Lalalong skrev 2010-03-21 20:42:03 följande:
Okej... Ja, det har du rätt i. Blir lite dilemma det där för de kommer inte gå med på att ge henne mjölkfritt utan intyg och det tror jag inte jag får... Men jag får ha henne hemma längre i så fall... Alt lämna henne på förmiddagarna och hämta henne innan middagen. Hon går bara 15 timmar, skulle jag göra så så får hon 9 timmar i alla fall. Synd bara att de har alla sina tvärgrupper på eftermiddagarna, men det är ju inte hela världen om vi kan komma tillrätta med hennes ätande!
Lalalong skrev 2010-03-21 20:07:08 följande:
Ju mer jag läser här desto med skum blir jag på min stora dotter... Hon har inga jättetydliga symptom på mjölkallergi men om det är så att hon bara är "lite" allergisk så har hon kanske inga starka reaktioner eftersom hon inte får i sig mycket rena mjölkprodukter. Ibland dricker hon laktosfri mjölk hemma, men det rör sig kanske om 1/2 glas om dagen i så fall (är den inte laktosfri blir hon förstoppad... Jag vet att det inte är samma sak, men vill ändå skriva det om det kan ha någon betydelse). På förskolan dricker hon inte mjölk eftersom hon inte fått läkarintyg på laktosfri mjölk. Så där får hon bara vatten. Hon tycker inte om fil och yoghurt och sånna saker. Utan den mjölk hon får i sig är i mat o.s.v. Anledningen att jag nu funderar är att 1. Hon klagar ofta på att hon har ont i magen. Men vi aväfrdar det som "trams" för att komma undan saker och få uppmärksamhet. 2. Hon äter som en kratta.... och har haft dålig viktuppgång sen hon var 3 månader. Hon fyller snart 4 år och väger 13 kg. Men det är det här med åldern... Alltså hon är ju 4 år nu! OM det nu var så att hon är lite allergisk mot mjölk så borde det växt bort nu? Är faktiskt inne på att ta henne ledigt från förskolan en vecka och så köra bara mjölkfritt för att se vad som händer... Det kan ju inte skada i alla fall... Men hur troligt är det tror ni?
Jag tycker också att du ska ta bort en längre tid än en vecka. De säger minst 2 veckor, men har man sena symtom så kan det ta mycket längre tid.
Tycker att du ska lyssna på hennes magont-klag. Tänk om hon har jätte ont och så avfärdar ni det bara..
Att hon äter dåligt och är liten kan bero på allergi. Troligtvis så får hon ont i magen av maten och sen äter hon kasst och så blir det en dålig cirkel. Tyvärr är det så att man vänjer sig vid magont, så risk finns att har hon ont nästan jämt, fast inte jätte ont.
(Jag har glutenintolerans och har jämt haft ont till och från i magen, men det var först när jag åt glutenfritt som jag insåg att magen inte kändes!
Jag hade vant mig så vid en viss smärta!)
Mjölkallergi växer inte bort på alla! Sen kan det dröja till skolåldern eller senare med att det växer bort.
Angående intyg. Kolla med förskolan om ni måste ha intyg först.
Sen ringer ni en läkare och berättar om era misstankar (och om er lillas diagnos) och ber om ett intyg över en MINST månad på mjölkfritt, eller "Mjölkfritt tills vidare". Alltså tills ni säger att det är ok att ge mjölk igen, så behöver ni bara ett intyg. Upp till läkaren hur mycket jobb han/hon vill ha.
Ett annat alternativ är att ta med egen mat till henne, om ni får. Försök då att ha med "samma" så hon inte känner sig för utanför de dagar hon äter lunch där.