• Lady Dahmer

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • bevingad
    telgebo skrev 2011-06-13 20:22:53 följande:
    Vågar du det?
    Egentligen inte
    Men det är ju bättre att förvänta sig det värsta...
  • Liten men naggande

tack vare den här tråden så hade man ju hört väldigt många "sanningar" men något som genuint förvånade mig trots att jag trodde jag var " väl påläst" var:

1) Lustgas måste inte funka för alla. Jag tyckte det var förfärligt och den stunden jag försökte dämpa värkarna med lustgas var de värsta 2 h i mitt liv på alla sätt och vis.
    2) värkarna kan snarare avta när/om "de tar vattnet" -trodde alltid de ökade men icke på mig iallafall.
    3) man kan få en manlig bm (ok rent intellektuellt visste man ju detta men jag blev ändå överraskad och skäms nästan över mina fördomar..) han var jättetrevlig men lite väl stressad och jag hade honom bara under en stund av öppningsskedet vilket gjorde mig lite lättad. Av alla som gjorde vaginala undersökningar på en var han dock den som var mest försiktig...
    4) de hällde olja över underlivet på en under krystningen för att man inte skulle spricka så mkt (på mig iallafall och det funkade kanske då jag bara sprack lite och lindrigt (6 stygn totalt) 
    5) de känner med ett finger i stjärten på en efter att ungen är ute (av allt saker man går igenom under förlossningen så var inte det någon big deal men jag blev ändå förvånad då jag inte läst om det någonstans).

• Åsa
    Liten men naggande skrev 2011-06-27 18:21:02 följande:
    4) de hällde olja över underlivet på en under krystningen för att man inte skulle spricka så mkt (på mig iallafall och det funkade kanske då jag bara sprack lite och lindrigt (6 stygn totalt) 
    5) de känner med ett finger i stjärten på en efter att ungen är ute (av allt saker man går igenom under förlossningen så var inte det någon big deal men jag blev ändå förvånad då jag inte läst om det någonstans).
    Ingen olja här (sydd två stygn). Ingen analpalpation heller vad jag kan minnas.

Jag kände alldeles utmärkt när jag hade krystvärkar och sade lakoniskt "ingen värk" när barnmorskan någon gång sade något om att krysta.  Snopet för dem då kanske men efteråt hette det att jag kände av min kropp väl.
    Däremot "tvingades" jag krysta ut efterbörden utan krystvärkar; den dröjde med båda barnen. Som jag fick förklarat gjorde det egentligen inget om den dröjde någon timme men eftersom de kör en till operation för borttagning av den NÄR det gått den där timmen och det tar en massa tid att ringa in doktorer och förbereda sal började de stressa om den efter knappt tjugo minuter. Båda gångerna kom den loss när man tryckt tämligen snabbt och hårdhänt på magen. På sitt sätt var det jobbigare än förlossningen; när jag väl fött barnen tyckte jag liksom att jag gjort mitt och ville vara ifred.
  • FruHellström
    Momalicious skrev 2011-06-27 10:04:25 följande:
    Det enda jag blev förvånad över var att jag inte upplevde krystvärkarna som smärtsamma. Kände inte heller som många beskriver att det är jättejobbigt att sluta krysta när BM ber en. Jag kände inte heller det som att bebisen var längre ner än han var, jag kände egentligen inget alls där nere förrän huvudet stod och tänjde ut det där nere, det sved lite, och jag kände kroppsdelarna när han kom ut, men annars så var det bara som att kroppen bajsade av sig självt haha. Väldigt trevligt att det inte gjorde ont!

Annars var jag nog såpass informerad att inget kom som en överraskning. Tyckte dock att det var obehagligt när mjölken rann till och jag inte visste om det skulle kännas så eller om det var mjölkstockning på g.
    kroppen bajsade av sig självt...hahaha!!!
  • LovleyMamma

Läst lite lätt i tråden och kan inte låta bli att bli förundrad över alla era inlägg. 
    Läste ni verkligen ingenting innan förlossningen??? Det mesta finns ju faktiskt at läsa om på nätet.

(absolut inget påhopp mot någon, bara en stilla undran) 

• LneaE

Att barnmorskan inte erkände att hon faktiskt hade sytt massa stygn fel där nere, vilket jag påpekade redan dan efter... och pga det gick miste om de 5första månaderna med dottern för jag satt på soffan 24/7 i 5 månader i samma pyjamas kunde varken stå eller gå (undrar vad mannen tänkte, stackarn Kyss)

5 månader efter förlossningen blev jag opererad nere i underredet, detta tog 5 minuter och mitt glädje tjut och hopp borde ha blivit filmat när jag gick ut från sjukhuset. 5 månader helv*te bortblåst på 5 minuter. 

Att skita vill jag inte tänka på. Jag höll mig tills svetten rann och jag nästan tuppade av.. mysigt. detta problem försvann även efter operationen. Hjärta 

Kan tillägga att ragatan som sydde mig var den första jag mötte i korridoren när jag var och hälsade på en kompis som fick barn några månader efter mig. Hon fick ett långfinger rakt upp i ansiktet + ett tack..

Nu är jag gravid igen och jag hoppas och ber att jag inte ser en skymt av henne under nästa förlossning.. Jag hoppas jag kan njuta av dessa 5 första underbara månader av bönans liv.  

Lycka till.  

• emelielj
    LneaE skrev 2011-06-29 20:48:10 följande:
    Att barnmorskan inte erkände att hon faktiskt hade sytt massa stygn fel där nere, vilket jag påpekade redan dan efter... och pga det gick miste om de 5första månaderna med dottern för jag satt på soffan 24/7 i 5 månader i samma pyjamas kunde varken stå eller gå (undrar vad mannen tänkte, stackarn Kyss)

5 månader efter förlossningen blev jag opererad nere i underredet, detta tog 5 minuter och mitt glädje tjut och hopp borde ha blivit filmat när jag gick ut från sjukhuset. 5 månader helv*te bortblåst på 5 minuter. 

Att skita vill jag inte tänka på. Jag höll mig tills svetten rann och jag nästan tuppade av.. mysigt. detta problem försvann även efter operationen. Hjärta 

Kan tillägga att ragatan som sydde mig var den första jag mötte i korridoren när jag var och hälsade på en kompis som fick barn några månader efter mig. Hon fick ett långfinger rakt upp i ansiktet + ett tack..

Nu är jag gravid igen och jag hoppas och ber att jag inte ser en skymt av henne under nästa förlossning.. Jag hoppas jag kan njuta av dessa 5 första underbara månader av bönans liv.  

Lycka till.  
    Sa du till henne att hon sydde så fel? Gud va hemskt! Jag hade också varit fly förbannad.
    Alla kan väl göra fel, visst, men det verkar vara grova fel hon sydde på dig?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

...av nån anledning känner jag inte för att tips min gravida syster om den här tråden...

• LneaE
    emelielj skrev 2011-06-29 20:51:10 följande:
    Sa du till henne att hon sydde så fel? Gud va hemskt! Jag hade också varit fly förbannad.
    Alla kan väl göra fel, visst, men det verkar vara grova fel hon sydde på dig?
    Jag bad om en kontroll dagen efter för jag kände på mig att det bara var fel. Hon som sydda mig kom och kollade hastigt och lustigt och allt såg bra ut. in my ass (rent ut sagt) Visst alla kan göra fel, vi är ju bara människor. 
    Men dom kunde ha skickat in en anna för att kolla läget och inte samma som ställt till det.

• LneaE
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-06-29 20:57:57 följande:
    ...av nån anledning känner jag inte för att tips min gravida syster om den här tråden...
    klokt Skrattande 
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)