• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Duvmamma skrev 2010-02-26 13:58:07 följande:
    Hej på er! Min son är också komjölksallergiker och vi kämpar just nu på med att få honom att börja äta då han inte gått upp som han bör på enbart amning. Jag försöker få honom att äta välling men han tycker verkligen inte alls att den är god, jag har provat lite olika, men så blandade jag ut pulvret med lite havredryck istället och det gick bättre då den blev lite sötare. Så här efteråt undrar jag om det kanske inte var så smart då det står att havredrycken innehåller salt, det kanske inte är så mycket men ändå... Vad tror ni? Just nu har jag lite ångest
    Hur gammal är han? Och hur mycket havremjölk dricker han? Från ca 8-10 månader skulle jag nog inte oroa mig för saltet i havremjölken, om han inte häller i sig mycket på en dag! Men det är bara min känsla utifrån att man då kan börja ge leverpastej, finhackad korvstroganoff mm och där finns det ju salt "naturligt".
    Vad händer om du t.ex tillför lite vaniljsocker i vällingen istället, om du tror att det är det sötare som attraherar?

Vad har du gjort välling på? Testat att reda mjölkersättning så att den blir tjockare? Eller har du testat EnaGo:s? Provat Sempers nya välling från 6 månader?
  • Amulett
    Duvmamma skrev 2010-02-26 14:14:04 följande:
    Han är 6 månader, han dricker ju inte havredryck annars utan jag har blandat sempers mjölkfria vällingpulver med havredryck och gett i smakporttioner, han äter inte så mycket varje gång kanske tre msk max. Jag har inte gett honom ngn mjölkersättning alls...
    Då skulle jag verkligen inte oroa mig. Såg framför mig vår son som drack 3 dl välling flera gånger/dag ... då kanske jag inte skulle välja havredryck hela tiden om man var 6 månader ...
    Mjölkersättningsfrågan var mer att det går ju att göra välling på t.ex Nutra eller Profylac (antingen att man reder det, eller använder det som du gör med havredrycken nu, eller att man tillsätter grötpulver för att tjocka till det)
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-26 18:21:36 följande:
    hmm vad märkligt!!!!!!! livsfarligt ju... varför gör de så??En fråga till er kompetenta. Sonen  på 14 mån är ju mjölk o sojaallergisk. Han har alltid ätit bra och fått i sig sina 600 mg utan problem genom välling (nutra+gröt) samt kalciumberikad ris eller havremjölk MEN han blev magsjuk förra onsdagen och har sedan dess i stort sätt inte ätit. Han dricker blåbärssoppa för det är det enda han vill ha. Lite vatten och sedan några ml "mjölk" per dag, kanske 100-150 ml totalt på hela dagen. Dricker kanske 40 ml välling per dag bara (nån gång när han vaknar på natten så kan han sluka en flaska men det är ju långt i från alltid han dricker upp den då också). Skulle tro att han nu senaste veckan MAX fått i sig 3-400 mg kalcium. Hur länge är detta ok eller bör jag börja med kalciumtabletter åt honom redan nu? Isf vilken sort?
    En gissning från min sida ...
    Har aldrig någonsin hört att man ska ta t.ex kalktabletter om man åker till Asien i några veckor, och åtminstone jag är inte så himla sugen på mjölkprodukter där.
    Med andra ord borde det vara lugnt ca 3 veckor åtminstone.

Men det går utmärkt att krossa kalktabletter (om man inte vill leta pulver) och dölja i blåbärssoppan om du känner dig nervös. Sonen tvärslutade med välling för en tid sedan, och dricker istället nyponsoppa med sugrör (i plastglas med lock). Inte det bästa ur sockersynpunkt, men men ...
    Hur som helst, så har det gått jättebra att mortla 500 mg Kalcipos och blanda det i soppan varje morgon, så jag känner att han får i sig den kalk han behöver den vägen. Att det blev just Kalcipos beror på att det är den jag äter. Gissar att han accepterar det utan protester just för att soppan ändå är lite tjockare, så han märker inte av pulvret.
    Det underlättar nog att han dricker med sugrör eftersom kalket inte löser sig, och dessutom sjunker mot botten.

Hoppas han mår bättre snart!
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-26 19:05:00 följande:
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill!Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;)Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem!Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes )Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig. Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
    Sonen var ju kontaktkänslig och vi tvingade helt sonika alla att tvätta sig om händerna när de kom hit. De fick inte mjölk i kaffet här osv. Här var (och är) helt mjölkfritt (med ett litet undantag: makens frukostyoghurt).
    Var vi ute så frågade jag ...
    Visst har jag hört en del suckar (främst från släkten - andra har tagit det för självklart!), men det har gått bättre och bättre.

Vad kul att hon gillar gröten! Vikten kommer säkert att börja gå uppåt om en stund. Det kan ta en stund in kroppen "fattar" att den får mat som den tål ...
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-28 21:05:49 följande:
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull!Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp!Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn!Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    Jag har en allergisk son. (Fast 1 msk mjölk fick han idag, har precis börjat provokation. Han verkar må bra, men är enormt uppspelt och har svårt att sova ikväll. Oklart om det beror på mjölken eller på att han hade två kompisar här till 18 ...)
    Har hört skillnaden i benämning: allergisk - reagerar med IgE-antikroppar (vilket därmed visar på blodprov/pricktest), överkänslig - mår dåligt men utan IgE-antikroppar. Men är osäker på om det är hela sanningen ...
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-28 21:36:24 följande:
    Vi lever med på hoppet här hemma! Men jag känner mig rätt övertygad om att det kommer växa bort! Men just nu klarar hon inte så lite som en tesked mjölk. Och får som sagt utslag av att få det på huden!
    Ingen aning om det har vuxit bort på sonen. Men vid 5,5 månader fick han nässelutslag vid kontakt med mjölk (gröt) och kräktes massor. Vid drygt 1 år hade han alltid rödfnasiga armar efter att ha varit på öppna förskolan. Nu är han drygt 2 år och har iaf kunnat äta 1 msk mjölk utan att få utslag och åtminstone efter 12 timmar verkar han må bra.
    Så vi lever också med hoppet!!!
  • Amulett
    kattislofberg skrev 2010-03-01 10:11:31 följande:
    Var löper man Enago? Har inte hittat det i de affärer jag letat.
    Men de verkar ha produktionsproblem igen. Såg att en av sorterna var restad när jag var och handlade härom dagen.
    Men jag ser inget om det på deras hemsida, så det är kanske bara något ICA skriver för att förklara utebliven leverans ...
    Däremot såg jag att en välling-batch har blivit grynigare än tänkt och att den inte löser sig som den brukar, men den är "säker" att servera om barnet godkänner att det är annan konsistens. Ni som haft problem med vällingen kan ju kolla in EnaGos hemsida.
  • Amulett
    guldplutt skrev 2010-03-02 19:24:37 följande:
    Hej! Jag har precis börjat fundera på ifall vår pojke (4mån) har mjölkproteinallergi. Ska till BVC på torsdag, men tänkte fråga er lite först eftersom jag såg er tråd...Varför jag misstänker detta är främst för att när vi ger honom ersättning så kaskadkräker han massor, allt kommer upp tills han är helt tom och bara kräks grön galla. Detta även om vi bara blandat 10 ml ersättning i i övrigt ren bröstmjölk. Normalt helammas han, och då kräks han inte. Dock sover han ganska dåligt om nätterna, vaknar minst varannnan timme, ibland oftare, och bökar väldigt hela tiden där emellan. Dessutom är han väldigt torr, på gränsen till eksem om vi inte smörjer honom med fet kräm varje dag. Jag äter väldigt lite mjölkprodukter, det är bara ifall jag får i mig det via ngn ost eller sås eller så, dricker inte mjölk eller fil eller yoghurt alls. Kanske är det därför han inte har så våldsamma symptom normalt, men kräks när han får ersättning?(varför vi försökt ge ersättning flera gånger är för att jag ska opereras och han måste äta flaska. jag pumpar nu ur för att spara bröstmjölk i frysen istället, men det hade känts bra med en reserv ifall ngt händer så att det tar längre tid än nödvändigt. vi har fått nutramigen nu, men det vägrar han att äta. det luktar ju skit, så det kan jag förstå...)
    Låt bli att lukta
    Blanda typ 90-95 procent bröstmjölk och liiiite Nutra och sedan ökar du mängden nutra. De vänjer sig snabbare än man tror - bara du ler och glatt säger att det smakar mums mums
    Det är ju värt att testa om det gör att han kräks mindre.
    Det kan ju vara så att han reagerar på mängden precis som du skriver, men jag tycker att jag hör från de flesta att deras ammande barn även reagerar på att de äter mjölkprodukter (dvs även dåld mjölk som choklad, maizenaredning osv). Kan hända att han skulle sova ännu bättre om du verkligen uteslöt ALL mjölkprotein (det finns länkar till listor med mjölknamnen i trådstarten)?
    Kaskadkräkning av ersättningen låter ju misstänkt som att han inte tål den i alla fall!
  • Amulett
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 19:42:34 följande:
    Jo kom på en sak som jag fick veta idag hos doktorn. Jag har inte gett Lisa någon ersättning än så länge men jag önskade få recept på Althera för att ev ha att blanda gröten med eller så var tanken. Hon skulle ordna recept på det sa hon, men så kom hon efter oss till väntrummet (vi skulle sitta där och vänta medans pricktestet verkade). Bestämmelserna hade tydligen ändrats så man kan inte få det på recept längre . Jag vet inte om detta är någon nyhet för er eller ej men tänkte nämna det nu när jag fått veta det.
    Jag gissar nu, men jag skulle tro att det är något som varje landsting bestämmer självt. De har listor över vad de får och inte får skriva ut, av kostnadsskäl, och då får läkarna restriktioner. En gissning, men jag tycker mig ha hört liknande angående andra läkemedel.
    Jag kan t.ex inte få Locobase LPL utskriven längre eftersom kostnaderna för mjukgörande tydligen ska tas av mottagningen som skriver ut och då skriver de inte ut den längre (annat än om man lyckas övertyga dem ...)
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-04 19:59:12 följande:
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =)Vi har gett gröt i en vecka nu!Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !!Tack för alla råd och tips
    Min nu 7,5 månaders har som mest ätit 1/3 smakportion gröt ("mjölkgröt" för att testa visserligen). Sedan ville hon inte ha mer. Vanligtvis åt hon ca 1/6 smakportion. Tillslut slutade vi med gröt och gick vidare med vanliga smakisar. Detta var vid ca 5,5-6 månader.
    Så ta det lugnt med gröten ni en stund och börja med övriga smakisar i lugn och ro, och så kan du testa gröt på nytt längre fram och se om du får samma problem med övriga smakisar eller med gröten.
    Det är vad jag skulle göra i alla fall (och vad jag gjort med min dotter. Nu äter hon ca 1/2 burk "vanlig" mat och det känns som att hon tycker om att äta så nu kommer vi snart att börja testa gröt igen). Hon har blivit hård i magen (ger nu aprikospuré) av all mat. Av katrinplommon blir hon enormt gasig så det är inget alternativ för oss. Därför gör vi också egen aprikospuré så att vi kan ta det lite lugnt med intro av päron.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar