Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Loppan - JÄTTEBRA förklaring!!! Tack så mycket för det! Den förklaringen borde man ju få av läkarna på kliniken.

Junie - vi med endo är lite speciella ivf-patienter och följer inte den vanliga mallen. Min erfarenhet är tyvärr att många läkare tycker det kan vara lite krångligt med patienter som inte följer den vanliga mallen utan ska ha specialbehandling. Dessutom finns det en del läkare, tyvärr alltför många, som inte är så inlästa på endo utan därför krävs det att man själv som patient är extra påläst. Håller ni andra med eller är jag för hård mot läkarna?

Barnsugen, Djurparken, Loppan mfl - det verkar som vi är många som kommer köra igång ibörjan på nästa år. Kul! Nu är det vår tur att lyckas. Hoppas att 2011 blir det bra år för oss alla!

• Gräddnosen

Vill förtydliga att jag absolut inte menar att ALLA läkare i IVF-svängen är dåligt inlästa på endo. Min gyn.läkare är t.ex mycket kunnig. Men jag har också stött på läkare som inte tycker man behöver ta hänsyn till min endo vid IVF-behandling utan att det bara är att köra på som vanligt. Det tycker jag inte känns bra då jag är övertygad om att det är just endon som hindrar en graviditet för mig. Jag tycker det är viktigt att ha en läkare och en IVF-klinik som utgår från min endo när de planerar upp min behandling och vilka mediciner som jag ska ha. Kände inte förtroende för min förra klinik. Där var det bara löpande band-principen och inga diskussioner om att skräddasy behandlingen efter mina förutsttningar. Jag har därför bytt klinik och kommer göra mitt nästa försök på Carlanderska i Göteborg. Min gyn.läkare har varit i kontakt med dem och de menade att jag sbdolut skulle vara nedreglerad en längre tid innan jag gjorde nästa försök hos dem.

Tog min fjärde spruta i söndags! Nu börjar det närma sig! Spännande!

• Gräddnosen

Igår kväll när jag skulle på toa upptäckte jag att jag hade rejält med ägglossningsflytningar. Känns jätteknepigt att ha dem nu när jag är under nedreglering. Jag har ju ingen ägglossning nu. Tog min fjärde sputa Enanton i söndags. Någon som kan komma med någon förklaring till detta?

• Gräddnosen

Tack alla som svarat angående flytningar vid nedreglering! Då kan jag andas ut. Ingen ägglossning alltså - skönt

Loppan - Jobbigt att endon börjat växa igen. Vad innebär dessa endoförändringar för din fortsatta IVF-process? Vad säger läkarna?

• Gräddnosen

Loppan - sorry, missförstod dig. Skönt att du sluppit endosmärta. Hoppas cystorna håller sig borta.

Vet inget om det där med bruttolöneavdrag men är absolut intresserad av det. Kanske något vi borde göra också nu när vi kör privat.

• Gräddnosen

Loppan - om du orkar, kan du inte förklara hur det här med bruttolöneavdrag för privat IVF fungerar?
    Kanske kan få min mans arbetsgivare att göra det. Jag jobbar kommunalt och tror inte att det ä någon idé att försöka med min arbetsgivare. Det brukar inte vara så smidigt med dem.

• Gräddnosen

Spattan; Förväntansfull och Djurparken - så jobbigt att det strular så för er! Man blir ju så trött på kroppen och att den inte verkar vilja samarbeta. Jag har haft tur och har inte haft några blödningar i samband med min nedreglering. Har tagit den fjärde sprutan och hade bara lite brun-beiga flytningar någon vecka efter den första sprutan men efter det - inget alls. Däremot oroar jag mig för att jag inte alls har lika mycket biverkningar som förra gången. Svettas inte speciellt mycket, bara lite på natten, men inte i närheten av hur det var förra gången. Har också haft lite konstiga känningar i äggstockstrakterna och får därför för mig att det är någon cysta som växer, men har inga som helst bevis för det. Alltid är det något man oroar sig för

Jag ska i alla fall till min hemortsläkare den 4 jan. för att planera upp nästa försök på den nya kliniken - Carlanderska.

Loppan - du skulle väl också byta till Carlandrska? Ska du göra hela behandlingen hos dem? Även VUL? Jag gör ju det hos min hemortsläkare och behövde därför inte åka dit på planeringssamtal utan skulle ta det med min läkare. Konstigt?

• Gräddnosen

Loppan - jag är här Lite upptagen med betygssättning och julstök bara

Vi har också ca 2 timmar till Gbg från Jkpg men jag jobbar på annan ort och skulle vi göra VUL i Gbg också så måste jag vara ledig från arbetet hela den dagen. Det funkar inte med att vara borta så mycket från mitt jobb. Vi har dock en jättebra hemortsläkare som jag har stort förtroende för så vi kör på det.

Tack för förklaringen om nedreglering! Då slipper jag oroa mig för att jag INTE svettas så mycket!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2