susieQ skrev 2010-03-23 23:20:05 följande:
Olofs reaktion kom efter en dryg vecka med mat, och då främst gröt. Han reagerade genom att gallskrika på eftermiddagarna och gnälla övrig tid på dygnet. Han fick också eksem på bakhuvudet och på ryggen. Detta har blivit bättre av mjölkfri kost men inte helt bra, han är fortfarande gnällig samt blossar det upp utslag på honom med jämna mellanrum.Jag vet inte med säkerhet om det är mjölk han reagerar på, tyckte dock att det var det som kändes mest logiskt efter vad jag kunnat läsa mig till. Skulle dock gärna få ett svar men har inte velat provocera så länge han inte mår bra. Hur jag ska göra är en annan fråga. bvc tycker i princip att jag ska mjölkstorma honom...Har du nåt bättre förslag så tages et tacksamt emot!För övrigt så ammar jag. läkaren idag sa att det räcker med mjölkfri kost en vecka, bvc sa två veckor och absolut inte mer än tre. blir inte klok på detta. skälet till att jag misstänker annat är att jag under den mjölkfria perioden var försiktig med all mat till honom. sen så jag jag honom majspure en dag och då började han gallskrika efter ungefär en timme. har efter det avstått från majspuren men si slutet så tänkte jag att jag inte ska hålla på och inbilla mig saker så då fick han det igen, med samma reaktion... men jag har ingen aning, kan väl lika gärna vara en slump..nu måste jag sova lite. kikar in imorgon igen! god natt
Vad gäller din mjölkfria tid så skulle jag säga minst 4 veckor. Även om han inte verkar ha reagerat förrän ni började med gröt så lär ju magen ha tagit skada fram till nu och det kan ta en stund för den att läka så att han börjar må bra. Kanske därför han även reagerade på majspurén?
För oss tog det 2 månader med helt mjölkfritt innan sonen slutade kräkas (började med mjölkfritt vid 5,5 månader). Så det kan ta tid. Fick också höra av BVC att jag skulle börja om med mjölk efter 1,5 veckor utan gladare kille när han var nyfödd ... Har ångrat mig många många gånger ....
Du kan vara utan mjölkprodukter länge! Kom bara ihåg att äta kalktabletter, du behöver ca 1000 mg/dygn.
Visst är det dumt att provocera innan han mår bra, det håller jag med om. Särskilt som han just nu verkar reagera på mycket. Men jag skulle nog testa en gång till med gröt bara för att få en tydlig reaktion (om ni inte gjorde det så ofta när ni började med gröt att det är tydligt). Istället för gröt kan du ju testa att ge honom lite lite mjölk på en sked och se vad som händer. Öka sedan mängden ren mjölk på skeden, tills han åtminstone fått i sig några msk och se vad som händer.
Ger du gröt så kan han ju reagera på alla möjliga ingredienser i gröten!
Hur mycket gröt behövde du ge för att han skulle börja må dåligt?