Inlägg från: Rundown |Visa alla inlägg
  • Rundown

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn, hur var det med den fria viljan? Har du några funderingar kring det jag skrev för några veckor sedan? (#3347)

• Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-04 23:01:18 följande:
    Adam hade fri vilja att välja Gud, det har vi också -
    Detta har jag redan invänt på i inlägget jag nämnde, kan du inte läsa genom det och kommentera det hela? Att du bara påstår något (som du gör ovan) är ganska poänglöst för alla inblandade.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-05 11:24:57 följande:
    Fri vilja är att välja Gud eller inte ......
    Hur svarar detta på min fråga? Kan du utveckla? Just nu så verkar det som att du har missuppfattat, förstår du inte får du gärna berätta vad det är som du inte förstår så kanske jag kan förklara bättre?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-06 12:00:19 följande:
    Hos 14:4 Jag skall älska dem av egen fri vilja

Alltså är fri vila ett val och val har konsekvenser.
    Man har fri vilja tills man inkräktar på någon annans fria vilja
    ojsanoj
    Väljer man Gud då följer man honom av fri vilja,
    Vet gud vilket val jag kommer att göra innan jag gör det valet?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-06 22:49:52 följande:
    Kanske.
    Menar du att du inte vet? Eller att gud bara "ibland" känner till valet?

En följdfråga, anser du att guden du tillber är allsmäktig?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-09 22:10:17 följande:
    Du tror ju vad du vill och skördar efter ditt val.
    Kan jag välja något som gud inte förutsett att jag skall välja? I så fall är ju inte guden allsmäktig?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-10 12:28:26 följande:
    Du väljer vad du önskar, inget är förutbestämt utan du väljer efter ditt hjärta och kan inte skylla på någon annan, ogärningsmannen som dog vid sidan om Jesus valde livet strax före döden, medan den andre valde annat.
    Ok, så gud vet alltså inte vilka val jag kommer att göra? Intressant, trodde alla kristna ansåg att deras gud var allsmäktig men då lärde jag mig något nytt idag. Finns det annat som du anser att guden du tillber inte kan göra?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-10 12:28:26 följande:
    Du väljer vad du önskar, inget är förutbestämt utan du väljer efter ditt hjärta och kan inte skylla på någon annan, ogärningsmannen som dog vid sidan om Jesus valde livet strax före döden, medan den andre valde annat.
    Ok, så gud vet inte vad jag skall välja innan jag gjort det, din gud är alltså inte allsmäktig?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-25 14:18:55 följande:
    Det vet Han om han vill, men vi får sköta oss själva än så linge och göra våra val.
    Ok, du anser alltså att din gud kan se in i framtiden. Kan jag göra andra val än de din gud har förutsett att jag skall göra? Nej, då är han ju inte allsmäktig. Alltså kan vi inte göra några "egna" fria val (enligt dig och din gudstro). Den första satsen i din mening ovan uteslutar alltså att andra satsen skall stämma.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-12-26 14:07:32 följande:
    Jag anser inget, bata följer vad som JHVH säger i sitt ord Bibeln.

Varför skulle Gud bry sig om vad du gör för val, det visar sig till sist.

Rom 14:12
    ”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

2 Petrus 3:7
    ”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

Så har du klagomål så vänd dig till Skapare och inte till mig.
    Fast det handlar inte om gud är villig eller ej. Jag bara påpekar att det är omöjligt för att fria val kan finnas om framtiden redan är bestämd, vilket den måste vara om din gud är allsmäktig och då alltså kan se in i framtiden.

Vi alla i tråden förstår att du anser att allmäktighet och fria val kan existera samtidigt då du påpekat det typ 5 ggr hittills, det är dock inte det jag frågar utan jag undrar hur du får det att gå ihop. Av dina svar så är det tydligt att du inte riktigt förstått frågan men jag hoppas du gör det nu?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-03 22:38:04 följande:
    Du följer Gud eller inte, ingen bestämmer det för dig.
    Jag tror du vill göra som Adam:
    1 Moseboken 3:12
    "Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”

När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Mo 3:7–12)
    Jag har aldrig sagt att någon skall bestämma det åt mig. Men framtiden måste vara fast/bestämd/klar för att gud skall kunna veta vad som händer. Jag kan ju inte göra val som gud inte förutsett, då är gud inte allsmäktig. Är det klart?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:27:33 följande:
    Genom att ta av frukten på ”trädet för kunskap om gott och ont” visade Adam och Eva att de gjorde uppror.
    Som universums Suverän hade Skaparen full rätt att fastställa en lag angående trädet, för Adam, som var skapad av Gud och inte var en suverän härskare, hade sina begränsningar och behövde erkänna detta.

För att friden och harmonin i universum skulle bevaras måste alla förnuftsbegåvade skapelser erkänna och stödja Skaparens suveränitet.
    Adam kunde visa att han erkände detta faktum genom att inte äta av frukten på trädet.
    Som blivande stamfar till hela människosläktet på jorden måste Adam visa sig lydig och lojal även i det minsta.

Principen var: ”Den som är trogen i det minsta är trogen också i mycket, och den som är orättfärdig i det minsta är orättfärdig också i mycket.” (Lu 16:10)
    Adam hade möjlighet att visa en sådan fullkomlig lydnad.
    Det var uppenbarligen inget skadligt med trädets frukt i sig. (Det var inte sexuellt umgänge som var förbjudet, för Gud hade gett människoparet befallningen: ”Uppfyll jorden.” [1Mo 1:28]
    Det var frukten på ett bokstavligt träd som var förbjuden enligt Bibeln.)

Vad trädet representerade förklaras tydligt i en fotnot till 1 Moseboken 2:17 i The Jerusalem Bible (1966):
    ”Denna kunskap är ett privilegium som Gud förbehåller sig själv och som människan, genom att synda, försöker tillvälla sig, 3:5, 22.
    Den innebär alltså inte allvetenhet, vilket den fallna människan inte besitter; inte heller är den moralisk urskillning, ty människan hade redan detta före sitt fall, och Gud kunde inte vägra en förnuftsbegåvad varelse det.
    Den är makten att själv bestämma vad som är gott och vad som är ont och att handla i överensstämmelse därmed, ett anspråk på fullständigt moraliskt oberoende, varigenom människan vägrar att erkänna sin ställning som en skapad varelse.

Den första synden var ett angrepp på Guds suveränitet, en högmodssynd.”
    Fast om gud är allsmäktig visste han ju hela tidne att det skulel hända. I och med att hans kapade ALLT så har han ju till och med satt upp det så att det kommer att hända. Eller menar du att gud missat denna biten?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-05 22:31:19 följande:
    Detta ser vi tydligt idag

Uppenbarelseboken 14:6
    "Och jag såg en annan ängel flyga i midhimlen, och han hade eviga goda nyheter att förkunna som ett glatt budskap för dem som bor på jorden och för varje nation och stam och språk och folk,"
    Vilka är "vi" som tydligt ser denna andra ängel? Det är ganska otydligt vad du vill säga med ditt inlägg.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-06 00:21:55 följande:
    Uppenbarelseboken 21:3-5
    "Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
    Ja men du sade att vi "ser" detta tydligt idag, och då undrade jag vilka dessa "vi" är som idag ser denna ängel tydligt?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2012-01-06 00:29:28 följande:
    Se dem som utför Ängelns budskap från dör till dörr över hela världen.
    Ok, så det är ingen som faktiskt tydligt ser denna ängel? Ok, då vet vi det.
  • Rundown
    Lampstället skrev 2012-01-25 17:31:05 följande:
    Fkera sanningar - Grattis, du har gått på Satans lögn.
    Varför skall vi ta dig på allvar och inte de som företräder andra religioner?
  • Rundown
    Lampstället skrev 2012-01-26 03:12:07 följande:
    Det är din sak att ta ställning för Bibels Gud Han med namn och ta reda på Hans krav, finns enbart en sanning, finn den:
    Och varför skall vi ta just denna boken på orden och inte de andra som påstår att andra gudar finns? Inser du att för oss icketroende framstår du precis som alla andra fanastiska gudsivrare som att du påstår en massa du inte kan backa upp. Varför skulle vi ta bibeln på orden när det står samma saker i till exempel koranen?
  • Rundown
    Lampstället skrev 2012-02-03 10:57:26 följande:
    Kanske därför att den har svaren på varför vi har det så svår och lösningen på det.
    Fast hur vet vi det, vad är det som tyder på att det är så och hur särskiljer sig just bibelns påstående i sanningshalt från övriga religiösa texter?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3