• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Pokergirl skrev 2010-02-24 19:04:38 följande:
    Då får jag hoppas att det vänder nu, det var efter jul som jag slutade amma och vi övergick till Nutra till 100%. Har nu varit och beställt förtjockningsmedel och tänkte se om det funkar för att få henne att kräkas lite mindre. Frågan är om man måste införskaffa andra nappar till flaskorna. Har svårt att tänka mig att trögflytande vätska kan komma ut ur dom små napparna. Funkar inte detta blir nästa steg att ändra ersättning.
    Förtjockningsmedel? Vilken sort?
    Nestargel innehåller nämnligen sojasläkting och den bör du inte ge!
    Troligtvis behöver du större hål om du förtjockar det.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-24 19:44:33 följande:
    I dag när mannen kom och lämnade barnen på dagis så frågade de om sonen (som är mjölk o soja allergisk) kunde äta mjölkfriglass som var gjord på soja??!?!??!??!?!?!?! Nej sa mannen, ge honom frukt i stället...Vad tänker de med??? När jag kom och hämtade så var sonen på ganska bra humör förutom att han inte hade sovit speciellt mycket men det har han inte gjort senaste veckan. När vi kom hem blev han HELT GALEN, precis som han blev när vi testade soja för 2 veckor sedan... han skrek till och från hysteriskt i 2 timmar och nu sover han men vaknar titt som tätt och då ligger han på mage med benen under sig fan, undrar om de gett honom glass ändå?? Eller om han hittat nåt på golvet som nåt annat barn tappat... för NÅT är det han fått i sig!! Irriterande! Måste fråga dem i morgon!
    Trist!
    Piggelin innehåller också sojasläkting om han fått det istället..
  • Kavat
    Lindoli skrev 2010-02-24 17:53:28 följande:
    Hej! Har läst lite i tråden och undrar om ni kan ge mig något tips. Vi är mitt uppe i en utredning om vår son är mjölkallergiker. Han har fått althera från barnmedicin men vägrar dricka den, tips på hur man kan göra för att han ska få i sig det?
    Socker, vaniljsocker eller blanda ut (om han inte är jätte allergisk) med det han får i dagsläget och dra ner på "mjölkersättningen"/sockret eller vad ni testar när han accepterat det.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-24 19:17:56 följande:
    Nej de testade aldrig ägg..trots att jag frågade! Men det var nog bara smörjan ändå..för det bleknade efter nån timme. Dock inte helt utan är fortfarande rött/rosa men inte så ilsket. Ja jag ska testa det när/om hon vaknar något mer ikväll. Men när jag smörjde henne i morse kan jag inte komma ihåg att hon såg ut sådär! Får testa i morgon annars! Blir så trött på folket runt omkring mig just nu. INGEN tror att lillstumpan är allergisk. De verka tycka jag är skitlöjlig som tror det. Och eftersom jag själv tvekar titt som tätt gör det inte saken bättre ?! Det skulle inte förvåna mig om de ger henne mjölk om några månader bara för att..suck Har ni tvekar många gånger på era barns allergier ?! Jag vet inte hur många gånger om dagen jag tvekar och får för mig jag inbillar. Får hoppas läkaren har positiva svar till mig på fredag när hon ringer om provsvaren!
    Angående ägg, så låter det ju konstigt om hon inte blev likadan i morse när du smörjde.
    Ärligt talat så förstår jag inte att du tvekar längre. Hade min son haft så tydliga symptom som går bort så fort på mjölkfritt så hade jag varit glad.
    Sen är det trist att du inte blir betrodd, men tyvärr så blir man motarbetad.
    Visa korten du tagit och säg vad hon fått i sig eller på sig vid just det tillfället. Jag hade blivit arg på alla som misstrott mig, och blir än idag.

Du kan göra eget test hemma. Smörj lite ägg på undersidan av armen och lite mjölk på andra armen och då bara inom ett visst område. Du kan ju rita ut med penna eller liknande och så ser du om det blir någon reaktion inom 15 min och kolla sen efter någon timme också osv. Var noga med att hon inte på något sätt får i sig.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-02-24 19:59:58 följande:
    Jag beställde, Nutilis. Jag hade inte i tanke att produkten kunde innehålla mjölk eller soya. Så här står det: Ingredienser Modifierad majsstärkelse (E1442), maltodextrin, taragummi, xanthangummi, guarkärnmjöl.
    Innehåller sojasläktingar, både taragummi och guarkärnmjöl så det hade jag inte gett eftersom hon har mjölkproteinallergi. Ungefär 30-50 % av mjölkproteinallergikerna får även sojaallergi..
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-24 20:20:29 följande:
    Men om du smörjer honom när han har eksem..blir de inte röda under någon timme efterråt då?!
    Tibell skrev 2010-02-24 20:07:35 följande:
    Jag vet inte heller varför jag tvekar riktigt =/ Är nog rätt så osäker som person och när ALLA , inklusive barnets far, inte tror mig blir det bara värre! Det är tur att jag har er i allafall..annars hade dottern fortfarande ätit Nan! Men det jag reagerat på är att hon endast blir röd på de ställen hon redan har eksem när hon får i sig mjölk eller blir utsatt för det på huden. Svårt att förklara känner jag! Men utslagen försvinner aldrig helt utan håller sig som hudfärgade torreksem. Och när jag då tog på hennes armar med händerna jag precis hållt ägg i blev de röda inom bara några minuter!! Men ska testa att smörja henne igen och se om det blir likadant. Känns ju inte roligt att smörja henne om hon ska bli sådär ilsket röd. Blir era barn det med när ni smörjer ( använder den gula locobasen )
    Mina barn blir inte röda när jag smörjer dem. Och att de blir röda där de redan har eksem är mer normalt för eksembarn än inte. Där det från början varit eksem är mycket känsligare och det vore konstigt om det inte blossade upp om hon får något hon inte tål på sig!
    Min son hade sk. äggfläckar, alltså röda fläckar på kroppen som när de lugnade sig blev vita och fjällade. De blev röda varje gång han fick i sig ägg och bättre när han inte fick i sig ägg.

Nu har han eksem till och från på hela kroppen. Och om han smörjs 2-3 gånger dagligen så tar det 2-3 veckor för eksemen att försvinna - förutsatt att han inte får i sig eller på sig saker han inte tål. Får han i sig något eller på sig något så blossar eksemen upp på nytt. Och självklart så blir det där han tidigare har eksem för huden inte är helt ok där än.

Så din beskrivning låter helt normal för eksem-allergibarn. Jag hade tyckte det vore konstigare om du sagt att hennes hud reagerade på något annat sätt.

Sen kan det självklart vara krämen också, men du får helt enkelt ta och smörja små fläckar med kräm och även med mjölk och ägg och se om det blir någon reaktion och var reaktionen blir. Svårare än så behöver det inte vara.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-24 20:35:24 följande:
    Hans äggeksem låter ju precis om Bellas eksem. Just nu känns det som om vi aldrig kommer bli av med eksemen om det är så att hon reagerar även via kontakt! Då får vi nog lära oss leva med det helt enkelt! Så om jag tar i ägg och sedan tar på hennes hudfärgade eksem och gör likadant med mjölk. Då blir det rödare om det är allergi?! Eller måste jag ta på en yta hon inte har eksem ?!
    Jo, man lär sig att vara hygienisk och tvätta händerna ofta och noga!
    Vi har kontakt allergi mot ägg och vete och havre här hemma. Ägg är en baggis, vi har helt enkelt tagit bort ägg från huset i och med att det kan ge så allvarliga reaktioner.
     Vete och havre äter maken och dottern, men vi är hysteriskt noggranna och det funkar faktiskt!

Du kan ta på både ock och se om det blir någon skillnad. Klart det är känsligare på redan skadad hud. Men det kan tom. räcka att ta på frisk hud, det beror helt på hur känslig hon är.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-02-25 09:18:32 följande:
    Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt?? På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran! Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in.... Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-25 06:47:15 följande:
    Ja jag hoppas verkligen det är så! Smörjde henne för ett tag sedan och visst blev hon lite rödare..men långt ifrån så röd som hon blev igår!
    Tibell skrev 2010-02-24 20:56:13 följande:
    Men om det nu är smörjan hon blir så ilsket röd utav..vad ska vi då smörja med ?!
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också.
    Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt.
    Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-25 11:40:10 följande:
    Jag vet inte om jag tillför något till Locobase-frågan men det finns 3 sorter om vi ska ta upp alla . En  gul tub som inte heter LPL på slutet och den är väldigt tjock och fet. Jag tycker den funkar bra om man tex vill skapa ett "lock" ovanpå huden. Låter kanske knasigt med lock men vad jag menar är tex då barnet ska äta barnmat som är mycket färg i eller om barnet brukar kladda mycket i ansiktet vilket innebär att man behöver tvätta mycket efter måltiden så kan det var en idé att smörja på salvan på rena ansiktet INNAN de ska äta, då undviker man att behöva slabba onödigt mycket med vatten i ansiktet ifall huden redan är irriterad och torr eftersom salvan blir som en barriär och maten bara är att torka av utan att huden blir blöt . Vi använder den salvan nu endast i ansiktet då det är kallare än kallt ute eftersom den klarar det bäst av de salvor vi har. Även Martins händer brukar jag ha på den ibland då det tex är slaskväder ute och han blir blöt om händerna när de leker på dagis (han har eksemprickar ovanpå händerna som helst inte ska utsättas för vatten). Locobase repair är den med rött på tuben. Den salvan har det inte blivit av att vi köpt någon gång. Hörde de som sa att den kunde svida på små barn + att det på den förpackningen inte finns den där snöflingan (om jag minns rätt) som symboliserar att den klarar kyla bra. Locobase LPL är gul och vanligtvis på pumpflaska (vi fick det iaf). Den funkade bra periodvis på Martin men sen han vid upprepade tillfällen sa att den sved så slutade vi använda den. Den hade vi annars på bara på vinterhalvåret och Miniderm på sommaren då den inte är så tät och man inte blir så svettig under. Det är lite av en balansgång det där med tjock/tunn salva. Salvan/krämen ska ju verka som fuktbevarande för huden men samtidigt inte "för bra" för då blir de varma och kliar sig av den orsaken istället.
    Oj, ja, då har jag helt missat "den vanliga". LPL är ju också gul och vit, så tog för givet att det var den. Men den andra Locobasen låter ju ungefär som Repair, alltså att den ger ett skyddande lager.
    Tusen tack för infon!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar