susieQ skrev 2010-03-24 20:42:15 följande:
Tack för ditt utförliga svar! Väntar åtminstone en vecka till med att provocera så får vi se hur läget e då. O hade en långsam reaktion. Började med grötsmakis vid 4 månader men då han åt så glatt utökade vi ganska snabbt till hel portion. Första veckan var som en dröm Han sov så gott och mådde så bra av att äta mer än bröstmjölk. Men efter en vecka ca så började han knipa igen munnen när jag kom med gröten, blev gnällig och ytterligare nån dag senare började han få eksem samt gallskrika, framförallt på eftermiddagarna. Han har också varit ömsom hård ömsom extremt lös i magen...Gallskriker gör han inte nu när vi är mjölkfria, men han har fortfarande väldigt mycket gnäll (dåligt ord, men jag kommer just nu inte på nåt bättre) för sig. Utslag kommer och går och magen är i varierande skick. Det bästa är kanske som du säger att provocera med ren mjölk. men sen är ju frågan, eftersom reaktionen var ganska långsam förut, kommer den att vara det nu med eller tror ni att reaktionen kommer tidigare nu när allergin så att säga "brutit ut"? Om ni förstår hur jag menar...Och såklart! Tack för att ni finns! Detta är den enda stället hittills som kunnat erbjuda vettig hjälp! Kramar
Det bästa vore ju att få honom att må helt bra innan ni provocerar. Om han gnäller/gnyr mycket till och från, har utslag som kommer och går utan tydlig förklaring, och pendlar mellan hård/lös så är det ju svårt att se om det faktiskt händer något vid en provocering.
Om du ger honom mjölkfritt (och du är mjölkfri om du ammar) ett bra tag framöver så borde du ju se en förbättring till slut. Annars får du ju, som du väl varit inne på, börja fundera på andra orsaker (kanske utöver mjölken). Vad mer började han med när han började med gröten? Någon frukt? Vilken sorts gröt (ris, havre osv)?
När det gäller magen - har du testat Sempers magdroppar (laktobaciller, är OK för mjölkallergiker, finns på apoteket och är dyra)? De har hjälpt många med både lös och hård mage, så det kanske kan hjälpa honom att må bättre?
Men det kan som sagt ta lång tid innan de blir bra. För oss tog det ju 2 månader med mjölkfritt och jag har hört om flera här i tråden där barnen har reagerat mot allt möjligt tills magen läkt och då tål de plötsligt saker de inte mått bra av tidigare (men då kan det ju också handla om att hitta flera saker som de inte tål, t.ex mjölk och ägg eller mjölk och sädesslag).
Har inget bra svar när det gäller hur snabbt reaktionen kan komma vid en provocering. Vi har inte provocerat mer än en gång (och det är nu) och vi velar fortfarande på om det går helt bra eller inte
Men det vi märkte på sonen då vi upptäckte allergin var att han direkt fick nässelutslag vid kontakt med gröten. Och han lär ju ha fått rör t.ex smör innan dess utan att något hänt så på så sätt reagerade han ju starkare då. Men jag tror ju att han varit allergisk sedan han fick BabySemp på neo/BB ...