• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

plura skrev 2010-03-19 15:01:07 följande:
    Ok tack, då har jag koll på läget.Kan med andra ord ta ett tag att komma fram till om det är så, eller inte. Antar att eksem och dålig mage kan ha massvis med andra orsaker också.
    5 dl solhavre är mängden kalcium för ett barn. Om du tar bort behöver du ha i dig ca 1000 mg, dvs två kalktabletter (eller 10 dl Solhavre)
  • Amulett
    CaCC skrev 2010-03-19 23:32:36 följande:
    Vår dotter äter två lagade mål vanlig mat på dagen, alltså fisk, kött, potatis, pasta, cous-cous, grönsaker osv. Och till frukost är det gröt och på kvällen "välling" (Peptiacate + vällingpulver). Så jag funderar på om det räcker med att berika havregrynsgröt gjord på vatten med Pepticate. Ska höra med vår dietist nästa vecka.
    Det är jättebra att föra matdagbok i 3-4 dagar och sedan be dietisten räkna på näringsinnehållet. Spännande att se hur stor andel av alla olika näringsämnen de får i sig!
    När det gäller kalken så bör de få i sig 500 mg kalcium/dygn. Vanlig mat innehåller väldigt lite kalcium så det behöver man knappt räkna in (berikade, som Solhavre/Oatly+, däremot innehåller ju mycket).
    Så du kan ju kolla på näringsdeklarationen på Peticate och sedan räkna med på hur många skopor/gram pulver hon äter, så ser du om hon får i sig tillräckligt via vällingen (glöm inte att räkna med kalkinnehållet i gröt/vällingpulvret du använder). Annars kan du ju, precis som du säger, berika hemgjord "vattengröt" med Pepticate.
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-03-20 09:13:40 följande:
    Vår läkare måste ju vara den mest förvirrade av dom alla. Tidigare har hon skrivit ut 6 burkar Nutra på livsmedelsanvisning, förra vändan fick vi 4 burkar och denna gång har hon skrivit 12 burkar. Frågan är om apoteket kommer protestera nu när hon skrivit 12 burkar istället för 4, känns ju väldigt märkligt! Borde jag ringa och fixa ett nytt recept?Har ni fått utskrivet 12 burkar någon gång?Det är ju dessutom fyra uttag.
    Vi har fått ut 12 burkar (fick 6 först men de räckte knappt en månad). Så det är bara att tacka och ta emot! De lär ju gå åt, och jag gissar att det är därför hon har ökat mängden. Troligtvis kommer ju din kille/tjej att äta mer och mer av Nutran framöver!
  • Amulett
    Icis86 skrev 2010-03-20 08:08:48 följande:
    Hejsan Alla!Jag har också lite "problem" eller kanske snarare funderingar på hur jag ska vara säker på att Lucas, snart 7 månader får i sig den kalcium mängd m.m han behöver. Jag har slutat amma (igår) och har blandat ut bröstmjölk med nutra ,men det var verkligen ingen lätt match.. Tror jag hade 150 ml bröstmjölk och 40 ml nutrablandning. Men hur gör jag för att "lura" i honom nutran ? Kan man hälla i det i all mat /dryck ? i så fall . . hur mycket ska man börja med så att det inte smakar för konstigt till en början?Hur lång tid tror no det kommer ta innan han dricker nutra utan bröstmjök i ?Behöver han ens dricka ren nutrablandning om man försöker hälla i nutran i maten istället ?
    Om du har slutat amma precis skuller jag höra av mig till en dietist och be att de räknar på intaget. Jätteskönt att ha gjort det, även om det absolut inte är nödvändigt.

När det gäller Nutran så gjorde jag (fast med Profylac) så att jag blandade lite i hans gröt precis i början för att introducera smaken. Men sedan slutade jag med det för jag ville inte att all hans mat skulle smaka Nutra/Profylac!
    Sedan fick han Profylac som välling ett antal gånger/dag och det täckte hela hans kalciumbehov (och mer där till ...)

Troligtvis accepterar han smaken ganska snart, men börja med mycket mindre Nutra än du gjorde nu, om det inte gick i honom  ... Nutra har ju en ganska distinkt smak (och lukt).
    Om du inte kan pumpa ut så mycket som krävs så kan du ju testa vVaniljsocker. Det är bra att använda för att dölja smaken när man introducerar den. Ta i så mycket att han accepterar den och sedan så minskar du mängden vaniljsocker tills du kan ta bort det.
  • Amulett
    Sofie 82 skrev 2010-03-21 09:40:11 följande:
    Har inte hunnit läsa hela tråden, men min pojke på snart sju veckor har kolik och nåt eksemliknande på öronen. Han är oxå torr och fnasig i ansiktet. Jag ammar och har försökt utesluta mjölk imin mat, men det är ju jättesvårt! Hur lång tid tar det innan det visar sig om det är komjölksallergi? Är det i så fall bättre att sluta amma och köra helt på ersättning?
    Välkommen! Ja det är svårt i början. Men man vänjer sig som tur är. Och ganska snart har du nya rutiner som innebär mjölkfria produkter istället!!!
     Om du vill amma tycker jag inte att du ska sluta amma pga att du kör mjölkfritt. Det är inte så svårt när du väl kommit igång (kolla gärna länkarna med tips i trådstarten) och om en stund ska ju din kille äta vanlig mat han också och då är det ju troligtvis mjölkfritt som gäller (om allergin finns kvar då förstås).
    Om du fortsätter att amma, men äter mjölkproteinfritt, så kom ihåg att äta kalktabletter. Du behöver ca 1000 mg /dygn (dvs två tabletter av de flesta märken jag sett).

Undvik också sojabaserade ersättningsprodukter upp till han är 1 år eftersom risken för att utveckla soja-allergi är ganska stor. Återstår havre-, ris och kokos-produkter och försök gärna att blanda från alla tre grupperna så att du inte bara äter t.ex havreprodukter hela tiden, för nu har visst havreallergierna bland mjölkallergiker också börjat öka ...
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-21 13:00:09 följande:
    På lördag ska vi ha dop för lilltjejen! Vi har tänk att ha allt mjölkfritt för att slippa tvinga våra gäster att tvätta händerna stup i kvarten! Jag har tänk att baka frallor. Men eftersom jag är av den lite lata varianten tänkte jag göra det lätt för mig och använda kungsörnens färdigpaket ( de blandas med vatten+jäst) Ingredienser: vetemjöl, siktat rågmjöl, socker, farinsocker, malt av råg, surdegspulver av råg, skållat vetemjöl, salt, rapsolja, maltmjöl av korn, vitaminer: B1, B2, niacin och B6, mjölbehandlingsmedel:askorbinsyraKan jag köra på detta tro?!
    Jag tycker det ser helt OK ut.
    Matbröd är ofta (men inte alltid) mjölkfritt!

Om du vill baka bullar så blir kanelbullar godare/saftigare med Solhavre än med mjölk, iaf enligt mig. Min mamma har till och med bestämt sig för att hon alltid ska baka med Solhavre framöver, även om allergin växer bort - hon har aldrig fått så många komplimanger för sina bullar säger hon
  • Amulett
    Vangelia skrev 2010-03-22 07:43:55 följande:
    Vällingfråga: Hej på er, vi har nu på inrådan av barnmottagningen börjat med lite gröt och välling då tjejen(5 månader) inte är nöjd längre + hård i magen, nu tycker jag att enago vällingen är väldigt bökig pga att det är så stora korn i den och när vi ska blanda den med neocate så proppar alla nappar igen eller så kommer det så fort att hon inte klarar det. Hur löser ni vällingen, gör ni egen på neocate/nutra med havremust eller något annat.Alla tips på välling som innehåller lite havre eller dylikt mottages tacksamt!!!Nina&Melina
    Vi blandade Profylac med EnaGo-grötpulvret. Hade ca 3 msk grötpulver till 2,5 dl vatten/Profylac. Blev ca 3 dl välling totalt. Med Esskas stora hål (runt hål) gick det jättebra. Men man får rulla flaskan i händerna för att lösa ersättningen och sedan skaka kraftigt. Ibland blir det kvar någon klump som man får trycka ur nappen ... Men det är väldigt snabbt och enkelt att göra vällingen så
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-03-23 23:20:05 följande:
    Olofs reaktion kom efter en dryg vecka med mat, och då främst gröt. Han reagerade genom att gallskrika på eftermiddagarna och gnälla övrig tid på dygnet. Han fick också eksem på bakhuvudet och på ryggen. Detta har blivit bättre av mjölkfri kost men inte helt bra, han är fortfarande gnällig samt blossar det upp utslag på honom med jämna mellanrum.Jag vet inte med säkerhet om det är mjölk han reagerar på, tyckte dock att det var det som kändes mest logiskt efter vad jag kunnat läsa mig till. Skulle dock gärna få ett svar men har inte velat provocera så länge han inte mår bra. Hur jag ska göra är en annan fråga. bvc tycker i princip att jag ska mjölkstorma honom...Har du nåt bättre förslag så tages et tacksamt emot!För övrigt så ammar jag. läkaren idag sa att det räcker med mjölkfri kost en vecka, bvc sa två veckor och absolut inte mer än tre. blir inte klok på detta. skälet till att jag misstänker annat är att jag under den mjölkfria perioden var försiktig med all mat till honom. sen så jag jag honom majspure en dag och då började han gallskrika efter ungefär en timme. har efter det avstått från majspuren men si slutet så tänkte jag att jag inte ska hålla på och inbilla mig saker så då fick han det igen, med samma reaktion... men jag har ingen aning, kan väl lika gärna vara en slump..nu måste jag sova lite. kikar in imorgon igen! god natt
    Vad gäller din mjölkfria tid så skulle jag säga minst 4 veckor. Även om han inte verkar ha reagerat förrän ni började med gröt så lär ju magen ha tagit skada fram till nu och det kan ta en stund för den att läka så att han börjar må bra. Kanske därför han även reagerade på majspurén?
    För oss tog det 2 månader med helt mjölkfritt innan sonen slutade kräkas (började med mjölkfritt vid 5,5 månader). Så det kan ta tid. Fick också höra av BVC att jag skulle börja om med mjölk efter 1,5 veckor utan gladare kille när han var nyfödd ... Har ångrat mig många många gånger ....
    Du kan vara utan mjölkprodukter länge! Kom bara ihåg att äta kalktabletter, du behöver ca 1000 mg/dygn.

Visst är det dumt att provocera innan han mår bra, det håller jag med om. Särskilt som han just nu verkar reagera på mycket. Men jag skulle nog testa en gång till med gröt bara för att få en tydlig reaktion (om ni inte gjorde det så ofta när ni började med gröt att det är tydligt). Istället för gröt kan du ju testa att ge honom lite lite mjölk på en sked och se vad som händer. Öka sedan mängden ren mjölk på skeden, tills han åtminstone fått i sig några msk och se vad som händer.
    Ger du gröt så kan han ju reagera på alla möjliga ingredienser i gröten!

Hur mycket gröt behövde du ge för att han skulle börja må dåligt?
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-03-24 11:22:41 följande:
    Jag gav upp med amningen när C var två månader. Då hade jag verkligen försökt vara mjölkfri men när man har idioter runt omkring sig (läs svärmor) som inte förstår så orkade jag inte utsätta C för mer. Jag har aldrig ångrat mig, hon mår så mkt bättre nu när hon inte får i sig någon mjölk. Dock fixar hon att vi äter mjölk igen vilket är otroligt skönt. Hur har bvc sagt till er ang välling? Läste att det rekommenderas från 6 månader, men vällingen ska ju göras på  enago vilket vi nu använder till gröt. Borde man kunna testa lite tidigare med välling?
    Du kan göra välling av EnaGos egna produkter, av Sempervällingen (den nya mjölkfria från 6 mån) eller av Nutra/Profylac/annan ersättning som du gör tjockare genom att reda den/blanda med havremjölk/blanda med grötpulvet.

{#lang_emotions_cry}
    Hoppas svärmor (och ev övriga) klarar av att förstå allvaret när de senare ska ge henne egen mat att äta, och inte låter henne ta från deras tallrikar osv!!!
  • Amulett
    Amorficlya skrev 2010-03-24 13:56:27 följande:
    Hej ja har en fråga till er. Dottern har börjat vägra nutran å allt som jag har nutran i. Hur fan gör ja nu helt enkelt. HOn måste ju få i sig ett antal skopor varje dag. För som de ser ut nu så vägrar  hon hon kan äta när hon blir vrålhungrig men annars så äter hon inte. Hon har varit sjuk i RS å var dålig i 1 vecka matvägrade å allt som hör till men nu när hon vart frisk så vill hon inte äta nutran. Idag märkte jag att ja inte kan pussa henne om ja precis ätit något med mjölk i.Åt räksallad å pussade på henne å hon vart alldeles röd på kinden, Det kommer jag aldrig gör om igen. Ska till barnläkarmottagningen den 30 mars men skulle vilja ha något tips på vad ja kan göra så länge vill att tösen min ska äta mer. Hon äter ju inte gröt heller längre hon tvär vägrar allt.. Ush det känns hemskt.
    Hmmm. Är hon inte en nån utvecklingsfas? Min tjej är född i mitten juli och totalt vägrar att amma sedan några veckor tillbaka (på dagtid alltså) och äter urkass, så jag får enormt dåligt samvete av att inte erbjuda bröstet - och ont av att erbjuda det eftersom mjölken rinner till men hon inte äter ...
    Inte blev det bättre av att hon just haft magsjuka ...

Jag skulle låta Nutran vara i välling/ersättning och låta resten av maten smaka just mat! Att hon inte får i sig alla skopor varje dag gör inget, däremot får det ju inte bli en vana för en längre period.
    Gillar hon välling t.ex?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar