• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-30 19:35:18 följande:
    Ska man ha olja i varje flaska ?! Vi har det i allafall. Och för våran del är det nog ingen större fara då dottern bara väger 5500 och är 5 månader!!
    Vi hade det fram tills sonen var typ 1 år och 10 månader, då minskade vi till att ha det i en av två vällingflaskor
  • Amulett
    Lalalong skrev 2010-04-01 15:10:42 följande:
    Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt!Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra. Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen. Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka. Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också. Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt. Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat. Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på. Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu. Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor. BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag. Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!! Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!
    En snabb reflektion ang kortisonet. Det går inte att smörja och sedan sluta. Du bör trappa ned kortisonet, annars riskerar du en reaktion på att det försvinner, så att säga.
    Så smörj tills det är borta (en eller två gånger/dag). Smörj sedan en gång/dag alt varannan dag i några gånger (beror lite på hur länge det tog att få bort eksemen) och minska sedan till varannan dag (eller ca 2 gånger på en vecka) i några gånger och sedan eventuellt en smörjning till "efter en stund".
    Sedan kan det ju självklart bero på mer, men testa att fasa ut kortisonet och se vad som händer! Smörj massor med mjukgörande också under tiden (och efter).
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-07 10:09:34 följande:
    Efter att ha varit på vårdcentralen nu på morgonen så ska vi i eftermiddag upp till barnkliniken för att ta prover på O. Läkaren på vårdcentralen sa att de skulle testa för mjölkprotein och "lite andra saker". Det blir nog bra, men är det inte så att det inte alltid visar på proverna? För varför skulle jag annars hållt på med att utesluta och provocera i 1 ½ månad? Ja, jag vet inte. Det var en bättre läkare än förra gången, men samtidigt kunde han kanske inte så mycket. Ville att han skulle förskriva Nutramigen. Det vissat han inte vad det var,men kollade snabbt upp det och skrev ut. Men på Apoteket visade det sig att han skrivit ut 1 burk på recept så det kostade ju ändå samma som om jag gått dit och handlat utan hans inblandning... men, det händer i alla fall nånting. Är det nåt särskilt som ni tycker att jag ska försöka ta upp när vi åker till barnkliniken?
    Uteslutning är säkrare än proverna, så det är ju bra att du har ett resultat från det med dig när du kommer till barnmottagningen. Så slipper du åka därifrån med ett "åk hem och uteslut och provocera ...". Nu VET du svaret på den frågan, så kan ni hoppa direkt till det då.
    Det är ändå bra att göra proverna, för då får du lite mätbara referenser att titta på sedan när det gått en tid (månader till år) och det är dags att testa på nytt. Då börjar man ofta med prover för att se om värdena har gått ned. Har de gått ned tillräckligt kan man få provocera, för att se om allergin gått bort, annars så slipper du utsätta honom/henne för det.
    Om O accepterar Nutran - be att få utskrivet en rejäl mängd, men många uttag. Du kan få "hur många burkar som helst" (upp till läkaren)/uttag. Mängden ska vanligtvis räcka i 1-2 månader.

Jag har bara fått testa mjölk+ägg+allmän IgE-screening på blodproven (och bara mjölk och ägg på pricktest). Har bett om att få testa lite mer, t.ex fisk, havre och soja, men inte fått det. Så det kan ju vara bra att be om - att få testa många saker om du misstänker eller oroar dig för flera allergier. Den allmänna IgE-screeningen visar egentligen bara på att det finns IgE-antikroppar och om det gör det så måste man in till mottagningen igen och ta nya prover för olika ämnen för att se vilka som skapat antikropparna.

Be att få komma till en dietist så snart som möjligt. Jätteskönt med den kontakten tyckte jag. Hon räknade på näringsintag (spännande - tycker lite synd om "icke-allergiska föräldrar" som inte får veta sånt ), diskuterar reaktioner, hjälper med tips och recept och stöttar när det är dags att provocera. För vår del är det också hon som skriver ut livsmedelsanvisningarna på mjölkersättningar och om man vill testa en annan sort av något skäl så diskuterar vi först med henne.
  • Amulett
    zaralisa skrev 2010-04-07 14:19:11 följande:
    Hej! Är det någon som vet om man kan använda sempers mjölkfria milda välling att göra gröt av? Vi får inte tag i gröten och grabben tål inte de andra fabrikaternas gröt. Han har inte fyllt 6 mån än så vi vill inte ge honom välling men den sempers milda välling innehåller ju bara ris, olja och vitaminer.  
    Har du jämfört t.ex mängden rismjöl mellan gröten och vällingen? Så att inte "vällinggröten" blir för "tjock" för honom så att riset gör honom förstoppad. Beror ju också på hur nära 6 månaders gränsen han är ... skulle inte testa med något sådant på en 4 månaders, men om han är nära halvåret och van vid mat så varför inte prova om det inte finns någon annan utväg, välling är ju typ flytande gröt?
    Du kan kanske reda vällingen med t.ex maizena majs så att den blir tjockare?

Utan att veta gissar jag att de sätter 6 månader på välling-paket för att de ska räknas in i "bonusprogram" mm, om jag fattat rätt får man inte ha med mat för barn under 6 månader i sådant eftersom det skulle kunna uppmana till att man ska sluta amma.
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-07 20:34:18 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Det har på många sätt varit en väldigt konstig dag...Var ju som sagt på VC på morgonen,fick Nutramigen utskrivet som jag omedelbart testade och dom om min förvåning när grabben åt 50 ml! Var så glad och kände att nu är vi på gång. 5 minuter senare så börjar det blossa upp röda utslag på honom, precis som det gjorde när vi provocerade med mjölk...I alla fall så var vi på barnkliniken på eftermiddagen och tog prover. De testar för mjölk + 5 andra födoämnen, vilka vet jag inte då sköterskan inte kunde se det på sin dator. Hon var dock väldigt bra att prata med och sa det att det är ganska ovanligt att mjölk visar sig på blodprovet och att uteslutning och provokation som vi gjort borde räcka för diagnos. Men som hon sa, det är ändå bra att proverna tas och sen så testar vi ju för lite andra grejor också. Så kom vi hem, och jag blandar till lite mer Nutramigen. Lilleman äter ca 50 ml även denna gång och det känns så bra att han verkar acceptera smaken. Håller koll på honom sen, och jajjemänn. efter 5 minuter så kommer det utslag igen. Mannen fick kolla så att jag var säker på att jag inte inbillar mig, men han såg dem också...Så, jag vet inte, men jag tolkar det som att han reagerar på mjölkproteinet som finns kvar i Nutramigenen. Vad sjutton ska jag göra nu? Vem ringer man? Jag känner att det börjar bli dags att träffa någon som kan det här med allergier...
    Inte helt ovanligt att de faktiskt reagerar på den lilla mängd sönderslaget protein som finns i Nutran. Det kan vara värt att testa Profylac istället. Den ena är baserat på vassle, den andra på kasein - och jag lyckas alltid blanda ihop dem ... Var bor du? Det kanske finns nån i närheten som har en burk Profylac du kan få att testa med? (Jag kanske???)

Reagerade han på samma sätt nu som när han fick "mjölkig ersättning"?
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-07 21:31:16 följande:
    Jag bor i Kalmar Han har egentligen aldrig fått ersättning innan, så det har han inte reagerat på. Hans första reaktioner kom på barngröt. Reaktionen mot nutran nu var dock precis likadan som hans reaktion när jag provocerat med "ren" mjölk. Ja, det har verkligen varit en händelserik dag ur allergisynpunkt. Men skönt att det börjar röra på sig åtminstone.
    Ja, då är jag tyvärr inte till mycket hjälp ...
    Hoppas det finns nån annan i närheten som kan rycka ut Annars kan det ju vara värt att köpa en burk själv för att se vad som händer (även om de ju är svindyra. Men då vet du ju)
    Sedan finns det ju burkar som är gjorda helt utan mjölkprotein också. Vem vet - det kanske är en sådan han måste ha tillslut!

Hoppas ni får bra hjälp nu!
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-04-08 08:18:12 följande:
    Någon som vet när Enago kommer åter i butik? Har varit restnoterat i tid och evighet och nu när Sempers försvann för 4-månaders är det bara Sinlac kvar som alternativ.
    http://www.enago.se/index.asp?Page=6&Id=46

De skrev i slutet av mars att det nu producerar för fullt igen, så lappen på vårt ICA om att de har (haft?) produktionsproblem verkar stämma.
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-04-08 09:09:12 följande:
    www.enago.se/index.asp?Page=6&Id=46De skrev i slutet av mars att det nu producerar för fullt igen, så lappen på vårt ICA om att de har (haft?) produktionsproblem verkar stämma.
    Leverans i slutet av vecka 14, dvs i slutet av denna vecka.
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-08 15:42:26 följande:
    Ursäkta mitt tjat, men jag måste fråga. Vid mjölkallergi, får barnet alltid nässelutslag då eller kan de reagera med annan typ av utslag eller hudrodnader? Min bvc-sköterska har nämligen fått bevittna en reaktion hos olof idag, men eftersom utslagen inte var nässelutslag så vill hon inte tro att det är mjölk han reagerar på... Vad säger ni?
    De "gamla" får rätta mig om jag är ute och cyklar ... Men reaktionerna kan ju vara i stort sett "alla" på "alla" allergier. Det är upp till respektive person hur man reagerar. En del blir förstoppade, andra får diarré. En del blir rödflammiga, andra får eksem, andra får nässelutslag ...
    Sedan så är väl nässelutslag en snabbare reaktion oftast (t.ex vid kontakt), medan eksem kan ta upp till några dagar innan de syns. Tror jag ...

Vad gjorde att han fick en reaktion där?
  • Amulett
    lemco skrev 2010-04-11 11:00:29 följande:
    Min son har kronisk astma,kronisk förstoppning...Får pulmicort och airomir för sin astma, och movicol junior för förstoppningen.Samt att han är mjölkallergisk.Hans medicin mot sin astma funkar ok så länge han inte bli förskyld, då brukar vi få åka till akuten och inhalera...äter vanligtvis enago, men den e ju slut överallt...nån som vet om den finns någonstans i stockholm?el nån som har ett pkt över?
    Enligt deras hemsida börjar de levereras i slutet av vecka 14, så har du tur borde du ju hitta ett paket i affär i början av den vecka som börjar i morgon!!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar