Inlägg från: Liten men naggande |Visa alla inlägg
  • Liten men naggande

Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

Veritaslux skrev 2011-06-13 17:20:05 följande:
    Nu har jag inte fött ännu, och är sjukt otålig eftersom jag gått över tiden... Det luriga är att jag haft "känningar" i flera veckor utan att något hänt... och det hade ingen berättat att det kunde vara så.

Varje dag har jag sammandragningar, tryck nedåt, molvärk, risig mage som kommer och går. I början var jag såklart jätteglad och tänkte att "nu händer det", men sedan bara försvinner alla symptom. Jag trodde att när man får känningar på att förlossningen är på g, då är den på g inom i alla fall ett dygn. Förvånad
    samma här,..sjukt frustrerande. Hade ingen aning om att man skulle kunna gå runt och ha lite småont i flera veckor utan att nåt händer.
  • Liten men naggande

tack vare den här tråden så hade man ju hört väldigt många "sanningar" men något som genuint förvånade mig trots att jag trodde jag var " väl påläst" var:

1) Lustgas måste inte funka för alla. Jag tyckte det var förfärligt och den stunden jag försökte dämpa värkarna med lustgas var de värsta 2 h i mitt liv på alla sätt och vis.
    2) värkarna kan snarare avta när/om "de tar vattnet" -trodde alltid de ökade men icke på mig iallafall.
    3) man kan få en manlig bm (ok rent intellektuellt visste man ju detta men jag blev ändå överraskad och skäms nästan över mina fördomar..) han var jättetrevlig men lite väl stressad och jag hade honom bara under en stund av öppningsskedet vilket gjorde mig lite lättad. Av alla som gjorde vaginala undersökningar på en var han dock den som var mest försiktig...
    4) de hällde olja över underlivet på en under krystningen för att man inte skulle spricka så mkt (på mig iallafall och det funkade kanske då jag bara sprack lite och lindrigt (6 stygn totalt) 
    5) de känner med ett finger i stjärten på en efter att ungen är ute (av allt saker man går igenom under förlossningen så var inte det någon big deal men jag blev ändå förvånad då jag inte läst om det någonstans).

Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)