• Doldis

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Hej!

Jag har kommit på en sak!

Det spelar ingen roll om jag är manisk eller låg, för konsekvenserna blir domsamma. Jag orkar inte sortera in cd-skivorna om jag plockar - fast å andra sidan plockar jag ju inte alls när jag är låg - och när jag är manisk har jag inte tid med sånt tjafs, bara lägger in dom i hyllan liksom.

Jag är irriterad på barnen när jag är låg för guvetvad, och när jag är manisk är jag lika aggressiv och irriterad.

Är jag på jobbet och är låg orkar jag inte sortera i ordning grejerna efter lektionerna. Är jag manisk har jag definitivt inte tid med sånt för då är jag överallt och ingenstans och har en massa idéer jag måste följa upp som jag aldrig gör färdigt.

Fattar ni grejen, typ?

• Doldis
    Maia skrev 2010-05-22 21:11:22 följande:
    Förstår vad du menar. Fast jag är ett riktigt yrväder när jag är hyper. När jag tar mig lite tid för sonen, som tyvärr hamnar i skymundan, så leker jag inte, jag härjar. Idag har jag haft en superdag! Lagat massa mat, matlådor till sonen i frysen. Bakat bullar första ggn i livet. De blev faktiskt goda. ;) Bakat småkakor och skulle kunna fortsätta tills jag stupar men jag har inte ingredienser som räcker till. Sambon är på poker kväll och lillen sover så jag kan ju inte åka till affären heller. Hoppas suget håller i sig imorgon för jag har massa godsaker jag vill baka.
    Låter smarrigt :DD
  • Doldis

Jaha ja, här sitter jag med resterna av ännu en period, låg den här gången. Tog äntligen tag i de nationella diagnoserna i franska och spanska som skulle rättas och jag märker att elever har missat att göra några delprov. Det kan man kanske kräva av skötsamma nior som det handlar om att de själva ska ha koll, men ansvaret är ytterst mitt och jag hade en hel vecka alldeles nyss där jag kunde ha fixat detta, men jag var låg och bortkopplad att allt jag orkade på jobbet var att sätta en fot framför den andra och ta mig igenom lektionerna. Jag har EN VECKA att ordna detta på nu. Jag kan inte säga att jag är manisk just nu, känner mig normal snarare så snart svänger det väl igen, det brukar det göra. Däremot en massa ångest i kroppen.

Så är det. Manisk eller låg spelar ingen roll, jag måste fortfarande ta hand om konsekvenserna. Och jag SKÄMS. Skäms nåt otroligt över att behöva dras med detta.

Gör ni det med?

• Doldis
    Maia skrev 2010-05-23 13:44:54 följande:
    Har handlat massa olika ingredienser, som jag förmodligen inte kommer använda ens hälften av. Bakat småkakor, gjort potatisgratäng som bara är att hiva in i ugnen när det är dags för middag. Vill börja med grahamsbullarna men det skulle krocka med gratängen gällande ugnen. Får hoppas energin räcker till sen också. Börjar känna mig väldigt trött nu.
    Usch visst är sånt jobbigt. Jag drar igång en massa mat o bakprojekt när jag är hyper, men sen hinner jag ur den fasen och allt ruttnar hemma.
  • Doldis

Är så jävla låg fortfarande, hade en eller två korta toppar i helgen men sen har jag bara varit helt borta i huvet, orkar inget men tvingar mig för att mannen inte ska bli galen, har NOLL energi på jobbet fast jag är här ändå, glöm att jag kan planera mina lektioner, hatar kollegor, hatar elevre, fast jag är på en sån jäkla bra skola med underbara människor. Är så in i DÖDEN TRÖTT, kanske inte så konstigt att jag har kraschat nu efter att ha varit manisk så länge... dom säger att om man har 1-2 dagar depp då och då så räknas man fortfarande som manisk om det är det som överväger.

Jag kommer nog aldrig bli manisk igen. Eller uppåt. Jag kommer aldrig komma ur det här. Det känns inte så. Jag behöver ta mig nånstans akut för så här har det varit en hel vecka snart och jag blir galen snart för jag KOMMER INTE UR DETTA. Kommer inte ut ur mitt huvud, ut ur min kropp och själ liksom. Står inte ut så här.

Min man föredrar mig manisk för då händer det iaf nåt här hemma. Va? tack för den liksom, man ska typ vara på topp och orka hela tiden eller vad?

Äh. Nu är jag fem minuter sen till klassrådet. Skit o piss.

• Doldis
    Maia skrev 2010-05-24 15:57:59 följande:
    Doldis, kan du inte ringa akut-psyk för att höra vad dom säger? Tråkigt att du har det så jobbigt. Finns det ingenstans du kan vända dig? *kramar* Min sambo blir bara orolig när jag är hypoman. Som hela helgen och idag så ber han mig att vara försiktig och han försöker bromsa mig men han vet att det inte går. Han är dessutom beredd på att efter solsken kommer regn. ;) Tror jag ska baka lite nu.
    Tycker du verkar ha en jättebra sambo :) skönt när dom törs ta hand om en lite.

Ha ha tänkte på det i morse, kan ingen vabba för mig? Jag kanske behöver nån med som tar han dom mig???

En av mina jobbarkompisar gav mig en underbar, varm kram idag för han såg att jag var så nere. Fast det hjälpte inte alls.

Sen när jag skulle börja min lektion med sjuorna i spanska satt en kille bredvid mig med sin gitarr. Och började spela Pink Floyd, Goodbye Blue Sky från The Wall. Och jag kände som ett rus genom hela mig. Var det nåt jag behövde så var det the Wall.
    Efter det lättade värsta zombie-state. Jag kom sakta ur mitt skal och efter en mindre explosion på arbetslagsmötet och ett inne på Siba på stan så fick jag ur mig det värsta.

så nu är jag i gasen igen he he, hela soffan full m projekt, oavslutade hela bunten och nu lämnar jag dom för tvättstugan!!

KRAMAR TILLBAKS!!!
  • Doldis
    Maia skrev 2010-05-24 20:46:06 följande:
    Bakar igen! Har blivit beroende. Nu är det matbröd som gäller. Imorgon blir det nog chokladbollar till sambon, om ruset håller i sig vill säga. :/ Kan nog inte baka mer matbröd efter detta för frysen är full nu. Kakor är ju alltid gångbart och imorgon ska jag nog göra fler kanelbullar då de sista blev bortbjudna idag. Doldis, jobbig dag du haft. Skönt att du är mer uppåt men jag säger väl vad sambon säger till mig, fast han vet att det inte hjälper. Ta det lite försiktigt. LOL! Säger jag med 100 tankar, idéer och projekt på G. Kram på dig!
    Å nu blev jag med sugen på att baka. Fast de stora barnen är hos sin mamma denna veckan. Och vi som ska ha mina föräldrar här i flera dagar från Sthlm och måste städa. Mannen har panik i vanlig ordning. Borde ju satsa på att städa liksom.

Men - ah!! Kan ju alltid sortera receptpärmen!! Kram tillbaks!
  • Doldis
    Maia skrev 2010-05-24 21:12:19 följande:
    *as garv* sortera på du! Jag letar alla möjliga recept på nätet och hittar massa jag vill göra. skriver ner ingredienser (i nån rörig slags "ordning") handlar, fast glömmer lappen hemma, river åt mig allt jag kan tänkas behöva. Vilket inte ens är i närheten av vad jag skulle ha. Hittar sen inte vart receptet var, vilken sida på nätet!? Åh, det är underbart!
    Uääääh jag är också sån!! Gud såskönt och otäckt att känna igen sig ibland! Tack för att du finns här Maia!
  • Doldis
    Maia skrev 2010-05-25 06:23:35 följande:
    Har så tråååkigt! Vill göra massa men MÅSTE hålla i mig åtminstone till efter kl 8. Annars kommer sambon skicka mig till hispan igen och det vill jag INTE. Planer för dagen. Handla, baka lite olika, laga en ny maträtt, tvätta massa tvätt. Gärna städa men det kan jag inte när jag är hypo för det är så tråkigt och jag vill bara göra roliga aker. Frallorna jag gjorde igår blev inge roliga. Så små men de smakade bra så om inte annat kan ju sonen äta dem. Man kan ju ha dem som brytbröd till maten också.
    Å känner igen detta, mitt låga vände ju igår kväll och jag hojtade till mannen att kunde inte han plocka undan i köket efter mig, jag har inte tid med sånt trist nu när jag är i gasen!

Sov skitdåligt i natt för allt jag hellre ville göra än att sova. Fick smått panik över min jobbsituation med oplanerade lektioner osv. Till slut hamnade jag på soffan och kunde åtminstone surfa lite på datorn vid 1.30. Nu är jag på väg att bli hypo, än så länge har jag ingen medicin och har inte en susning om hur jag ska stoppa det.

Ha en fin och kreativ dag nu!
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2