• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Äntligen dax skrev 2012-05-04 12:51:51 följande:
    Hur ska man egentligen göra när man ammar och känner att man inte kommer tillrätta med vad som orsakar besvären?

Ser på en del allergiforum att många väljer att sluta amma för att sedan introducera ett livsmedel i taget när magen är i balans igen och det är läge för smakisar.

För mig är det absolut ingen prestige i amningen utan jag vill ju bara att min lilla tjej ska få må bra. Hur har ni andra gjort? Är det bästa att amma och typ bara äta ris och nötkött resten av tiden? Eller är mjölkfri ersättning bättre? Jag håller på att tyna bort då jag snart inte vågar äta något längre
    Vad har du uteslutit ur din kost?

Mjölk, ägg, soja/baljväxter, sädesslag, fisk och nötter är de vanligaste allergierna.
    Mina barn har tillsammans allergier mot det men den minste reagerade även mot majs, vitlök, ingefära, vanilj mm.

Med min minste var det jätte lurigt. Jag ammade honom hela tiden och skrev matdagbok under ett halvår innan jag kom fram till vad det var han inte tålde. Vad jag aldrig tog bort var glukossirap och druvsocker från majs, och det vet jag att han inte tål i dag. Så det är minst sagt lurigt.
    Jag trodde även att omega3 skulle funka (han är allergisk mot fisk) men det gick inte heller. Testade många gånger för läkarna säger att de inte ska kunna reagera på olja. Men han reagerade, jag är helt utan tvivel. Men det är inte så lätt när man inte blir betrodd..

Om du ska sluta amma så se till att du har en ersättning som du vet fungerar. Fungerar inte ersättningen så är det mycket svårare. Vi har haft rätt mycket problem med matvägran så utan ersättning hade vi inte överlevt... Nu vet vi att han har något han tål. Jag ammade honom till över året och jag slutade också pga min egen hälsa. Jobbigt beslut, men de klarar sig utan amning också, men som sagt, se till att du dessförinnan har en ersättning som funkar.

Men mitt andra barn så uteslöt jag allt utan sädesslag. Tanken slog mig aldrig att man kunde vara allergisk mot sädesslag så jag slutade tillslut ammam honom när han var 10 månader för att jag inte kunde komma på vad det var han inte tålde. Men hade jag vetat vad jag visste idag, hade det varit enklare... Eftersom vi inte fick någon hjälp från läkarna som sa att man absolut inte kunde vara allergisk mot sädesslag och jag trodde på det så.. Ja, jag blev minst sagt lite förvillad.. Det står ju också överallt att man inte kan reagera på glukossirap och druvsocker och majs, nej det går inte att vara allergisk mot heller typ.. Ja, som sagt. Man ska nog lyssna på sin känsla och att skriva matdagbok är verkligen toppen.
  • Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-05-09 08:14:58 följande:
    Jag har fått tid på Barnmottagningen på måndag för lite mer tester + att jag skulle få testa någon annan ersättning.

Vad jag har förstått brukar de kräva att man testar någon annan "vanlig" ersättning innan man provar neocate. Jag har ju testat Althera som är gjord på vassle och borde därför i så fall bli tvungen att testa typ nutramigen som är gjord på kasein.

Är det någon som varit med om att det fungerat att bara byta till en annan sort eller kommer det att krävas neocate om hon reagerat på Althera? Känns så jobbigt att behöva utsätta henne för något som hon kanske reagerar på. Det förstör ju både dagar och nätter i minst en vecka framöver i så fall
    Hur var det, ammade du helt i övrigt nu?
    När jag testade så testade jag ungefär ett kryddmått med Althera första dagen. Han fick reaktion, blossade upp fläckar i ansiktet, kräktes mer, men sen även röd och blåsor i blöjan i efterhand.
    Jag ville vara helt säker och han hade då reaktioner väldigt ofta, så jag testade med lite större mängd dagen efter. Testade fyra dagar i rad med samma reaktioner (en tesked som mest) och sen bad jag min man testa sista dagen så han kunde se och göra en bedömning han också. Med samma resultat.

Så jag skulle säga, bättre börja lite (förutsatt att du ammar) och testa fler gånger om du är osäker.

Sen brukar det vara svårt att få dem att ta Nutramigen för den smakar inte så gott. Men vissa har inga problem alls. Ju äldre de är desto svårare brukar det vara, men det finns alltid undantag.
    Det var inga problem att få min 7 månaders att ta Neocate i alla fall.
  • Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-05-13 10:18:40 följande:
    Här blev det visst en ofrivillig provokation. Vi grillade här hemma igår kväll och jag gjorde en potatissallad till de övriga. Fick hjärnsläpp och provsmakade på blandningen av crème fraîche och majonäs. Så det blev både mjölk och ägg på samma gång. Visserligen bara en tesked men jösses vilken reaktion det blev. Stånk och stön hela natten och pruttar var 5:e minut. Är det verkligen möjligt att reagera på en sån liten mängd eller inbillar jag mig?
    Nej, du inbillar dig inte. Min kille reagerar luftburet på ägg så... Alla läkare har hela tiden försökt övertyga oss om att han inte är så allergisk osv som vi tror. Men det visade sig vara värre än vad tom vi trodde tillslut...
  • Kavat
    JenLin01 skrev 2012-05-22 16:39:01 följande:
    Hej!

Ska nu vara i 2 veckor på en mjölkfri diet för att se om min son 4 mån gammal har mjölkallergi. Jag helammar honom. Nu undrar ja hur jag vet om produkterna är mjölkfria. Jag vet att om de står smör, mjölk etc så innehåller de mjölk men finns det några andra ämnen som betyder att de innehåller mjölk??

Jenny   
    Här står bra.
    utanallt.blogspot.se/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
  • Kavat
    amorosa skrev 2012-05-23 20:24:38 följande:
    Var hos läkaren på bvc idag och fick recept till Pepticate. Men så besviken jag blev på mottagandet. Trodde man skulle försöka utreda lite mer om det verkligen är allergi och har läst någonstans att mamman får träffa dietist om hon fortfarande ammar. Men läkaren lyssnade bara på hur vi gjort och skrev sen ut receptet. Så sa hon att vid 6 mån kan vi prova med lite mjölkbaserad gröt till Alice för att se om hon fortfarande reagerar... Funderar på om vi ska ringa barnmottagningen i stan för att se om de utreder lite mer.

Hur vet man egentligen om barnet är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiskt? Testar man det på nåt sätt?  
    Barn under några år är i princip aldrig laktosintoleranta om de inte har fått en sekundär laktosintolerans pga. celiaki eller andra sjukdomar. Läs denna: www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Kavat
    J901 skrev 2012-05-22 22:20:13 följande:
    Har nu varit mjölkfri och soyafri en vecka, märker stor skillnad faktiskt. Hon skriker inte längre när hon ska bajsa och verkar inte ha ont. Hon pruttar fortfarande väldigt mycket, men har inte ont och bajsar även ganska mycket. Idag har hon Bajsat 3 full blöjor varav 2 med gult typ slem? Hon är inte sjuk eller nåt. Är det normalt?
    Det tar fyra veckor innan det är helt ur kroppen på bebisen när man ammar, men det låter som att ni är på helt rätt väg. Så avvakta du så hoppas jag att även resten blir bättre allt eftersom.
  • Kavat
    J901 skrev 2012-05-23 20:38:29 följande:
    Tack för svar! Man är ju tyvärr väldigt otålig, men huvudsaken är ju att det blir bättre:)
    Blir det sämre så har du antingen missat något eller så äter du mer av något annat som bebisen inte tål.

Jag "överdoserade" havre och vete när jag började med mjölkfritt och mitt barn blev allergisk mot sädesslag...
  • Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-05-23 21:22:41 följande:
    Kavat: när du säger överdosera, vilka mängder handlade det om då?

Jag äter väldigt mycket bröd och pasta har jag insett. Även rätt mycket havre eftersom det ofta blir havregrynsgröt med havremjölk eller havregurt till lunch. Ska man dricka rismjölk istället kanske?
    Jag åt havregrynsgröt med havregrynsgröt till frukost för det mesta.
    Smörgås någon/några gånger. Drack två koppar kaffe med havredryck istället för mjölk i och ofta med något Bragokex till kaffet för jag tyckte det var så äckligt med havredryck i och kexet dålde smaken av havre.
    Sen åt jag nog nog pasta en gång om dagen. Imat i maten då och då. Havredryck i potatismos t.ex osv.

Alltså egentligen inte enormt mycket, men det blir rätt mycket när man byter ut all mjölk mot havregrädde och havremjölk och det är dessutom finfördelat och går lättare in i tarmen.

Numera har vi inte ens havre hemma, det går jätte bra att ersätta grädde med kokosmjölk (santa marias 5 dl använder vi. Finns sojasläktingar i några andra.) Vi har risdryck till flingor och kokar gröt på. Gör vaniljsås med kokos och risdryck osv.

Så mitt råd till alla är att tänka på att variera sin kost. Det är lätt hänt att man kör på gamla invanda spår och det är väldigt enkelt att ersätta alla mjölkprodukter med havre när man inte kan använda mjölk eller soja. Och när man är hemma med bebis så gjorde i alla fall jag lättare mat till mig själv, så som gröt mackor, pasta..
  • Kavat
    twinstar skrev 2012-05-24 11:18:35 följande:
    Sonen varit mjölk och sojafri nu sen januari. Det tog nästan tre veckor innan han blev helt bra men har varit bra sen dess. Men nu har det börjat igen.
    Han har oss veterligen inte fått i sig någon mjölk eller soja men ändå är han tillbaka och bajsar 6-7 gånger per dag.

Ska vi misstänka gluten eller något sånt? Läser ovan om "överdosering" av  tex havre men så mycket havreprodukter har han inte fått utan får varierat.

Hur mycket är mycket? om ni förstår frågan! :) 
    Fick du svar ovan?
    Äter han havre själv? Hur gammal är han?
    Små barn kan ju bli dåliga i magen också av fibrer utan att det måste vara en allergi. Men är man allergisk så behövs inte mycket heller. Vissa utvecklar allergi även om man inte äter mycket.

Undrar även om ni undviker alla baljväxter/sojasläktingar?
  • Kavat
    MeAndBaby skrev 2012-05-25 09:04:34 följande:
    Jag kan ha fel, men jag läste nånstans att havremjölk innehåller nästan ingen gluten (små mängder iaf)...
    Sant, det är lite gluten i havredryck. Men är man allergisk mot vete så funkar det ofta inte. Men har man så stora symptom så skulle jag snarare misstänka havreallergi än den lilla mängd vete som finns i.

Men oavsett så måste barnet själv inta gluten via smörgås, pasta eller välling etc. (inte via bröstmjölk) för att kunna utveckla celiaki. Så reagerar de direkt och via amning så bör det snarare vara en allergi.

Och gissar man att man dricker 2 dl havredryck så är det ju 2 dl havre och det kanske är några microgram gluten/vete i, så är det troligare att barnet reagerar på havret. Eller när mamman äter en smörgås med vete och ammar än att reagerar på vetet/gluten in havredrycken.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar