Mjölkallergitråden - bebisar
Också ny här. Vår dotter är 16 veckor och har under drygt 1,5 månad tampats med enormt mycket skorv inte bara i hårbotten utsn också i hela ansiktet och runt och i öronen. Utöver det har hon eksem och mycket torr hud.
Vi har smort med Borago mot skorven och Miniderm och Locobase mot torra huden och Mildison mot eksemen men inget har blivit direkt bättre. Hon testades i förra veckan mot mjölkallergi och medan vi väntade på provsvaret läste jag mig till att det sällan visar sig på blodprov så jag bestämde mig för att köra mjölkfritt oavsett och mycket riktigt fick vi besked igår om att provet var negativt.
Jag började äta mjölkfritt i torsdags och igår fick jag äntligen tag på mjölkfri ersättning (jag delammar). Vi bytte igår kväll NAN HA som hon haft tidigare mot Althera som var den enda apoteket hade. Det slog mig senare att vi kanske gradvis borde ha bytt, nu bytte vi rakt av.. Någon med erfarenhet av Althera?
Jag undrar också över lite ersättningsprodukter för min del. Vad har ni bytt creme fraiche mot? Jag hittade bara en butk på ICA Maxi och den kostade 38kr så den går nog bort. Sedan har jag läst att ketchup kan innehålla mjölk, vi har Heinz och jag tycker mig inte se några mjölkprodukter men ibland vimlar ju innehållsförteckningarna av produkter jag aldrig hört talas om. Kan man äta ketchup?
Jag tycker det är jätte bra att du vågar testa. Allt att vinna, inget att förlora. Skorv är vanligt hos mjölkproteinallergiska även om man kan få det utan allergi också.
Heinz är ok.
utanallt.blogspot.se/search/label/Mj%C3%B6lkfria%20fakta
Kolla längst ner om vad man kan byta ut mot. Soja rekomenderas inte till barn med mjölkproteinallergi så till en början hade jag inte ersatt med soja för dig heller, för att se om symptomen går bort och senare kanske testa framöver till dig själv.