• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

lillasysteryster skrev 2010-04-22 18:27:43 följande:
    Idag fick vi svar på Hilmers blodprov. Positivt på både Mjölk o Ägg. Mjölk visste vi ju men Ägg hade vi inte alls på känn. Precis när det här med mjölken börjat landa så fic jag visst nått nytt att läsa in på  på
    Trist med fler allergier, men ägg är lite lättare än mjölk tycker jag... Finns inte i så mycket som tur är. Välkommen till äggallergitråden också.
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-04-22 16:55:22 följande:
    Idag har vi varit hos doktorn med lilla E för att få recept på Nutran. Nu är det dags att provocera för att se om det verkligen är mjölkallergi. Jag är ärligt talat inte särskilt sugen på det, nu när utslagen, den rinnande näsan och magontet äntligen är borta. Hur har ni gjort? Hur lång blir reaktionen?
    Hur har det gått?
    Det varierar jätte mycket. Vissa har kvar symtpom i flera veckor, medans de försvinner snabbt för andra.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-18 15:31:42 följande:
    Kan man få eksem 1½-2 dagar efter man fått i sig något man inte tål?!
    Ja, det är nog vanligare skulle jag tippa än att få det direkt.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-04-22 22:51:09 följande:
    Håll tummarna för oss, har precis kört provokation dag ett och inte sett några reaktioner på laktosen. Hoppas, hoppas. hoppas att det växt bort!
    Håller tummarna! Ta det lugnt bara.
  • Kavat
    Lyckoprinsessan skrev 2010-04-22 23:07:17 följande:
    Hej Kan någon svara på detta... Vår son har haft kolik och i början hade jag dåligt med mjölk så vi gav honom vanlig ersättning, då kaskadspydde han. Jag började då äta mjölkfritt och koliken upphörde. Han pricktestades för mjölk och det gav utslag. han har dock aldrig haft exsem eler andra symtom. Vid sex månader pricktestades han igen och det gav fortfarande utslag. Han ville inte äta vanlig mat utan ammades mycket så jag har fortsatt äta mjölkfritt. Nu är han 8 månader och jag ammar fortfarande mycket men äter nu sedan 2 veckor tillbaka mjölkprodukter. Märker inga som helst reaktioner på sonen... På bvc säger de att jag då lugnt kan äta mjölk. Han ska pricktestas igen när han är 1 år. Kan han ta skada av att jag äter mjölk? Kan allergin ha försvunnit? Kan man tillvänjas att tåla mjölk genom amning om mamman äter mjölk?
    Märker du inget som helst på honom så kan det ha växt bort, eller till den grad att han tål att du äter. Tänkt bara på att matvägran, diarrér, sömnsvårigheter, eksem, rastlöshet, grinighet och andra saker kan komma även om han inte hade det som nyfödd. Alltså symptomen på mjölkallergi kan ändras med tiden, så bara för att han spydde när han var nyfödd betyder inte att han gör det nu. Håller tummarna att det är borta!
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-04-29 13:09:56 följande:
    Jag har ätit mjölkfritt nu i ungefär 2,5 månad. Bäbisen har mycket mindre utslag, men han är ändå inte helt fin i huden. Jag vet inte om det kan anses normalt att ha lite eksem här och där. De han har nu kliar han inte på i varje fall. Nu till min fundering - borde jag utesluta soja också och se om han kan bli helt bra? Eller något annat? Jag har ätit äggfritt också under 6 veckor, men det gav ingen skillnad. Kanske dags att göra ett nytt lapptest på ryggen på honom. Kavat - du hade väl skrivit om det i din blogg? Jag hittar inte det inlägget, kan jag få en länk dit?
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

