• Kappan

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Härligt att höra Blom!

Lite gladare idag.

Jag har varit hos Besima och fått en hel kasse full med blodprovsremisser, hem-klamydia-test, provburk till sambon och P-piller!?!

Jag ska äta trinovum för att hålla Endometriosen i schack tills det är dags. Känns jättekonstigt.

Fick också veta att äggledarna inte är igensatta pga Endometrios utan av någon gammal inflammation. Försöker dra mig till minnes när jag gjorde Klamydiatest senast... Jag kan inte minnas men jag vet att jag gjorde det strax innan jag träffade sambon och jag borde ha gjort det minst en gång till därefter.

• Kappan

Faan... vårdcentralen påstår att jag aldrig har gjort klamydiatest. Jag har jagat varenda vårdcentral, ungdomsmottagning samt sjukvårdsupplysningen för tips men de kan inte se något test.

Jag vet att jag gjort minst ett test!
    Varför har inte barnmorskan tvingat mig till test vid förnyande av p-piller, särskilt efter partnerbyte? Jag vet att jag "kommit undan" undersökning vid ett antal tillfällen inför p-piller. Men absolut inte flera gånger.

Sambon är jätteorolig att han smittat mig, inte för att någon av oss utsatt sig för särskilt stora risker.

Men om han haft det utan att behandla det, borde inte han fått problem med fertiliteten själv då.

Ojojoj... vad jag är orolig nu... trots att det inte spelar någon roll, det är ju ändå för sent.

Fick också veta att Klamydia kan läka ut av sig själv... så vi kanske aldrig få veta om någon av oss någonsin haft det.

• Kappan

Blom: Nej, jag vet INTE om jag haft Klamydia. ;)
    K ger sig på äggledarna och en äggledarinflammation kan i sin tur göra att äggledarna växer samman i ärrvävnad.

Nu har vi iallafall testat och vet att vi iallafall att vi inte har K just nu.
    Tydligen kan man vara symtomfri vid K och det kan läka av sig självt. Jag väntar på svar från centralarkivet om vart mina testsvar har tagit vägen.

I övrigt går livet vidare. Hinner mest bara plugga. 
    Jag har nog accepterat det hela. Det underlättar verkligen att veta vad som är fel.

IVF-remiss skickas när Sambon och jag gjort varsitt blodprov. För egen del så är det DAG 2-3-provet som ska göras och det lär bli inom den närmaste veckan.
    Så jag tänkte ringa Besima om två veckor och höra om hon fått svaren och om hon skickat remissen... och hört något om kö´n...

Det pratas mest (lyckade) graviditeter och illamående här i tråden. Var är mina medsystrar?
    Tack alla för allt stöd hittills iallafall.

• Kappan

Jävla piss. Nu har det hänt igen!
    Skulle ta blodprov (dag 2) idag. Men ingen öppnar på Linnéan 
    så jag sprang upp på KK men de kunde inte ta reda på vilket prov det var (?!?).
    Konstigt att de inte vet vad en utredning går ut på...

Hoppas att Linnéan kan skicka remiss ändå på mitt gamla prov så jag kan komplettera men ett nytt nästa månad.

Besima har förhalat min utredning alldeles för länge pga kurs, semester och idag stängt av någon oförklarlig anledning. Jag har ju varit där förr på fredagar och de ska ju ha öppet 8-12 idag enl skylten.

• Kappan

Loppa8: Jag blödde också efter spolning... fick Provera på det eftersom det inte ville sluta.
    Du har inte haft sprutor förut då förstår jag... det är ingen fara att ta dem. Första gången är nervöst men sedan så gör man det utan att tänka.
    Vi försökte med att sambon gav mig sprutan, men det blir ju två nervösa personer på en gång... mycket svårare.

Blom. Alla prover ska lämnas igen. Men sambons spernmaprov får inte vara äldre än 6 månader så han har fått dispens. Då borde väl jag också få dispens på mitt Dag-3 prov.
    Ska iallafall gå upp till Samira på månda och kräva att de skickar remiss NU!

• Kappan

Hejhej
    Det löste sig och om en vecka ska remissen vara på väg...

Jag tänker såhär: Om detta hade framkommit för ett halvår sedan så hade vi kommit igång tidigare... men då hade jag (troligtvis) även varit kvar på mitt "jobbiga jobb" och hade inte sökt till den utbildning jag nu går. Jag trivs så bra på utbildningen och jag längtar så tills jag kan börja jobba!
    Skolan låter mig dessutom pausa en stund om jag skulle få barn. Jag ämnar försöka plugga samtidigt. I vilket fall så kommer jag ju ha gått mer än halva utbildningen innan ett ev. barn kommer ut i världen.
    Håller dock tummarna för en enkel graviditet... när den kommer förstås.
    Puhhh... så mycket tankar... så mycket OM. Men just nu mår jag ganska bra.

Det finns små ljus i allt tråkigt som händer!

Hur mår ni?

Hur mår flickan Fendt?

• Kappan

Loppa8: vad i h-e? Var det det enda apoteket som hade (eller sade sig ha)?

Jag fick också mens idag. Så nu börjar jag äta P-piller. Vill inte!

• Kappan

FiaLotta: P-pillrena ska hålla Endometriosen i schack så att det inte är några cystor i vägen när det är dags för IVF.

Men just nu är jag triktigt trött på allt. Jag har haft mens i tio dagar och det verkar inte avta.
    Måste nog ringa och tala om det för Samira i morgon. Är så trött på att ringa dem.

Jag ringde sist för 2 veckor sedan, för att fråga om remissen skickats till malmö.
    Då säger Samira: "Jaha... vi har bara fått hälften av dina prover tillbaka från labbet". 
    Det är 5 veckor sedan jag tog blodprovet.

Ska jag bara godta det? Att det dragit ut på tiden, IGEN!. Varför har de inte kollat upp det INNAN jag ringde? Så sa hon att jag inte ska behöva jaga Besima utan bara vänta på att Malmö ringer.
    Funderar på att ringa malmö själv, någon som har en kontakt där?

Välkommen lilla80!
    Ursäkta mitt pissiga humör.
    Mitt bästa tips är att se till att inte missa en enda månad i utredningen. Avsaknad av Pergo på apoteken kan man inte göra ngt åt (är den slut på ett ställe så är den slut på alla) men se till att Besima ger dig all hjälp som finns.
    Jag har efter ett år hos Besima just fått veta att mina äggledare inte fungerar och att jag har Endo. Ett år i sjön kan man säga. Vi testade allt innan, jag sade till och med upp mig från jobbet för att jag trodde att mitt hemska jobb påverkade min fruktsamhet negativt, så nu pluggar jag och trivs bra med det.
    Jag äter alltså P-piller för att hålla Endon borta. Känns jättemystiskt. Särskilt eftersom Pillrerna ställer till det för min cykel.
    Och nu blir det till att vänta IGEN!

Jag har börjat tänka att om ett halvår, så skulle inte en graviditet (eller ett barn) störa mitt skolarbete.
    Så från och med Maj 2011 så är det fritt fram, jag skulle gott kunna vänta tills dess, det skulle ju ge mig en lugn och skön första tid med vårt (eventuella) barn.

• Kappan

Lilla80. Jag skulle inte bli förvånad om det beror på Endometrios. Vet du vad det är förnågot?
    Slemhinna växer okontrollerat i livmoder och organen runt omkring, och kan bilda cystor. Brukar du ha ont vid mens? Det är det säkraste tecknet. Man brukar blöda mycket också. Varför du inte blödde alls i våras kan säkert också ha med det att göra men jag kommer inte på något bra. Kanske att en cysta trycker på, någonstanns.

Jag har aldrig haft mensont och därför fick jag inte min titthålsoperation från början utan som ett sista steg.
    Var noga med att berätta om dina blödningar för Besima. Det kan få henne att remissa dig till KK från början, så slipper du alla månader av pillerknaprande och ångest inför VUL.

• Kappan

Som sagt Lilla80, Jag har ALDRIG haft mensvärk innan utredningen startade. Men har ändå jättemycket Endo.

De fyra P:na (Pergo, Puregon, Provera, Progesteron) är ingen rolig serie P. Kanske kan du slippa dem om du ber om spolning från början.

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3