• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Fåret Shaun skrev 2010-03-28 23:05:03 följande:
    Ha ha BK litar jag inte på. Frågade när sonen reagerade starkt på tomat om en dressing var tomatfri, fick svaret JA. Frågade då vilken färg dressingen hade "Rosa", ok, Vad gör den rosa? svaret kom snabbt "ketchup". Min sista fråga i detta samtal var, vad är ketchup gjort av? Gissa om killen skämdes 
    Ja, ibland blir man förvånad. Jag har råkat ut för 2 stycken pizzabagare som inte vet vad gluten, mjöl eller vetemjöl är!
    Och då har de glutenfria pizzor på åtminstonde ena stället...

Eller som folk som ger en smörgås med ost på som är mjölkfri!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-29 20:17:16 följande:
    Känns som om vi snart är tillbaka på ruta ett med eksemen igen =( Eller inte riktigt så farligt kanske men hon är inte bra i allafall! Hon får som runda cirklar ( 1 kronors storlek ) som är röda och eksemiga. Idag har hon haft 3 på mage,ett par på ryggen , två på vardera lår, en på varje handled samt en på vardera överarm.Sen har hennes armbågar varit illröda och eksemiga..trots smörjning med mildison och locobase. Blir inte klok ?! Hon äter ju inget annat än Altherá. Som det känns nu får vi gå tillbaka på strikt handtvättning innan vi rör vid henne. Men det kommer ju inte funka i längden. Jag blir så ledsen att hon inte kan få ligga nakenfis och lufta sig lite. Hon blir helt eksemig hela hon! Hur ska jag göra ?! ska jag göra ett nytt patchtest och på så sätt kanske få reda på vad det skulle vara hon reagerar mot!? isåfall kanske man kan försöka plocka bort så lite som möjligt av just det ämnet. Suck. Idag är ingen bra dag!
    Din beskrivning av fläckarna låter som äggfläckar... Men som alltid, kan vara annat, men båda mina får så av ägg.
    Frågan är då om hon reagerar luftburet på ägg (om det är det)? Äter ni ägg ofta?
    KRAM!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-29 22:44:23 följande:
    Ja prickarna under hakan känns som tvålens fel..så den åker bort. Men resten av eksemen har jag ingen aning om varför de är där. Men jag tror nog de kommer innefrån med tanke på hur hon varit under helgen. Gnällig, svårnattad, bajsade vatten igår, jätte svår att mata..bara släpper flaskan och skriker. Detta kan självfallet även bero på utvecklingsfas eller tänder. Men det känns som om det hör ihop med eksemen! Men det innebär i sådanafall att hon är lika allergisk mot "något" som hon är mot mjölk. det vill säga att vi hållt i något och sedan har hon bitit oss i fingrarna eller vi kanske gett henne tutten utan att tvätta oss. Men hur i hela fridens namn ska vi kunna veta mot vad?! Usch. Nu ska jag gå och lägga mig och hoppas morgondagen ser bättre ut. tycker så synd om min lilla höna som ska ha svidande och kliande eksem!
    Min kille är ju så allergisk mot vete, havre och mot ägg... Alltså att minsta spår räcker för att han ska få en kraftig reaktion.
    Om ni även har bakat i helgen så är det inte omöjligt att hon är luftburet allergisk mot ägg.
    Men då har jag en följdfråga. Har de tagit RAST (eller prick) på ägg? Om inte annat så är det vanligare att ägg visar då det oftast är en snabb reaktion än annat.

Och du, tror mer på allergier än alla utvecklingsfaser som finns. Jag vet man försöker hitta troliga orsaker, men alla symtom som du skriver så låter det rättså självklart att det är något hon har reagerat på.
    Hoppas hon blir bättre snart!
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-03-30 09:05:40 följande:
    Min kille har lyckats bli lite förstoppad av Nutran trots att vi har i rapsolja...jag tror att det är för att oljan lägger sig som ett lager ovanpå och att han sällan äter den sista "slatten" såattsäga... Nån som har nått tips?
    Är det problem med Nutran så är Profylac lösande. Sen bör man ändå ha i olja, men då är kanske inte mängden lika viktig. 1 tsk till 1 msk per dl sa vår dietist var ok.
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-30 14:19:10 följande:
    Nu måste jag fråga - varför har du i Olja ? Eller ska man ha det - har jag missat något ? =)
    Man ska ALLTID ge extra fett till barn. I mat, i välling och i, ja allt de äter, även "köpeburkar". Barn behöver fett för att hjärnan ska utvecklas normalt, för att de ska hålla sig mätta längre och få jämnare blodsocker, för att det skyddar en allergisk mage.. Ja, orsakerna till att man alltid ska ha extra fett i mat till barn är många enligt barnens dietist.
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-30 14:20:51 följande:
    Nyss hemkommen från sjukhuset - vilket tid det tog! Pricktestet visade en tvåa på ägg. Men som vanligt när man ställer frågor är det ingen som kan svara. Så ni med Ägg/mjölkallergiska barn - vad ska jag nu tänka på ?
    Välkommen in i äggallergitråden och kolla i trådstarten!
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-03-30 15:50:10 följande:
    Profylac? Apoteket?
    Nutramigen och Profylac är modersmjölkersättningar båda två. Nutramigen kan vara förstoppande medans Profylac kan vara lite lösande. Så har man problem med förstoppning så kan det vara idé att testa den andra sorten.
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-30 21:20:19 följande:
    Oj! Tack för att du berättade. Jag visste att jag skulle tillsätta i egengjors mat - men inte i burkmat m.m! Men nu vet jag! Vilken tur att han mest får egengjord mat =)
    Dietisten blev skitarg på BVC när jag berättade att jag aldrig hört det. Hon sa att det är ju det viktigaste till bebisar/barn, att de får tillräckligt med fett i sig!
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-03-31 13:11:30 följande:
    Fast min dietist sa att jag inte behövde tillsätta mer fett eftersom han gick upp fint i vikt nu. Så de säger lite olika...som vanligt
    Så är det alltid, att man får olika råd. {#lang_emotions_undecided} Men skulle du inte ens ge fett i maten, gröten heller sen?  Fett har ju fler uppgifter för kroppen, så visst ska det inte överkonsumeras i stora mängder, men lagom dos behöver de för att utvecklas som de ska.
    Anledningen om jag förstod henne rätt var många, som jag skrev. Sen är det väl alltid trevligare med barn med jämt blodsocker som är nöjda och glada.
    (Dietisten har föresten jobbat mycket med barn med diabetes, och därmed blodsocker, så jag litar faktiskt på henne till 100 % i det fallet.)
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-30 19:02:52 följande:
    Så här ser fläckarna ut! Dock betydligt rödare i verkligheten. Är taget med mobilen. Just nu har hon två på ena låret, en på andra, en på vardera överarm samt två små på magen! Vad tror ni ?! Känner ni igen det !?
    Ägg. Om jag får bestämma.
    Kan ju givetvis vara annat också så klart! Men påminner om barnens runda utslag. Speciellt som du skriver att de är torra fjällande i dag, så skulle jag chansat på ägg. Men som sagt, man måste ju testa sig fram för att veta, går inte att gissa på utslag egentligen.
    Mina barn har ju t.ex bara haft (enligt BVC) lite hormonutslag, men eftersom vi "kom på" allergierna så lång i efterhand, så vet jag ju inte om det var mjölken som gjorde det eller inte.  De har ju aldrig varit i närheten av de nässelutslag som din dotter får av mjölk, så det varierar ju alltid från person till person.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar