• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Vangelia skrev 2010-03-24 15:13:54 följande:
    Hallå! Sempervällingen 6 månaders finns ju inte längre , vi hade den och det funkade bra men anledningen att jag sökte andra uppslag här var att den inte finns i affär from den 18.e mars eftersom den innehöll för höga halter mögel!! Så när jag skulle köpa den 20.e så var det stopp i kassan då alla produkter välling som gröt återkallts!!!Tänkte bara eftersom jag läste om att vissa använde den...
    Visst finns den, men de med bäst-före-datum 09-10-2010 har återkallats. Såg dem i butik senast idag, med bäst-före-datum i januari 2011 om jag minns rätt.
    Sedan är det ju tyvärr så att det titt som tätt restnoteras bland de mjölkfria vällingarna/gröterna, så det är alltid bra att ha fått barnen att gilla flera olika sorter, annars lär man def springa på problem vid ett eller annat tillfälle.
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-03-24 15:52:37 följande:
    Visst finns den, men de med bäst-före-datum 09-10-2010 har återkallats. Såg dem i butik senast idag, med bäst-före-datum i januari 2011 om jag minns rätt.Sedan är det ju tyvärr så att det titt som tätt restnoteras bland de mjölkfria vällingarna/gröterna, så det är alltid bra att ha fått barnen att gilla flera olika sorter, annars lär man def springa på problem vid ett eller annat tillfälle.
    Det datumet gäller alltså mjölkfria vällingen från 6 mån (sempers).
  • Amulett

Såg K Kavats (eller Blå Myrans) recept på våfflor utan allt. Men vi som kan äta allt utom mjölk ... fungerar det att byta ut mjölk mot Solhavre rätt av ... eller blir de svåra att få fluffiga då? Någon som har testat?

• Amulett
    susieQ skrev 2010-03-24 20:42:15 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Väntar åtminstone en vecka till med att provocera så får vi se hur läget e då. O hade en långsam reaktion. Började med grötsmakis vid 4 månader men då han åt så glatt utökade vi ganska snabbt till hel portion. Första veckan var som en dröm Han sov så gott och mådde så bra av att äta mer än bröstmjölk. Men efter en vecka ca så började han knipa igen munnen när jag kom med gröten, blev gnällig och ytterligare nån dag senare började han få eksem samt gallskrika, framförallt på eftermiddagarna. Han har också varit ömsom hård ömsom extremt lös i magen...Gallskriker gör han inte nu när vi är mjölkfria, men han har fortfarande väldigt mycket gnäll (dåligt ord, men jag kommer just nu inte på nåt bättre) för sig. Utslag kommer och går och magen är i varierande skick. Det bästa är kanske som du säger att provocera med ren mjölk. men sen är ju frågan, eftersom reaktionen var ganska långsam förut, kommer den att vara det nu med eller tror ni att reaktionen kommer tidigare nu när allergin så att säga "brutit ut"? Om ni förstår hur jag menar...Och såklart! Tack för att ni finns! Detta är den enda stället hittills som kunnat erbjuda vettig hjälp! Kramar
    Det bästa vore ju att få honom att må helt bra innan ni provocerar. Om han gnäller/gnyr mycket till och från, har utslag som kommer och går utan tydlig förklaring, och pendlar mellan hård/lös så är det ju svårt att se om det faktiskt händer något vid en provocering.
    Om du ger honom mjölkfritt (och du är mjölkfri om du ammar) ett bra tag framöver så borde du ju se en förbättring till slut. Annars får du ju, som du väl varit inne på, börja fundera på andra orsaker (kanske utöver mjölken). Vad mer började han med när han började med gröten? Någon frukt? Vilken sorts gröt (ris, havre osv)?

När det gäller magen - har du testat Sempers magdroppar (laktobaciller, är OK för mjölkallergiker, finns på apoteket och är dyra)? De har hjälpt många med både lös och hård mage, så det kanske kan hjälpa honom att må bättre?

Men det kan som sagt ta lång tid innan de blir bra. För oss tog det ju 2 månader med mjölkfritt och jag har hört om flera här i tråden där barnen har reagerat mot allt möjligt tills magen läkt och då tål de plötsligt saker de inte mått bra av tidigare (men då kan det ju också handla om att hitta flera saker som de inte tål, t.ex mjölk och ägg eller mjölk och sädesslag).

Har inget bra svar när det gäller hur snabbt reaktionen kan komma vid en provocering. Vi har inte provocerat mer än en gång (och det är nu) och vi velar fortfarande på om det går helt bra eller inte
    Men det vi märkte på sonen då vi upptäckte allergin var att han direkt fick nässelutslag vid kontakt med gröten. Och han lär ju ha fått rör t.ex smör innan dess utan att något hänt så på så sätt reagerade han ju starkare då. Men jag tror ju att han varit allergisk sedan han fick BabySemp på neo/BB ...
  • Amulett

Behöver lite stöd och råd.
    Har gett sonen mjölk sedan början av mars nu. Han verkar tåla det bra - men: han är grinig och har kort stubin (låg tröskel för motgångar ...), han klagar till och från på magont (men gör ingen större affär av det utan säger bara "ont i magen - smörja" och vill att jag ska smörja magen med Miniderm och sedan är det bra), han sover numera ofta på magen med benen uppdragna under sig.
    Samtidigt sover han bättre än han någonsin gjort. Somnar själv i egen säng nångång vid 19-20-tiden och vaknar inte förrän det är morgon. Har han aldrig gjort tidigare, och nu sover han så bra varje natt.

Han var väldigt gasig i magen i början när vi introducerade mjölken, men det har försvunnit nu.
    Han äter 2-4 dl mjölk/yoghurt per dag. Han är 2 år och 2 månader.

Ska jag backa till mjölkfritt och se om gnället/uppdragna ben försvinner? Eller ska vi fortsätta och se om han faktiskt börjar må sämre, inte sova osv och låta det vara som det är just nu?

Det snabba missnöjet när allt inte går hans väg är ju trots allt ganska vanligt bland 2-åringar ...
    Åhh. Vet varken ut eller in ...

• Amulett
    Amulett skrev 2010-03-26 09:01:07 följande:
    Behöver lite stöd och råd.Har gett sonen mjölk sedan början av mars nu. Han verkar tåla det bra - men: han är grinig och har kort stubin (låg tröskel för motgångar ...), han klagar till och från på magont (men gör ingen större affär av det utan säger bara "ont i magen - smörja" och vill att jag ska smörja magen med Miniderm och sedan är det bra), han sover numera ofta på magen med benen uppdragna under sig.Samtidigt sover han bättre än han någonsin gjort. Somnar själv i egen säng nångång vid 19-20-tiden och vaknar inte förrän det är morgon. Har han aldrig gjort tidigare, och nu sover han så bra varje natt.Han var väldigt gasig i magen i början när vi introducerade mjölken, men det har försvunnit nu.Han äter 2-4 dl mjölk/yoghurt per dag. Han är 2 år och 2 månader.Ska jag backa till mjölkfritt och se om gnället/uppdragna ben försvinner? Eller ska vi fortsätta och se om han faktiskt börjar må sämre, inte sova osv och låta det vara som det är just nu?Det snabba missnöjet när allt inte går hans väg är ju trots allt ganska vanligt bland 2-åringar ...Åhh. Vet varken ut eller in ...
    Just ja: Han älskar hallonyoghurt! Ber om det flera gånger/dag. Så han verkar ju inte koppla magont till yoghurten iaf!
  • Amulett
    lillasysteryster skrev 2010-03-26 12:56:20 följande:
    amulett: ååå vad svårt att veta vad som är vad...men god sömn talar ju för att han mår ganska bra.
    Ja, det gör ju det! Usch usch usch vad svårt!!! Är på så sätt såååå lycklig över att vi väntat tills 2 år med att provocera. Tänk att behöva göra detta med en liten bebis. *ryser vid blotta tanken*
  • Amulett
    lillasysteryster skrev 2010-03-26 13:47:43 följande:
    Amulett: iof skadar det väl inte o backa o kolla om han fortsätter sova bra o slutar klaga över magen.
    Mmm. Jag är inne på det själv, men maken tycker att jag är nojjig och söker fel ...
  • Amulett
    EL I skrev 2010-03-26 15:39:20 följande:
    låter som min man innan vi nu testade vete också. Men det är väl inget problem att bara ta bort yoghurten i en vecka igen? eller skulle lillkillen undra mkt vart den tog vägen då tror du Jag tycker det är så himla svårt att veta för ibland kan ju  barn vara kinkiga utan att det är nåt konstigt men jag har alltid fått bekräftat när jag tagit bort saker att det faktiskt blivit bättre utan så jag hade också tagit bort det ett tag o testat.
    Han gråter och skriker efter den ... var helt hysterisk i morse och vägrade äta frukost när han inte fick sin yoghurt
    När jag frågade vad han ville ha till efterrätt efter lunchen sken han upp och sa "hallonyoghurt!!!" Hmmm. Då fick han det.
    Vi får väl ta ett nytt snack i kväll om hur vi ska göra. Men annars så får han väl äta nu under påsk så att maken (som är ledig från tisdag) också kan få uppleva den tidvis kinkiga killen. Är nog enda sättet att få honom att fatta att han inte är helt som vanligt ...
    Vi har ju fortfarande mjölkfri mat, allt mjölkfritt, och så får han mjölk "vid sidan om" - utblandat i nyponsoppa, yoghurt osv.

Vid lunch åt han massor med yoghurt (bad om påfyllning två gånger!) och har inte klagat på magen en enda gång. Blir inte klok på detta!
  • Amulett
    EL I skrev 2010-03-26 19:06:56 följande:
    hihi ok men ni kanske kan dra ner på ypghurten så han bara får en gång om dagen, typ 1 dl o se om det blir nån skillnad?
    Ja, det är otroligt hur snabbt han förälskade sig i den

Har också varit inne på att se till att hålla en liten mängd och se vad som händer. Men om inget händer då så vet vi ju inget heller ...
    Lutar åt att låta honom äta "fritt" i en vecka till om han inte blir sämre. Då kanske hans humör hinner variera sig också Ska dock hålla koll på hur mycket han äter och se om det finns någon koppling mellan humör, "smörja magen" och mängd.

Fast helst skulle jag ta bort i en vecka och se vad som händer då ... men det känns inte som att jag kommer att få igenom (och ha stöd för det) här hemma just nu. Då skulle jag ha ett argt barn och en surmulen make varje frukost
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar