• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • moln och sol

Nyfiken gul jag är så glad att du finns här i tråden också! Du har så mycket konkreta tips att ge oss!  Glad

Jag har massa saker som jag känner (rent logiskt) att jag borde kasta, men jag hittar alltid på nåt skäl (känslomässigt) till att jag ska behålla dem när det kommer till handling och jag står med saken ovanför papperskorgen. Hjärnan vet liksom vad som ska bort, men hjärtat säger nåt annat, om ni förstår vad jag menar!?

• Nyfiken gul
    mammamaria1981 skrev 2011-02-17 16:50:15 följande:
    hej, gud vilken bra tråd...

vad gör ni av alla papper? jag hatar alla papper, och för att jag ska kunna ta itu med dom, typ fylla i och lämna till tex försäkringskassan så måste jag typ ha de fram liggandes på köksbordet för att inte helt glömma bort dom.
    hur gör ni med era papper?
    Fyll i dom på en gång och lägg på lådan....  jag hatar blanketter och är det värsta jag vet, därför fyller jag i sånt så fort det bara går så jag är av med skiten. Oftast har jag fyllt i och lagt på lådan samma dag jag fått dom.

om jag måste vänta någon dag pga något intyg tex så hängs dom i en stor klämma på kylskåpsdörren.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Analoga
    mammamaria1981 skrev 2011-02-17 16:50:15 följande:
    hej, gud vilken bra tråd...

vad gör ni av alla papper? jag hatar alla papper, och för att jag ska kunna ta itu med dom, typ fylla i och lämna till tex försäkringskassan så måste jag typ ha de fram liggandes på köksbordet för att inte helt glömma bort dom.
    hur gör ni med era papper?
    Jag har också problem med alla papper! Jag sätter in t ex betalade räkningar i en pärm - men herregud, det är ju så mycket andra papper!

Håller nu på gå igenom mina "högar" och när jag börjar sortera känns allt så fruktansvärt övermäktigt att jag genast blir alldeles utmattad!  T ex kommer det hela tiden en massa pensionspapper; såsom det oranga kuvertet och från andra ställen också - och där brukar jag ofta fastna, för jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med pensioner - så jag vet inte om jag ska kasta dem eller spara dem.....osv osv
  • CharlieF

Mina papper har jag faktiskt ordning på! Till skillnad från mycket annat haha

Jag har två pärmar, den ena med 1-5 register, ett för varje år. Där sparar jag årsvis alla bankpapper och kontoutdrag, deklaration, pension och annat. Det slängs efter fem år, längre behöver man inte spara sånt. Det är även skönt att ha alla pappet på ett ställe inför deklarationen!
    I den andra pärmen har jag "allt annat" typ försäkringar, arbetsintyg o annat.

Sen har jag en pärm för varje barn med register för försäkringar, deras bankpapper, kontrakt för dagmamma osv.

• Fantasia78

Känner igen mig i detta med sortering av papper. Det är mycket nytt som kommer hela tiden och det gäller att hela tiden sortera in, kasta det som kan kastas direkt och bara spara det som är nödvändigt.

Jag sorterar in betalade räkningar i en pärm, pensionspapper i en annan och så medlemsinformation i en tredje (t ex från en bokklubb, från apoteket och från ICA eller var man nu är medlem, MEN där har jag bara det _senaste_ bladet av medlemsinfo så att jag t ex kan få fram medlemsnummer etc snabbt om det behövs).

Sist men inte minst så har jag en pärm per barn (med en flik för hälsovård, en flik för aktuell skolinfo (skolresor, föräldramöten, studiedagar etc) osv.

Men det gäller att begränsa VAD man sparar. Jag har varit väldigt dålig på att sortera bort och kasta tidigare. Men jag har fått god hjälp av att ta reda på hur länge man behöver spara olika papper (som t ex hur länge man behöver spara garantikvitton, inbetalade räkningar, deklarationspapper etc.)

• Nyfiken gul
    Analoga skrev 2011-02-17 21:17:06 följande:
    Jag har också problem med alla papper! Jag sätter in t ex betalade räkningar i en pärm - men herregud, det är ju så mycket andra papper!

Håller nu på gå igenom mina "högar" och när jag börjar sortera känns allt så fruktansvärt övermäktigt att jag genast blir alldeles utmattad!  T ex kommer det hela tiden en massa pensionspapper; såsom det oranga kuvertet och från andra ställen också - och där brukar jag ofta fastna, för jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med pensioner - så jag vet inte om jag ska kasta dem eller spara dem.....osv osv
    så här gör vi:

Huset har en helt egen pärm där hamnar försäkringsbrev, fakturor på pellets, sopräkningen, el, bankpapper som har med lånet att göra, vatten och avlopp och sopor, brev om sotning, kvitton och fakturor på det som tillhör huset tex pelletspannan, luftvärmepumpen, braskaminen, vitvaror,  allt som har med renovering att göra osv...

Våra bilar har en egen pärm - beskitningsprotokoll, verkstadskvitton, serviceböcker, bensinkvitton,bilskatt ,ägarpapper, försäkringsbrev osv...

Varje barn har en egen pärm - klasslistor, skolmatsedlar, papper från bvc, diverse journalanteckningar från läkarbesök, recept på mediciner, inbjudningskort , viktiga telefonnummer, adresser, skolfoton osv...

Våra egna personliga pärmar - personliga räkningar (prenumerationer, klubbar, postorder osv... )  , fackliga papper, A-kasse-papper, sjukskrivningar, recept på mediciner, uppgifter om mobiltelefoner,  papper på olika medlemsskap, pensionspapper, inkomstuppgifter, brev från skatteverk osv osv....

Husdjuret har också en egen pärm

enkelt att sortera in

vi har en pärm för varje år - inget krångel - hur enkelt som helst.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2011-02-17 22:05:32 följande:
    så här gör vi:

Huset har en helt egen pärm där hamnar försäkringsbrev, fakturor på pellets, sopräkningen, el, bankpapper som har med lånet att göra, vatten och avlopp och sopor, brev om sotning, kvitton och fakturor på det som tillhör huset tex pelletspannan, luftvärmepumpen, braskaminen, vitvaror,  allt som har med renovering att göra osv...

Våra bilar har en egen pärm - beskitningsprotokoll, verkstadskvitton, serviceböcker, bensinkvitton,bilskatt ,ägarpapper, försäkringsbrev osv...

Varje barn har en egen pärm - klasslistor, skolmatsedlar, papper från bvc, diverse journalanteckningar från läkarbesök, recept på mediciner, inbjudningskort , viktiga telefonnummer, adresser, skolfoton osv...

Våra egna personliga pärmar - personliga räkningar (prenumerationer, klubbar, postorder osv... )  , fackliga papper, A-kasse-papper, sjukskrivningar, recept på mediciner, uppgifter om mobiltelefoner,  papper på olika medlemsskap, pensionspapper, inkomstuppgifter, brev från skatteverk osv osv....

Husdjuret har också en egen pärm

enkelt att sortera in

vi har en pärm för varje år - inget krångel - hur enkelt som helst.
    Tusen tack för tipset   Jag ser problemet nu: jag har bara en pärm och sambon en, och där har jag då tänkt mig att allt ska få rum  

Nu ska här inhandlas fler pärmar! Nu ser jag fram emot sorteringen och hoppas jag får ordning en gång för alla!
  • Mamma 04 och 06

Kan man slänga förra årets pensionsbesked när man fått ett nytt? Jag tycker också att det väller in pensionsbesked. Det är för mig en orsak till att inte byta pensionsförsäkring hela tiden, jag tycker inte om att ha "lite pengar här och där".

Vi har såpass mycket fakturor att jag har en pärm för varje år som jag helt enkelt sätter in fakturor i när jag betalt dem, utan att sortera något. Går rätt fort att leta fram prenumerationsinfo eller försäkringsbesked om man behöver det. Ibland sätter jag en post--it lapp om jag vet att jag behöver hitta pappret igen. Efter tre år så återanvänds pärmen.

Jobbar på så sätt mer och mer med alla papper, att de aldrig ska öka i mängd, utan slängas efter en bestämd tid. Har inte lyckats organisera allt ännu, men tar område för område...

• Analoga
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-02-18 00:03:27 följande:
    Kan man slänga förra årets pensionsbesked när man fått ett nytt? Jag tycker också att det väller in pensionsbesked. Det är för mig en orsak till att inte byta pensionsförsäkring hela tiden, jag tycker inte om att ha "lite pengar här och där".

Vi har såpass mycket fakturor att jag har en pärm för varje år som jag helt enkelt sätter in fakturor i när jag betalt dem, utan att sortera något. Går rätt fort att leta fram prenumerationsinfo eller försäkringsbesked om man behöver det. Ibland sätter jag en post--it lapp om jag vet att jag behöver hitta pappret igen. Efter tre år så återanvänds pärmen.

Jobbar på så sätt mer och mer med alla papper, att de aldrig ska öka i mängd, utan slängas efter en bestämd tid. Har inte lyckats organisera allt ännu, men tar område för område...
    Ja jag sparar inte mer än de senaste av varje. Ärligt talat så har jag inte den blekaste susning vad jag ska göra med dem heller...orkar inte bry mig
  • mammamaria1981

gud vad duktiga ni verkar vara som sätter in allt i pärmar. ja det låter himla praktiskt. tack för tipsen! har massa tomma pärmar så det är väll bara att se till att få tid och sätta sig och sortera in i olika pärmar. men usch, var ska jag ta den tiden och orken ifrån???

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...