• Lady Dahmer

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • VildVittra
    NenneLo skrev 2011-05-24 09:43:42 följande:
    Varför sydde de i klitoris? Förvånad
    Den gick sönder lite....Bella kom ut på 4 krystvärkar, så en liten flik uppstod sa hon.
    Den funkar bra nu...men att bli sydd i den var nog fan det värsta inklusive förlossningar två stycken jag varit med om.............
    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • telgebo

Jag har aldrig haft problem att kissa efter däremot har jag blivit sydd utan bedövning med orden att har du fött utan bedövning så fixar du 2 stygn också, men det gjorde ju för helvete mer ont än att föda så nästan gång ska jag minsann ha bedövning om de ska sy mig i underlivet efteråt.

Gravid v.18+1 BF 23/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • Laura03

Jag ramlade av en stol när jag väntade tvåan när jag tapetserade i v37. Läkaren sa att det var ingen fara med barnet men svanskotan var bruten men det är ingen fara för den bryts ändå vid förlossningen sa han. Och det var mycket lättare att föda barn med bruten svanskotan. Gick som en dans.

• telgebo

Jag har aldrig brytit min svanskota vid nån av mina förlossningar så det där verkar ju inte stämma för alla.

• Xofina

Håller med om att barnbecket var oerhört svårt att få bort haha!
    Sen att dagen efter kändes det som att en till bebis var på g..bäckenet gjorde ju ruskigt ont! Men det är ju förståeligt Tungan ute

Men värt ALLT!

• Xofina

Usch det där med att kissa! jag kunde kissa 2 timmar efter förlossningen..hade inga problem alls med det.
    Visst hade man lite problem med "kryst-reflexerna" efteråt..några dagar men det gick ändå Glad

• norrlandsflicka

Att eftervärkarna kan vara mycket värre än hela förlossningen. Eftervärkarna efter bebis nummer 2 var så hemskt plågsamma. Var glad att jag valde att stanna över natten så man kunde få hjälp med värktabletter och hjälp med ta sig till toaletten.
    Enligt min mor som fött 5 barn blir eftervärkarna värre för varje barn.  Hade då inga besvär med eftervärkar efter första förlossningen. Då var det bara jobbigt för det blev så många stygn där nere.

• niagara

1. panikkänslan när man verkligen inser att du har inget val, ungen ska ut nu.
    2. Hormonavtändningen i veckor efteråt. jävla klimakteriekossa med frossa o svettningar. Blev 200m frisim i sängen nattetid.
    3. Vilka jävla ömma bomber till bröst. Ok om man har a-b-kupa från början, då förstår jag att det kan kännas spännande med c-d ett tag. Men har man d-e från början och får z-å-ä-ö, då är det lätt att hålla sig för garv!

• telgebo
    niagara skrev 2011-05-24 19:47:54 följande:
    1. panikkänslan när man verkligen inser att du har inget val, ungen ska ut nu.
    2. Hormonavtändningen i veckor efteråt. jävla klimakteriekossa med frossa o svettningar. Blev 200m frisim i sängen nattetid.
    3. Vilka jävla ömma bomber till bröst. Ok om man har a-b-kupa från början, då förstår jag att det kan kännas spännande med c-d ett tag. Men har man d-e från början och får z-å-ä-ö, då är det lätt att hålla sig för garv!
    ha ha ha
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)