• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-02-22 10:34:01 följande:
    Våran Bvc tant har bara rekomenderat Miniderm. Vi har även provat mildison och märkte förbättring men då tyckte inte bvc vi skulle smörja henne mer med den eftersom den innehåller kortison...märklig tant! Locobase har jag aldrig hört talas om..Ska absolut testas =) Tack för tipset! För nu känns det inte ens lönt att smörja med Miniderm eftersom hon faktiskt bara blir värre med den! Så eksembarn kan fortfarande ha kvar eksemen fast man har plockat bort det dem är allergiska mot ?! Vi har ju fortfarande inte fått någon diagnos på vår lilla men allt lutar åt att det är mjölkallergi! Tack för svar!
    SJÄLVKLART ska ni smörja med mildison om det hjälper! Man behöver oftast smörja bort ekesem. Här tar det nog minst ett par veckor av ständigt smörjande för att få bort dem. Sen minskar man sakta och fortsätter med Locobase. Alltså inte ta bort allt samtidigt utan minskar så huden vänjer sig.
    Vi underhållssmörjer med "kortisonsalva" ett par gånger i veckan. (fast vi har en utan kortison som funkar bättre på vår son)

Man kan bli värre av miniderm, alltså det kan vara så att hon reagerar negativt på den och får mer eksem. Bra att veta i alla fall om det inte blir bättre.

Locobase Repair smörjer vi också med flera gången varje dag. Jag tycker inte heller att miniderm har någon effekt när de är riktigt torra eller har eksem.

Fortsätt lite med alteran, men tror ni det blir sämre så testa någon annan sort.
    OM de reagerar på den så brukar de bli bättre först (för intaget av mjölk minskar ju drastiskt) och sedan sämre igen, så håll lite koll och se hur det blir om ni smörjer med mildison och locobase.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:16:34 följande:
    Loccobase (receptfria på tub) (ej repair) är en bra salva att ha i ansiktet så här i vintertid för den klarar kyla . Miniderm är vattnigare och blir därför kall och inte bra för ansiktet om man smörjt på morgonen och går ut snart efter det. Det finns en Locobase på recept som heter någonting med 3 bokstäver efter Locobase. Den har vi haft (säg vad vi inte haft ) men när eksemen kliar så kliar det mera av den för den innehåller något som svider lite.
    Locobase LPL innehåller mjölksyra som gör att den svider. (Mjölksyra = det som kan bildas i musklerna, har inget med mjölkprotein att göra. )
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-22 11:05:55 följande:
    Tack för era råd och tips. Då ska vi inte använda miniderm något mer utan byta ut mot Locobase och mildison! Smörjde hennes mage och rygg med miniderm idag på morgonen och nu är hon helt prickig..=( Gick tillbaka och tittade på de kort jag tagit på utslagen innan vi började med mjölkfritt och Oj vilken skillnad. Sådär illa är det absolut inte längre. Trodde först alla utslag var tillbaka igen..fick som sagt ta tillbaka det när jag tog en titt på bilderna. Vad fort man glömmer! Så mjölkfritt har absolut hjälp massa mot hennes utslag! Okej. Vi kör med Altheran ett tag till och se om det blir bättre. Idag är hon inte alls lika gnällid och missnöjd längre så det kanske har vänt och bara var en helt vanligt utveckligsfas hon gick igenom!
    Funderar lite. Är du helt ren när du smörjer in henne? Alltså nytvättade händer utan tvål med mjölk i?
    För min son reagerar på kontakt med ägg och vete/havre. Med andra ord, skulle jag ta i en smörgås och ta i honom får han eksem. Fast det räcker med att jag inte tvättar mig direkt innan jag smörjer in honom för tyvärr så finns det ju andra i familjen som äter havre och vete (dvs det finns i huset) och då går det inte att chansa här hemma i alla fall. Min son visade heller inte på pricktest på vete och då reagerar alltså han på endast kontakt.

Annars så låter det onekligen som att ni inte ska använda miniderm.
    Locobase Repair är både tjock (tar lite längre tid att smörja) och dryg och tyvärr dyr. Men den räcker ändå rätt länge och är så väl värt pengarna.

När vi ändå pratar salvor. Vi har en salva som heter Protopic till vår son. Motsvarar kortison3 men innehåller inte kortison alls. Dock får den inte användas i solen. Endast receptbelagd och svindyr, men som sagt väldigt bra!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-22 17:35:11 följande:
    Nu måste jag fråga er här. Vi bytte tvål för drygt en vecka sedan ( samma stund som eksemem började komma tillbaka ) och nu ser jag att den heter palmolive milk and honey! Innehåller den mjölk då?! isåfall skulle ju det vara förklaringen!?
    Japp! Skulle tro det.
  • Kavat

Angående mjölkersättning.
    Enligt barnens dietist är det fullvärdigt att ge Nutramigen, Profylac och de andra ersättningarn. Enago är från 6 månader och då räknar de med att barnet äter annan mat än just Enago. Man bör aldrig ge mer än 3 mål välling per dygn, medans man kan ge modersmjölkersättningar hela dygnet.

En annan anledning till att man ska tänka sig lite för är för att de inte ska få för mycket vete/havre. Man ska ju introducera gluten försiktigt och det är både gluten och mycket fibrer i Enago. För en liten bebismage kan det bli mycket av både ock.

Sen är det lurigt med alla mjölkfria gröter, för de restas då och då och tar slut i lagret. Så mitt största tips är att försöka variera kosten så mycket det går även av den anledningen.
     Så ge t.ex även ge risgröt så man får mer varierad kost. Och sen är det ju toppen att kunna använda berikad gröt (billigare) hemma men att kunna ge "färdig" gröt om man är iväg. Lättare så.

En bebis som kan äta mjölk får oftast inte så mycket fibrer och gluten i sig som en mjölkproteinallergisk om man bara väljer havre/vete-produkter.

Nu är jag lite "partisk" eftersom sonen har vete och havreallergi och jag är glutenintolerant, vilket jag inte visste om när han var liten. Bättre att kunna äta varierat än inte alls, för att man kanske överkonsumerar vissa saker...

• Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 13:31:05 följande:
    amulett och ka kavat: tack, ok det var mjölksyran i den. Klurigt det där, perioder har det gått bra med den och stundtals med caressen. Han verkar reagera lite olika, kanske beroende på säsong och hudstatus. Om han är varm och svettas eller inte påverkar nog med. k kavat: Protopic hade vi tänkt testa på Martin och frågade om den på hud på KS. Men där tyckte de att vi skulle avvakta tills om vi verkligen behövde ta nya vägar eftersom den inte testats/använts så mycket på barn ännu. Då var det dessutom vår så sommaren var i antågande + att han då efter eksemskolan var väldigt mycket bättre i sina eksem . Kul att höra att den fungerar bra för er! Hur mkt använder ni den och hur bra är "väldigt bra" *nyfiken*? blå myran: Ahh var det stopp för sädesslag för er med . Något mer som vi börjat med att ge vår son är Eskimo kids omega3-6-9 tillskott. Själva huden har aldrig varit så len, iaf inte sedan han var 1-2månader . Det blir ju på ett sätt som att "smörja" huden fast innefrån istället. Lisas dietist rådde oss med att blanda Nestlés mjölkfria gröt med Nutra om vi skulle ge den Lisa var 6mån då vi var till henne. Jag köpte den gröten (havre+katrinplommon) här om dagen för första gången och blandade då ut den i solhavre. Jag hoppas hon får i sig det hon ska ändå nu när hon är så pass gammal (11mån) genom dels att amma 3ggr/dygn och dels genom vanliga maten hon får. Annars är det Enago-gröten som hon får mest och den innehåller det hon behöver även fast man blandar i vatten. Den nya mjölkfria gröten från Semper som innehåller grahamsmjöl och rismjöl tror jag det var har vi med provat förra veckan. Den gillade hon så där...tror dessutom att hon blev hård i magen av den. Har blandat i lite av den då jag gjort enago-gröten nu.
    Vi är jätte nöjda med Protopic! Smörjer dock bara vid behov, men nu har det varit en del. Allergologen tyckte att vi skulle underhållssmörja två gånger i veckan så det har vi börjat med nu. Sonen är 2,5 år nu och vi har haft den i mer än ett år.
  • Kavat
    lightfish skrev 2010-02-22 13:38:20 följande:
    Ingen aning hur poppis jag kommer bli hos dietisten men här hemma hos oss kör vi på den mjölkfria vällingen från EnaGo i havredryck/solhavre och istället för Nutramigen... Han ville absolut inte ha den och vi fixade inte att plåga honom med det...(provade till och med med Chokladpuddingspulver i för att maskera smaken men det gick inte heller...). Han äter även gröt (EnaGo) två ggr om dagen samt att han får havredryck med lite vällingspulver i till varje lagad mat... W är 10 månader...
    Läs mitt tidigare inlägg om överkonsumering av havre. 

Jag åt i stort sett bara havre i allt när jag ammade sonen och åt mjök, ägg och sojafritt. Smörgås, havregrynsgröt, imat i den mesta maten och havredryck till kaffe och till gröt mm... Sonen blev allergisk mot havre och vete och min glutenintolerans "bröt ut". Glutenintolerans är ju ärftligt och jag har troligtvis haft den mer eller mindre latent hela livet, men jag tror att min överkonsumtion orsakade sonens allergi. Tror säger jag, för jag vet inte. Men kan man så variera maten är mitt tips.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-22 17:41:49 följande:
    Åhh. Snacka om att känna sig dum =( Och den tvättar jag hennes rumpa med ibland. Inte konstigt hon varit rödare! Jag tvättar händerna varje gång innan jag smörjer henne..med den tvålen då såklart! Lyxigt vårdande med naturliga extrakt från mjölk och honung. Milk & Honey innehåller fuktighetsgivande ingredienser och skyddar huden mot uttorkning. De milda ingredienserna efterlämnar huden med en mjuk doft av mjölk och honung. så står det om den om man googlar
    Men skönt att ni hittat orsaken!
  • Kavat
    LeiasMamma skrev 2010-02-22 17:02:24 följande:
    Blev lite nyfiken bara, har Semper kommit med en ny mjölkfri gröt??
    Ja, två? om jag minns rätt samt en välling, tror jag det var. Ska säljas i vanliga matvaruaffärer, så finns det inte så fråga om de kan ta in.
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 13:31:05 följande:
    Lisas dietist rådde oss med att blanda Nestlés mjölkfria gröt med Nutra om vi skulle ge den Lisa var 6mån då vi var till henne. Jag köpte den gröten (havre+katrinplommon) här om dagen för första gången och blandade då ut den i solhavre. Jag hoppas hon får i sig det hon ska ändå nu när hon är så pass gammal (11mån) genom dels att amma 3ggr/dygn och dels genom vanliga maten hon får. Annars är det Enago-gröten som hon får mest och den innehåller det hon behöver även fast man blandar i vatten. Den nya mjölkfria gröten från Semper som innehåller grahamsmjöl och rismjöl tror jag det var har vi med provat förra veckan. Den gillade hon så där...tror dessutom att hon blev hård i magen av den. Har blandat i lite av den då jag gjort enago-gröten nu.
    Tänkte bara tillägga att Nestlés gröt inte får kallas mjölkfri, så inga misstag sker med bebisar som är väldigt känsliga för mjölkprotein. Den är utan tillsatt mjölk och de använder mjölk i samma maskiner som gröten görs i, med rengöring emellan. Därav att den inte får märkas mjölkfri.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar