• Kappan

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Blom: Skönt att höra att andra upplevt nåt liknande (antagligen samma människa). Kände mig lite väl hormonell och trodde jag var den enda som upplevde att hon var bitchig.

Ska be min barnmorska om namnet och be henne skriva in i min journal att jag inte ska behöva träffa på denna typ igen... om inte annat så inför " en ev. syskonproduktion"

• Kappan

Har namnet och frågade min BM om anmälan men det gick inte och de kunde inte skriva in det i min journal heller. så detta kommer att falla i glömska om hon inte får fler klaomål mot sig.

Men så är det väl inom vården. Man är väl liten på den här jorden. Det vet ju du Blom, hur har ni förresten det med de turerna?

• Kappan

Välkommen sessan 83 k, som du ser så blir det bra resultat av Besimas behandlingar.
    Även om den här tråden inte är lika aktiv som förr så läser vi den regelbundet. Bara fråga om det är ngt.
    Lycka till!

• Kappan

Fendt: Nä, nåt mer uL blir det nog inte. Det är ju inte helt riksfritt. Men jag har nr till chefen på KK och inväntar tid och lust att ringa, är dock inte sugen på ett nytt avspisande fråm någon vårdanställd.

Sessan: Fendt har så rätt så. Gör roliga saker. Sitt INTE bara och slappna av som så många tror är "knepet". Ös på och lev istället.

Har du läst det här? (Hittar inte orginalet men det här är samma text...)
    http://lillaunderbarn.blogg.se/category/ivf-1.html

• Kappan

... inte för att vi här i tråden har "levt livet" sedan vi började hos Besima... Vi har mest suttit och dunkat varandra i ryggen och jagat pergotime på apoteken ;) ... men nåt har vi ju lärt oss av historien.
    Tiden går jäkligt fort ändå.

• Kappan

Soyaa: Klart sambon ska med.
    Samira heter tjejen i rec.
    Tänk på att lyssna noga och fråga mycket när ni är hos Besima. Hon kan vara svår att förstå ibland men gör verkligen allt hon kan för Er skull.

Jag mår bra, men trivs inte särskilt mycket i att vara gravid som en del andra kan påstå ibland.
    Känner inte så mycket. Inga sparkar vad jag vet ännu.
    Har ända sedan vecka 5 (då ovetande) haft väldigt svårt för att göra "nr 2". Några tips?
    Mår bara illa när jag är riktigt trött.
    Magen är jättestor för att vara i vecka 23 tycker jag. Jag använder enbart mammabyxor eller tights, redan. Har gått upp 6 kg.
    Besök hos BM på onsdag.

• Kappan

Sessan 83k: Jag råkar ha regelbunden mens (på klockslaget nästan) och första gången jag var hos Besima så var jag på dag 13 (av 26) i min cykel så det gjordes en undersökning. Jag fick till och med en Ovitrelle (ägglossningsspruta) för det fanns en äggblåsa (tror den var 16mm). Tur för mig antar jag.

Var inte orolig för Proveran, den bryr sig inte om var du befinner dig i din oregelbundna cykel. Den ska fungera ändå. Men om det inte fungerar denna gången heller så kanske du ska börja tjata om ett möte med Besima.

Vet du något om Endometrios?
    Har du haft mycket mensvärk? Se till att få titthålsoperation tidigt i utredningen i såfall.
    Bara fråga om det är ngt.

• Kappan

Sessan: Besima kan aldrig se när/om ägglossning kommer att ske. Men 12-14 dagar är normalt gränsen för när man kollar med VUL första gången, eventuella ägg BÖR alltså synas vid den här tiden i cykeln.

Finns det ägg (eller äggblåsor är det ju egentligen) som är från ca 16 mm och uppåt (det måttet gällde för mig första gången) så får du en Ovitrelle ägglossningsspruta.
    Sprutan gör så att ÄL sker inom 36-48 timmar. Ni rekommenderas att "mysa" samma kväll och kvällen därpå och sedan ta en dags paus. Eller var det paus redan dag två? Kommer inte ihåg.

Sedan får du gå till Samira 7-8 dagar senare, och ta ett blodprov... först då kan de påvisa ifall ÄL har inträffat eller inte. Besima ringer upp en vecka senare med provsvar.

Sedan ringer du igen när du fått mens (dag 1) och får recept på Pergotime som man startar med dag 3 eller 5 har jag för mig. 

Hämta alltid ut receptet i god tid!!! Bered dig på att ringa/åka runt och leta efter ett apotek som har Pergo hemma. 

Kanske du visste det mesta redan men hoppas att vi kan hjälpa dig genom detta. 

• Kappan

Jäklar, jag missade din fråga... Hoppas att det klarnade lite hos Besima idag.
    Svaret hade ju varit, Ja! hon mäter äggblåsorna samtidigt under VUL:et och du ser också detta på skärmen.

Hoppas verkligen att du fått nya positiva besked idag! 

• Kappan

Låter som vår Besima det! :)

Hoppas att hon har rätt så att detta inte bara blir ytterligare 3 månader av händelselös väntan...
    Håller tummarna för Er!  

• Kappan

Tjenixen
    22 nov är BF... det blir tre år sedan produktionsstart... hoppas att jag slipper gå över tiden... men men

Har gått upp 13 kg men magen är inte så stor och putar som en riktig "pojk-mage" ska göra. Funderar på namn men vi kommer inte överens om något.

Idag har vi köpt ny säng, jag hoppas att jag kan få sova lite bättre sista tiden och sedan kunna sova bra (när tid finnes :))

Hur är det med alla andra då? 

Fendt? Ettårskalas avklarat antar jag.          

Blom: Hur blir det med jobbet framöver, du fick väl nytt strax innan lillan kom?

Sessan: ommer Besima att kolla dig under din "provera-tid?"  

• Kappan

Å nej då sessan, jag har inget negativt i åtanke :) 
    Jag åt bara provera en enda gång och det var efter Besimas koksaltspolning av äggledarna... som fick mensen att gå bärsärkagång. Då hjälpte Provera på en gång.

Jag bara tänkte att Besima kanske utnyttjar tiden nu och tar blodprov för att kolla om du har Ägglossning och om äggblåsor finns varje månad och sånt...
    Var inte orolig, du ska se att Proveran ställer allt tillrätta så att tiden blir väl utnyttjad i vilket fall.
    Det var inte meningen att skrämma dig.
    Men fråga Besima om det inte finns anledning att köra lite tester ändå... mycket finns att vinna på att man vet lite om sin "ägg-statistik" 

Jag började på Linnéan i sept/okt -09, och efter titthålsopoerationen i okt -10 gjordes inga fler behandlingar eftersom jag blev satt i IVF-kö. Jag blev spontangravid i feb -11, trots att det enligt läkarna var "mer eller mindre omöjligt".  

En vecka kvar i skolan, Blom. Jag har klarat skolan bra och har inte haft några stora krämpor, lyckats sommarjobba heltid på dagis, och samtidigt orkat ta hand om huset. Jag ska inte klaga alltså... men jag trivs inte alls i "denna kroppen". 

• Kappan

Såg ni Drömmen om ett barn igår?
    Jag kände igen mig i det paret (Anna och Anders) som blev spontangravida (visserligen efter 5 IVF), men tjejen där sa att: Fasen också, nu får ju de rätt, som alltid sagt att det bara är att slappna av för att det ska lyckas.

Svärmor gillar programmet och tror sig veta en hel del. Jag sa till henne att jag känner igen mig i deras situation. Hon sa: Känner du igen dig? Ni har ju lyckats.
    Jag sa: Jomen i att andra alltid säger att man ska slappna av, det är det värsta rådet man kan ge någon i vår situation...  
    Hon sa...Men det ÄR ju så!     

Case closed... Jag blir så irriterad men jag diskuterar inte det mera. Vi får väl se när (OM) nr två ska bli till. Vet inte om jag vill gå igenom flera år av meningslöst hopp och djup förtvivlan eller i värsta fall flera dyra IVF-försök som kanske inte lyckas. Får se om hon fortfarande tror att det hjälper att slappna av när äggledarna är trasiga och fulla av Endometrios...  

• Kappan

41+1 idag. Hmmm men kanske kanske känner jag mig lite annorlunda idag... Annars är UL bokat till på tisdag 6/12.

• Kappan

Hej

Lillkillen hoppade (eller snarare drogs) ut efter igångsättning på BF +15 den 7/12.  

Började med två gel-omgångar den 6:e dec men det tog 24 timmar innan något hände. Sedan satte de en ballong för att "öppna" mig, sedan stack de hinnorna och då började värkarna. Fy farao! Men jag öppnade inte mig snabbt nog, ryggbedövningen hjälpte lite men då fick lillen öksde hjärtslag. Avslutade med sugklocka och ett antal stygn och har nu precis börjat kunna gå igen.

Men han är ett underverk vår lille Knapp.

• Kappan

Ojdå sessan: Hoppas verkligen att Besima har en god anledning till att säga så. Hon kan uttrycka sig klumpigt men hennes metoder har fungerat förr. Hoppas att det gör det även för er.

Vad bra att du får titthålsoperation iallafall. tänk på att du kanske slipper hormonbehandlingar (och all väntan som det innebär)  

• Kappan

Hur är det Sessan?

Lill-Knappen växer så det knakar. 10 veckor idag och passerade just 6 kg och 60 cm. 

• Kappan

Hej

miracle maker: Vi i denna tråden har inte jättemycket erfarenhet av PCOS, mest endometrios om jag minns rätt. Vi är flera som numera är på rätt sida mirakel-produktionen. Alla tack vare Besima eller åtminstone under tiden vi varit inskrivna där, så därför är denna tråd lite vilande.
    Lyssna noga på henne bara så ni förstår varandra. Hon har udda idéer ibland men har hjälpt oss (Fendt, Blom, jag själv och många fler...)   

Ställ gärna frågor till oss så hoppas jag att vi kan svara, men det är sällan jag läser numera.
    Ränner mest efter en fem-månaders-huligan i gåtol och som snart kryper.

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3