• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

em84 skrev 2010-05-07 10:22:26 följande:
    K Kavat: Vad hade dina barn för allergier förresten? Är lite vimsig
    De flesta står i min pres, men är nog lite inaktuellt.
    Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar och sädesslag på sonen. Samt att hans eksem blir värre på kaliumsorbat (konserveringsmedel) E202.

Dottern har nästan samma allergier, fast hon tål havre och sädesslag (vad vi vet). Nu är hon snart 5 år och vi tror laktosfritt funkar nu (men hon klagar på ont i magen av mjölk.. Youghurt går bra) Hon får massa eksem och klåda av i stort sett alla frukter och bär förutom banan, mango, hallon, blåbär, björnbär, vindruvor och vinbär.

Det är nästan svårare med dotterns allergier. Alltå tål man frukt, speciellt äpple, som finns i det mesta, så brukar man kunna hitta saker, men det funkar inte med äpple och då är det lurigt att hitta jucie osv som funkar...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-07 17:06:27 följande:
    Hugger dig lite i förbifarten medan jag har tanken kvar i huvudet. Ang äpple & päron så finns det ju en koppling mellan dem och sorbitol upptäckte jag härom dagen, om du inte redan visste det, att det finns mycket naturligt sorbitol i äpplen och päron. Så då är det ju inte så konstigt att hon inte klarar äpple och päron.
    Jo, det är ditåt mina funderingar går åt också. Eftersom hon tål rå potatis, morot mm och inte har pollenallergi eller astma. Jag har nästan väntat mig att hon skulle få det, men än verkar det lugnt och nu är hon ju 5 år, så hoppas att hon slipper.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-07 10:43:10 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar!! Sen vi började med Nutra och uteslöt allt när jag ammade så blev ju kräkningrana bättre. Fortfarande stora mängder men lite bättre, så vi var nöjda med det. Sen vägde hon över 4 kg och krävde väldigt mycket mat och gör det än, men gick ju inte upp i vikt i början, gick tom ner lite. Nu med Nutra så går hon "bara" upp det hon ska, ca 100-150 max i veckan och läkarna är nöjda med det och vi med, eftersom hon har varit nöjd och glad fram till nu. Kan hon ha varit känslig hela tiden mot Nutra, eller kan det komma sen? Hur vet man det? Finns det förresten inte Nutra med lactobacillus, eller vad det heter?
    Det går ju tyvärr inte att veta i efterhand, man kan bara gissa tyvärr. Men om ni testar något annat och det funkar bättre så kan det ju varit Nutran. De flesta brukar få prova två olika ersättningar gjorda av kasein resp vassle innan de får Neocate.
    Men en allergi kan förvärras och komma när som helst, så visst är det möjligt att de klarar en sak i många månader för att bli känsligare och känsligare.

Jag har tyvärr inte så bra koll på Nutra, men har för mig att det ska finnas i någon av sorterna.
    em84 skrev 2010-05-07 10:45:21 följande:
    Fy vad jobbigt för er med så mycket allergier! Jag ska inte gnälla! Men vad tror du om vår dotters eksem under munnen, det kan mycket väl vara apelsin va? Du som har erfarenhet, ska man utesluta äpple och andra frukter med då?
    Det är svårt att gissa bara så där.
    Min sons rumpa frättes upp när han bajsat om vi inte bytte omedelbart. Räckte alltså med några minuter så fick han blåsor. Och i efterhand var det ju så självklart, för han tålde ju inte det han fick i sig.
    Likaså kan de ju få eksem av sina egna spyor för de inte tål det de äter.

Nej, man ska aldrig utesluta mer än nödvändigt och man bör alltid testa flera gånger för att vara säker.
    Om du misstänker apelsin så hade jag ju tagit det lugnt med citrusfrukter ett tag och testat annat istället. Citrus är starkt. Men äpple har egentligen inget med apelsin att göra.
    Är magen då inte heller helt ok så retar det kanske onödigt mycket, fastän hon egentligen tål det. Men det är just därför man ska testa flera gånger med tid emellan.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-07 10:47:21 följande:
    Kom på en sak, sist när vi upptäckte hennes äggallergi på pricktestet, så frågade jag om det kunde vara Nutran hon inte tålde och då hånskrattade läkaren lite. Hon menade på att för tidigt födda kan ju minsann ta Nutra utan att reagera, kände mig lite förlöjligad där...
    Ja, du skulle kunna gå tillbaks och hånskratta läkaren tillbaks!
    De flesta klarar Nutra, men inte alls alla! Hur det är med din dotter vet du ju inte om du inte testar med annat om hon nu aldrig blir helt ok.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-07 12:22:51 följande:
    Okej. Jag fattar :) *lol* Inte så tillförlitligt alltså. Fast det hade varit så SKÖNT. För alla typ runtomkring mig (läs: min mamma...) tjatar om att han nog bara har känslig hud, så där som jag hade när jag var barn... Suuuuck.
    Ja, du, min mamma fattar heller inget och nu är det 2 år sedan sonens allergier upptäcktes och ett år sedan min glutenintolerans. Men hon frågar fortfarande, lite pizza kan du väl ta, chokladboll tål han väl (med havregryn) osv.

Det lättaste är ju helt klart om det visar på RAST, då har man något att jämföra med och "riktigt" bevis. Det var först när barnens äggallergier visade på RAST som de trodde på att de var allergiska överhuvudtaget...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-07 14:33:08 följande:
    Hejsvejs! Måste bara få berätta om min stora tös och hur bra hon mår på mjölkfritt. För det första har hon slutat vakna på nätterna, hon är inte längre förstoppad och varje toabesök behöver inte sluta med en förtvivlad och livrädd tös som är rädd för att bajsa, hon har ökat 1,5kg!!!! sen vi började med mjölkfritt ( 2 månader med en provocering däremellan ) Hon stod nämligen still på 13 kg sen augusti men väger numer 14,5 kg, Hon har ett mycket bättre humör och är inte alls lika gnällig och tjurig, hon äter som en häst ( innan åt hon väldigt minimala portioner ), hon kan nu äta yoggi/glass mm som hon innan bara klöktes av( mjölkfritt såklart ) och tillsist är hennes svullna mage ( bild finns i galleriet ) helt borta!!! Ja ni ser. Är så otroligt glad att ni stöttade mig och tipsade mig om att ta bort mjölken. Tror det var K Kavat som reagerade när jag skrev att hon alltid vägrat mjölkprodukter. Är så jäkla lycklig över att ha en välmående och glad tös här hemma! Nu återstår bara allt jobb med att övertyga läkaren. Men det lägger jag ingen fokus på än. Just nu njuter jag bara av mina två små älskade töser!!! kram och tack till er alla!!!!!
    {#lang_emotions_sunny}
  • Kavat
    lillälva skrev 2010-05-07 16:26:53 följande:
    Hmm, jag har förstått att det ofta kan vara svårt att få nutra utskrivet på recept!? Funderar på varför det är så? Det är ju svindyrt att köpa till op på apoteket! Måste barnet testa positivt på pricktest el andra tester för att man ska få det, eller räcker det om man kan visa på att barnet mår bättre av mjölkfritt? Ofta är det ju föräldrarna som märker skillnad på barnet vare sig det visar sig på tester eller ej... Så, hur ska man gå till väga då om man råkar ut för en "knepig" läkare som man ska "övertyga"!? Tips?
    Det beror helt på läkaren. Vissa läkare envisas med att de tål så ofta brukar man få "bevisa" genom att ta bort och provocera innan man får recept. Men stå på dig!!! Får man inte så byter man läkare tills man hittar någon som tror på en. Allvarligt talat är det rätt sjukt att man inte får hjälp ibland, men då gäller det att stå på sig ordentligt!

Ska man övertyga en läkare så måste man vara övertygad själv. Det går inte att komma till en läkare och säga "jag tror mig se att  hon kanske blir lite bättre, eller så var det att jag åt räkorna, eller var det löken?... " Då tror inte läkaren på dig.

Går du till läkaren och säger: Jag har testat så här länge med det här. Sen gav jag mjölk och då fick jag tydliga reaktioner som x och x och sen tog jag bort mjölk och då försvann symptomen igen.
    Ha gärna med papper på hur du uteslutit och gett mjölk osv för att styrka det du säger. Det är lätt man blir övertalad av en läkare, eller överkörd så man inte hinner säga hälften av det man vill säga.
    Skriker t.ex ett barn mycket så skulle jag fört dagbok över skriken. Så att du har på ett papper ett schema när h*n skrek. För säger man "H*n skriker jämt, så tänker läkaren "Jaja, det gör alla barn". Men alla barn skriker inte 10 timmar om dygnet utan att gå att trösta osv.
    Bajsar de mycket och konstigt osv eller har andra symtom. Skriv upp. Fota eksem osv osv och skriv tydligt vad som ätits.
     Ju mer bevis desto svårare får läkaren att avfärda dig.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-07 16:39:02 följande:
    Rismjölk och havremjölk borde fungera, eller om du har mjölkfriersättning till ditt barn.
    När jag gör vissa saker, som t.ex vaniljsås använder jag 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck, så man får testa sig fram till något som man gillar.
  • Kavat
    Jos skrev 2010-05-08 09:41:49 följande:
    Min tjejs utslag blir bara värre och värre! Nu är dom illröda.. Ryggen är fri från dom och lika så benen samt ansiktet, förutom under hakan.. Håller på och introducera Althera igen, blandar ungefär 20/80 då hon blir sämre i magen..gaser osv. Skall öka på men vill inte gå för fort fram. Hon var helt utslagsfri för 1½ vecka sedan och 2 mån tillbaka. (3 mån imorgon)
    Usch då, stackars liten. Ser ju onekligen ut som något hon inte tål.
    Du skriver introducera Althera igen. Har hon ätit det innan? Hur var det då? När hon var helt utslagsfri vad åt hon då? Har du ammat något?
  • Kavat
    Jos skrev 2010-05-08 11:31:50 följande:
    Jag ammade fram till hon var 3v, då fick hon utslag..mjölkallergi sa dom direkt på BVC (verkar säga det till alla). Började då ge henne Althera, men hon blev såå dålig och fick ont i magen så jag slutade med det, och samtidigt så försvann utslagen. Detta handlade om en veckas tid ungefär. Hon har sedan dess ätit NAN1 utan några som helst problem fram till för 1½ vecka sedan. Inga utslag, inget magont osv. Nu har dom blossat upp igen..dock bara på de ställen som syns på fotot. Första gången hade hon fullt i ansiktet. Min lillebror hade när han var liten extremt mycket eksem, över hela kroppen. Även jag, men inte så illa. Så jag undrar om detta kan vara ngt liknande..Tvättar hennes kläder med Neutral tvättmedel (och enligt läkaren vi träffade i onsdags så kunde det inte vara det hon reagerar på då vi använt det hela tiden...?!) Men mjölkallergi kan det vara fast hon ätit mjölk i två månader och inte reagerat på det? Har hund, vet inte om det kan vara det hon börjat reagera på.. Utslagen har blivit värre sedan igår, speciellt i vecken på armarna och armbågarna. Jag fick inte smörja henne med Mildison då vi ska utesluta att hon är mjölkallergiker, men jag känner mig så hjälplös när utslagen bara blir värre..Hon känns torr och "sträv" i huden.
    Mina barn har ju aldrig sett ut sådär trots allergier, så alla barn är ju olika. Dock hade det hormonprickar som BVC kallade det.
    En allergi kan ju bli värre när som helst och komma och försvinna hur som helst också vad det verkar.
    Låter ju dock lite mysko om hon verkligen inte har några andra symptom än eksem, vilket i och för sig kan vara nog jobbigt. Speciellt om det kliar och det är ju svårt att veta när de är så små.

Vi använder Neutral här hemma och det är väl ett i bland de snällaste tvättmedlen. Ni använder inte sköljmedel?
    Däremot håller jag med Amulett att kan hon vara  bra i flera månader från eksem så kan det väl lika gärna vara tvättmedel som mjölk. Men i och med att ni har Neutral så tvivlar jag på tvättmedlet just här.

Rekomendationerna brukar vara att smörja bort eksemen med mildison samt att ändra maten. Och sen när eksemen är HELT läkta, (har de magproblem säger man en månad på helt mjölkfritt om man ammar, minst 2 veckor på ersättning). Sen trappar man sakta ner på mildisonen och kommer då utslagen tillbaks så är det nog inte mjölken..
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar