• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2012-02-12 20:36:16 följande:
    Maila den här länken:
    espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdf
    Enligt ESPGHAN om soja vid mjölkallergi. : "Soy protein formulae have no role in the prevention of allergic diseases and should not be used in infants with food allergy during the first 6 months of life. If soy protein
    formulae are considered for therapeutic use in food allergy after the age of 6 months because of their lower cost and better acceptance, tolerance to soy protein should first be established by clinical challenge."

Det står även att från 6 månader så kan man ge sojabaserade modersmjölksprodukter om man hellre vill det till barn med komjölksallergi, under förutsättning att barnet tål dem. Men det står också att 30-50% av mjölkproteinallergikerna kan reagera på sojaprodukterna och att risken för att reagera på sojaproduterna är större när det handlar om icke-IgE-förmedlad mjölkallergi.
    Våra barns dietist råder barn med mjölkproteinallergi att undvika soja fram till barnet är ett år och därefter försiktigt provocera om det fungerar. Det är de råd som de flesta dietister jag hört om verkar ge.
    "Among infants with cows_ milk allergy fed soy protein
    based formulae, some 30% to 50% were reported to pre-
    sent with concomitant soy protein allergy, with a higher
    frequency reported in nonIgE-mediated enterocolitis-
    enteropathy syndrome (71,74Y76)."

Så vanligt är det alltså med sojaallergi för barn med mjölkproteinallergi. Synd att inte Semper visste det...
  • Kavat
    scharlotta skrev 2012-02-09 16:51:05 följande:
    Ja, jag tyckte också att det var konstigt, hon sa ju emot sig själv lite också.. att sojaprotein och mjölkprotein är väldigt lika varandra i uppbyggnad, mjölkprotein kan man reagera på genom amning, men inte sojaprotein..
    Hon sa även att det var vanligare med sojaallergi förut eftersom då var alla mjölkfria alternativ sojabaserade, nu är det inte så.

Jag har tänkt att jag ska maila henne, men skulle vilja ha lite länkar med information och fakta, så om ni har nåt bra så får ni gärna dela med er! 
    scharlotta, även denna länken nedan kan du maila:

http://www.worldallergy.org/UserFiles/file/WAO-White-Book-on-Allergy.pdf
    WAO - White Book on allergy, kapitel 2:5  som var om födoämnesallergier, börjar på sidan 47

Där står det under en tabell  med olika former av uttryck/symtom som allergier kan visa sig iform av. Att 40% med "moderate or severe atopic dermatitis" reagerar på födoämnen och att 90% av reaktionerna är det mjölk, ägg, vete och soja som är orsak till främst eksem.

En stor bukett med blommor till Miralicia som är som en levande bok och hjälpte mig med infon! {#emotions_dlg.flower} Hjärta
  • Kavat
    Love8707 skrev 2012-02-15 08:47:01 följande:
    Hej min dotter har komjölksallergi å har varit förstoppad sen hon var 2 veckor gammal hon äter special ersättning eftersom hon ej tålde min amning för hon råspydde direkt när hon fick det. Hon får medicin varje dag i in flaska som gör satt hon ska bajsa men inget händer vi har gett lavemang varje dag å slangat henne en i nov. Hon kan fortfarande ej bajsa själv. Vi har legat inlagda på sjukhus vi går till en barnläkare 1 gång i veckan men dom hittar inget fel på henne men lik förbannat bajsar hon inte jag känner mig helt hjälplös å värdelös som mamma. Hon har ont i magen varje dag å nu har lavemangen sluta hjälpa kommer knappt ut något bajs å läkarna gör inget blir galen snart. Min dotter blir 4 månder den 17 feb. Några tips på vad det kan va å vad man kan göra??
    Love8707 skrev 2012-02-15 09:53:25 följande:
    Hon äter Althéra i nyläget...
    Miralicia har koll på förstoppningsbiten.

MEN FÖR I H-E VARFÖR ÄTER HON INTE NEOCATE? Det är inte till dig, utan en fråga till läkarna. De är helt inkompetenta när det gäller allergier. Se till att hon får Neocate så har du nog snart en bebis som bajsar och kan ta bort allt vad förstoppningsmedel heter.

Kram Hjärta, det är superjobbigt när de inte kan hjälpa ens barn när de mår dåligt. Men du gör ju vad du kan. Men det är otroligt okunnigt att ni inte har fått testa en helt mjölkproteinfri ersättning som Neocate till henne när hon mår så dåligt.
  • Kavat
    Love8707 skrev 2012-02-15 13:58:02 följande:
    Det är hennes andra ersättning hon åt från börja nutramegen eller hur det stavas. Jag ja har frågat många gånger vad läkarna gör. Har träffat kiruger överläkarn på barnläkarmottgning tarmläkare på astrid Lindgrens sjukhus. Dom säger att inget e fel bara fortsätt ge lavemang 2 gånger om dagen å slanga henne 7 gånger för hon kan inte få ut något sj. Slutar jag med det så ligger jag inlagd igen. Å movicol har hon haft men det funkade inte heller så det bytte till laktipex dom sa att det skulle vara bättre för magen. Men ska ta upp med läkarn om Den maten ni rekomendera. Hon har varit så orolig idag å haft ont hon har bara sovit 10 min sen hon gick upp imorse vid 06:30. Det e nog dags för ännu ett besök på akuten å en inläggning på sjukhus. Tack för all tips å råd.
    Kräv att få Neocate så tror jag snart att du har en bebis helt utan problem.

Om hon blir bra på Neocate vilket jag är rätt säker på, så tycker jag att du ska kontakta patientnämnden och prata med dem om de kan göra en utredning varför ni inte fått Neocate. För så här får det inte gå till.
  • Kavat
    shine skrev 2012-02-17 13:39:08 följande:
    Hej!
    Nu är min son 10½ månad. När vi var på återkontrollen efter vi fått veta att det var både ägg och mjölkallergi så sa läkaren att det inte alltid att eksemen försvinner även fast man utesluter det dom är allergisk mot.

Nu har det gått 5 månader som vi varit ägg, soya och mjölkfria. Utslagen är mycket bättre, men dom är kvar. Jag får smörja med kortison och mjukgörande flera gånger varje dag, ändå försvinner dom inte. Det är receptfritt 1% kortison vi använder.

Jag tror inte att på läkaren att det ska vara kvar även fall man tar bort födoämnen som dom är allergisk mot. Det måste väll finnas en anledning till att dom uppstår?!

Någon som kan tipsa om vad, så ska jag försöka utesluta det också! 
    Håller med dig. Här har alla eksem försvunnit när de inte utsätts för de de inte tål.

Här reageras det på ägg och fisk (tror vi, får testa fler gånger) lufburet. Nötter är en sådan sak också som man kan reagera på luftburet.

Vissa barn reagerar på sojalectin. Vet inte om ni tagit bort guarkärmjölk, ärtor, bönor, ja, alla baljväxter?

Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk, nötter är de vanligaste allergierna bland små barn.
  • Kavat
    Zenobia skrev 2012-02-17 19:13:09 följande:
    Kom på en annan sak det pratades förut om vattenlöslig d-vitamin. Tog upp det på bvc och där hade dom vattenlöslig d-vitamin som jag fick ist för den vanliga d-vitaminen.
    Så det kanske kan vara värt att fråga på sin bvc om det finns där och man behöver det ist för att köpa på apoteket.
    Läs på förpackningen. Den vi fick här innehåller sorbitol..

Såg att Semper släppt någon ny också, med kiseloxid i.. Vet inte om det är skadligt eller så, men varför stoppar de så mycket skit i sakerna?

Det finns D-droppar från dunmedic som är helt fria från konstiga tillsatser, sötningsmedel mm.
  • Kavat
    shine skrev 2012-02-17 15:41:40 följande:
    Skönt att höra att jag är inte ensam om att tänka så. Tack för tipset! Nöter äter jag sällan, samma med fisk och bönor. Däremot äter jag havregrynsgröt eller bröd varje morgon. Ärtor händer också. 

Om jag ska utesluta havre/vete vad äter man då till frukost? hmm

Funderat på endast äta kött och ris/potatis till lunch och middag ett tag framöver. Rädd dock för skörbjugg. För visst måste man som med mjölk och ägg var utan minst en månad?

Många frågor blev det... tack åter igen! Vet inte vad jag skulle göra utan er! Hjärta

Märker ni tydliga reaktioner på soja i dagsläget?
    Det hade jag testat först med. Alltså tagit bort allt vad soja heter även i form av guarkärmjöl osv.

Kolla Miralicas utan-alltblogg, där finns massor av tips!
  • Kavat
    Sally86 skrev 2012-02-17 19:50:13 följande:
    Hej!
    Vilken bra tråd ni har, jag har en fråga angående mjölallergi och ni här inne verkar vara kunniga på detta område!
    Jag har en son på snart 4 månader som jag ammar, han kräks mycket och har hela tiden varit orolig i sin mage, mycket rapar/kräks och knip. Nätterna är nästan olidliga och sen han föddes har han max sovit 2 timmar i sträck annars är han orolig, ledsen magont och måste upp för att rapa. Nätterna är inte roliga alls här, har provat miniform och semper-droppar. Sover han på dagen är det max 20 minuter i taget...
    Nu tyckte de på BVC att jag ska prova äta mjölkfri kost i 3 veckor och se om han bli lite mer harmonisk på nätterna, så nu har jag börjat med det.
    Men när jag läser på internet nu står det att de kanske inte tål sojaprodukter heller så bra, så nu undrar jag om man ska utesluta spjaprodukter också?? Har ni gjort det? Min BM sa inget om det...själv är jag glutenintolerant så min man är redan begränsad.....men vill ju göra det bästa för min pojk...

ojoj, lång fråga...men många funderingar..
    hoppas på hjälp!
    TackGlad
    Det brukar rekomenderas att inte ersätta mjölk med soja, eftersom risken för sojaallergi är mellan 30-50% för en mjölkproteinallergisk.

Men du får nog testa dig fram.

Jag rekomenderar minst 4 veckor på mjölkfri kost pga det tar upp till 2 veckor innan det är ur din kropp och ytterligare 2 veckor innan det är ur din bebis kropp. Därefter ska magen läka om den är illa däran. Så testa inte för tidigt.
  • Kavat

Zenobia,

Det vanligaste att skriva ut till bebisar/barn med klåda och sömnproblem pga allergi är Tavegyl. Om du jämför nedanstående biverkningar så ser du nog själv varför det är bättre att ge Tavegyl än Atarax

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Atarax orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mycket vanliga biverkningar (förekommer hos fler än en 1 av 10 patienter): Sömnighet.

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Huvudvärk, dåsighet, muntorrhet, trötthet.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 100 patienter): Häftig rastlöshet, förvirring, yrsel, sömnlöshet, darrningar, illamående, sjukdomskänsla, feber.

Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Överkänslighet, desorientering, hallucinationer, krampanfall, dyskinesi (ofrivilliga rörelser), ackommodationsstörningar (svårighet att fokusera blicken), dimsyn, lågt blodtryck, förstoppning, kräkningar, förhöjda levervärden, klåda, hudutslag med rodnad, fläckar eller blemmor, nässelfeber, hudinflammation, hindrad urinavgång samt hjärtstillestånd, påverkan på hjärtrytmen, oregel­bunden hjärtrytm och EKG-förändringar i samband med detta.

Mycket sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 10 000 patienter): Anafylaktisk chock (allvarlig allergisk reaktion), kramp i luftrören, angioödem (svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljsvårigheter), ökad svettning, fixt läkemedelsutslag.

Ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data): Minskning av antalet blodplättar, aggression, depression, tics (återkommande ofrivilliga muskel­ryckningar), dystoni (onormala förlängda muskel­samman­dragningar), myrkrypningar, rörelsestörning, okulogyration (ögonen har okontrollerade cirkulerande rörelser), diarré, onormal urinutsöndring (sängvätning eller svårighet att urinera), asteni (extrem kraftlöshet), ödem, viktökning.

Tavegyl

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan TAVEGYL orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Trötthet, dåsighet, speciellt i början av behandling.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Yrsel, lätt huvudvärk, illamående.

Vid långtidsbehandling kan ibland muntorrhet uppträda, varför noggrann munhygien är viktig.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare): Uppjagat tillstånd, speciellt hos barn, magsmärtor, förstoppning.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

• Kavat
    Zenobia skrev 2012-02-19 13:46:11 följande:
    Tack det var det ja letade efter. Men finns tavegyl till bäbisar, ser inget om dosering? Men det kanske är samma mängd då men varför står inte det med då? Bara funderar.
    Det vet förhoppningsvis en barnläkare. Vi har varit på barnmottagning när vi fått Tavegyl och då räknar de ju efter vikt när de skriver dosering.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar