• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Fantasia78
    busbajsen skrev 2011-02-12 19:00:16 följande:
    Jag får panik!!! Denna röra gör mig illamående. När i hundan ska jag lära mig och hålla iordning här hemma. Jag blir tokig! Det måste vara något fel på mig.
    Det är inget fel på dig. Jag tror vi är många som kan få det stökigt emellanåt. Du kommer att hitta massor av bra tips och råd i den här tråden. Solig
    Jag ska krypa till kojs nu, så jag orkar städa lite imorgon. :)
    Sov gott!
    Solig
  • moln och sol
    busbajsen skrev 2011-02-12 19:00:16 följande:
    Jag får panik!!! Denna röra gör mig illamående. När i hundan ska jag lära mig och hålla iordning här hemma. Jag blir tokig! Det måste vara något fel på mig.
    Jag känner precis likadant.
  • moln och sol

Nu är jag i knipa igen !

Jag fick just veta att barnens farmor kommer upp hit på lördag och ska stanna två nätter hos oss. Nu har jag panik och springer hit och dit, i hopp om att hitta något att kasta bort. Jag vill ju inte att det ska se ut som ett kaos när hon kommer. Tyvärr blir jag så hemmablind, så i vanliga fall ser jag inte min röra. Nu när jag tittar med "nya ögon" rum för rum och funderar över vad hon kommer se, så grips jag nästan av panik...

Jag är rädd att jag i all hast kastar fel saker. Jag har verkligen försökt en tid nu att rensa ut. Mitt problem är bara att jag hittar nya "fynd" på Blocket titt som tätt. Det är bra saker, men de får ju inte plats hos oss inser jag ju när jag tittar på kaoset med nån annans ögon...

Usch Rynkar på näsan

• Analoga
    moln och sol skrev 2011-02-17 13:54:50 följande:
    Nu är jag i knipa igen !

Jag fick just veta att barnens farmor kommer upp hit på lördag och ska stanna två nätter hos oss. Nu har jag panik och springer hit och dit, i hopp om att hitta något att kasta bort. Jag vill ju inte att det ska se ut som ett kaos när hon kommer. Tyvärr blir jag så hemmablind, så i vanliga fall ser jag inte min röra. Nu när jag tittar med "nya ögon" rum för rum och funderar över vad hon kommer se, så grips jag nästan av panik...

Jag är rädd att jag i all hast kastar fel saker. Jag har verkligen försökt en tid nu att rensa ut. Mitt problem är bara att jag hittar nya "fynd" på Blocket titt som tätt. Det är bra saker, men de får ju inte plats hos oss inser jag ju när jag tittar på kaoset med nån annans ögon...

Usch Rynkar på näsan
    Känner igen mig Oskyldig  Så jobbigt att jämt behöva panikstäda inför besök. Vill ju ha ordning jämt, för jag vet ju att jag mår bäst av ordning - men har en förmåga att samla på mig onödiga saker och papper. Ska läsa igenom denna tråd och få lite inspiration. Har du fått någon hjälp av denna tråd förresten?? Det vare ju som startade den
  • Nyfiken gul
    moln och sol skrev 2011-02-17 13:54:50 följande:
    Nu är jag i knipa igen !

Usch Rynkar på näsan
    Men varför ska du kasta något? Behövs det?

är det inte bättre att satsa på att saker är bortplockade och det är rent och snyggt?

Och ärligt talat, du blir inte precis av med två släpkärror med skräp tills på lördag, så coola ner... släng ett trasigt badlakan eller nån nopprig tröja.. men det räcker så....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Analoga
    Nyfiken gul skrev 2011-02-17 15:51:55 följande:
    Men varför ska du kasta något? Behövs det?

är det inte bättre att satsa på att saker är bortplockade och det är rent och snyggt?

Och ärligt talat, du blir inte precis av med två släpkärror med skräp tills på lördag, så coola ner... släng ett trasigt badlakan eller nån nopprig tröja.. men det räcker så....
    .....eller gör som jag när jag panikstädar inför besök: stuvar in allt som inte får synas - i vår walk-in-garderob   Nä det är väl egentligen inget bra tips, håller inte i längden jag vet...
  • Nyfiken gul

Kan föressten bidra med lite nytta här hemifrån också....

Har rensat min garderob (eller mina två snarare)

Så här blev det:

Garderob 1  från vänster till höger:     -på galgar

västar
    kavajer
    blusar
    toppar
    koftor
    tunikor
    kjolar
    klänningar

garderob 2 - uppifrån och ner

överst: tjocka tröjor (college, stickat,fleece,munktröjor)

nedanför: Tunnare långärmade t-shirts, långärmade tunikor, långärmade toppar, koftor

nedanför: t-shirts, linnen, kortärmade tunikor, kortärmade toppar, festligare toppar

nedanför: leggings/thigts, finbyxor, två högar med jeans

nedanför: arbetskläder , joggingbyxor och allmänna "skräpkläder" som man kanske rensar ogräs i eller målar huset med....

alltihopa snyggt och prydligt hopvikt i fina släta högar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • moln och sol
    Analoga skrev 2011-02-17 15:46:49 följande:
    Känner igen mig Oskyldig  Så jobbigt att jämt behöva panikstäda inför besök. Vill ju ha ordning jämt, för jag vet ju att jag mår bäst av ordning - men har en förmåga att samla på mig onödiga saker och papper. Ska läsa igenom denna tråd och få lite inspiration. Har du fått någon hjälp av denna tråd förresten?? Det vare ju som startade den
    Ja, jag har fått jättemycket hjälp och inspiration. Varje gång jag läser här får jag energi och vilja att rensa. Glad

Ett problem för mig är dessvärre att slutföra saker. Jag kan vara jätteinspirerad att fixa en ny hallgarderob med skjutdörrar, är snabb att köpa in det som behövs, men jag kommer inte till själva slutförandet.

Nån vecka senare kanske jag ser en dockvagn på Blocket, i ett tråkigt tyg. Jag är snabb att köpa den, för att få nöjet att klä om den. Köper ett snyggt tyg, men hinner inte fixa den innan jag ser nästa roliga sak att fixa... Skäms
  • mammamaria1981

hej, gud vilken bra tråd...

vad gör ni av alla papper? jag hatar alla papper, och för att jag ska kunna ta itu med dom, typ fylla i och lämna till tex försäkringskassan så måste jag typ ha de fram liggandes på köksbordet för att inte helt glömma bort dom.
    hur gör ni med era papper?

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...