• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Sissela, jag hade tagit bort soja och sett om eksem försvann igen på sojafritt. Dessvärre är sojaallergi en allergi som det är vanligare att de har kvar hela livet. Mellan 30-50 % av alla mjölkallergiker tål inte soja heller.

Så se upp för Sempers gröt och välling och sinlac framöver när hon ska äta själv. Se upp även med baljväxterna och läs på så du vet vilka det gäller så du är lite extra försiktig sen.

Kolla utan-allt bloggen i trådstarten eller min blogg här så finns det mer info.

• Kavat

Sissela, dessutom om man har eksem så är det sena reaktioner och de sena reaktionerna visar sällan på pricktest eller blodprov, eftersom det visar snabba allergiska reaktioner. Så det är ev patchtest som kan vara till hjälp. Annars är det uteslutning och provocering som gäller.

• Kavat

Maba, kolla utan-allt-bloggen där finns förklaringar på allt som är mjölk och vad man kan äta osv.

• Kavat
    pippilirum skrev 2012-11-01 10:20:40 följande:
    Jag skrev här i tråden för ett tag sen om att mitt Landsting inte skriver ut Althera efter 6 månaders ålder, vet inte om någon här minns men iaf så tänkte jag bara berätta varför dom inte gör det. Helt galet enligt mig...
    Men vår dietist hävdar alltså bestämt att man ska byta ut ersättning mot välling, frukt som mellis och mat till lunch och middag. Kanske en flaska ersättning som "nattflaska" om nu barnet äter på natten. Jag är helt stum och kan inte begripa hur man som utbildad personal kan stå bakom de här galna råden. Jag är medveten om att det inte är hon som bestämt de här reglerna men hon måste väll reagera tänker jag. Inte heller vår BVCsköterska ser något konstigt i att en 6 månaders helt ska äta mat och dricka välling.

Vi har råd att köpa ersättning via apoteket så länge det behövs tack och lov, men det gör mig så arg att det ska vara så här för många har kanske inte råd att köpa ersättning för uppåt 450 kr i veckan.

Nu en liten fråga. Dietisten (som jag inte litar ett skvatt på) säger att det är helt okej att ge Sempers mjölkfria gröt då den bara innehåller lite sojaprotein. Känns ju jättekonstigt tycker jag. Allt eller inget är väll rimligare? Hur har ni andra gjort? Vi ger bara Enagos gröt nu och den funkar bra tycker jag.
    Undrar också när man kan börja ge ex Havreyoghurt som mellis?

Är så himla glad att den här tråden finns. Vet inte hur många gånger jag varit inne och läst och fått svar på många av mina frågor. TACK!
    Låter helt galet i mina örön!

Jag rekommenderar dig att kontakta amningshjälpen och höra med dem om de har några råd att ge. Eller information som kan hjälpa dig.

Amningshjälpen hjäper alltså även barn som äter ersättning också och amningsråden som finns säger ju att man ska delamma upp till 2 år och hela första året ska ersättning vara basföda. Och de råden kommer från WHO och de ska Sverige följa.
    Så jag tror faktiskt att de kan ge dig lite mer kött på benen när det gäller just det. De finns även på facebook och har ett forum mm. www.amningshjalpen.se/
    Risken för sojaallergi vid mjölkproteinallergi
     espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdf
    Enligt ESPGHAN om soja vid mjölkallergi. :

"Soy protein formulae have no role in the prevention of
    allergic diseases and should not be used in infants with
    food allergy during the first 6 months of life. If soy protein
    formulae are considered for therapeutic use in food allergy
    after the age of 6 months because of their lower cost and
    better acceptance, tolerance to soy protein should first be
    established by clinical challenge."
    Among infants with cows_ milk allergy fed soy protein
    based formulae, some 30% to 50% were reported to pre-
    sent with concomitant soy protein allergy, with a higher
    frequency reported in nonIgE-mediated enterocolitis-
    enteropathy syndrome (71,74Y76).

Våra barns dietist råder barn med mjölkproteinallergi att undvika soja fram till barnet är ett år och därefter försiktigt provocera om det fungerar. Det är de råd som de flesta dietister jag hört om verkar ge.

30-50% av alla med mjölkproteinallergi har/får alltså sojaallergi också, så det är en rätt hög risk att ta. Detta för att proteinstrukturen är så lika sägs det. Och dessvärre räcker det med det "lilla" i vällingen, som nog inte är så lite om man ser till innehållsförteckningen. Det är lika mycket gram fett som det är protein och oljan står efter sojan i innehållsförteckningen och det är inga större mängder protein i havre och majsstärkelse/maltodextrin innehåller nästan inget protein alls. Kollade här och letade upp. www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/livsmedelsdatabasen-/
    Så min gissning är att större delen av 12g kommer från soja, så en ren gissning så är kanske 10 g per 100 g är alltså sojaprotein. Om det är lite eller mycket, tja, tillräckligt för att orsaka en svår anafylastisk reaktion på en sojaallergiker som kan reagera på "icke mätbara mängder" soja...

___________ Mjölkfri havrevälling 6 månader

En välling speciellt utvecklad för barn med komjölksproteinallergi!

Ingredienser: Maltodextrin (majs), havremjöl, majsstärkelse, sojaprotein, veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), aminosyror (L-metionin, L-tyrosin, L-lysin, L-valin, L-treonin, L-leucin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.

Näringsvärde per 100 gram       Energi, kJ 1850 (260 per 100 ml färdig blandning) Energi, kcal 440 (65) Protein, g 12 (1,7) Kolhydrat, g 69 (10) varav sockerarter, g 3,3 (0,5) därav druvsocker, g 0,6 (0,1) - socker, g 0,3 (<0,1) - maltsocker, g 2,4 (0,3) - mjölksocker, g <0,01 (<0,01) Fett, g 12 (1,7) varav mättat fett, g 4,3 (0,6) enkelomättat fett, g 5,0 (0,7) fleromättat fett, g 2,4 (0,3) Fiber, g 1,6 (0,2)
  • Kavat
    pippilirum skrev 2012-11-01 18:47:50 följande:
    Jag tänker om så här. Hade jag ammat så hade jag aldrig i livet slutat amma för att enbart ge välling istället.
    SLV rekommenderar ju smakisar från 6 månader, inte att all ersättning/amning ska ha byts ut mot mål med mat/gröt/välling. Sen funkar det såklart säkert bra för en del men för mig känns det inte riktigt okej. Min dotter har dessutom besvär med hård mage och jag är rädd att förvärra det hela om jag pushar på för mycket med mat.

Tack för tipset med vällingen! Ska prova att ha i lite ersättning i den då hon hittills ratat vårt (enda ska tilläggas) försök med Enago välling.

Tack för rådet om amningshjälpen. Jag hade ingen aning om att de även hjälpte ersättnings-barn. Ska defenitivt kolla upp!
    Det känns så jäkla konstigt att bli så motarbetad av sjukvården. Min BVCsköterska erkände ju till och med att om jag hade ammat så skulle han så klart inte sagt åt mig att byta ut det mot välling. Konstigt resonemang tycker jag.

Angående sojas så kommer jag fortsätta undvika det. Också det känns som ett konstigt tips av dietisten. Men men...
    Jo, en till sak till. Gluten ska enligt livsmedelsverket introduceras FÖRSIKTIGT, helst under skydd av amning om de tär möjligt, för att minska risken att utveckla glutenintolerans. Men det viktiga i det rådet är försiktigt.

Säg att en sex-månaders äter tre mål välling om dygnet. Och den enda du kan använda dig av innehåller till stor del vete? Inga små mängder vete som det barnet kommer få i sig. Speciellt inte om barnet skulle bli sjuk och matvägra en vecka... Och så äter barnet kanske pasta en dag och smörgås och ja, det blir väldigt stora mängder gluten.

Ärligt talat jag tycker det är helt sjukt att resonera som de gör. De riskerar ditt barns hälsa - livet ut genom att inte skriva ut ersättning till barn under 6 månader. Stå på dig!

www.enago.se/index.asp
    Innehåll:
    Delvis hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete), vegetabilisk olja (palm-, raps och solrosolja), risprotein, maltodextrin, mineraler (kalcium, kalium, magnesium, järn, zink och jod), aminosyror (L-lysin, L-valin, L-treonin, L-tryptofan, L-histidin, L-isoleucin och L-tyrosin), majsstärkelse, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av citronsyraestrar), vitaminer (C, E, niacin, pantotensyra, tiamin, riboflavin, B6, A, folsyra, K, biotin, D och B12) och solroslecitin.
  • Kavat
    ElsaT skrev 2012-11-05 23:02:24 följande:
    Min son har ätit mjölkproteinfritt sedan han var 6 mån (ammade tills han var 11 mån så gällde även mig), är nu 2 år.  Han hade hemska eksem (startade vid 4 mån) och diarré från födseln (helt normalt med 10 bajsblöjor per dygn enligt BVC Skrikandes).
    Testade att ge mjölk igen då han var drygt 1 och eksemen kom inte tillbaka men magen blev rena rama katastrofen efter ett par månader med hemska förstoppningar varvat med diarré. Blev bra igen då vi slutade med mjölken. Han har alltså den långsamma reaktionen.

Senaste månaden har han fått eksem igen, bara jättelite men ändå och i går blev han jättedålig i magen, diarré med en del fast i ibland och slem. Avföringen innan första diarrén liknade förstoppningsbajset som kom ut då vi gav lavemangen då han var så sjuk i våras. Beige och kladdigt, som fönsterkitt.

Han har bara bajsat på kvällen men då 4 ggr på ett par timmar både i går och i dag...

Nu är jag orolig för att det är någon ny allergi... Han får EnaGo välling den från 6 mån för fibervällingen blir han lös av och på sistonde har jag börjat berika den med solhavre för han äter inte alltid så bra och vill inte dricka den som den är. Kan det vara solhavren som ställer till det? Han får inga rena sojaprodukter, och jag är försiktig med majs då han lätt blir förstoppad av det men då får han "vanlig" förstoppning, inte det där kladdiga kittet...

Han började på förskolan i slutet på Augusti och dom verkar väldigt noga, använder bara mjölkfritt smörgåsmargarin tilla alla tex..

Vi är anslutna till Barnsjukhuset Martina i Stockholm och där jobbar en allergiprofessor så vi åker till honom om det här inte ger sig. Vi hade turen att han var akutläkare då vi var in med den sista förstoppningen och han verkade bra och sa till oss då att sluta med mjölken igen i minst ett år. Det var i våras.

Känner någon igen det här och kan ge mig råd vore jag tacksam!
    Hur går det för er?

Enstaka tillfällen är nog ingen fara,. men eftersom det hängt i så länge bör ni kolla upp.

Eftersom du misstänker fler allergier och sädesslag så är det viktigt att se till att kolla celiaki/glutenintolerans i blodprov för att utesluta det.

Blodproverna är ju inte säkra som sagt, men vanligaste allergierna i kombination är mjölk och soja samt ägg.
    Inte ovanligt att man inte tål baljväxter som ärtor och sådant heller om man inte tål soja.

Därefter är vete en vanlig allergi. Och havreallergi ökar, även om det sägs vara ovanligt så läser jag om fler och fler.

Så jag hade gått till er läkare för en koll.

• Kavat
    AnnC skrev 2012-11-07 16:35:20 följande:
    Hej! Är det någon som har erfarenhet av kräkningar som symptom vid mjölkallergi?
    Dottern har ätit nutramigen sen hon var 6 veckor pga kaskadkräkningar och förstoppning. Det hjälpte, blev bra på 2 dagar.
    Nu är hon 6 1/2 månad och vi provade blanda nutramigen med babysemp igår, 50/50. Hon är ett kräkbarn, men efter mjölken hon fick igår kräktes hon fruktansvärt, som en vuxen med hulkningar, tills det bara kom lite galla till slut.
    Blev bättre efter någon timme. Men senare på kvällen efter hon fått enagos mjölkfria gröt kräktes hon upp allt på en kräkning, såg ut som ett vattenfall som forsade ut.
    Kan det ha varit en ytterligare reaktion på mjölken hon fick på morgonen? Hon har inte reagerat på enagos gröt innan så man blir lite konfunderad! Kräkningarna kommer 2 timmar efter intag. Någon som har erfarenhet?
    Provoceringen ni gjorde var kraftig! Det är enorma mängder mjölk för en som inte fått mjölkprodukter på så länge. Mina har kräkt i många veckor efter provoceringar med saker de inte tål och då har vi varit betydligt försiktigare och provat extremt små mängder i början. Alltså typ en droppe om ens det. Men mina barn har rätt kraftiga reaktioner...
  • Kavat

Pepticate är motsvarande althera men någon godare sägs det.

Funkar inte den så är det Neocate som gäller som är helt fri från mjölk.

• Kavat

2barnsmorsa, vänta tills hon dricker och äter obegränsade mängder hemma innan ni säger åt dagis att ta in.
    Det är skillnad på att ge tillagat och att dricka mjölk, äta ost osv i obegränsad mängd.

Och dagis har mycket svårare att fatta om ni skulle få bakslag och måste ta tillbaka till mjölkfritt igen.

Men det låter mycket lovande. Kul!

• Kavat

Veme, se till att tjata er till neocate! Althera är gjord av mjölk.. Även om den är gjord för att de flesta ska tåla den så gör inte alla det.

• Kavat

Beccky. Du har fått många bra svar redan. Vilken okunnig läkare!
    Dessutom finns det inte något som heter glutenallergi kan man säga, även om många säger fel. Men läkare...

Antingen har man veteallergi eller så har man glutenintolerans/celiaki.

Celiaki kan man bara få diagnos på när man ätit gluten själv. Alltså inte via bröstmjölken.

• Kavat

Twinstar. Enklaste sättet att veta är att utesluta all mjölk någon månad och se om magen blir stabil igen.

• Kavat

Shine,

Santa Marias 5 dl kokos i tetra är den bästa (bara vatten och kokos).

Vispbar (ställ i kyl häll ut vattnet i botten) men dyrare är Blue Dragons creamy 2,5 dl.

Finns Mandelmjölk om de tål mandel, se upp för guar bara.. (Fanns någon sort på morot och annat eller vad webutiken heter i Malmö).

Annars är det neocate eller de andra ersättningarna man har att välja mellan.

Finns ingen ren havre drickbar i Sverige dessvärre.

• Kavat

Lady M, det låter inte alls långsökt. Kolla bland mina bloggar här på fl om soja. Finns länkar till Espgergans råd mm.

• Kavat

Catasita,
    Det är soja i sempers gröt/välling och barn med mjölkproteinallergi under 1 år bör inte äta soja enligt dietist.
    Barn under 6 månader ska inte äta soja enligt Esperghans (EU) rekommendationer pga risken för sojaallergi är 30-50% bland mjölkproteinallergikerna.

Så jag hade börjat med att försöka få henne att få fungerande mage för det låter som hon äter något hon inte tål.
    Tillfälligt är det superbra att man hjälper dem men om orsaken är en allergi så är det bättre att ta bort de dem inte tål.

Jag vet även flera bebisar som blivit förstoppade av althera eller pepticate pga att det är gjort av mjölk. De barnen mådde bra på neocate som är helt ren från mjölk.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar