Tibell skrev 2010-02-24 20:20:29 följande:
Men om du smörjer honom när han har eksem..blir de inte röda under någon timme efterråt då?!
Tibell skrev 2010-02-24 20:07:35 följande:
Jag vet inte heller varför jag tvekar riktigt =/ Är nog rätt så osäker som person och när ALLA , inklusive barnets far, inte tror mig blir det bara värre! Det är tur att jag har er i allafall..annars hade dottern fortfarande ätit Nan! Men det jag reagerat på är att hon endast blir röd på de ställen hon redan har eksem när hon får i sig mjölk eller blir utsatt för det på huden. Svårt att förklara känner jag! Men utslagen försvinner aldrig helt utan håller sig som hudfärgade torreksem. Och när jag då tog på hennes armar med händerna jag precis hållt ägg i blev de röda inom bara några minuter!! Men ska testa att smörja henne igen och se om det blir likadant. Känns ju inte roligt att smörja henne om hon ska bli sådär ilsket röd. Blir era barn det med när ni smörjer ( använder den gula locobasen )
Mina barn blir inte röda när jag smörjer dem. Och att de blir röda där de redan har eksem är mer normalt för eksembarn än inte. Där det från början varit eksem är mycket känsligare och det vore konstigt om det inte blossade upp om hon får något hon inte tål på sig!
Min son hade sk. äggfläckar, alltså röda fläckar på kroppen som när de lugnade sig blev vita och fjällade. De blev röda varje gång han fick i sig ägg och bättre när han inte fick i sig ägg.
Nu har han eksem till och från på hela kroppen. Och om han smörjs 2-3 gånger dagligen så tar det 2-3 veckor för eksemen att försvinna - förutsatt att han inte får i sig eller på sig saker han inte tål. Får han i sig något eller på sig något så blossar eksemen upp på nytt. Och självklart så blir det där han tidigare har eksem för huden inte är helt ok där än.
Så din beskrivning låter helt normal för eksem-allergibarn. Jag hade tyckte det vore konstigare om du sagt att hennes hud reagerade på något annat sätt.
Sen kan det självklart vara krämen också, men du får helt enkelt ta och smörja små fläckar med kräm och även med mjölk och ägg och se om det blir någon reaktion och var reaktionen blir. Svårare än så behöver det inte vara.