• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-03-07 15:51:28 följande:
    Hej! Ja, du, lurigt minst sagt. Det låter som du har bra koll på vad du äter och det är toppen! Mycket lättare att utröna vad som är fel. Har man sena rektioner som klåda så är det svårt, men ge inte upp! Det låter som du kommit en bra bit på väg. Sen kan man även få t.ex tavegyl så att klådan försvinner de nätter han besväras av det. Även om jag inte är en idol av läkamedel, utan att det är bättre att kunna hitta grundorsaken. Om du åt helt saker som han tålde även när han inte hade klåda men prickar är jätte svårt att säga. Det kan ju vara två helt olika saker som ger varsitt symptom. Prickarna kan ju även komma före eller efter klådan, alltså olika tider för symptom på samma symptom. Skriver bara rätt upp och ner om det du ätit som du tror klådan orsakade av. Sesamfrön kan man få allergisk reaktion på. Min dotter (och nu även jag!) får klåda av citrusfrukter, och då även ananas! Bilar får min dotter prickar och klåda av. Hon tål inte rött färgämne E120, men kan heller inte äta de vita bilarna.. Vitvinsvinäger, tveksam om det kan orsaka någon sådan reaktion.. Men alkohol kan ju ge histaminreaktioner, men det är ju det inte i vinäger..? Göteborgskex chokladrån, menar du jättekexen? Du skrev att han tål kakao i annan form, så tvivlar då på att det är det. Deras allergilista är ju rätt bra. www.goteborgskex.se/produktinfo/allergiinform.... Kaffe ur termos med ev spår av mjölk.. Svårt att se att han skulle reagera så efter ett års användande. Den bör ju varit ren vid detta laget..?  Men hur reagerar han på mjölk? Färsk ananas - ja, det kan helt klart ge klåda. Både jag och dottern kliar oss av citrus, som jag skrev! Sen skiljer det på reaktionstid. Men ägg ger direkt klåda på sonen. Det dottern inte tål tar ca 3-6 timmar innan hon kliar av, ibland längre. Alla är vi olika, så du får väl testa igen?!
    Skulle ju stå...
    alltså olika tider för symptom på samma födoämne...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-07 11:50:29 följande:
    Dessa kommer och går ska tilläggas. Ibland syns dom knappt för att minuterna sedan sprida sig och bli jätte röda! Har haft så nu i nån dag!
    Tibell skrev 2010-03-07 11:49:27 följande:
    Nu har dottern fått nya prickar. Dessa ser inte alls ut som hennes mjölkeksem! Mjölkeksemen är mer rödflammiga men dessa är som små små prickar som sprider sig över mage/rygg/armar/lår och knän! Har ni någon idé vad det kan bero på?! Efter hon sovit är hon jätte fin i hyn så de kommer efter en stund när hon varit vaken! Hon får inget alls förutom ersättningen att dricka nu! Värmeustlag är det inte då hon endast ligger i blöja nu för tiden! Kanske bara helt vanliga bebisprickar ?! Eller har hon bara lite känslig hy! Vad tror ni..har ni några idéer?!
    Verkar hon ha ont/besvär av dem?
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-03-07 16:19:39 följande:
    Tack! Tog bort lapparna/patch igår och läste av idag. Det var svårt att se. För ägg såg han helt fin ut i huden, för mjölk var han väldigt prickig/knottrig, och för vete, havre och soja var han möjligen något prickig/knottrig. Prickarna hade spridit sig i områden även runt där själva lapparna suttit, men det är kanske normalt alternativt att han reagerar på tejpen. Sojaprodukter har jag hållit igen på, men inte varit helt utan. Nu är ju frågan hur man ska gå vidare. Äter som sagt ägg-och-mjölkfritt  redan och tänkte göra det i 2 veckor till för att sedan provocera. Vet ej i vilken ordning dock. Men ska man utesluta mer? Han är inte direkt i dåligt skick annars. Han är världens goaste och gladaste bäbis, sover för det mesta bra på nätterna, växer som han ska. Skriker i princip aldrig. Ska man bara låta det vara i så fall eller är det att be om problem längre fram?? *hmmm*
    Har du fotat?

Jag tror det bästa är att göra vad man tror själv. Alltså om man känner att man vill ta bort fler saker för att man tror att det är fler saker så är det ju lättare att göra det på en gång. Alltså äter du mjölk och det visar sig att han inte tål det så får du ju vänta minst en månad igen innan du vet att han är ren. Man kan ju även ge honom direkt och förkorta den tiden.
    Om han hade stora reaktioner på mjölk men inte ägg, så hade jag provocerat ägg och väntat med mjölk, länge... och istället testat annat.

Jag och mina barn reagerar på tejpen, så det är inte helt ovanligt. Så det är innuti "boxen" som är viktigt.
  • Kavat
    Winglur skrev 2010-03-07 17:00:00 följande:
    Börja du försiktigt så får du se hur hon reager på mjölk (både kasein och vassle i). Kanske tål hon både ock?

Dessvärre är det lurigt för det är sällan det bara är vasslepulver i saker, alltså det inte så stor nytta av att bara kunna äta vassle (vad jag vet så brukar det vara vasslepulver, gräddpulver, ostpulver osv i samma produkt. (Ost är gjort av "enbart" kasein.)

Man kan ju göra så att man testar enbart med vassle om du nu hittar och känner att du har nytta av att kunna ge henne det. Eller så kan man testa med enbart kasein. Man gör ju som man vill.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-07 16:51:39 följande:
    Hon är ju rätt så gnällig och tjurig! Stora dottern är extremt röd och eksemig om kinderna+ lite små snorig så det är kanske nått virus som går här hemma ( stora dottern är inte allergisk vad vi vet )
    Det kan ju vara virusprickar då. Sen är man ju känsligare när man redan är sjuk. Toleransnivån är lägre, så egentligen kanske hon inte reagerar, på vad hon nu reagerar på heller.

Jag hade nog avvaktat lite tills hon blev frisk och sett hur det blir då.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-03-07 17:12:25 följande:
    Alltså! Vi är ju korkade. Varför tog vi inte kort??? Jaja. Vi tittade i alla fall både jag och maken och var rätt överens om resultatet. Då kanske jag provocerar ägg då om två veckor och avvaktar med mjölken. Mjölkfritt ser jag inga problem att leva med. Ägg kan jag väl leva utan, men jag får ångest när jag börjar tänka på sädesslagen...
    Kolla nu hur det ser ut och är det kvar så ta gärna kort ändå. Det tar ju ett tag för det att läka. Bra för minnet om inte annat. Och hade varit intressant att se.

Sädeslag, ja, det är bökigt och speciellt första halvåret, men konstigt nog så blir man så himla van vid saker så man vänjer sig. Jag upptäckte att jag var glutenintolerant för ett år sedan och nu känns det helkonstigt för jag tycker inte att det är några problem överhuvudtaget, så länge vi är hemma. Borta, ja, då blir det problem. Man måste fråga fråga och barnen vågar jag ännu inte låta äta ute (med vissa undantag för Ikes korv-avsköljd i vatten, deras pommes, vissa saker på hamburgerkedjorna osv. Men jag har alltid med mig mat till dem.
    Sonen tål ju heller inte sädesslag, så när jag fick min diagnos så hade jag redan gjort mat som var sädesslagsfri i ett år, så för mig kändes det bara som en stor lättnad att äntligen få må bra.

Och så är det även med allergier. Det är så mycket värt att få sina barn att må bra. Och i slutändan, här hemma, även om det är mycket jobb runt allergierna på barnen, främst då sonen som reagerar på kontakt med ägg, vete och havre, så är det så skönt när man äntligen får sova gott på nätterna utan en son som skriker och har ont i magen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-08 15:30:15 följande:
    De på siderna är märken efter plåstrerna ( tydligen reagerade hon på dem ) och det i mitten är vete Det på siderna är plåstret och det i mitten är soja!! Hur skulle ni tolka dessa ?! Eftersom det endast är 6 timmar sedan jag tog bort plåstrerna kan jag kanske pusta ut ?! Att hon blivit röd av att ha något emot huden ?! Eller kan det ens räknas eftersom hon endast hade på sig dem i 16 h? Förutom att det är rött ( rödare i verkligheten ) är det också prickigt. Vet inte om det kan göra någon skillnad!
    Ser ut som mina barn efter lapptestet. Både de och jag reagerar på plåster och blir illröda när de har suttit på.

Läs av 24 timmar efter du tog av dem. Det röda från plåstret lägger sig nog lite och sen brukar det blir knottrigt, blåsor och ja, huden ser inte ut som vanligt där man haft "maten" mot.
    Jätte bra att du fotar!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-08 17:53:52 följande:
    Jag ser också ut så efter jag haft plåster. Antar att hon ärvt det från mig!! Så jag ska läsa av efter 24h trots att de bara satt på i 16h?? Nu efter 9 h är hon fortfarande ilsket röd där plåstrerna suttit..lillstumpan! Den röda cirklen där vete satt sitter fortfarande kvar..något mattare i färgen. De andra är helt borta! Men om hon endast är lite lite röd och har lite knottror i morgon där vetet satt kan jag räkna det som en negativ reaktion..trots att hon ser ut som hon gör idag ?! Vore ju toppen i såfall!!
    Nu ska de ju sitta i 48 timmar och inte 16 timmar, så det är ju rätt stor skillnad på tid.
    Sen är avläsning 24 timmar efter man tar av plåstren.

Så jag skulle ta testet med en nypa salt eftersom det inte är korrekt gjort. Är det däremot "reaktion" på något ställe 24 timmar efter så är det väldigt misstänkt och gjort om på "riktigt". Och täckt bättre så att de sitter kvar. Kanske en stor kompress över på något sätt och tejp runt.
    Alternativt sökt sjukvård och fått remiss till ett riktigt test.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-03-08 20:50:15 följande:
    mjölk, ägg, soja, havre, vete, korn (eller råg??) och en negativ. Sen vet jag inte vad den 8e var för något (hon har 8 st), undrar om det inte var att hon satta soja två ggr för hon tappade kletet ur den första? Minns inte, det var ju två år sen. Min dotter visade inget på test, men via långa utdragna provoceringar (långsamma reaktioner med diffusa symtom) har ändå visat sädesslagsallergi. Mjölk och ägg var uteslutet sen innan då det visat tydligt på provoceringar innan.
    Råg, är jag rätt säker på.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar