Thindran skrev 2010-04-14 20:15:48 följande:
Ja, men vad innebär det att "bara" vara överkänslig egentligen? Vår son mår ju dåligt, vi märker det direkt när jag fuskat lite. Så det är klart jag håller mig borta från mproteinet... Jag förstår bara inte det där med att de kan vara allergiska eller "bara" överkänsliga... Barnen blir ju uppenbart dåliga... Tycker det låter som din son har en riktig allergi! Menar läkarna att det inte är en allergi?
Det jag försökte förklara är att olika läkare säger olika saker. En läkare anser att vår son är allergisk medans en annan kallar det för överkänslighet eftersom det inte visar på prick/rast. Därför kan man inte säga vad överkänslig betyder, för det betyder så olika för olika läkare och olika personer.
Så vad man kallar det spelar egentligen inte så stor roll, om ingen besserwisser kommer och ska vara "duktig".
Några exempel.
Men min erfarenhet av bemötandet från andra människor om jag säger att sonen är överkänslig är att de tror att han kan äta en halv vanlig smörgås, alltså han tål inte en hel för han är ju lite känslig, men en halv kan han ju äta...
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-undecided.gif)
Hade han ätit en halv smörgås så vete katten vad som hade hänt, han reagerade kraftigt som 8 månaders på en makaron av vete... Därför säger jag alltid att han är allergisk mot vete. Han kan ju inte ens ta i vete utan att få en reaktion.
Min son visar på äggallergi på RAST och där är läkarna eniga: han är allergisk mot ägg.
Men just överkänslig verkar vara mycket svävande efter vilken läkare man frågar.
Däremot så anser jag att min dotter överkänslig mot äpple. Hon kan äta mindre micrade mängder av allergiäpple, men hon får eksem som kliar och ont i magen. Dock blir hon inte superdålig, men tillräckligt dålig för att vi anser att hon inte ska äta det. Däremot kan hon vid enstaka tillfällen få t.ex en godisbit som innehåller lite äpplejucie osv utan att vi märker någon skillnad. Är hon förkyld t.ex så är immunförsvaret redan nere, då funkar det inte alls. Får hon tre st så kommer klådan och eksemen... Så det är en balansgång och när det är så på håret så är det lättare att försöka att inte ge.
Men jag kallar egentligen henne inte allergisk mot äpple, även om hon mår bättre utan. Och det är inga livshotande reaktioner hon får, även om det är mycket otrevligt för henne givetvis. Visst skulle man även kunna kalla det en allergi.. Men i det stora hela så spelar det ingen roll vad man kallar det så länge som alla som är inblandade i hennes mat vet vad hon får äta eller vad hon inte får äta.