Inlägg från: Flickmamma |Visa alla inlägg
  • Flickmamma

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

maximum skrev 2010-02-28 11:33:42 följande:
    -Posten sorterar jag på direkten. Sambons post läggar jag på hans skrivbord min post likaså, reklam öppnar jag inte utan den låker direkt till återvinningen. sätt en lapp på brevlådan att du inte vill ha reklam så slipper du dom högarna.

Som Mia skrev så tvinga dig själv först och belöna dig sen. Jag brukar "tävla" mot ngt här hemma. tex som kaffet och diskmaskinen. Jag kan tävla mot kaffebryggaren, jag ska hinna tömma diskmaskinen innan kaffet är klart.
    Eller plocka undan det och det innan micron plingar osv.
    lite som jag då! jag brukar ta ett rum och bestämma mig för att ta undan 50 saker och sen får jag dricka kaffe och sitta vid datorn 20 min. Sen tar jag ett annat rum osv
  • Flickmamma

Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!

• Flickmamma
    Shaun the sheep skrev 2011-03-05 07:20:54 följande:
    Är det helt omöjligt för er att köpa tvättmaskin?
    Jag kan ju säga att jag brukar inte gilla avbetalningar, men jag köpte vår tvättmaskin på avbetalning,
    och det har jag aldrig ångrat. Det har underlättat vardagen SÅ himla mycket,
    och när man har småbarn så... Jag förstår inte hur folk klarade sig innan faktiskt. Det låter väldigt bortskämt, men så är det. Småbarnslivet är tungt ändå, man måste göra det man kan för att underlätta.
    Är man totalt emot avbetalningar, så kan man ju börja spara?
    Problemet är var den ska stå och var vi ska torka tvätten. Vi bor i en fyra på 92 kvm.
  • Flickmamma
    Madame Mom skrev 2010-02-28 12:39:00 följande:
    Jag vet att många rekomenderar att städa ett rum/ytrymme åt gången men jag håller inte alls med..  Jag springer fram och tillbaka i hela huset när jag städar och tycker faktiskt att det funkar bäst..

Låt säga att jag hittar leksaker i köket..  då samlar jag ihop dom, går till ungarnas rum och lägger på plats..  på vägen tillbaka till köket hittar jag lite tvätt på golvet och då tar jag med det och lämnar i tvättkorgen. I badrummet (där tvättkorgen står) hittar jag ett par tomma skäljmedelsflaskor som jag tar med tillbaka till sopsorteringen i köket. Vips har jag har fått undan en massa saker i stället för bara leksakerna som jag gick med från början. Så städar jag och det funkar hur bra som helst.

Sen är det en bra idé att passa på att städa badrummet när barnen badar tex...
    jag brukar sätta alarmet på ringning i nio minuter och städar, bäddar eller plockar så mycket jag hinner i ett rum och när alarmet ringer trycker jag på snooze (9min) och går till nästa rum och när jag gjort nio min i alla rum inkl kök, hall och badrum så belönar jag mig med kaffe och 20 min vid datorn!
  • Flickmamma
    Faile skrev 2011-03-09 19:34:43 följande:
    Nu vet jag inte om tipsen finns redan, så jag skriver de iaf.

1. Varje gång du lämnar ett rum tar du med dig 2 saker ( du har 2 händer ) som inte ska vara där och lägger dem tillrätta.
    Gör alla detta hela tiden så blir det rutin och man håller efter hela tiden utan att ens märka det.

2. En scotch brite och en sprayflaska med rengöringsmedel i badrummet. Varje gång någon badar/duschar så använder man även 2 min till att skrubba där man står, väggen, badkaret, golvet eller hur man nu duschar.
    Så blir det till slut skinande rent utan att ni ens märker att ni städar
    Tips nr 1 tog jag till mig direkt. Jag är hemma  med sjuka barn så nu när jag går runt här hemma så tar jag med mig minst 2 saker ut från rummet!!
  • Flickmamma
    Shaun the sheep skrev 2011-03-13 15:53:54 följande:
    Glömde en sak! I FAQ:en står det även om 27 fling boogie. Det tycker jag låter som en bra idé!
    Man ska alltså ta en sopsäck och gå runt i hemmet och slänga 27 saker. Exakt 27 saker, och inte titta efter när man är klar. Bara SLÄNG!
    Sen tar man en kartong, samlar ihop 27 saker man vill skänka bort. Det kan ju vara urvuxna kläder, gammalt porslin, böcker som bara samlar damm.. Jag blev superinspirerad, och ser fram emot imorgon såå mycket! Har haft en en vecka när alla varit hemma och varit sjuka. Det innebär totalt kaos och jag har mått rejält dåligt. Nu äntligen rensar jag järnet! =) Imorgon börjar Projekt Decluttering!
    låter bra men varför just 27 saker??
  • Flickmamma

Har varit inne och läst på Flylady och blivit peppad och gjort en trestegslista som jag ska beta av ikväll och imorgon!

Steg 1. 2 kassar märkta kasta och skänka, 1 väska märkt sälja och 2 boxar märkta Noura och Nadine. Tömma överskåpet i Nouras garderob med kläder.

Steg 2. märka 1 box med Adam. Tömma översta hyllan i småbarnens garderob och sortera ner i boxar, väska och kassar.

Steg 3. märka 1 väska till med sälja och 2 kassar till med kasta och skänka. Städa ur linneskåpet. efter samma princip.

Återkommer med resultatet. Jag köpte snygga boxar på IKEA i torsdags som står ovanför småbarnens garderob. Snyggt faktiskt, bara väntar på att fyllas av "växakläder".

• Flickmamma
    Fins Mamma skrev 2011-07-14 19:44:28 följande:
    ge mig motivatioN!

kom av mig idag, hade världens mål, men blev helt uttömd på energi då jag fick antagningsbeskedet till högskolan, kom in på utbildningen jag ville!  så nu har jag suttit vid datorn hela dagen =S
    Hej och grattis! Vad ska du plugga? Nyfiken jag är!! Arbetsskada, jag är studievägledare!
  • Flickmamma
    Herkules skrev 2011-07-15 07:31:43 följande:

Jag vill ha städat och fint hela tiden, men orken räcker inte till att städa och fejja som en galning och nu ska vi desutom både ha barn och flytta till hus, som har en trädgård....

Mitt tips är att man delar upp städningen i olika veckor. T. ex. som i vår nuvarande lägenhet:
    Vecka 1: Kök och badrum
    Vecka 2: Vardagsrum och sovrum
    Vecka 3: Hall och datorrum
    Vecka 4: städvila

När man städar rummen för veckan, så är det allt, alltså damma och torka golv och så. Övriga lägenheten kan man ta lite damm i hörnen med torrmopp eller handdammsugare, så ser det snart städat ut. Toan tar jag varje vecka och handfatet söljer jag av när jag ändå tvättar mig eller borstar tänderna.

Vecka 4 finns inga måsten, utom toan förstås.

Är man två i hushållet, så är det ju faktiskt bara ett rum var! Eller om den ena plockar undan och dammar och den andre tar golven t.ex.

I huset får det bli nåt liknande med över och undervåning och sen trädgården.

Sen har jag nästan inga mattor kvar heller, för det är ju så j*vla jobbigt att ta bort och piska och fan och hans moster! Och som någon annan skrev innan, möbler i höjd så man lätt kommer under och runt, så man slipper flytta och kånka.

Er städning funkar säkert bra när ni är två vuxna men inte när ni får barn! Så fort babyn kommer i krypåldern så måste golven städas flera ggr i veckan. Sen måste man plocka undan allt om man inte vill ha det nerrivet. Dt blir annorlunda men mycket kul med en ny liten människa i huset!Hjärta Lycka till!
  • Flickmamma

Måste få göra ett inlägg här! Har varit på IKEA och köp 5 st 2-pack CD- lådor och snart sorterat alla våra skivor. 8 boxar är fyllda och inställda i ett våra vitrinskåp och samtidigt passade jag på att ta bort allt som jag inte vill ha längre ex gamla lexicon. Vem använder det när det finns google? Alla mina fina inredningsböcker la jag på hyllan under vårt sidobord i vardagsrummet. Snyggt och praktiskt eftersom jag gillar att sitta och bläddra i dem. Håller även på att sortera ut mitt studiematerial från lärarhögskolan som nu bara står och tar plats. Har inte velat göra mig av med det men bestämt mig för att ha det på mitt kontor på skolan. Känns lite befriande!

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...