EL I skrev 2010-02-26 18:21:36 följande:
hmm vad märkligt!!!!!!! livsfarligt ju... varför gör de så??En fråga till er kompetenta. Sonen på 14 mån är ju mjölk o sojaallergisk. Han har alltid ätit bra och fått i sig sina 600 mg utan problem genom välling (nutra+gröt) samt kalciumberikad ris eller havremjölk MEN han blev magsjuk förra onsdagen och har sedan dess i stort sätt inte ätit. Han dricker blåbärssoppa för det är det enda han vill ha. Lite vatten och sedan några ml "mjölk" per dag, kanske 100-150 ml totalt på hela dagen. Dricker kanske 40 ml välling per dag bara (nån gång när han vaknar på natten så kan han sluka en flaska men det är ju långt i från alltid han dricker upp den då också). Skulle tro att han nu senaste veckan MAX fått i sig 3-400 mg kalcium. Hur länge är detta ok eller bör jag börja med kalciumtabletter åt honom redan nu? Isf vilken sort?
En gissning från min sida ...
Har aldrig någonsin hört att man ska ta t.ex kalktabletter om man åker till Asien i några veckor, och åtminstone jag är inte så himla sugen på mjölkprodukter där.
Med andra ord borde det vara lugnt ca 3 veckor åtminstone.
Men det går utmärkt att krossa kalktabletter (om man inte vill leta pulver) och dölja i blåbärssoppan om du känner dig nervös. Sonen tvärslutade med välling för en tid sedan, och dricker istället nyponsoppa med sugrör (i plastglas med lock). Inte det bästa ur sockersynpunkt, men men ...
Hur som helst, så har det gått jättebra att mortla 500 mg Kalcipos och blanda det i soppan varje morgon, så jag känner att han får i sig den kalk han behöver den vägen. Att det blev just Kalcipos beror på att det är den jag äter. Gissar att han accepterar det utan protester just för att soppan ändå är lite tjockare, så han märker inte av pulvret.
Det underlättar nog att han dricker med sugrör eftersom kalket inte löser sig, och dessutom sjunker mot botten.
Hoppas han mår bättre snart!