Inlägg från: Väntan på en liten |Visa alla inlägg
  • Väntan på en liten

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

skrållan1978 skrev 2010-05-03 20:32:14 följande:
    hej alla=) vad flitigt det skrivs härinne=)) mkt spänning kring detta med pojke o flicka=) Här e nerverna på topp just nu, om bara 3 dgr så är det stockholm och UL=) LÄngtar sååå sjukt, ska bli kul o se om vi får veta könet då.Känslan säger flicka men logiken o hjärnan säger pojke, haha, nåväl vi får väl se vad det är!Har gått in i vecka 15 nu och magen växer så smått, längtar efter att få liten därinne, snart snart så!
    Är det RuL eller?
    Längtar...247 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    jennyfer skrev 2010-05-04 08:28:27 följande:
    Ja, även om man har två, tre, fyra eller fem av samma kön så ska det inte öka sannolikheten åt något håll. Som sagt, googla på kön och SCB eller nå't (minns att det var ganska lätt att få träff på rapporten). Länken som Angy87 la in verkar gå åt samma håll,ä ven om det verkar finnas en liten viktning mot samma kön. Obs, jag skummade bara i den artikeln nu så jag kan ha sett fel.
    Ok, jag har bara märkt att det som har 2 av samma får samma kön nästa gång.
    na96gen skrev 2010-05-04 08:45:58 följande:
    en liten fråga: jag har fått pencillin - bör man låta bli och försöka då ? Är det bäst att vänta till nästa månad med att försöka ? står på pencillinet att det inte är någon fara men vad tror ni ?
    Jag åt pc i mars och jag gjorde uppehåll då. ´
    Miffi skrev 2010-05-04 10:06:09 följande:
    Imorgon är det dax för kub test , imorgon blir det blodprov och under veckan blir det ul. Hoppas att allt går bra Tiden segar sig fram tycker jag är nu i v11 ,känns som en hel evighet innan v18 och rutin ul. Är så nyfiken på vad det är för liten i magen. Tror att det är en liten kille .
    varför KUB? För att få se bebisen bara?
    Längtar...247 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    Miffi skrev 2010-05-04 16:45:00 följande:
    varför KUB? För att få se bebisen bara?Jag fick förfrågan om jag ville göra det så då tänkte jag att det kan ju inte skada Det är ju klart att jag vill se liten.
    Jag har funderat på detta med KUB man har ju en föreställning att allt ska vara bra såklart, men så kanske man får en hög sannolikhet för att barnet har någon kromosomavvikelse och så hamnar man i det där valet att gå vidare med FVP och så ska man vänta på den tiden och samtidigt ha den där oron samtidigt. Tanken var ju "bara" att få se bebisen inte att man skulle behöva våndas också för att nåt hittades.
    Jag menar inget illa, men ibland så får man känslan att visa gör KUB bara för att få en anledning att se bebisen och förstår inte riktigt vad KUB är.

Känner man att man inte kan lita på sannolikheten som är 90% på KUB och 80% på NUPP så är det totalt ondödigt att göra KUB eller NUPP så är det bättre att vänta i så fall till v.15 och göra FVP som är 100%.

Känner man att man oavsett svar på KUB, NUPP eller FVP kommer att behålla barnet så finns det ingen anledning enligt många att göra undersökningen.

Det jag menar med det hela är att man nog innan ska tänka igenom varför ska jag göra detta och vilka svar kan jag få och vad gör jag om det skulle visa sig att barnet ha Downs syndrom (Trisomi 21) eller de allvarligaste Trisomi 13 eller 18 som leder till att barnet inte överlever. Visst ovanligt, men det finns ändå.

Själv funderar jag mycket på FVP, men jag är ju också i den åldern då fosterdiagnostisk erbjuds på ett annant plan så jag kommer ta upp detta med BM på inskrivningen.

Hoppas ingen tar illa upp att jag kanske uttrycker mig konstigt (nyvaken)
    Längtar...246 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    telma64 skrev 2010-05-04 20:30:33 följande:
    kan ni hjälpa mig, jag har kaftiga ÄL flytningar i dag och jag har urinvägsinfektion och äter medicin kan jag bli gravid ändå eller måste jag vänta???
    Jag åt pc i mars och jag gjorde uppehåll. Det stod på lappen i paketet att det inte var så bra att bli gravid när jag åt dom så jag vågade inte chansa. Vad står det på lappen i ditt paket? Vilken pc äter du? Du kan ju kolla på FASS vad som står där.
    Längtar...246 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    rimi skrev 2010-05-04 20:46:16 följande:
    hej alla, idag var jag på UL och det var verkligen kul att se bebisen i magen. Det var fullt ös därinne en riktigt livlig krabat. Fick dock BF framflyttad vilket jag hade misstänkt då jag visste exakt datum på då jag blev gravid, men hela 10 dagar blev jag framflyttad, så bf datum blir 101010, vilket är ganska kul !Jag är alltså i v. 17 + 1 och inte i v.18+ som jag hela tiden räknat på. Undrar över sannorlikheten att de kan se könet exakt i denna vecka, v.17 är ganska tidigt, nån som frågat efter kön och sedan fått en överaskning, läst lite på nätet om en del som fått felkön sagt till sig så sent som i v.32....är det därför de inte riktigt vågar säga könet?
    Coolt födelsedatum
    Längtar...246 dagar kvar
  • Väntan på en liten

Angy: Det är 90% har jag hört och 80% på NUPP, alltså så kan det missas nåt när man gör det.

I Sverige så vet jag alla över 35 år erbjuds fosterdiagnostik som FVP osv, men visst finns det kvinnor yngre än så som gör det också men då kan det hända att de får bekosta det själv.

Längtar...246 dagar kvar
  • Väntan på en liten

Telam64: Visst är det segt? Fick också göra uppehåll i bebisverkstan några gånger och en hel månad går ju till spillo, tid man inte har då man inte blir yngre precis utan bara äldre och ju äldre desto svårare.

Står det inget kanske det inte är någon fara att ta de under tiden ni försöker.

Längtar...245 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    telma64 skrev 2010-05-05 17:59:27 följande:
    det står inget om graviditet på lappen bara om amning och om man är gravid, jag äter fungeral(tror jag det heter), får väl vänta lite till med att bli gravid fast det känns som jag väntat i flera månader nu Tack för ditt svar..
    Kollade på FASS och där står det lite om graviditet och även att buken måste vara fylld med syre för att tabletten ska verka.
    Längtar...245 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    CoolaSuperMamsen skrev 2010-05-06 07:35:36 följande:
    fvp erbjuds även dem som tidigare haft barn med kromosom avikelser, jag har fått görabåde mkp och fvp varvid fostervattensprovet visade en bebis med T18. Vill i framtiden ha fler barn men vet inte om jag vågar just nu har ju mina fyra friska och fina tjejer, men vi får se jag är lite sugen men är såklart även rädd för att behöva gå igenom det hemska som vi gjorde med gossen.
    Förstår att du är rädd.

Jag har bara hört att FVP är "säkrare" då det gäller MF-risk då det görs mycket senare än MKP som görs såpass tidigt i graviditeten.
    Längtar...245 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    Karpen skrev 2010-05-06 18:01:02 följande:
    Hej på er.Hade tänkt att skita i tråden totalt, men jag kan inte hålla mig ;)Vi ska få en LILLEBROR och vi BAKADE EN TJEJ  på alla sätt. Vi var på 3D i förr går.Så nej, det finns nog inga metoder. Utan det blir var det blir helt enkelt.Tack och hej.
    Är du besviken?
    Längtar...245 dagar kvar
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke