pippilirum skrev 2012-11-01 10:20:40 följande:
Jag skrev här i tråden för ett tag sen om att mitt Landsting inte skriver ut Althera efter 6 månaders ålder, vet inte om någon här minns men iaf så tänkte jag bara berätta varför dom inte gör det. Helt galet enligt mig...
Men vår dietist hävdar alltså bestämt att man ska byta ut ersättning mot välling, frukt som mellis och mat till lunch och middag. Kanske en flaska ersättning som "nattflaska" om nu barnet äter på natten. Jag är helt stum och kan inte begripa hur man som utbildad personal kan stå bakom de här galna råden. Jag är medveten om att det inte är hon som bestämt de här reglerna men hon måste väll reagera tänker jag. Inte heller vår BVCsköterska ser något konstigt i att en 6 månaders helt ska äta mat och dricka välling.
Vi har råd att köpa ersättning via apoteket så länge det behövs tack och lov, men det gör mig så arg att det ska vara så här för många har kanske inte råd att köpa ersättning för uppåt 450 kr i veckan.
Nu en liten fråga. Dietisten (som jag inte litar ett skvatt på) säger att det är helt okej att ge Sempers mjölkfria gröt då den bara innehåller lite sojaprotein. Känns ju jättekonstigt tycker jag. Allt eller inget är väll rimligare? Hur har ni andra gjort? Vi ger bara Enagos gröt nu och den funkar bra tycker jag.
Undrar också när man kan börja ge ex Havreyoghurt som mellis?
Är så himla glad att den här tråden finns. Vet inte hur många gånger jag varit inne och läst och fått svar på många av mina frågor. TACK!
Låter helt galet i mina örön!
Jag rekommenderar dig att kontakta amningshjälpen och höra med dem om de har några råd att ge. Eller information som kan hjälpa dig.
Amningshjälpen hjäper alltså även barn som äter ersättning också och amningsråden som finns säger ju att man ska delamma upp till 2 år och hela första året ska ersättning vara basföda. Och de råden kommer från WHO och de ska Sverige följa.
Så jag tror faktiskt att de kan ge dig lite mer kött på benen när det gäller just det. De finns även på facebook och har ett forum mm.
www.amningshjalpen.se/ espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdfEnligt ESPGHAN om soja vid mjölkallergi. :
"Soy protein formulae have no role in the prevention of
allergic diseases and should not be used in infants with
food allergy during the first 6 months of life. If soy protein
formulae are considered for therapeutic use in food allergy
after the age of 6 months because of their lower cost and
better acceptance, tolerance to soy protein should first be
established by clinical challenge."
Among infants with cows_ milk allergy fed soy protein
based formulae, some 30% to 50% were reported to pre-
sent with concomitant soy protein allergy, with a higher
frequency reported in nonIgE-mediated enterocolitis-
enteropathy syndrome (71,74Y76).
Våra barns dietist råder barn med mjölkproteinallergi att undvika soja fram till barnet är ett år och därefter försiktigt provocera om det fungerar. Det är de råd som de flesta dietister jag hört om verkar ge.
30-50% av alla med mjölkproteinallergi har/får alltså sojaallergi också, så det är en rätt hög risk att ta. Detta för att proteinstrukturen är så lika sägs det. Och dessvärre räcker det med det "lilla" i vällingen, som nog inte är så lite om man ser till innehållsförteckningen. Det är lika mycket gram fett som det är protein och oljan står efter sojan i innehållsförteckningen och det är inga större mängder protein i havre och majsstärkelse/maltodextrin innehåller nästan inget protein alls. Kollade här och letade upp.
www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/livsmedelsdatabasen-/
Så min gissning är att större delen av 12g kommer från soja, så en ren gissning så är kanske 10 g per 100 g är alltså sojaprotein. Om det är lite eller mycket, tja, tillräckligt för att orsaka en svår anafylastisk reaktion på en sojaallergiker som kan reagera på "icke mätbara mängder" soja...
___________ Mjölkfri havrevälling 6 månader
En välling speciellt utvecklad för barn med komjölksproteinallergi!
Ingredienser: Maltodextrin (majs), havremjöl, majsstärkelse, sojaprotein, veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), aminosyror (L-metionin, L-tyrosin, L-lysin, L-valin, L-treonin, L-leucin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.
Näringsvärde per 100 gram Energi, kJ 1850 (260 per 100 ml färdig blandning) Energi, kcal 440 (65) Protein, g 12 (1,7) Kolhydrat, g 69 (10) varav sockerarter, g 3,3 (0,5) därav druvsocker, g 0,6 (0,1) - socker, g 0,3 (<0,1) - maltsocker, g 2,4 (0,3) - mjölksocker, g <0,01 (<0,01) Fett, g 12 (1,7) varav mättat fett, g 4,3 (0,6) enkelomättat fett, g 5,0 (0,7) fleromättat fett, g 2,4 (0,3) Fiber, g 1,6 (0,2)