shoreline skrev 2010-03-12 18:55:07 följande:
Hejsan! Skrev här för ca 1 månad sen om min son hade misstänkt mjölkproteinallergi. I dag har vi gjort pricktest och det blev en liten reaktion på mjölk. Sjuksköterskan som gjorde testet menade att vi skulle väga för och nackdelar med att ge mjölkfritt då sonen endast har besvär i form av milda eksem som kan smörjas bort. När jag frågade om alternativ på modersmjölkersättning sa hon att vi kunde ge välling istället då det var samma sak (sonen är 5 månader och ammas ej).. Hon verkade ha mycket dålig koll. Min fråga är nu: Om vi fortsätter att ge sonen "vanlig" mat/ersättning, kan man då "provocera" så att allergin blir värre?!!! Vet ju varken ut eller in nu!
Äter din 5 månaders bara välling i stort sett så har andras dietister sagt att den mjölkfria vällingen inte är helt fullgod att ge till alla mål. Det är däremot Nutramigen/Profylac m.fl Så det är inte samma sak.
Sen är det skönt att kunna göra egen gröt och välling och ha i det man har behov av och ändå får de i sig det de behöver så länge man har Nutra/Profylac.
Många använder risdryck, havredryck samt någon sorts mjöl som maizena majsstärkelse till en början och sen kan man göra på en massa olika sätt.
Däremot så är det kanske lättare att ge mjölkfri välling för att man slipper blanda med "förtjockning" framöver. Så det bästa om du frågar mig, är att kunna ge både ock.
Hur vet ni att han inte har några andra symtom än just eksem. Magont, grinig, sömnstörningar, diarré osv? Har ni testat helt mjölkfritt och provocerat?
Jag tycker det är så svårt med bebisar och mindre barn eftersom de inte kan säga hur de mår. De vänjer sig ju tyvärr vid smärtor och kan ju säga vad som är fel även om de är onödigt griniga osv.
Så ja, det är väl en sak ni får bedömma själva. Om ni kan hitta en gräns där ert barn inte har ont så säger ju vissa läkare att det är det bästa. Men hur hittar man den gränsen, utan att gå över, på en sån liten?