Ja, du, det borde ju nästan ha blivit bra nu om han är helt fri från det han inte tål. Å andra sidan har han inte ont av dem, så kanske det bara kan var lite av kontakt osv? Eller hur känslig är han tror du? Smörjer du honom?
  • Kavat
    Asia1 skrev 2010-04-29 21:07:40 följande:
    vad är lapptest?
    Se länken i inlägg 1414.
  • Kavat
    Heffis80 skrev 2010-04-29 20:13:47 följande:
    Hej! Intressant att läsa hur ni andra har det med mjöklallergin! Jag har en son på 5 månader som fick svåra utslag när han var 2,5 mån. När han var lite under 4 mån. var vi till barnläkare och på blodprov som visade att han är allergisk mot ägg. Jag helammade då, så jag lämnade helt bort alla produkter med ägg i. Utslagen blev inte bättre, så då föreslog läkaren att jag skulle lämna bort både ägg och mjölk. Nu har jag haft den dieten i nästan två veckor och äntligen börjar huden bli bättre! Vår son hade röda fläckar som vätskade på insidan av armarna, på bröstkorgen, under hakan och lite vid knävecken. Som värst böt jag pyjamas mitt i natten då utlsgan vätskade så mycket. De kliar förstås jättemycket, men han har ändå varit en glad liten kille. Snart ska jag prova att äta lite ägg igen, barnläkaren sa att det kan hända att han tål det i alla fall trots blodproven. Kan tillägga att vi bor i Finland, så vi kan ha lite annorlunda system här än i Sverige. Att lämna bort både ägg och mjölk har varit lite jobbigt förstås, ofta finns någon av dem i t.ex. bakverk. Men med tanke på varför jag måste ha dieten, så gör jag det mer än gärna!
    Hej och välkommen!
    Om äggallergin visade sig på test så är risken större att han faktiskt inte tål ägg heller. Men det är ju bra att provocera för att veta och inte bara ta bort i "onödan". Dock råder jag dig att låta honom bli helt bra först och sen ta det jätte jätte försiktigt. En allergisk reaktion kan bli större när de varit utan ett tag.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-04-29 21:39:59 följande:
    Hej och välkommen! Om äggallergin visade sig på test så är risken större att han faktiskt inte tål ägg heller. Men det är ju bra att provocera för att veta och inte bara ta bort i "onödan". Dock råder jag dig att låta honom bli helt bra först och sen ta det jätte jätte försiktigt. En allergisk reaktion kan bli större när de varit utan ett tag.
    skulle stå "Om äggallergin visade sig på test men inte mjölkallergin visade på test.. "

Kombinationen av allergier är vanlig. Båda mina barn har varit både mjölk och äggallergiska men endast ägg har visat på test på båda.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-04-29 16:10:07 följande:
    Tack för länken! Vi smörjer med miniderm, två gånger per dag på armen. Kinder, huvud och det jag kommer åt av halsen smörjs fler gånger, kanske fyra gånger per dag. Men jag vet inte, det är kanske "okej" att ha lite eksem utan att det beror på något? Det "lilla" han har kvar nu alltså. Det jättemycket han hade före jag tog bort mjölken kändes inte som normalt dock. Och nu verkar han inte besvärad, så då kanske man ska nöja sig så här tills vidare. Men jag är lite fundersam på det där med soja. Men jag kanske kan äta det i måttlig mängd, emellertid kommer vi inte att ge honom något med soja i nu när han börjar äta själv. *funderar vidare* Det får nog bli ett nytt lapptest nu i alla fall. Vore kanske inte helt dumt att ha det gjort inför läkarbesöket nästa vecka.
    Ibland behöver man även smörja med någon mild kortisonsalva för att få bort eksemen helt, typ mildison. Men eksemen ska ju inte komma tillbaks när man slutar att smörja med kortisonsalvan om man trappar ner lite försiktigt.

Hm, sojan ja. Dricker du mycket/ofta och äter baljväxter? Supersvårt att råda, men blir han inte helt bra så kan det ju vara den som spökar och för att veta så får man testa och ta bort och provocera sen.
    Hoppas han blir bra!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar