• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-21 19:35:47 följande:
    Stora dottern har ju varit mjölkfri hon med i lite mer än en vecka nu! Vi tog inte bort mjölken för att vi misstänkte mjölkkänslighet utan mest för att underlätta för oss eftersom bella är så känslig! Men vi märkte ju helt klart skillnad på stora dottern med! Igår var svärmor barnvakt till stora tösen. Eftersom vi bara har mjölkfria produkter hemma utgick vi från att de lagade efter det. Men nope..de hade tagit med sig egna produkter..därbland grädde och mjölk! Idag är dotterns mage svullen (kolla bildgalleriet, den borde väl räknas som svullen?! ) och hon klagade på magont. Nu vet man aldrig med henne dock..hon kan klaga på ont i magen utan att det är så..tror vi iallafall Nu till min fråga. Kan hon reagera på så lite mängd som i mat när hon under hela sitt liv ätit mjölk?! Hon har ju iofs aldrig ätit några större mängder eftersom hon alltid vägrat rena mjölkprodukter..men hon har ju alltid druckigt minst 2 flasker välling om dagen!!
    Oj! Ja, du det var skillnad. Självklart kan hon reagera på det i maten.
    När man tar bort så blir man ofta känsligare, om man nu inte tål det. Alltså att man reagerar på mindre mängder än tidigare.

Visa bilderna för din svärmor och förklara ordentligt vad deras "misstag" innebar för din dotter.
    Tycker att ni ska tro på er dotter när hon säger att hon har ont i magen, det syns på fotot att det bör göra ont.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-03-21 20:42:03 följande:
    Okej... Ja, det har du rätt i. Blir lite dilemma det där för de kommer inte gå med på att ge henne mjölkfritt utan intyg och det tror jag inte jag får... Men jag får ha henne hemma längre i så fall... Alt lämna henne på förmiddagarna och hämta henne innan middagen. Hon går bara 15 timmar, skulle jag göra så så får hon 9 timmar i alla fall. Synd bara att de har alla sina tvärgrupper på eftermiddagarna, men det är ju inte hela världen om vi kan komma tillrätta med hennes ätande!
    Lalalong skrev 2010-03-21 20:07:08 följande:
    Ju mer jag läser här desto med skum blir jag på min stora dotter... Hon har inga jättetydliga symptom på mjölkallergi men om det är så att hon bara är "lite" allergisk så har hon kanske inga starka reaktioner eftersom hon inte får i sig mycket rena mjölkprodukter. Ibland dricker hon laktosfri mjölk hemma, men det rör sig kanske om 1/2 glas om dagen i så fall (är den inte laktosfri blir hon förstoppad... Jag vet att det inte är samma sak, men vill ändå skriva det om det kan ha någon betydelse). På förskolan dricker hon inte mjölk eftersom hon inte fått läkarintyg på laktosfri mjölk. Så där får hon bara vatten. Hon tycker inte om fil och yoghurt och sånna saker. Utan den mjölk hon får i sig är i mat o.s.v. Anledningen att jag nu funderar är att 1. Hon klagar ofta på att hon har ont i magen. Men vi aväfrdar det som "trams" för att komma undan saker och få uppmärksamhet. 2. Hon äter som en kratta.... och har haft dålig viktuppgång sen hon var 3 månader. Hon fyller snart 4 år och väger 13 kg. Men det är det här med åldern... Alltså hon är ju 4 år nu! OM det nu var så att hon är lite allergisk mot mjölk så borde det växt bort nu? Är faktiskt inne på att ta henne ledigt från förskolan en vecka och så köra bara mjölkfritt för att se vad som händer... Det kan ju inte skada i alla fall... Men hur troligt är det tror ni?
    Jag tycker också att du ska ta bort en längre tid än en vecka. De säger minst 2 veckor, men har man sena symtom så kan det ta mycket längre tid.
    Tycker att du ska lyssna på hennes magont-klag. Tänk om hon har jätte ont och så avfärdar ni det bara..
    Att hon äter dåligt och är liten kan bero på allergi. Troligtvis så får hon ont i magen av maten och sen äter hon kasst och så blir det en dålig cirkel. Tyvärr är det så att man vänjer sig vid magont, så risk finns att har hon ont nästan jämt, fast inte jätte ont.
    (Jag har glutenintolerans och har jämt haft ont till och från i magen, men det var först när jag åt glutenfritt som jag insåg att magen inte kändes! Jag hade vant mig så vid en viss smärta!)

Mjölkallergi växer inte bort på alla! Sen kan det dröja till skolåldern eller senare med att det växer bort.

Angående intyg. Kolla med förskolan om ni måste ha intyg först.
    Sen ringer ni en läkare och berättar om era misstankar (och om er lillas diagnos) och ber om ett intyg över en MINST månad på mjölkfritt, eller "Mjölkfritt tills vidare". Alltså tills ni säger att det är ok att ge mjölk igen, så behöver ni bara ett intyg. Upp till läkaren hur mycket jobb han/hon vill ha.

Ett annat alternativ är att ta med egen mat till henne, om ni får. Försök då att ha med "samma" så hon inte känner sig för utanför de dagar hon äter lunch där.
  • Kavat
    Vangelia skrev 2010-03-22 08:58:38 följande:
    Amanda Brun: hmm nu ska vi se om jag kommer ihåg hur dom förklarade det på sjukhuset :) jo, nutran har ju hmm sönderslaget mjölkprotein som i de flesta fall lurar kroppen att inte känna igen mjölkproteinet, men i ca 5 % av fallen med mjölallergiska barn så luras inte kroppen utan den känner igen det ändå, så var det för Melina. Med neocate så är det som jag förstår ännu mer sönderslaget och det tål nästan alla mjölkallergiska.
    En liten rättelse.
    Neocate är gjort på fria aminosyror och innehåller inte mjölk på något sätt.
  • Kavat

Välkommen hit alla nya!

älsklingen87, jag svarade i allergitråden.

• Kavat
    susieQ skrev 2010-03-23 14:55:09 följande:
    Sonen min är troligtvis mjölkallergiker. Han reagerade kraftigt med magsmärtor när vi introducerade mat (gröt). Har dock inte provocerat ännu trots att vi varit helt mjölkfria i snart 3 veckor då jag inte tycker att han har piggat på sig riktigt än. Har nån slags misstanke om att det är nåt mer som han inte riktigt tål, har reagerat kraftigt vid två tillfällen då han fått majs, men jag vet inte om det är en slump. Idag gick jag i alla fall till vårdcentralen för att diskutera saken, och jag är så upprörd nu. Kändes som han fullständigt idiotförklarade mig. Men det visade sig att det var han som var en idiot när han börjar prata om mjölksocker istället för mjölkprotein. Fick rätta honom där. Sedan saker om det är väldigt väldigt vanligt att små bebisar ungefär vid fem månaders ålder Börjar få kolik!! Jaså säger jag bara... Åh jag blir så trött och ledsen... Ville bara skriva av mig
    Välkommen hit!
    Hur gammal är han?
    Ammar du?
    För ammar du kan det ta 4 veckor innan mjölken är ur er båda. I min sons fall tog det 2 månader på allt han inte tålde innan han är bra, så det låter inte konstigt att han inte är helt ok än.
    Sen kan det ju förstås vara mer saker.

Trist med människor som inte vet vad de pratar om.
    susieQ skrev 2010-03-23 20:59:36 följande:
    Ja, jag ska göra det. Ska prova att provocera med lite mölkgröt imorgon så får vi se vad som händer. Om jag får allergin bekräftad så blir det lite lättare att slåss för saken. Men man blir ju så trött. Jag går ju inte läkare med min barn för att jag tycker att det är så himla roligt. Tycker att vi förtjänar att få ett respektfullt bemötande åtminstone...
    Vänta om du inte känner att han är redo. Sen vet jag inte om det är det bästa att provocera med gröt som innehåller en massa andra saker än just mjölk (har du läst ingredienser? Har han ätit allt annat innan utan reaktion?) Hur vet du då att det är mjölken han reagerar på?
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-23 10:38:02 följande:
    En fråga till de kunniga: Lucas har nu druckit Nutra i 4 dagar - och hans bajs har bytt färg från brun,rött till grön,vitt... är detta normalt ? Har hört att vitt bajs är farligt .. Men hur pass vitt ska det vara då ?
    Vitt bajs är ju inte bra, kan ha med gallan att göra?
    Hur är han nu?
    Är du orolig så ring och/eller åk in och ta med dig en blöja med bajs så de kan kolla.
  • Kavat
    scs skrev 2010-03-25 16:32:16 följande:
    Jag vill fråga en sak. Min son blir 6 veckor på lördag och har sen knappt två veckor tillbaka fått utslag i ansiktet och på halsen. Han har också fått torr och fnasig hud på, i och bakom öronen, det ser ut som små små blåsor. Jag avfärdade det först som hormonplitor med det blir inte bättre utan snarare värre. Han har det lite körigt med magen också, inga jätteproblem men mer gnäll och knip än vad storasyster hade i samma ålder i alla fall. Min tanke nu är att han kanske är mjölkallergiker? Jag helammar honom och äter själv ganska mycket mjölkprodukter. Vi ska till BVC på måndag men jag såg den här tråden och frågar er också. Jättetacksam för svar!
    Hej!
    Alla hans symtom tillsammans tyder på att det kan vara någon sorts allergi, och mjölkproteinallergi är vanligaste allergien bland bebisar.
  • Kavat
    maribel skrev 2010-03-25 10:17:04 följande:
    Hej behöver HJÄLP!! Vår  månaders är ägg, vete och mjölk allergisk och van att äta sempers åtrkallade risgröt från mån till frukost och mellanmål. Nu finns den inte och han vägrar allt annat, vi har testat manna och havregrynsgröt och sinlac, mackor, juice ,flingor och välling. Han bara gråter då han är jättehungrig och vägrar. Har någon nå´t tips på vad som kan funka???? Har varit i kontakt med Semper som svarar att det kommer ta några veckor tills gröten är tillbaka.
    Pama är även mitt förslag. Mixa/mosa banan om det är banansmaken han saknar?
    Sen gillade jag Sagogryn (potatis) kokt på risdryck! Smakar rätt likt risgröt, men godare enligt mig.
    Men i och med att ris inte smakar så mycket så är mitt tips att få i banansmak.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-03-28 22:11:39 följande:
    kommer inte ihåg exakt, cirka 7-8 månader kanske? då uteslöt jag först mjölk en månad, lite bättre men inte helt, så jag fortsatte med ägg o till sist soja på eget initiativ när jag kände mig totalt desperat, och så fint det blev det var fantastiskt när man slapp smörja och hon slapp klia idag är hon väl mest överkänslig (mot en hel del), men det börjar ge med sig!  Idag var vi faktiskt på burger king och hon åt hamburgare med ketchup och bröd, det var HELT fantastiskt inte ett märke. och vi frågade inte ens vad det var i ketchupen. Detta var helt otänkbart förut! vilken otrolig lättnad att kunna äta ute med sitt barn utan att stå hemma och laga nåt först! (har bara kunnat köpa en enda barnmatsburk innan, och den har hon inte varit så förtjust i) att det sen "bara" var burger king gör mig inte ett dugg.
     Burger King har Heinz ketshup, och den är "renast". Men vad skönt att hon mår såpass bra nu! {#lang_emotions_sunny}
  • Kavat
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 20:46:54 följande:
    Jag har en dotter som är allergisk mot komjölksprotein och är nu gravid igen. Är risken stor att även nästa barn är allergiskt? Hur har det varit för er som har fler än ett barn? Jag vet inte vem jag annars ska fråga, BVC har inte varit så behjälpliga och människor verkar knappt veta något om komjölksproteinallergi.
    Hej!
    Ja, usch, står inför samma dilemma men med fler allergier. Båda barnen reagerade mest på ägg och det är den enda "snabba" allergin de båda har som visar på tester, så jag kommer att hålla mig äggfri hade jag tänkt sista veckorna/månaden innan bf och ett tag framöver för att sedan äta (vi äter inte ägg hemma och mycket få saker med ägg, så för mig blir det inga problem.) Däremot kommer jag att äta mjölkprodukter mm till en början, men vara beredd på att ta bort och testa utan om det inte funkar.
    Det sägs ju egentligen att man bör äta allt oavsett syskons allergier till en början, men nje, ägg tänkte jag inte äta.
    Sen är jag även glutenintolerant, så det kommer ju inte heller bebisen få till en början.

Allergier är ärftligt, men inte att just få samma allergi. Dock är mjölk den vanligaste allergin bland bebisar, vilken ju gör att risken ökar.

Hoppas att ni slipper allergier!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar