Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Förväntansfull - jag hade också bett om att få vara nedreglerad fram tills IVF. Känns som om man slösar bort nedregleringen om man ska försöka själv först innan man kanske ändå behöver nedregleras igen. Visst finns det en god chans att ni lyckas själva nu efter nedregleringen men blir det inte så finns det en stor risk att du kommer ångra att du inte var nedreglerad fram till IVF. Har hört många här på Familjeliv som lyckas först efter att de varit nedreglerade en längre tid. Stå på dig är mitt råd!

• Gräddnosen

Vännen, stressa inte upp dig! Självklart kan du lyckas med IVF även om du inte varit nedreglerad flera månader innan. Vi har flera bevis på det här i tråden.

Förstår att du behöver ta de här blodproverna osv för utredningen, men har du inte redan fått remiss för IVF och står i kö? Eller har jag fattat fel? Står du redan i kö är du ju godkänd för IVF och behöver väl inte ta fler prov? Har också hört att man kan få förtur till IVF i vissa landsting om man har konstaterad endometrios.

• Gräddnosen

Förväntansfull - ska du på ett informationsmöte på IVF-kliniken måste det ju betyda att du står i kön till IVF eller hur? Prata med dem på kliniken vad de tycker angående nedregleringen.

• Gräddnosen

Loppan - jag blir så ledsen för din skull! Du om någon var värd att få lyckas efter allt du gått igenom. Missfall borde vara förbjudet efter att ha kämpat så som du gjort.! STOR kram till dig och din man! Är imponerad över att du verkar ta det så bra som du gör och att du kan tänka positivt trots allt. Du är stark!

Vet inte vad som är bäst angående ett försök i taget eller tre-pack, men har ni ekonomiska möjligheter plus att ni orkar gå igenom flera IVF-försök till så skulle jag satsa på ett tre-pack. Då kan man slappna av lite mer och veta att man har flera försök på sig om inte det första lyckas. Måste själv ta ställning till den frågan snart.

Jobbigt att så många embryon inte överlevde upptiningen, men jag tror att det är så att endon försämrar äggkvaliteten rejält vilket i sin tur gör att embryona inte klarar upptiningen. I den här tråden har vi ju inte haft så bra statistik för FET. Jag äter just nu l´arginin som sägs ska förbättra äggkvaliteten. Om det funkar vet jag inte, men värt att prova. En trevlig bieffekt är i alla fall att l´argininet är "lust-förhöjande" vilket gör att min man är mycket nöjd med min sex-lust just nu trots att jag är i klimakteriet  

• Gräddnosen

Ninjan - STORT grattis! Härligt med lite goda nyheter i tråden.

Loppan - angående lagrininet så tycker jag att du resonerar rätt. Man ska nog inte blanda olika läkemedel. Själv äter jag inga andra läkemedel och tänker sluta med lagrininet när jag börjar med IVF-behandlingen. Tror därför inte att det gör någon skada att testa det nu. Och ja, min man tycker det är bra!

• Gräddnosen

Ics - välkommen hit! Tråkigt att du har endo men jag tror att du kan få mycket stöd i den här tråden. Du är inte ensam! Tycker det låter som en bra idé att vara nedreglerad en månad till. Jag är snart på min fjärde månad och ska övertala min läkare om att köra ytterligare en månad. Jag har inte haft någon blödning när jag var nedreglerad. Hade några bruna-beiga flytningar några dagar ca två veckor efter att jag tagit min första spruta, men sen inget mer, så jag vet inte något om blödningar. Däremot låter det positivt att du inte har ont i magen, då funkar väl nedrgleringen som den ska. När det gäller hur många som blivit gravida så kan du ju se det i vår lista. Det går att bli gravid trots endo men det tar ofta lite längre tid. Skriv gärna in dig i listan!

VÄNTRUM
    * Spattanjansson, 34 år, 3 IVF, nedreglerad inför försök 4:a.
    * Gräddnosen, 31 år, 2 ET + 1 FET, nedreglerad inför IVF 3
    * JaMA08, 32år, ÄP beräknat v.3 2011 (1;a Ivf)
    * Bäbifabriken, 34 år, väntar på lång nedreglering inför IVF i maj 2011 (snittats i aug -10, måste läka 9 mån).
    * Förväntansfull82, 28 år
    * Barnsugen, 32 år, gjort 3 FET (RMC Malmö), gravid 2 ggr men MF båda ggr. Väntar på ev nytt FET.
    * Loppanlangtan, 77:a. Gjort 3 full-IVF och 2 FET. Gravid 1 ggr men MF vecka 4+5

SPRAYARE
    * JaMA08, sprayat sedan 090610
    * Smulan 81, sprayat sedan 101115

SPRUTARE
     Junie: 26 år, startar Suprefact 6/12, startar Puregon v. 52, beräknat äggplock v.3

ÄP

RUVARE
    * Ninjan, TD 29/11

GRAVIDA
    * Bellman01, 33 år, 4:e IVF  och 2 FET,  TD 2/10
    * Trinity78, 32 år, gravid naturligt efter tredje misslyckade IVF-försöket 
    * AnnaEmma01, 23 år, 1 IVF, TD 1/6 
    Jomi, 31 år, syskonförsök, TD 21/4
    Lilloppan09
    * Natta80gbg, 29 år, IVF 4, TD 12/2
    * Muhina, 29 år, TD 8/2
    * Chardonnay, 38 år, 1 IVF, TD 18/12

FÖDDA BARN EFTER IVF I DENNA TRÅD
    * Bäbifabriken, 34 år (33 då jag blev gravid). 1:a IVF TD 13/12 2009. En pojke född 19/8 2010.
    * Pluttens mamma, 25 år, 4 IVF, TD 14/12. En pojke född 18/7 2010.
    * TurkiskPeppar, 30 år, IVF/ICSI 1, TD (16/3) 24/3. En pojke född 7/11 2010.

• Gräddnosen

Djurparken - jag hoppas verkligen att du får ett positivt resultat imorgon. Vilket försök är detta? Första?

Angående när blödningen kommit så har min mens kommit igång på RD 13 och RD 11. 

Jag tror inte du behöver vara orolig för att din kropp och menscykel ska ha sabbats av all endo, operationen och alla hormonkurer.  Min nästa cykel har kommit som den ska men den har varit lite sen, ca 1 vecka, efter mina misslyckade IVF-försök.

Lycka till imorgon!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2