Mjölkallergitråden - bebisar
Jeppes älskling skrev 2010-02-14 21:55:14 följande:
Hejsan! Superbra tråd.... Jag har en son på strax över 2 år som är mjölk- och ägg allergiker. Nu har jag fått min andra son som är 3 veckor och vi vill inte ha samma start med magont, brist på sömn, eksem osv med honom. Därför har jag uteslutit mjölk och ägg sen han föddes. I fredags provade jag att äta lite mat med mjölk i och min fråga är nu: är det någon som vet hur lång tid det tar för proteinet att gå ut i bröstmjölken?? Borde sonen inte ha reagerat vid det här laget? Tror att han eventuellet fick en liten släng av ont i magen ikväll då han inte kunde sluta skrika....men med bebisar är det så svårt att veta. Kan vara rap/fis på tvären, kolik, vill ha närhet...ja....ni vet... Är det någon som också vet varför de i sjukvården inte vill testa med pricktest utan att man istället ska exprimentera på sitt barn och se om han reagerar?? Någon speciell "åldersgräns" för att kunna se allergier på test? Har inte fått svar på detta med min store pojk. Tack!För att utveckla en allergi så måste man få i sig mjölkprotein. Därför kan det ta två gånger eller hundra gånger eller tusen gånger innan det blir någon reaktion, OM det blir reaktion.
Har man sena reaktioner som eksem, magont mm så kan det ta tid innan ni märker en reaktion. Men som sagt, det är ju inte alls säkert att den kommer heller. Håller tummarna!
Pricktest visar sällan på små barn, så det finns två läger kan man väl säga. Läkare som tycker att barn inte är allergiska för att det inte visar på pricktest, trots stora reaktioner genom provocering och de som inte vill göra pricktest alls.
Vi testade vår son när han var 7 månader, men det visade bara på äggallergi, inte på mjölk, soja, eller vete, som han också är allergisk mot.