöver man inte stå och trängas, småtjejerna kan borsta håret samtidigt som en annan... och det gjorde susen i en redan liten och smal hall - det ser genast mkt större ut.
  • Kalycia

    Det enda jag har ordning på är min garderob. Annars har jag det okej. På mitt pysselbord har jag kaaaaaos! Hur får ni en bra grundordning när ni pysslar? Det kan vara med vad som helst, tyger, garner, scrapbooking, pärlor, etc. Jag lyckas helt enkelt inte. 

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...