• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Amulett skrev 2010-03-18 13:46:26 följande:
    Härligt!!! Såg att BlåMyran rekommenderade Frias bröd. En kompis ger det till sin veteallergiska son ibland. Det går bra (jämfört med att äta vete), men efter några dagar/en vecka med Frias bröd börjar han bli speedad (får väldigt svårt att somna t.ex). Så hon bakar oftast helt eget bröd till honom, och har Frias som reserv då och då.
    Tipsa henne om Garbos quinoabröd!
  • Kavat
    CaCC skrev 2010-03-19 12:58:02 följande:
    Vår dotter är nu 9 månader och vi har gett Semper mjölkfri 8 månaders gröt till frukost och till kvällen har hon fått lite av deras 6 månadersvälling blandat med Pepticate. Men jag vill inte ge Semper längre så vi får göra någon variant för kvällsvällingen. Funderar på att blanda Gyllenmust havrevälling med Pepticate istället (hon gillar inte enbart pepticate, det smakar URK tycker hon). Till frukost funderar jag på att göra havregrynsgröt istället och strunta i pulvergröt. Men då funderar jag på om hon får i säg tillräckligt med kalcium? vad tror ni?
    Du kan göra havregrynsgröt på kalciumberikad risdryck eller havredryck. MEN det du missar är järn. Så det är viktigt att järnberika gröten eller ge t.ex "järnig" mat, leverpastej till samma mål så att de även får i sig järn.
    Sen är det en massa andra vitaminer och mineraler man går miste om, men berikar du med Pepticate så får du ju de också.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-03-19 16:46:41 följande:
    Du kan göra havregrynsgröt på kalciumberikad risdryck eller havredryck. MEN det du missar är järn. Så det är viktigt att järnberika gröten eller ge t.ex "järnig" mat, leverpastej till samma mål så att de även får i sig järn. Sen är det en massa andra vitaminer och mineraler man går miste om, men berikar du med Pepticate så får du ju de också.
    Alltså du behöver inte både järnberika och ha Pepticate i samtidigt.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-03-19 17:15:35 följande:
    Kollade de gluten på henne? Vid celiaki kan man ju reagera på laktos och därför bli bättre på mjölkfritt, viktigt att kolla gluten det inte är något sånt som missas ist
    plura,

Håller med! Kolla upp att test på gluten är taget/tas! Glutenintolerans har en ärftlighet på 20%, om jag minns rätt. Så risken finns ju tyvärr.
    Jag har både gluten och laktosintolerans, fick diagnos på både ock för ungefär ett år sedan först. Magen blev bättre på laktosfritt, men inte helt bra.
    Barnen är multiallergiska, maken var allergisk mot ägg som liten.
  • Kavat
    CaCC skrev 2010-03-19 19:46:41 följande:
    Dum fråga kanske, men hur gör man havregrynsgröt på havredryck? Byter man bara ut vatten mot havredryck då eller?
    Japp! Det är ju pyttelite salt i havredrycken så är de små ska man inte salta extra. Eventuellt så tar du lite mindre havredryck än vatten, då havredrycken är lite tjockare.
  • Kavat
    Fåret Shaun skrev 2010-03-19 22:02:55 följande:
    Om pulvergröt sa dietist till mig att använda berikad tills Valle är minst ett år och kan få i sig allt som gröten är berikad med på annat sätt. Det är svårt att komma upp i de kalorier som man ska få i sig när man tar bort mjölken vilket gör berikade saker viktigare, ser bara när man själv räknar kalorier hur svårt det är att komma upp i rätt mängd 
    Ja, och det är helt ok att berika "egen" gröt med Nutra, Profylac, Neocate, Pepti osv!

Men sen är det helt beroende på hur mycket/ofta de äter och vad de äter i övrigt. Är barnet 9 månader och äter bra alla mat alla måltider utan två där det äter "berikad" välling ett mål så ska det inte vara någon fara att ge hemmlagad havregrynsgröt förutsatt att barnet får i sig tillräckligt med kalcium och järn.

Sen ska man alltid ge extra olja/fett i all mat till barn, även större barn!
  • Kavat
    Signy skrev 2010-03-20 09:34:16 följande:
    Åh, vilken bra tråd! Jag har sökt info om en sak men inte hittar, så nu frågar jag proffsen: Milda Eko - är det smöret mjölkfritt? står att det innehåller: vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, morotssaft, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), citronsaft koncetrat, A och D vitamin, arom. Alltså.. ingen mjölk, eller?
    Enligt ingredienserna är det inte mjölk i. Men eftersom det inte är märkt mjölkfritt så är min gissning att det tillverkas i samma maskiner som mjölk, så är man känslig så finns det nog risk för reaktion. Men kontakta dem och hör efter hur det tillverkas och varför det inte är märkt mjölkfritt.
  • Kavat
    litenpea skrev 2010-03-21 09:25:39 följande:
    läser att det är väldigt många barn som har eksem i samband med mjölkallergi, men kan ett barn enbart få ont i magen? det måste inte vara eksem med i bilden?
    Nej, de måste inte få eksem. Men sen kan symptomen ändra sig har jag märkt, så att de senare får andra reaktioner som t.ex eksem av mjölk.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-03-21 10:15:43 följande:
    Var och lämnade igen gröten på apoteket igår, dom vet inte när Semper kommer med nya mjölkfria från 4 månader. Hittade mjölkfri gröt på ica, Sinlac, som också ska funka från fyra månader. Betydligt billigare än den från apoteket dessutom.
    En liten varning så du har koll. Sinlac innehåller en sojasläkting, som man kan reagera på om man har/får sojaallergi (mina barn gör det). Så ha lite koll om det skulle uppstå problem.
  • Kavat
    Sofie 82 skrev 2010-03-21 17:59:41 följande:
    Tack så mycket för era svar och råd! Ska till BVC på tisdag,har köpt havredryck mm nu och försöker så gott det går med detta tills dess så får vi se hur det går. Visste inte att mjölkallergi kan visa sig genom pricktest? Är själv nötallergiker så det kanske inte är så konstigt on lillen också har nån allergi, eller har det inte med varandra att göra? Ursäkta korkade frågor, men jag är alldeles ny på det här och jag blev så glad att jag hittade den här tråden.
    Allergier i sig är ärftligt, men inte just att man ärver samma allergi. Mjölkproteinallergi är ju den vanligaste allergin bland bebisar.
    Det kan visa sig på pricktest, men de brukar inte testa små bebisar, för det är så sällan det visar.
    Välkommen hit föresten!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar