• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

em84 skrev 2010-03-10 20:23:27 följande:
    Men herregud, kan de vara så känsliga att de reagerar på kontakt? Hur vanligt är det? Vi började smörja nyligen med miniderm och hennes torra fläckar börjar bli bättre, men hon får som sagt lite nässelutslag från och till. Tycker hon får mycket i pannan!
    Det är inte så att hon får mycket pussar i pannan?
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-10 20:23:27 följande:
    Men herregud, kan de vara så känsliga att de reagerar på kontakt? Hur vanligt är det? Vi började smörja nyligen med miniderm och hennes torra fläckar börjar bli bättre, men hon får som sagt lite nässelutslag från och till. Tycker hon får mycket i pannan!
    Ni behöver nog Mildison eller liknande mild kortison. Sen om det är jätte torrt så tycker jag att Locobase Repair superbra!
    Miniderm använder vi som "underhållskräm", men hjälper inte när det är riktigt torrt. Den har även en skyddande effekt om det reageras på kontakt.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-10 22:17:21 följande:
    Men är det miniderm som är lite skyddande, eller var det Locobase? Våra stora flickor har ju haft böjveckseksem när de var små och då fick vi miniderm och en stark kortisonsalva (nu kommer jag inte ihåg namnet), men nu är det bättre på dem. Men jag tror inte det är böjveckseksem, för de sitter ju inte där.
    Locobase Repair är skyddande och bättre för riktigt torr hud.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-10 22:13:28 följande:
    Nej, jag tänkte väl mer om bananen och de mörkgråa spyorna hade något samband, de blir mörka när de torkar. Ja, nässelutslagen har jag sett mer och mer nu och de är väldigt röda prickar med liten svullnad omkring. Hennes torra fläckar är mestadels på fötterna, så sidorna och känns just som torra fläckar, lite som krokodilskinn kanske. Frågade läkaren om det, men han sa varken bu eller bä. Tråkigt för det känns som om man behöver något mer konkret för att de ska kunna säga något.
    Svårt att säga angående färgen. Min son åt banan dagligen och har spytt mycket, men aldrig "svart"... Så jag vet inte, kan ju förstås vara olika med det liksom med allt annat...
    Däremot blir bananfläckar på kläder "svarta".

Om det är fläckar så fick mina barn det av äggallergin. Nästan runda som en femkrona och röda när de fick i sig ägg och sedan vita fjällande och torra när de inte fick i sig ägg.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-11 11:57:51 följande:
    vet ni vad tjejer!! Jag är så lycklig att jag knappt kan tänka klart! Precis varit hon läkaren. Bella hade ökat 380 g på 14 dagar!!!!! Det är vad hon ökade de första 2 månaderna!Jag blev så glad att jag nästan grät. Sköterskan såg detta så de fattade nog hur mycket vi oroat oss för detta och vilka problem vi haft! sen fick vi pratade med läkaren. och hon var fortfarande inte säker på allergin pga att blodprovet inte visade något. Då visade jag henne bilderna på eksemen. Och idag hade hon inte så mö som ett endaste litet eksem!  Efter det trodde hon lite mer på mig! så vi bestämde att ett nytt pricktest ska göras om 3 månader. Skulle hon fortfarande reagera kommer vi dröja ut det med 6 månader mellan provoceringarna!!! åhh vad lättad jag är!!
    Hurra! Hejja! Vad skönt för er alla! Och vilken söt liten tjej ni har!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-12 10:35:59 följande:
    Nu efter 4 dagar har Bella fortfarande röda plitor/knottror där vetet satt! förstår ingenting. När ska det försvinna?! Märkerna efter plåstrerna hade försvunnit igår morse! Och den övriga huden är jätte fin!
    Det är inte säkert att det försvinner av sig själv, eller ja, det kan ta tid.
    Mina barns eksem (mot vete och ägg) blir sådana, de försvinner inte av sig själva, utan man behöver smörja bort dem.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-12 18:16:59 följande:
    Tänkte på dig älsklingen87, din stora dotter har ju rätt uppspänd mage, är hon ofta gasig? Min stora son har ganska stor mage men man ser liksom att det INTE är pga gaser eller så utan han bara är sån, lite knubbig så att säga. Lilla sonen däremot har jag alltid reagerat på att han haft väldigt stor och uppblåst mage och de har kommenterat det på bvc också, men inte sagt nåt mer där...så jag har tänkt att det är för att han är/var så knubbig/tjock. Nu har han smalnat av betydligt, gått upp 100 g och växt 4 cm på 3 månader...men magen är kvar. Läkaren kommenterade det i onsdags också att han var bullig och uppblåst i magen... Han får ju ingen mjölk nu, men hur är det hos er andra, har det suttit i på era barn ändå? Har de ens HAFT uppblåsta magar någon gång?
    Japp, mina har varit två ballonger.
    Om han har ytterligare allergier så är det troligt att de orsakar hans svullna mage.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-12 19:05:57 följande:
    Okej. Får smörja med lite mildison! Men konstigt att hon fick dessa utslaget av patchtestet! Men jag behöver väl inte räkna det som en positiv reaktion...med tanke på att det gjordes felaktigt?! Tänkte bara när man börjar med lite smörgåsar/rån och sådant sen!
    Det är inte alls konstigt att hon får eksem om hon inte tål vete.

Om jag får tolka ditt test helt fritt så skulle jag sagt självklar reaktion på vete. Men osäkert på övriga.
    Tanken är ju att patchtestet ska sitta längre och då kanske hon även hade fått tydliga reaktioner på fler saker.
    Så i mina ögon är det självklar reaktion på vete på patch, medans jag är osäker på resten eftersom det egentligen inte var tillräckligt lång tid...
    Tyvärr.
    Men du får väl ha koll på vad hon äter och provocera med vete senare och se hur hon blir. Ett patchtest är inte "facit" liksom man kan visa falskt på ett pricktest och RAST, så man måste oavsett provocera för att veta med all säkerhet.
  • Kavat
    shoreline skrev 2010-03-12 18:55:07 följande:
    Hejsan! Skrev här för ca 1 månad sen om min son hade misstänkt mjölkproteinallergi. I dag har vi gjort pricktest och det blev en liten reaktion på mjölk. Sjuksköterskan som gjorde testet menade att vi skulle väga för och nackdelar med att ge mjölkfritt då sonen endast har besvär i form av milda eksem som kan smörjas bort. När jag frågade om alternativ på modersmjölkersättning sa hon att vi kunde ge välling istället då det var samma sak (sonen är 5 månader och ammas ej).. Hon verkade ha mycket dålig koll. Min fråga är nu: Om vi fortsätter att ge sonen "vanlig" mat/ersättning, kan man då "provocera" så att allergin blir värre?!!! Vet ju varken ut eller in nu!
    Äter din 5 månaders bara välling i stort sett så har andras dietister sagt att den mjölkfria vällingen inte är helt fullgod att ge till alla mål. Det är däremot Nutramigen/Profylac m.fl Så det är inte samma sak.
    Sen är det skönt att kunna göra egen gröt och välling och ha i det man har behov av och ändå får de i sig det de behöver så länge man har Nutra/Profylac.

Många använder risdryck, havredryck samt någon sorts mjöl som maizena majsstärkelse till en början och sen kan man göra på en massa olika sätt.

Däremot så är det kanske lättare att ge mjölkfri välling för att man slipper blanda med "förtjockning" framöver. Så det bästa om du frågar mig, är att kunna ge både ock.

Hur vet ni att han inte har några andra symtom än just eksem. Magont, grinig, sömnstörningar, diarré osv? Har ni testat helt mjölkfritt och provocerat?

Jag tycker det är så svårt med bebisar och mindre barn eftersom de inte kan säga hur de mår. De vänjer sig ju tyvärr vid smärtor och kan ju säga vad som är fel även om de är onödigt griniga osv.
    Så ja, det är väl en sak ni får bedömma själva. Om ni kan hitta en gräns där ert barn inte har ont så säger ju vissa läkare att det är det bästa. Men hur hittar man den gränsen, utan att gå över, på en sån liten?
  • Kavat
    shoreline skrev 2010-03-12 19:37:55 följande:
    Ja det kan vi ju inte veta till 100%.. Har dock inte märkt av några tendenser till magont, grinighet eller sömnstörningar. Det enda är just eksemen. Men spom sagt är han ju så liten och kan ju inte tala om ifall han har ont. Och det gör ont i mig att ens tänka tanken på att han skulle ha ont i onödan. Känner att jag fick flera frågor än svar av den här sjuksköterskan. Borde man inte få träffa en dietsit eller så? Vi köpte Nutramigen på eget bevåg men sonen vägrar den. Är det så att det är bäst att fortsätta ge livsmedel med mjölk om dom inte lider av det eller vad? Jag känner mig så förvirrad!!
    Ring tillbaks och be att få träffa dietist om du känner att du vill det.
    Det finns andra modersmjölkersättningar som är lättare att ge för de inte smakar lika illa, Profylac är lite bättre och Althera smakar som vanlig har jag hört.
    Man kan ge t.ex vaniljsocker, socker i som döljer smaken och minska ner på. Funkar inte det kan man under en tid blanda med t.ex bröstmjölk eller annan ersättning och fasa ut den. Är man mycket allergisk mot mjölk är det ju inte bra att blanda med mjölkersättning, men om de ätit länge så är det kanske så kanske några dar till inte gör så mycket.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar