• Ruso

Gekås vol 14

Ruso skrev 2010-07-30 09:09:02 följande:
    Med tanke på vintern som var så skulle jag satsa på en riktig vinteroverall också, en i funktionsmaterial så att den även är vattentät.

Kappahl har bra priser... om man jämför med typ Pop Men jag tycker Gekås är outstanding, och då både jag och barnen har haft dessa och varit både torra och varma så tänker jag försöka inte lägga mera på ytterkläder i år... om jag hittar något snyggt jag gillar då!
    ...outstanding med tanke på priset
  • Ruso
    Smultronhjärta skrev 2010-07-30 07:26:30 följande:
    Du kan ju faktiskt laga funktionskläder också med lagningslapp som du kan få hos Pop och liquisole
    Men, blir det 100%  då? Blir det inte en lagning som håller ett tag, tex som när man lagar galon?
    Får man lagningslappar på Pop även om det är äldre modeller, och vart köper man liquisole?
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-07-30 09:35:41 följande:
    Vilka använder bara skalkläder hela vintern?

Vi hade mellan -10 till -25 hela förra vintern
    Det  _skall_ gå att använda det året om, men då är det ju viktigt vad man har under. Det måste bli både underställe och fleece ställ och kanske ändå mera? blir bökigt tycker jag, smidigare att bara ha overall och kanske ett ställ under. Men här i småland har ibland vintrarna varit  väldigt milda, och från min hemstad vid norges västkust hade vi sällan minusgrader på vintern...
  • Ruso
    Pigelinen skrev 2010-07-30 09:41:43 följande:
    jasså, konstig, på lappen som satt i står det 5000... (var tvungen att gå och kolla och jo 5000 står det allt så det är nog olika på olika plagg men regnkläderna är 5000 som jag köpte)
    Var det galon eller "vanliga"? Galon har ju alltid 5000, men nackdelen är ju att tyget inte andas. Men är man inte ute längre stunder så spelar det nog ingen roll, dagens galon är ju ändå mjuka och sköna faktiskt, annat var det förut...
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-07-30 10:24:35 följande:
    Det räcker med 1 overall om du har en vattentät. Det är inte Gekås. Det läcker in om barnen är ute mkt i alla väder
    Nä.... finetex överallern med tejpade sömmar läcker inte... I alla fall inte om man är "normalt" ute och leker, kanske inte 7-8 timmar i sträck, men mina har varit torra de gånger jag provat och då leker de några timmar åt gången i alla fall. Och då hade vi även mild vinter med en hel del "blöta"...
  • Ruso
    lindalake skrev 2010-07-30 11:07:27 följande:

tjaa, fast i vinteroverallen sitter ju inte barnen i vattenpölar direkt. då är det för varmt för vinteroverallen anser jag. och om det nu är runt 2000 i vattenpelare (som ska klassas som vattentät, till en viss grad) så borde det hålla för lek i snö och ev. blötsnö.

Däremot vet jag inte om finetex går att ha i torkskåp.

Nej, inte finetex i torkskåp, det är väl bara de lite dyrare overaller i nyare modeller som funkar i torkskåp på svag värme... MItt dagis hade dock torkskåpet på 70 grader!! INGA kläder mår bra av det, och våra vinteroveraller mådde INTE bra av det utan läckte som sållar efter den episoden...
  • Ruso
    mama no1 skrev 2010-07-30 21:05:25 följande:
    Ni som har småbarn som tycker om Drömmarnas trädgård kan jag rekommendera att köpa Igglypiggly figuren som kan sjunga och dansa och ber om sin filt i handen. Den kostade 69 kronor på Gekås och i våran leksaksaffär kostade den 799 kronor! Riktigt billigt! Även en Fiat Barbiebil va billig, den gav jag 245 för och den kostar 599 i affären.
    Var det den vita Barbiebilen med en Barbie inuti? Den köpte min dotter... inte visste jag att det var ett sådant fynd!
    Den är igglypiggly är det nästan som man ville köpa pga priset, men ínga av mina barn bryr sig... köpte dock en liten Rorri racerbil för 59.95 som jag tyckte var jättedyrt för en plastbil... men jag såg den på Åhlens i går  - öfr 129!!! Man häpnar!
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-07-31 11:30:03 följande:
    Jag satte en lapp på torkskåpet. X:s overall ska inte torkas i torkskåp
    Jag trodde de hade lärt sig det, har sagt det varje år och det har inte varit problem innan. De har det tydlgien på en lapp någonstans... men nu var det en vikarie tydligen... 2 overaller, vattentäta vantar som hörde till, och möjligen ett par Ecco skor... har inte hunnit testa dem igen...

Jag kommer faktiskt att hänga dit galonställ i höst, så behöver de inte ta skalkläderna när det plaskar ner... Tycker galon är för tätt, men skit samma, de har inte svettas förut i det, och lär väl överleva några dagar under hösten med.
    Och så kör jag med fleecefodrad gummiställ när det är blött och kallare. Känns lite surt att göra så, men jag vill inte riskera att kläderna förstörs igen. Visserligen kan man köpa funktion som tål torkskåp, men de är så dyra!

I skolan är det inga problem, där är det bara vantar och mössor som får vara i torkskåpet.
    Stora tjejen var noga med att hennes kläder inte fick vara i torkskåpet _efter_ det hade hänt, borde ha informerat henne om detta innan, bättre polis finns inte
  • Ruso
    star67 skrev 2010-07-31 11:32:53 följande:
    199 är bra pris men skulle vilja ha en unisex färge tex röd / marin ...  jag såg en där föra året var jätte fin för 179kr.
    Jag har en superfin i svart och lime - jättenöjd med den!!! Brukar finnas olika färgställningar!
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-07-31 11:29:20 följande:
    Ok jag har bara hört tvärtom Men det låter ju toppen
    Eller så har jag haft tur!?
    Däremot är det inte alltid kläderna håller lika bra tätt när de går i arv, hållbarheten slits ju. Men då är det ju även med tex Pops. Den jackan lilltjejen har nu från Pop har hon ärvd från sin syster, och jag tycker inte den är lika bra längre... är man ute i riktigt hällregn en timme så tycker jag den är fuktig på insidan, lika så med en bra använd skaljacka från Gekås...inte blöta blir de, men jackan är lite fuktig..
Svar på tråden Gekås vol 14