Miffi skrev 2010-05-04 16:45:00 följande:
varför KUB? För att få se bebisen bara?Jag fick förfrågan om jag ville göra det så då tänkte jag att det kan ju inte skada Det är ju klart att jag vill se liten.
Jag har funderat på detta med KUB man har ju en föreställning att allt ska vara bra såklart, men så kanske man får en hög sannolikhet för att barnet har någon kromosomavvikelse och så hamnar man i det där valet att gå vidare med FVP och så ska man vänta på den tiden och samtidigt ha den där oron samtidigt. Tanken var ju "bara" att få se bebisen inte att man skulle behöva våndas också för att nåt hittades.
Jag menar inget illa, men ibland så får man känslan att visa gör KUB bara för att få en anledning att se bebisen och förstår inte riktigt vad KUB är.
Känner man att man inte kan lita på sannolikheten som är 90% på KUB och 80% på NUPP så är det totalt ondödigt att göra KUB eller NUPP så är det bättre att vänta i så fall till v.15 och göra FVP som är 100%.
Känner man att man oavsett svar på KUB, NUPP eller FVP kommer att behålla barnet så finns det ingen anledning enligt många att göra undersökningen.
Det jag menar med det hela är att man nog innan ska tänka igenom varför ska jag göra detta och vilka svar kan jag få och vad gör jag om det skulle visa sig att barnet ha Downs syndrom (Trisomi 21) eller de allvarligaste Trisomi 13 eller 18 som leder till att barnet inte överlever. Visst ovanligt, men det finns ändå.
Själv funderar jag mycket på FVP, men jag är ju också i den åldern då fosterdiagnostisk erbjuds på ett annant plan så jag kommer ta upp detta med BM på inskrivningen.
Hoppas ingen tar illa upp att jag kanske uttrycker mig konstigt (nyvaken)