Mjölkallergitråden - bebisar
Kavat skrev 2010-03-07 15:51:28 följande:
Hej! Ja, du, lurigt minst sagt. Det låter som du har bra koll på vad du äter och det är toppen! Mycket lättare att utröna vad som är fel. Har man sena rektioner som klåda så är det svårt, men ge inte upp! Det låter som du kommit en bra bit på väg. Sen kan man även få t.ex tavegyl så att klådan försvinner de nätter han besväras av det. Även om jag inte är en idol av läkamedel, utan att det är bättre att kunna hitta grundorsaken. Om du åt helt saker som han tålde även när han inte hade klåda men prickar är jätte svårt att säga. Det kan ju vara två helt olika saker som ger varsitt symptom. Prickarna kan ju även komma före eller efter klådan, alltså olika tider för symptom på samma symptom. Skriver bara rätt upp och ner om det du ätit som du tror klådan orsakade av. Sesamfrön kan man få allergisk reaktion på. Min dotter (och nu även jag!) får klåda av citrusfrukter, och då även ananas! Bilar får min dotter prickar och klåda av. Hon tål inte rött färgämne E120, men kan heller inte äta de vita bilarna.. Vitvinsvinäger, tveksam om det kan orsaka någon sådan reaktion.. Men alkohol kan ju ge histaminreaktioner, men det är ju det inte i vinäger..? Göteborgskex chokladrån, menar du jättekexen? Du skrev att han tål kakao i annan form, så tvivlar då på att det är det. Deras allergilista är ju rätt bra. www.goteborgskex.se/produktinfo/allergiinform.... Kaffe ur termos med ev spår av mjölk.. Svårt att se att han skulle reagera så efter ett års användande. Den bör ju varit ren vid detta laget..? Men hur reagerar han på mjölk? Färsk ananas - ja, det kan helt klart ge klåda. Både jag och dottern kliar oss av citrus, som jag skrev! Sen skiljer det på reaktionstid. Men ägg ger direkt klåda på sonen. Det dottern inte tål tar ca 3-6 timmar innan hon kliar av, ibland längre. Alla är vi olika, så du får väl testa igen?!alltså olika tider för symptom på samma födoämne...