Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

ojsanoj skrev 2011-12-18 14:32:22 följande:
    Användarnamn är allsmäktig!
    Var det vad svar du kunde åstadkomma.

Intressant att du visar din hånfullhet.

Upprepar frågan:

Lön för att predika?

1 Tess 2:6
    Inte heller har vi sökt ära från människor, nej, varken från er eller från andra, fast vi som Kristi apostlar kunde vara en kostsam börda.#

#
    ”vara en kostsam börda”. El.: ”göra vår myndighet (betydelsefullhet) gällande”, ”hålla på vår värdighet”.

2 Korinthierna 11:9
    och då jag var närvarande hos er och kom att lida brist, blev jag inte en börda för någon enda, ty bröderna som kom från Makedonien avhjälpte rikligt min brist. Ja, på allt sätt har jag bevarat mig så att jag inte blivit en börda för er och skall fortsätta att bevara mig så.”

2
    Thessalonikerna 3:8
    inte heller har vi ätit mat hos någon gratis. Tvärtom har vi under slit och släp arbetat natt och dag för att inte bli en kostsam börda för någon av er.”

2 Thessalonikerna 3:10
    Ja, också när vi var hos er, brukade vi ge er denna föreskrift: ”Om någon inte vill arbeta, skall han inte heller äta.”

Matteus 10:8
    Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena, driv ut demoner. Ni har fått för intet, ge för intet.”

När Jesus befallde sina apostlar att predika de goda nyheterna, bota sjuka och till och med uppväcka döda sade han: ”Ni har fått för intet, ge för intet.” (Matteus 10:7, 8) Hans efterföljare skulle inte ta betalt för de tjänster de utförde. Dessutom angav Jesus själv normen genom att betjäna andra utan någon ekonomisk ersättning.

Aposteln Paulus följde Jesu exempel och utförde sin tjänst ”kostnadsfritt”. (1 Korinthierna 9:18) När han var i behov av pengar arbetade han som tältmakare. (Apostlagärningarna 18:1–3)
    Därför kunde han säga om sig själv och sina missionärskamrater: ”Vi är inte försäljare av Guds ord, som många är.”

• Användarnamn
    ojsanoj skrev 2011-12-18 14:51:29 följande:
    Du tycker inte själv att det är hånfullt att avsluta en diskussion, som du själv startat, bara för att du är svarslös?

Jag är inte svarslös, men jag diskuterar inte politik och du kan inte provocera mig till det.

Ta det i en tråd för det ändamålet.

Svara nu på frågan som är relevant för denna tråd.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-25 05:44:57 följande:
    Ok, så gud vet inte vad jag skall välja innan jag gjort det, din gud är alltså inte allsmäktig?
    Det vet Han om han vill, men vi får sköta oss själva än så linge och göra våra val.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Jakob 1:14, 15
    ”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Psalm 139:16
    "Dina ögon till och med såg embryot av mig, och i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem."

Psalm 139:13 - 16
    "Du [Jehova] håll mig avskärmad i min mors liv ... Dina ögon såg till och med embryot av mig, och i din bok var alla dessa delar uppskrivna."

• Användarnamn
    M C skrev 2011-12-25 21:40:05 följande:
    Tsss, tsss, antingen är han alsmäktig och allvetande, eller så är han det inte. Det är No Go på Cherryicking.
    När du är seriös ska jag svara och inte tramsar som ett barn.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-26 13:20:34 följande:
    Ok, du anser alltså att din gud kan se in i framtiden. Kan jag göra andra val än de din gud har förutsett att jag skall göra? Nej, då är han ju inte allsmäktig. Alltså kan vi inte göra några "egna" fria val (enligt dig och din gudstro). Den första satsen i din mening ovan uteslutar alltså att andra satsen skall stämma.
    Jag anser inget, bata följer vad som JHVH säger i sitt ord Bibeln.

Varför skulle Gud bry sig om vad du gör för val, det visar sig till sist.

Rom 14:12
    ”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

2 Petrus 3:7
    Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

Så har du klagomål så vänd dig till Skapare och inte till mig.
  • Användarnamn
    Roisin Dubh skrev 2011-12-28 16:26:29 följande:

Teodicéproblemet FTW!

Teodicé problemet

I urminnes tider har människan frågat sig hur Gud, om han är god och allsmäktig, kan tillåta all ondska som finns i vår värld.

Om ett barn blir sjukt så är det kärleksfullt att låta detta barn genomgå en smärtsam operation för att sedan bli frisk, det är kärleksfullt. (Guds barn)

Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

En vanligt förekommande anklagelse mot Gud är hur han kan tillåta att människor svälter om han nu är en så God Gud som de frälsta påstår.

Har inte Gud försett världen med tillräckligt att äta?

Att anklaga Gud för världssvälten är som att gå på en middagsbjudning, äta upp all maten själv och sedan anklaga middagsvärden för att han inte lagat tillräckligt med mat åt de andra middags gästerna.

• Användarnamn
    Trekk skrev 2011-12-28 21:25:11 följande:
    Varför operationen nödtvunget ska vara smärtsam förstår jag inte, men låt gå :) Problemet är ju inte huruvida människornas läkekonst kan bota tex leukemi eller TBC, frågan är varför gud (vi utgår ifrån att han finns) överhuvudtaget tillåter sjukdomar/olyckor/katastrofer osv.

Så du menar att gud gjorde en deal med Adam och Eva om att han inte behöver  göra något? En sorts himmelsk förtidspension om man så vill. Fine, om vi ponerar detta, innebär det inte att du kallar dig för en deist, dvs, gud finns/fanns, men han är längre inte involverad i något och har lämnat välrden åt sitt öde?

Jag håller faktiskt med dig i ditt matargument, det är inte gud som orsakar svälten utan dålig planering/hänsynslöshet hos oss människor i kombination med klimat och väderförändringar samt jorderosion osv. Problemet kvarstår dock. Varför gör värden för denna matfest, gud, inget åt saken?

Ej att förglömma är ju t.ex tsunamin i Japan eller varför inte Josef Fritzls dotter som i 24 år bad till gud att bli räddad från sin sjuka fångenskap hos sin plågoande och far.

Hur förklarar du ur ett kristet perspektiv att gud, om han finns tillåter detta? Vad är meningen med en gud som inte ingriper? Vad fyller han för praktiskt funktion för oss människor?

Slutligen, vad anser du vara rimligast, att gud finns, men att han är osynlig, oupptäckbar och praktiskt nog har sagt att han inte ingriper i något här på Jorden, eller att han inte finns alls? Han uppvisar väldigt många egenskaper som stödjer den sista tesen. Var är bevisen för hans existens?

Högaktningsfullt

Trekk 
    Adam och Eva visste vad de gjorde och människan fick ta fulla ansvaret.

Om inte människan fick visa vad de kunde skulle någon i framtiden kunna göra uppror igen, men nu kommer det att finnas prejudikat.

Nu är det så här och det får vi finna oss i:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Jakob 1:14, 15

”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11

”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
    ”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

• Användarnamn
    Trekk skrev 2011-12-28 21:25:11 följande:
    Så du menar att gud gjorde en deal med Adam och Eva om att han inte behöver  göra något? En sorts himmelsk förtidspension om man så vill. Fine, om vi ponerar detta, innebär det inte att du kallar dig för en deist, dvs, gud finns/fanns, men han är längre inte involverad i något och har lämnat välrden åt sitt öde?

Högaktningsfullt

Trekk 
    Det blev ingen deal med Adam och Eva, de syndade mot helig ande.*

De som får liv igen i paradiset som återupprättas här på jorden är de som visar sig trogna,

Jag kallar mig inget.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-12-26 13:55:45 följande:
    Det måste bli tröttsamt att alltid veta vad man ska göra, innan man gör det.

Den stora frågan är: Kan Gud vara spontan?? Om han inte kan det är han knappast att betrakta som "allsmäktig"
    Det lär du se inom en inte alltför lång framtid, hånskratta medan du kan.
  • Användarnamn
    Trekk skrev 2011-12-28 22:56:13 följande:
    Tackar för att du bifogade citat, det var mycket intressant läsning. Filosofin i Predikaren 9:11 är jag helt överens med. Likaså citatet från Galaterna som jag finner mycket rim och reson i. Missförstå mig rätt, jag påstår inte att allt innehåll i Bibeln skulle vara filosofiskt och moraliskt irrelevant och det finns många filosofiska guldkorn i både Bibeln och de andra heliga böckerna, det är jag den förste att erkänna.

Så om jag förstått det hela rätt så är det för att Adam och Eva åt av den förbjudna frukten/gick emot guds vilja som lidande finns. En sorts kollektiv bestraffning där alla vi sju miljarder människor mellan varven råkar illa ut på grund av vad två gjorde? 

Om detta är vad som står så tänker jag inte ifrågasätta att det står så, du kan helt klart bibeln bättre än mig :)
    Dock väcker ett av dina yttranden en fråga hos mig. Du säger att vi måste finna oss i detta, vilket jag antar betyder att vi måste ta bibelns ord för ultimat sanning och handla där efter. Min fråga till dig blir då, varför?
    Vad finns det för belägg att detta är guds ord? Vad finns det för belägg för att gud fanns/finns? Vad finns det för bevis som säger att bibeln är guds ord? Varför är det inte koranen som är sann? Eller Tora? Eller Hiduismen? Vad är det som gör endast och enkom bibeln till sanning och guds ord? Och kan du på något vis bevisa/bekräfta guds existens?

Ps, jag tar tillbaka mitt påstående om att du skulle vara deist och accepterar givetvis din defenition av dig själv 
    Det var inte bara ett de åt en frukt, di gjorde uppror mot Gud och menade att de kunde styra Jordens samhälle utan Gud, dessutom skylde Adam på Gud att han syndade.
    (1 Moseboken 3:12) Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

"Finna oss i?"
    Ja vad kan vi göra åt saken, vi kan håna som vissa gör eller göra ett moget val och sedan vänta och se resultatet.
    Det är upp till var och en av oss.

Om Gud finns, vad är alternativet, en säker evig död där vi själva står i centrum numera med vårt eget fixade kollektiva självmord eller så gör man som skaparen säger i Joh 17:3 "Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Sök det du vill, men det finns enbart en bok so innehåller Guds ord som är tillgänglig för alla var man än befinner sig.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3