• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Hera78 skrev 2012-10-06 07:50:24 följande:
    Hej,

Också ny här. Vår dotter är 16 veckor och har under drygt 1,5 månad tampats med enormt mycket skorv inte bara i hårbotten utsn också i hela ansiktet och runt och i öronen. Utöver det har hon eksem och mycket torr hud.

Vi har smort med Borago mot skorven och Miniderm och Locobase mot torra huden och Mildison mot eksemen men inget har blivit direkt bättre. Hon testades i förra veckan mot mjölkallergi och medan vi väntade på provsvaret läste jag mig till att det sällan visar sig på blodprov så jag bestämde mig för att köra mjölkfritt oavsett och mycket riktigt fick vi besked igår om att provet var negativt.

Jag började äta mjölkfritt i torsdags och igår fick jag äntligen tag på mjölkfri ersättning (jag delammar). Vi bytte igår kväll NAN HA som hon haft tidigare mot Althera som var den enda apoteket hade. Det slog mig senare att vi kanske gradvis borde ha bytt, nu bytte vi rakt av.. Någon med erfarenhet av Althera?

Jag undrar också över lite ersättningsprodukter för min del. Vad har ni bytt creme fraiche mot? Jag hittade bara en butk på ICA Maxi och den kostade 38kr så den går nog bort. Sedan har jag läst att ketchup kan innehålla mjölk, vi har Heinz och jag tycker mig inte se några mjölkprodukter men ibland vimlar ju innehållsförteckningarna av produkter jag aldrig hört talas om. Kan man äta ketchup?
    Lite snabbt svar.
    Jag tycker det är jätte bra att du vågar testa. Allt att vinna, inget att förlora. Skorv är vanligt hos mjölkproteinallergiska även om man kan få det utan allergi också.

Heinz är ok.

utanallt.blogspot.se/search/label/Mj%C3%B6lkfria%20fakta
    Kolla längst ner om vad man kan byta ut mot. Soja rekomenderas inte till barn med mjölkproteinallergi så till en början hade jag inte ersatt med soja för dig heller, för att se om symptomen går bort och senare kanske testa framöver till dig själv.
  • Kavat
    pippilirum skrev 2012-10-10 07:20:53 följande:
    Hejsan!
    Jag har en mjölkallergisk dotter på 5,5 månad. Vi får althera utskrivet av dietisten på sjukhuset. Nu är det tydligen så att sjukhuset efter 6 månaders ålder inte skriver ut althera längre. Min dotter ska då förväntas ha bytt ut flera mål om dagen mot mat, gröt och välling. Vi har precis i dagarna gett första smakisen så några såna mängder hinner vi såklart aldrig upp i. Vill inte heller stressa. Vet ni om det är så här i alla landsting? Jag tycker det är helt galet!!
    Håller helt med Bling! Låter totalt galet!

Helamning rekomenderas tills de är 6 månader sedan ska föda SAKTA introduceras och amningen bör vara grunden fram till 2 år. Varför det skulle vara annorlunda med modersmjölkersättning är ju faktiskt att gå emot rekommendationerna. Det hade jag tryckt kraftigt på.

Risken med att börja med välling från affär är att den enda som finns utan soja och baljväxter är Enagos som innehåller stora mängder havre och vete, gluten i vete, vilket ska introduceras försiktigt för att min ska risken för glutenintolerans.

Sinlac innehåller stora mängder fruktkärnmjölk och Semper soja och det rekomenderas enligt Esperghan inte till mjölkallergiska barn under 1 år.

Min ena äter ersättning ännu och han är över 2 år, den andra åt till han var runt 3 år. Har hört om de som äter upp i skolåldern så stå på dig.

• Kavat

Tillägger att min kille på 2 enbart får ersättning (Neocate) ingen förtjockning osv. Vi försöker se till att han försöker äta ordentligt på dagarna istället, fett ger ju också mer mättnad. Men han har aldrig varit någon storätare av vare sig mat eller ersättning. Så man måste inte förtjocka ch göra välling, men det beror ju naturligtvis hur mycket de äter av annan mat. Han har även problem med reflux och mår bättre på enbart ersättning än om den förtjockas.

• Kavat

Jag var nog lite oklar men Sinlac innehåller som jag skrev stora mängde fruktkärnmjöl som är en baljväxt. Eftersom 30-50% av alla mjölkallergiker blir allergiska mot soja så säger rekommenderas det inte att ersätta mjölk med soja när de är under ett år eftersom riskerna ökar för sojaallergi.
    När man har sojaallergi så reagerar en del på baljväxter såsom fruktkärnmjöl.
    Så att ge ett så litet barn stora mängder fruktkärnmjöl varje dag ökar risken för sojaallergi.

Dessvärre så verkar inte veteallergi så ovanligt numer heller. Tänker då på Enago.
    Äter man välling och gröt med vete två-tre gånger per dygn plus pasta, smörgås, smörgåskex mm blir det väldigt stora mängder vete. Och vete ska introduceras försiktigt helst under skydd av amning för att minska risken för celiaki och inte ätas i så stora mängder som det blivit om man enbart använder Enago.

Så gör egen gröt och välling och berika med modersmjölkersättning är mitt råd. Så stora variationer som möjligt.

Vi använder kokosmjölk istället för grädde, även att vispa och göra glass av. I potatismos tar vi carlshamns risdryck och mjölkfritt margarin.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-10-11 10:59:09 följande:
    Kavat: vad är det för kokosmjölk som går att vispa? Här som jag bor har de bara Santa Marias på burk. Den är inte vispbar väl? Skulle gärna vara intressant att höra hur du gör glass?
    En tetra från Blue Dragon, tnt eller något liknande?
    Tror det finns fler, men testat ofta med Santa marias 5 dl tetra och den funkar inte att vispa för mig.

Men den måste vara kall och ska helst separeras från vätskan som lägger sig i botten.
  • Kavat
    PrickenoGrodan skrev 2012-10-11 22:51:46 följande:
    Hej på er!
    Hängde i den här tråden för några år sedan då min stora kille reagerade mot mjölkprotein. Nu börjar vi fundera på om lillebror är allergisk. Vad tror ni?
    Han vägrar all gröt/välling/mat.
    När jag lägger honom på kvällen verkar det som att maten åker upp och ner i halsen på honom, reflux?
    Får en halv flaska nan-ersättning innan läggning. Vaknar efter en timme och skriker.
    Gasig och rapig men inte förstoppad eller lös.
    Har ett eksem, stort som en femkrona på ena kinden som inte försvinner med kortison.
    Han har svårt att gå upp i vikt.
    Annars är han nöjd och glad och utvecklas, vilket gör det så svårt att veta men de senaste dagarna har jag börjat fundera på reflux och när jag läser verkar det som man ska utesluta mjölk. Tips någon?
    Ja, jag hade testat att ta bort mjölkprotein helt ur kosten. Även om det är reflux så blir ofta det bättre på mjölkproteinfritt.
    Man kan även få medicin om det är allvarligt och de tappar vikt. Kolla med barnläkare, men absolut mjölkproteinfritt och höj huvudändan när han sover.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-10-13 19:54:56 följande:
    Tack kavat
    Fick du till det?

Hade lite bråttom när jag skrev.

Men klipper alltså upp kartongen och då är kokosen fast om den är väl nerkyld och sen häller jag av vätskan i botten. Godast med vaniljsocker i och kan även ta lite floursocker. Låt gärna stå ett tag i kyl så blir det godare smak tycker jag.

När jag gör glass blandar jag det med t.ex JOs apelsin och ananasjucie (outspädd) och fryser in. Mums!
  • Kavat

1. Resultatet kan ändra sig med åldern. Pricktest och blodprov visar på snabba reaktioner båda två och brukar visa samma resultat. Men inte alltid. Nämn det för läkaren, hur det var sist.

2. Ja man brukar provocera med mjölk om testerna inget visar. Gör man det inte på sjukhus så väljer man själv hur man vill göra även om man brukar få råd.

3. Eftersom hon inte ätit laktos så kan det vara jätte bra att börja med laktosfritt först för att utesluta att ev. Reaktioner beror på laktosen. Sen om det funkar så fasar man i laktosen försiktigt så att magen hinner med.

Jag är ofta onödigt försiktig men det gör mig inget att/om jag får provocera fler dagar bara vi slipper åka ambulans.

Först smeta en liten droppe på kinden/mungipan och se om det blir reaktion.
    Vänta tills nästa dag. En droppe. Osv. Jag har inte ens fått i mina denna mängd utan reaktion i vissa fall.
    Sen ett halvt kryddmått, ett kryddmått, två kryddmått, en halv tesked osv. Öka lite varje dag. Hade hon sena reaktioner sist så kan man hoppa över en dag också. Tänk på att reaktionerna kan förändras med åldern också.

Provocera dagtid helst så du ser reaktionerna och inte innan de ska sova.

Det är enkelt att använda sig av mjölk men vissa använder smör eller ost. Tänk bara på att ost innehåller mycket protein koncentrerat och man kan tåla ost men inte mjölk eftersom det finns många olika mjölkproteiner. Så man är försiktig om man byter sort. Smör innehåller väldigt lite protein. Upphettas det så förändras proteinet och brukar tålas lite bättre.

Man kan tex göra en ugnsbakad sockerkaka med mjölk i och ge en smula första dagen, två nästa osv. Så det finns många sätt att testa så att man har kontroll på mängden.

Sjukhusen brukar gå lite tuffare fram har jag fått berättat för mig. Finns några historier här i denna tråden också.

• Kavat

Shine.
    Det är alltid bäst att prata med den som lagar maten själv.

Ring rektorn och be om hjälp med telefonnr eller ett möte med kocken för att dubbelkolla och om kocken inte gjort fel. Om kocken gjort rätt så måste rutinerna ses över så det rör ju hela dagisets personal.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar