Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
Varit mycket sjukskriven i perioder, endast jobbat kortare tider, varit arbetssökande, mammaledig osv.
Nu pluggar jag heltid.
Jag mår MYCKET sämre av att gå hemma och släpa och det är inget jag alls drömmer om, men är ibland oförmögen att klara av att hålla igång en sysselsättning. Hoppas på att medicinen ska göra sitt här.
Jag vill BLI något, jag vill JOBBA, inte gå hemma och lyfta bidrag och vara en belastning för samhället.
Jag känner också att jag blvit bestulen på alla de år då jag inte fick någon hjälp trots att jag bad om det. Med medicinering mår jag ju mycket bättre, varför kunde jag inte fått det för 10år sedan?? Kommer aldrig få tillbaka min "ungdom", som jag spenderade inlåst i mitt hem pga depressionerna.
Även om jag inte är speciellt deprimerad mer nu så är jag så himla seg. Kan inte ta mig för att göra något alls. Sitter i sängen med datorn i knät hela dagarna. Har inget liv. Orkar inte!
Har ni några låtar som ni förknippar med att vara bipolär?
Jag har två favoriter. Först Daniel Adams-Ray "Förlåt Att Jag Aldrig Sagt Förlåt":
">
Orden fastnar halvvägs, jag vet inte hur jag bär mig åt
Samma gamla visa, men vet inte vad det är för låt
De raderna stämmer så bra in på hur det var innan min man hade fått diagnosen bipolär. Att han med jämna mellanrum blev så förändrad och gjorde samma misstag som vi så många gånger hade pratat igenom och som kunde se så klart på när han INTE hade skov. Det kändes verkligen som "åh, nej, inte samma gamla visa nu igen!" Och efteråt: "Hur fasen kan det bli så om och om igen!? Vad är det för låt!??!!!" Nu vet vi att det var/är bipolär, och att det var därför han inte kunde styra över det med sitt förnuft.
Sen Salem Al Fakir "Split My Personality":
">
Jag förknippar den låten med självhatet min man känner när han är deprimerad, men oxå med det positiva - att det till slut vänder!