• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Amulett skrev 2010-02-25 13:17:59 följande:
    Fast LPL:n finns inte receptfri, om man ska vara petig, så det är nog inte den hon har använt. Receptfritt är "vanliga" Locobase och Locobase Repair. Med recept, åtminstone Locobase LPL (om de inte har ändrat detta helt nyligen, fast jag ser inget annat i FASS). Jag har använt Locobase Repair till både mig och barnen, och Locobase LPL för mina egna soleksem (dock inte nu av molniga skäl ...). Oavsett vilken kräm jag eller barnen använder (även utöver dessa) så blir vi ofta lite rödare precis när krämen har smörjts på, om vi är torra, nariga, eller småprickiga ... Gissar att det beror på att huden faktiskt är irriterad och så kommer det något som gnids mot huden. Det lägger sig hyfsat snabbt. På oskadad hud (typ en "frisk" rygg) ser jag ingenting. Märker samma sak om jag t.ex smörjer på Mildison. De blir lite rödare en stund och sedan lägger det sig. Jag har kopplat det till friktionen och till att huden reagerar lite på att det kommer något på den. Nu har ju jag känslig hud, på gränsen till överkänslig, även om jag själv aldrig haft annat än soleksemen som debuterade vid ca 27 år. Jag får tydliga avtryck av mössor, jag får stora röda fläckar i ansiktet av vanligt vatten (hårt vatten är värre än mjukt) osv, och jag gissar att barnen ju kan ha ärvt åtminstone en del av denna känslighet för väder och vind.
    Tur att ni har koll tjejer! Vi har nämnligen en vit och gul tub här hemma med LPL, så tog för givet att det var den som var den gula.

Jag har också fått soleksem som vuxen. Men känns som allt har "trillat" på mig senaste 10 åren..
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-25 13:52:40 följande:
    Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =) Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna! Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem! Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt! Låter detta helt knas?!
    Visst hänger astma, eksem, allergier och atopisk hud ihop. Att huden är atopisk innebär så fint att man har lätt att få eksem. Man kan få eksem av i stort sett allt och det är inte alltid att man hittar någon koppling med mat eller kvalster, damm osv. Men ofta så finns det en viss koppling, även om man kanske aldrig inser kopplingen.
    Sen finns det mat som tex citrus som ofta förvärrar redan befintliga eksem eller skadad hud, även om man egentligen tål just citrus.

Det händer även att mammor till mjölkallergiska barn inser att de själva reagerar på mjölkprotein. Men de har alltså inte vetat om det förän de själva tar bort mjölk ur sin kost vid amning av mjölkproteinallergiskt barn och helt plötsligt försvinner en massa symptom som de kanske inte ens själva visste om att det var symtom. Blå Myran är ett exempel, jag har även en annan kompis som upptäckte detsamma.

Jag TROR att om din dotter inte får varken i sig eller på sig ägg under en månads tid så kommer hon att se fin ut i huden (förutsatt att det bara är det hon inte tål).
    Men det är supersvårt att hålla dem utan kontakt med saker. Det kan ju räcka att hon stoppar en sak i munnen på öppna förskolan som någon annan bebis som äter mjölk har sugit på och så är det kört och hon får eksem igen. Så det kommer oavsett bli svårt att hålla henne helt eksemfri, men kan inte göra mer än att göra sitt bästa.

Om hon reagerar på ägg via kontakt så är jag rätt säker på att hon inte tål ägg - att äta heller, så var superförsiktig, eftersom det ofta är en snabb reaktion som kan ge andnöd.
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-02-25 12:02:54 följande:
    Idag såg jag att Lucas har fått ett område (ca 3-4 cm) som är rödaktigt och på magen har han röda prickar. Han har aldrig haft detta innan och jag har nu ätit mjölkfritt i en vecka.. Vad tror ni ?
    Jätte svårt att säga. Det kan inte vara som i älsklingen87s fall att du inte varit ren när du smörjt eller bytt tvål, tvättmedel osv?

Egentligen så är det vanligt att just röda fläckar brukar tyda på ev. äggeksem, medans prickar brukar vara mjölk. Men det varierar naturligtvis.
    Får han i sig ägg, ammar du?
    Kan han fått mjölk på sig?
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-02-25 14:03:57 följande:
    Visst hänger astma, eksem, allergier och atopisk hud ihop. Att huden är atopisk innebär så fint att man har lätt att få eksem. Man kan få eksem av i stort sett allt och det är inte alltid att man hittar någon koppling med mat eller kvalster, damm osv. Men ofta så finns det en viss koppling, även om man kanske aldrig inser kopplingen. Sen finns det mat som tex citrus som ofta förvärrar redan befintliga eksem eller skadad hud, även om man egentligen tål just citrus. Det händer även att mammor till mjölkallergiska barn inser att de själva reagerar på mjölkprotein. Men de har alltså inte vetat om det förän de själva tar bort mjölk ur sin kost vid amning av mjölkproteinallergiskt barn och helt plötsligt försvinner en massa symptom som de kanske inte ens själva visste om att det var symtom. Blå Myran är ett exempel, jag har även en annan kompis som upptäckte detsamma. Jag TROR att om din dotter inte får varken i sig eller på sig ägg under en månads tid så kommer hon att se fin ut i huden (förutsatt att det bara är det hon inte tål). Men det är supersvårt att hålla dem utan kontakt med saker. Det kan ju räcka att hon stoppar en sak i munnen på öppna förskolan som någon annan bebis som äter mjölk har sugit på och så är det kört och hon får eksem igen. Så det kommer oavsett bli svårt att hålla henne helt eksemfri, men kan inte göra mer än att göra sitt bästa. Om hon reagerar på ägg via kontakt så är jag rätt säker på att hon inte tål ägg - att äta heller, så var superförsiktig, eftersom det ofta är en snabb reaktion som kan ge andnöd.
    Glömde skriva att bland bebisar är de vanligaste matallergierna i nämnd ordning mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter
    Därför är det helt klart vanligast att de är allergiska mot mjölkprotein och allergier är ärftligt, även om det inte betyder att man måste få samma allergi.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-26 11:01:43 följande:
    Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart! Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd! Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov. Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)
    Skönt att ni fick livsmedelshänvisning, även om det är trist att de inte tror er.
    Läs denna NOGA www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html (finns i trådstarten)
    och skriv ut till nära och kära och stryk under där det står saker som gäller för er, alltså

där det står att det inte alltid visar på pricktest i övre texten
    där det står om negativt SPT
    samt där det står att provokation-elimination är ända säkra testet.

Stick upp pappret i näsan på de som tvivlar på er nästa gång.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Läs denna www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html
    Längst ner står det till och med att man brukar prova en gång om året, men på så små barn brukar det vara var 6 mån, som Blå Myran skrev, om de inte har allvarliga reaktioner och flera allergier osv då brukar det ta längre tid för allergin att växa bort och då gör man inte onödiga provokationer i onödan.

Dessutom brukar det tyvärr  bli provocerat av misstag, så det är många som slipper provocera, för det har blivit ofrivilliga provoceringar.
  • Kavat

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Förvirring om Billesholms korv från Lithells. Står att den ska vara mjölkfri men sedan står det mjölkprotein i ingrediensförteckningen!

• Kavat
    Winglur skrev 2010-02-27 23:06:06 följande:
    Hur är det med aromer? Mjölk arom (om det nu finns), ost arom, går det att äta sånt? Smör arom är ju ingen fara... :/
    Jag har inte sett mjölkarom så jag är osäker. Kolla i Blå Myrans blogg där alla saker som innehåller mjölk står uppradat om du hittar det.
    Däremot så finns det smörarom som innehåller smör och då brukar det stå naturlig smörarom, har för mig att det står i Blå Myrans blogg.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-28 09:18:17 följande:
    Är man "alltid" allergisk  mot sojasläktingar om man inte tål soja eller är det olika? Någon som vet? Min son tål ju inte soja, de två ggr vi provocerat MEN sen har han fått blåbärssoppa och nyponsoppa senaste veckan eftersom han matvägrar och jag läste inte så noga och såg sen när han hade fått det ca 1 vecka att det ju är guankärnmjöl i (heter det så???). Men han verkar inte reagera på det...
    Nej, det behöver man inte vara. Men eftersom ni aldrig har tagit bort sojasläktingarna, så misstänker jag att han brukar få i sig lite här och var. För de finns verkligen i det mesta. Och då lär ni inte märka någon skillnad. Du säger ju fortfarande att du tror han reagerar på något (återkommer när jag har mer tid till allergitråden ) så det går inte att gissa om man inte gör en riktig utelsutning och provocering.

Sagolika blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller inte guar.
  • Kavat

Min erfarenhet är att man blir betrodd av yngre och samma generation som man själv är men säger man till någon säg 20-40 år äldre så tror de inte att det är så farligt och säger man då överkänslighet så tror de att det är ok med ett glas mjölk, lite tårta med ägg i osv. De kan i och för sig även tro det om man säger att han är allergisk.

T.ex när sonen som är väldigt allergisk mot havre hittade en havrepåse i en låda hemma hos svärmor och jag genast tog bort den och fick kommentaren "men det är väl ingen fara, det är en tom påse".
    Väldigt konstigt att han blev alldeles röd, fick ont i magen och inte sov på natten utan skrek och var ledsen...

Så jag säger absolut allergisk om man får en allergisk reaktion, just för att omgivningen ska förstå lite bättre vad det innebär.
    Överkänslighet är för de flesta att man tål lite grann, ett halv glas mjölk osv.

Sen har ju läkare väldigt olika uppfattning av vad de är och vad det innebär med allergier och överkänslighet.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar